Η ταλαντούχα ηθοποιός συμμετέχει αυτή τη σεζόν στις παραστάσεις Ο Φιακάς και Ο Αόρατος Τονίνο.
Φέτος η Άννα Ελεφάντη πρωταγωνιστεί σε δύο παραστάσεις στο "Από Μηχανής" θέατρο, μια παιδική και μια ενηλίκων. Πώς είναι άραγε για έναν ηθοποιό μέσα στην ίδια εβδομάδα ν’ απευθύνεται σε δύο τόσο διαφορετικό κοινά;
ΑΝΝΑ ΕΛΕΦΑΝΤΗ: Δεν πιστεύω ότι στον πυρήνα του το κοινό των παιδιών με εκείνο των ενηλίκων είναι τόσο διαφορετικό. Εκείνο που αλλάζει είναι τα εκφραστικά μέσα με τα οποία τους απευθύνεσαι και η ιστορία που τους λες. Μικροί και μεγάλοι στο τέλος της ημέρας θέλουν το ίδιο: να παρακολουθήσουν μια παράσταση που ενεργοποιεί τη σκέψη και το συναίσθημα, να νιώσουν ότι στέκεσαι απέναντί τους με ειλικρίνεια και αφοσίωση.
Ας τις πάρουμε μία μία... Στην κωμωδία του Δημοσθένη Μισιτζή Ο Φιάκας υποδύεσαι την Ευανθία. Πες μας δυο λόγια για το ρόλο.
Ο Φιάκας είναι γραμμένος από τον Δημοσθένη Κ. Μισιτζή σε ένα γλωσσικό ιδίωμα στο οποίο η λόγια γλώσσα της αριστοκρατίας, οι επιρροές από τα γαλλικά -τα οποία εκείνη την εποχή ήταν η ξένη γλώσσα που μάθαιναν όσοι είχαν το προνόμιο της μόρφωσης- αλλά και η ντοπιολαλιά της Πόλης αναμειγνύονται με τρόπο αριστοτεχνικό. Για μένα αυτή ακριβώς ήταν και η μεγαλύτερη πρόκληση, να προσεγγίσω δηλαδή το ρόλο μου μέσα απ’ αυτόν το λόγο από τον οποίο ούτε "και" δεν μπορείς να αφαιρέσεις, με τρόπο που να φαίνεται δικός μου, να αναζητήσω με άλλα λόγια την απαραίτητη αμεσότητα που ζητά η σκηνή την ίδια ώρα όμως δίχως να χάνεται το μέγεθος και η μαεστρία του κειμένου. Πάνω στο δρόμο που μου άνοιξε το εξαιρετικό αυτό κείμενο, άρχισα να χτίζω τον χαρακτήρα της Ευανθίας επενδύοντας ακριβώς στα χαρακτηριστικά που ο ίδιος ο Μισιτζής ήθελε να σατιρίσει: την ευπιστία, τη μεγαλομανία, την ξενομανία, τη υπεροψία που δεν είναι μόνο ίδιον της Ευανθίας αλλά αντανακλά τα ήθη μιας ολόκληρης εποχής και τάξης.

Η Ευανθία είναι ένα κορίτσι της αριστοκρατίας, με όνειρο ν’ αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί. Είναι αυτός ο... μονόδρομος που την κάνει πιο ευκολόπιστη;
Η Ευανθία είναι μια κοπέλα της αριστοκρατίας μεγαλωμένη με γαλλικά, πιάνο, καλούς τρόπους και ρομαντικά μυθιστορήματα γεμάτα παθιασμένους έρωτες και ατρόμητους πρίγκιπες. Όνειρό της είναι κι εκείνη να αγαπήσει και να αγαπηθεί όχι όμως από τον οποιονδήποτε αλλά από έναν άντρα με αξιώματα, καθώς επηρεασμένη από τα βιβλία που διαβάζει και υπεραγαπά, είναι πεπεισμένη ότι το αξίωμα θα είναι εγγύηση και της αρετής του. Με άλλα λόγια πιστεύει ότι όπως και στα μυθιστορήματα έτσι και στη ζωή ένας βαρόνος, ένας δούκας, ένας ευγενής είναι εξ’ ορισμού ηθικός άνθρωπος κι ιδανικός σύζυγος. Ο Φιάκας λοιπόν μυρίζεται τη μεγαλομανία της Ευανθίας και της "πουλάει" αυτό ακριβώς που εκείνη έχει ανάγκη να ακούσει, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να της πει ότι στην πραγματικότητα είναι βαρόνος που προσποιείται τον φτωχό και καταχρεωμένο ώστε να την δοκιμάσει για να δει αν εκείνη τον αγαπά πραγματικά γι’ αυτό που είναι και όχι για τα "αξιώματά" του.

Στην εποχή των social media, πόσο εύκολο είναι να ξεφύγουμε από ανάλογους απαταιώνες;
Στην εποχή της εικονικής πραγματικότητας στην οποία ζούμε, έχουμε γεμίσει από Φιάκες! Άλλοι κι άλλες πιο αθώοι κι αθώες που προσπαθούν διαρκώς να ρετουσάρουν την όψη τους για να δείχνουν κάτι άλλο απ’ αυτό που πραγματικά είναι, άλλοι κι άλλες πάλι πιο επικίνδυνοι κι επικίνδυνες που κρύβονται πίσω από ψευδώνυμα και πλαστά προφίλ και επιδιώκουν να χειραγωγούν τον κόσμο προς όφελος δικό τους ή τρίτων. Σε κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερα σημαντικό να έχουμε ανοιχτές τις κεραίες μας και το κριτήριο απέναντι σε ανθρώπους και καταστάσεις γιατί το ψεύτικο και το πλαστό καραδοκούν!
Ποιο είναι για σένα το πιο σημαντικό κριτήριο ώστε μια συντροφική σχέση να είναι πετυχημένη και ισότιμη;
Καταρχάς να υπάρχει ένας κοινός κώδικας αντίληψης του συνόλου της ζωής. Ειλικρίνεια, κοινή αίσθηση του χιούμορ, αλληλοσεβασμός και φυσικά έλξη.
Η παράσταση Ο Αόρατος Τονίνο του Ροντάρι στην οποία πρωταγωνιστείς τις Κυριακές, ποια μηνύματα περνά στους μικρούς θεατές;
Ο Τονίνο φτάνει στο σχολείο αργοπορημένος γιατί φοβάται να πει το μάθημα μήπως κάνει λάθος. Η αγωνία τον κυριεύει και τότε εύχεται να γίνει αόρατος ώστε να γλυτώσει την εξέταση. Με την ικανότητα που έχουν τα παιδιά να μεταμορφώνονται στο παιχνίδι τους σε σούπερμαν, πριγκίπισσες, δράκους κι αστροναύτες απλώς και μόνο "βαφτίζοντας" τον εαυτό τους έτσι, αλλά και με συνεργούς τα παιδιά που παρακολουθούν την παράσταση, η ευχή του ευθύς πραγματοποιείται! Στην αρχή ασφαλώς έχει πλάκα, κάνει σκανταλιές στην τάξη, εισχωρεί στον κόσμο των ενηλίκων και φέρνει τα πάνω – κάτω όμως στην πορεία συνειδητοποιεί, όταν θέλει να παίξει με τους φίλους του, όταν θέλει να τον αγκαλιάσει η μαμά και ο μπαμπάς του όμως εκείνοι δεν τον βλέπουν, ότι δεν είναι ωραίο να είσαι αόρατος γιατί τελικά μένεις μόνος. Στη δική μας ανάγνωση του υπέροχου βιβλίου του Τζάνι Ροντάρι, αόρατος επομένως είναι εκείνος που φαινομενικά νιώθει πιο "ασφαλής" όταν δεν εκτίθεται απέναντι στα λάθη του. Η ζωή όμως δεν είναι μια σειρά από λάθη, ανατροπές και ρίσκα; Αν στερείς από τον εαυτό σου το δικαίωμα στο λάθος, πόσο πραγματικά ζεις τη ζωή σου; Εμείς με αφετηρία τη φαντασία και το παιχνίδι θελήσαμε να πούμε στα παιδιά να μην φοβούνται το λάθος γιατί τελικά όλοι, μικροί και μεγάλοι, από τα λάθη μας μαθαίνουμε.

Άλλαξε ο τρόπος που προσεγγίζεις το παιδικό θέατρο όταν έγινες μητέρα;
Σαφέστατα. Πολλές φορές κατά τη διάρκεια τόσο των προβών και της διασκευής του βιβλίου σε θεατρικό έργο, μιας διαδικασίας στην οποία συμμετείχε ενεργά όλος ο θίασος, όσο και της παράστασης χρησιμοποίησα εκφραστικά εργαλεία, μνήμες και στιγμές από τη σχέση μου με την κόρη μου. Η επαφή μου με τα παιδιά εμποτίζεται από την προσπάθεια να ανακαλώ κάθε στιγμή την αίσθηση που έχω όταν παίζω με την κόρη μου. Παιχνίδια που έχω παίξει μαζί της, εκφράσεις που έχω ακούσει από την ίδια αλλά και το προσωπικό της κριτήριο για το αν η παράσταση λειτουργεί - φαντάζεστε σε πόσες πρόβες είχε έρθει! - μού έδωσαν πλούσιο υλικό ώστε να επιδιώκω από σκηνής τη διάδραση με τα παιδιά αλλά και να ευχαριστιέμαι τη μαγική αυτή εμπειρία ως εκεί που δεν πάει!
Είσαι μητέρα, σύζυγος, ηθοποιός αλλά και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του θεάτρου "Από Μηχανής". Πώς ισορροπείς ανάμεσα σ’ όλους αυτούς τους ρόλους;
Δεν θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι το κατορθώνω πάντα άλλωστε ουδέποτε με χαρακτήριζε το αυστηρό πρόγραμμα και η σκληρή πειθαρχία. Εκείνο όμως που επιδιώκω σε όποιον ρόλο κι αν βρίσκομαι, είναι να αναζητώ τη χαρά γιατί μόνο έτσι μπορώ να υπηρετήσω αυτόν το ρόλο στο μέγιστο.
Τι σου αρέσει να κάνεις όταν χρειάζεσαι λίγο χρόνο για τον εαυτό σου;
Μια βόλτα στην πόλη, να δω μια ωραία ταινία στο σινεμά, να βγω για ένα ποτήρι κρασί με φίλους.
Η παράσταση Ο Φιάκας παρουσιάζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 18:00. H παράσταση Ο Αόρατος Τονίνο παρουσιάζεται κάθε Κυριακή στις 11.30 στο Θέατρο Από Μηχανής, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο.