top article

Το 15ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας έκανε πρεμιέρα στις 19 Μαρτίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με την πολυαναμενόμενη ταινία Yves Saint Laurent του Τζαλίλ Λεσπέρ, η οποία σημείωσε μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία, απέσπασε θετικά σχόλια στην πρόσφατη Μπερλινάλε του Βερολίνου, ενώ η ερμηνεία του Πιερ Νινί αποθεώθηκε τόσο από το σινεφίλ κοινό όσο και από τους κριτικούς. Ανάμεσα στους φαν του, συγκαταλέγεται πλέον και ο mega famous παραγωγός Χάρβεϊ Βαϊνστάιν, ο οποίος, όπως ψιθυρίζεται, προτίθεται να του ανοίξει διάπλατα τις πόρτες του Χόλιγουντ, επιβεβαιώνοντας τις θεωρίες που θέλουν τους ηθοποιούς (βλ. Μαριόν Κοτιγιάρ, Λέα Σεϊντού, Ζαν Ντουζαρντέν, Αντέλ Εξαρχόπουλος) είναι το νέο εξαγώγιμο προϊόν της Γαλλίας - μετά τη μόδα φυσικά.

Ο Τζαλίλ Λεσπέρ επικεντρώνει στα πιο παραγωγικά χρόνια του Γάλλου μετρ, από το 1958 που ανέλαβε τον οίκο Christian Dior ώς το 1976 που παρουσίασε μία από τις πιο επαναστατικές prêt-a-porter συλλογές YSL, θέτοντας τα θεμέλια του σύγχρονου γυναικείου ντυσίματος. Σεναριακά, ο σκηνοθέτης βασίστηκε στην ερωτική, αλλά και επαγγελματική σχέση του σχεδιαστή με το alter ego του, Πιερ Μπερζέ, χωρίς όμως να αγιοποιήσει ή να αποσιωπήσει τις «αδυναμίες» του: ο Yves έχει ροπή προς τη μελαγχολία, τα ναρκωτικά, το εφήμερο σεξ, την παρακμή και τις αλητείες. Ο Πιερ Μπερζέ, πρόεδρος του ιδρύματος Yves Saint Laurent σήμερα, βοήθησε τον Τζαλίλ στη συγγραφή του σεναρίου, έδωσε την τελική έγκριση, αλλά και ελεύθερη πρόσβαση στα αρχεία του οίκου, ώστε να χρησιμοποιηθούν αυθεντικές δημιουργίες της εποχής αντί κουστουμιών.

Η πιο σωστή ίσως κίνηση του Λεσπέρ ήταν να χρησιμοποιήσει έναν ηθοποιό πρωτοεμφανιζόμενο, που δεν έχει «καεί» από προηγούμενους ρόλους και δεν δημιουργεί περαιτέρω συνειρμούς στο κοινό. Έτσι, επέλεξε τον 24χρονο Πιερ Νινί, ένα από τα νεότερα μέλη της Κομεντί Φρανσέζ (το πρώτο και πιο ιστορικό Εθνικό Θέατρο της Γαλλίας), ο οποίος ώς τώρα έχει πρωταγωνιστήσει κυρίως σε παραστάσεις, σε εγχώριες κινηματογραφικές επιτυχίες, αλλά και σε μια μίνι τηλεοπτική σειρά του Canal+ της οποίας συνυπογράφει το σενάριο. Τον χαρακτηρίζουν ως τον εναλλακτικό ζεν πρεμιέ, το ευρωπαϊκό αντίστοιχο του Άντριεν Μπρόντι εξαιτίας του ψιλόλιγνου φιζίκ και της έντονης μύτης, που ενσαρκώνει στις σωστές δόσεις τον άντρα παλαιάς κοπής με τον μοντέρνο κουλτουριάρη.

Νιώθεις ότι έχεις κοινά στοιχεία με τον Yves Saint Laurent;
Σε ορισμένες φωτογραφίες του Saint Laurent είναι σαν να βλέπω τον πατέρα μου όταν υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία. Και αυτή η ομοιότητα μού δημιούργησε αυτομάτως μια οικειότητα μαζί του, μια αίσθηση συγγένειας. Ένιωθα σαν να τον γνωρίζω. Για εμένα, ο Yves Saint Laurent είναι συνυφασμένος με την ιδέα της τελειότητας. Αν και ο χαρακτήρας του είναι πολύ διαφορετικός από τον δικό μου, μας συνδέει η δίψα για δημιουργία, αλλά και η βιασύνη μας να ζήσουμε πράγματα. Είμαι κι εγώ ανυπόμονος, όπως ήταν κι εκείνος. Ο Yves με συγκινεί. Ο μεγαλοπρεπής αποχαιρετιστήριος λόγος του, όταν αποφάσισε να εγκαταλείψει τη μόδα το 2002, πραγματικά με συγκλόνισε. Γι’ αυτό κι εγώ προσπάθησα να προσεγγίσω τον ρόλο με την καρδιά μου, συναισθηματικά.

Θα μπορούσε κάποιος να αρνηθεί έναν τέτοιο ρόλο;
Γνώρισα τον Τζαλίλ Λεσπέρ πίνοντας μια μπίρα, έπειτα από μια πρόβα στην Κομεντί Φρανσέζ. Ως τότε δεν αισθανόμουν ιδιαίτερα συνεπαρμένος από τον κόσμο της μόδας, ούτε και τώρα είμαι, ωστόσο διαπιστώσαμε ένα κοινό ενδιαφέρον για τον χαρακτήρα του Saint Laurent και το love story του με τον Πιερ Μπερζέ. Ο Τζαλίλ μου μίλησε για το πρότζεκτ του με έναν τρόπο ιδιαίτερα προσωπικό, η προσέγγισή του ήταν πολύ γαλλική, χωρίς όμως να ξεφεύγει από την αμερικάνικη μέθοδο καταγραφής μιας βιογραφίας. Το φιλμ απεικονίζει την ευφυΐα ενός νεαρού τύπου εξαιρετικά, καλύπτοντας την περίοδο 1958-1976. Ξεκινάει με την εποχή του Yves στον οίκο Dior, όπου αναλαμβάνει τα ηνία αμέσως μετά το θάνατο του θρυλικού couturier Christian Dior –ήταν μόλις 21 ετών– και τελειώνει με το ντεφιλέ της συλλογής Ballet Russes, την οποία οι ειδικοί θεωρούν την καλύτερη της καριέρας του. Ο Yves τότε ήταν 40 χρονών.

Pierre Niney: Yves Still Lives

Συνέχεια στη σελίδα 2

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

The Editor's Blog Σάββατο 23.12.2017

The Editor's Blog: Big little truths

Κατ’ ουσία, η πρώτη μέρα του χρόνου έχει πάντα, όπως και όλα τα σημαντικά θέματα στη ζωή μας, την αξία που εμείς της δίνουμε

Shopping Παρασκευή 22.12.2017

MF Editorial: Μetamorphosis

H Eυαγγελία Αραβανή μεταμορφώνεται για τη Madame Figaro σε Ωραία της Ημέρας

>