Μπορεί η Black Friday να πέρασε, αλλά ο κίνδυνος να ξεφύγεις από το budget σου τις γιορτές παραμένει- ίσως μάλιστα και να μεγαλώνει.

Αν το καλοσκεφτείς, όλα συναινούν σε αυτό: θέλεις να κάνεις δώρα στα αγαπημένα σου πρόσωπα, αλλά και στον εαυτό σου που κατάφερε να ανταπεξέλθει σε άλλη μια δύσκολη χρονιά, θέλεις να ψωνίσεις στολίδια για το σπίτι και φυσικά δεν μπορείς να αντισταθείς σε ένα ολοκαίνουριο party ouftit για το ρεβεγιόν. 

Ωστόσο, υπάρχει πράγματι ένα βαθύτερο νόημα πίσω από πολλές απο τις αγορές που κάνουμε. Σύμφωνα με την καθηγήτρια ψυχολογίας στο University of Massachusetts Amherst, Susan Krauss Whitbourne, που εξετάζει τα μοντέλα καταναλωτικής συμπεριφοράς, ορισμένες αγορές συνδέονται με την αίσθηση της αυτοεκτίμησης. "Αγοράζοντας αντικείμενα που συνδέεις με υψηλότερο status, επιδιώκουμε να μειώσουμε την απόσταση μεταξύ του πώς βλέπουμε τον εαυτό μας και του πώς θα θέλαμε να τον βλέπαμε". Γι΄ αυτό, η ίδια προτείνει τρία "ψυχολογικά τρικς" για να ελέγξεις αποτελεσματικότερα το budget (και το mindset) σου. 

"Ξεσκόνισε" την αυτοπεποίθησή σου πριν πας στα μαγαζιά

Πολλές διαφημίσεις στοχεύουν στο αίσθημα της έλλειψης, που προκαλεί τη ζήτηση. Έτσι, πριν νιώσεις "άσχημα" για κάτι που δεν έχεις, εστίασε στα δυνατά σου σημεία και τα προτερήματά σου. Έτσι, θα αποφύγεις αγορές που έχουν τη ρίζα τους στην ανασφάλεια. 

Μην είσαι παρορμητική

Έχει συμβεί σε όλες μας- αγοράζουμε κάτι επειδή "κάτι μας έκανε" εκείνη τη στιγμή και μετά το καταχωνιάζουμε στη ντουλάπα μας. Ένα χρήσιμο τρικ θα μπορούσε να είναι -αν ψωνίζεις online- να "σώσεις" τα κομμάτια που θέλεις στο καλάθι σου, και να επιστρέψεις για την τελική αγορά μετά από μερικές ημέρες. Έτσι θα κερδίσεις χρόνο για να σκεφτείς και να επεξεργαστείς τις επιλογές σου. 

Αξιολόγησε όσα ήδη έχεις

Πριν πας στα μαγαζιά, κάνε μια αναδιάταξη στη ντουλάπα σου. Οι τάσεις στη μόδα επιστρέφουν και μπορεί να εκπλαγείς από το πόσα παλιά σου ρούχα μπορούν να ξαναφορεθούν σαν καινούρια- πριν αγοράσεις καινούρια που απλώς τους μοιάζουν. Χρειάζεσαι λιγότερα από όσα νομίζεις.