top article

Παρά το παρατεταμένο χειροκρότημα με επευφημίες στην πρεμιέρα, αλλά και τις πρώτες διθυραμβικές κριτικές που γράφτηκαν στα Μέσα και ύστερα αναπαράχθηκαν στα social media σαν τιτιβίσματα ενθουσιασμού για μια σπουδαία παράσταση, ο «Βυσσινόκηπος» του αγαπημένου σκηνοθέτη Νίκου Καραθάνου, που μόλις ανέβηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση για μερικές μέρες, δεν είναι ένα mainstream «ευκολάκι» να αρέσει σε όλους, αλλά μια πρωτότυπη ανάγνωση που ενδέχεται να ενοχλήσει με την πολλή την τόλμη. Και εξηγούμαι…

Το έργο που διαχειρίζεται την απώλεια ενός τεράστιου βυσσινόκηπου και κατ’ επέκταση το τέλος εποχής στη Ρωσία του 1904 (και κάθε τέλος εποχής από τότε…), δεν είναι ακριβώς ένα δράμα, όπως θα περίμενε κανείς, αλλά όπως έγραψε ο Τσέχωφ στον Στανισλάφσκι, που το πρωτοσκηνοθέτησε, «είναι κωμωδία, στιγμές-στιγμές μάλιστα φάρσα».

Και ως τέτοιο το αντιμετωπίζει χωρίς σοβαροφάνεια ο Νίκος Καραθάνος, με προφανές και το touch της Λένας Κιτσοπούλου, που όλα τα μαγεύει με το ραβδάκι της, τα μεταμορφώνει και τα κάνει ακραία σαν την ίδια: Ο Χρήστος Λούλης μιλάει σε μια ολόκληρη σκηνή σαν τον Ντόναλντ Ντακ, η Κιτσοπούλου παρεμβάλλεται στο έργο (ένα από τα σπουδαιότερα τοτέμ της παγκόσμιας θεατρικής λογοτεχνίας) με δική της (!) πρόζα παρέα με έναν επί σκηνής ελέφαντα, ο γέρος υπηρέτης παίζεται από νεαρή όμορφη ηθοποιό και το κοριτσάκι από τη grande-dame Λυδία Φωτοπούλου…

Κι αυτά είναι μόνο μερικά από τα σκηνοθετικά ευρήματα, τα οποία ίσως και να έμοιαζαν γελοία αν η παράσταση δεν ήταν τόσο ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ σε όλα της. Και ως τέτοιο αριστούργημα, αυτός ο εξαίσιος «Βυσσινόκηπος» δεν γίνεται με τίποτα να αυτολογοκριθεί (καταρχήν), να κατακριθεί ή να χαρακτηριστεί «ιεροσυλία» (όπως άκουσα από λίγους ευτυχώς), να πουν ότι «κιτσοπουλίζει» σαν είναι αυτό ύβρις ή να θεωρηθεί ότι ξεπουλιέται στο «μοντερνίζον» κοινό, επειδή δεν είναι ρεαλιστικά πιστός στο κείμενο, αλλά σουρεαλίζει δημιουργικά. Αυτά τα συντηρητικά πράγματα τα λέμε μερικές φορές εσκεμμένα για να αποθαρρύνουμε τους μέτριους και τους ατάλαντους από το να πειραματίζονται με έργα κλασικά χωρίς λόγο και να τα κάνουν θάλασσα. Μην τα πιστέψουμε κιόλας!

Η συνέχεια στη σελίδα ΙΙ

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

The Editor's Blog Σάββατο 23.12.2017

The Editor's Blog: Big little truths

Κατ’ ουσία, η πρώτη μέρα του χρόνου έχει πάντα, όπως και όλα τα σημαντικά θέματα στη ζωή μας, την αξία που εμείς της δίνουμε

Shopping Παρασκευή 22.12.2017

MF Editorial: Μetamorphosis

H Eυαγγελία Αραβανή μεταμορφώνεται για τη Madame Figaro σε Ωραία της Ημέρας

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>