Η Ορσαλία Παρθένη, η Κατερίνα Ψωμά, η Ελένη Κωνσταντινίδου και η Σίλια Σιγαλού απαντούν στο Madame Figaro.
Το 1857, μία γυναίκα που εργαζόταν σε κλωστοϋφαντουργικές φάμπρικες αποφάσισε να απεργήσει και να διαδηλώσει στους δρόμους της Νέας Υόρκης, έχοντας ως αίτημα τις καλύτερες συνθήκες εργασίας. Μερικά χρόνια αργότερα, η Alexandra Kollontai κατάφερε να πείσει τον Vladimir Lenin να καθιερώσει την όγδοη ημέρα του Μαρτίου ως επίσημη αργία μέχρι που το 1977, ο ΟΗΕ θεσμοθέτησε την Ημέρα της Γυναίκας.
Αν και κάθε ημέρα του χρόνου, ανεξαρτήτου εποχής είναι αφιερωμένη στη γυναίκα μητέρα, κόρη, σύντροφο, επαγγελματία, η 8η ημέρα του Μαρτίου είναι μία ιδανική ευκαιρία για να θυμηθούμε ξανά πως αξίζει να κυνηγάμε τα όνειρα μας, να υπερασπιζόμαστε να δικαιώματα μας και να υπακούμε τις ανάγκες μας.
Πολύτιμος σύμμαχος στην πορεία, την εξέλιξη και την επανάσταση του γυναικείου φύλου είναι η μόδα. Άλλωστε, κάθε μικρή ή μεγάλη νίκη των γυναικών, κάθε εξέλιξη στους ολοένα και περισσότερους ρόλους που αναλαμβάνουν αποτυπώνεται άψογα στον κόσμο της μόδας, τα ρούχα, τις γραμμές, ακόμα και τις τάσεις.
Με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας, ζητήσαμε από δυο Ελληνίδες σχεδιάστριες μόδας και δυο γυναίκες επιχειρηματίες της μόδας με μακρά και άκρως επιτυχημένη πορεία, να μας περιγράψουν πώς αλληλεπιδρά η μόδα με το γυναικείο φύλο, αλλά και πώς οι γυναίκες φέρνουν τη βιωσιμότητα στο παρόν και το μέλλον της μόδας.
Ορσαλία Παρθένη
"Η μόδα βοηθά τους πάντες να αποδεχτούν τον εαυτό τους. Γυναίκες, άνδρες ή όπως ο καθένας επιθυμεί να προσδιορίζεται. Όσο εξελίσσεται η γυναίκα τόσο εξελίσσεται και η μόδα. Από τη σεξουαλική επανάσταση και τη κοντή φούστα που δημιούργησε η Mary Quant τη δεκαετία του '60, τη γυναίκα καριερίστα των 80s και το power dressing μέχρι σήμερα που η εργασία από το σπίτι έφερε στην επικαιρότητα το athleisure ντύσιμο. Σήμερα, η σύγχρονη γυναίκα είναι πολυπράγμων και έχει επηρεάσει άμεσα τη μόδα, αφού χρειάζεται να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που εκείνη έχει στην καθημερινότητα της.
Όσον αφορά στη βιωσιμότητα, η γυναίκα είναι ο μεγάλος καταναλωτής της μόδας, ωστόσο ο,τιδήποτε είναι στην υπερβολή δεν τη βοηθά. Τα ρούχα έχουν ως στόχο να κάνουν τη ζωή της πιο όμορφη και δεν είναι εργαλεία αυτοπροβολής. Θα πρέπει να δίνουμε προτεραιότητα στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα".
Ελένη Κωνσταντινίδου και Σίλια Σιγαλού, ιδρύτριες του Callista Crafts
"Η μόδα, αφού "έντυσε" το κίνημα του female empowerment κυρίως τη δεκαετία του ογδόντα και του ενενήντα, τώρα πια υποστηρίζει χωρίς καμία αγωνία τις πιο στρογγυλές, θηλυκές ποιότητες χωρίς να φοβάται ότι αφήνει έτσι τις γυναίκες να μοιάζουν ευάλωτες ή εκτεθειμένες. Αντιθέτως, ο ρόλος της γυναίκας σήμερα της επιτρέπει να είναι πιστή στη φύλο της χωρίς αυτό να την αποδυναμώνει, τουναντίον την κάνει πιο ξεκάθαρη ως προς τη δύναμή της. Η αλλαγή του ρόλου της γυναίκας μέσα από τα κινήματα που μας έφτασαν στο σήμερα, σίγουρα έχει ωφελήσει τη μόδα, καθώς όλο και περισσότερες γυναίκες επιχειρούν πια στον χώρο αυτό όπως και σε τόσους άλλους.
Για μας στην Callista, η γυναίκα είναι και ανέκαθεν βρισκόταν στο κέντρο της δημιουργίας μας αλλά και της εξέλιξης του brand. Μην ξεχνάτε ότι η Callista ξεκίνησε από 2 γυναίκες, οι οποίες έψαχναν την ιδανική γυναικεία τσάντα, εκείνη που θα κάλυπτε τις εξαιρετικά απαιτητικές ανάγκες της καθημερινότητάς τους, την τσάντα που θα τις συντρόφευε από το πρωί στην δουλειά μέχρι το βράδυ.
Φτιάχνουμε μόδα κυρίως για γυναίκες, ενώ η εταιρεία μας αποτελείται κατά κύριο λόγο από γυναίκες, που μαζί με τους άνδρες της ομάδας οραματίζονται και προχωρούν παρέα. Έχουμε φτιάξει ένα εργαστήρι που εκπαιδεύει και δίνει δουλειά σε γυναίκες, εξασφαλίζοντας το μέλλον τους αλλά κι ένα μέλλον πιο βιώσιμο για όλους. Σκύβοντας με ευαισθησία πάνω στα λεπτά ζητήματα της παράδοσης και της πολιτιστικής μας συνέχειας, ενισχύουμε ταυτόχρονα την χειροποίητη τέχνη, δημιουργώντας αντικείμενα μόδας με ποιότητα και διάρκεια στο χρόνο".
Κατερίνα Ψωμά
"Η μόδα βοηθά στην ενδυνάμωση των γυναικών με το να τις κάνει να νιώθουν σίγουρες, έτοιμες και ανεξάρτητες. Δίνοντας τους ρούχα που δεν τις καταπιέζουν, δεν τις βάζουν σε κουτάκια, δεν περιορίζουν την κίνηση ή την άνεση τους. Δίνοντας τους την ευκαιρία να δουν το σώμα τους ως ισότιμο, όχι ως σημείο τιμωρίας και ντροπής. Στην καθημερινότητα μας η βιομηχανία της μόδας μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά διαλέγοντας γυναίκες συνεργάτες, εταιρείες που έχουν στελέχη σε υψηλές θέσεις γυναίκες ή γυναικείες συντεχνίες. Δημιουργώντας δίκτυα, χώρους εμπιστοσύνης για να βοηθήσουν η μία την άλλη και να δώσουν αληθινές ευκαιρίες εξέλιξης, μόρφωσης και υποστήριξης.
Πιστεύω επίσης πως δεν υπάρχει αλλαγή του ρόλου της γυναίκας ακόμα, από τη στιγμή που εκατομμύρια γυναίκες στον πλανήτη μας δεν έχουν καν το βασικό δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Όμως, τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει βήματα μπροστά. Η μεγάλη αλλαγή έρχεται όταν μια γυναίκα ντύνεται για να ζήσει τη ζωή της, όχι για να ευχαριστήσει τους άλλους. Εκεί από πάντα, υπήρξαν οι σχεδιαστές, τα ρούχα που υποστήριξαν το ρόλο και τις αποφάσεις της. Δεν ψάχνουμε να αλλάξουμε ρούχα βάσει των περιστάσεων, κάνουμε τις περιστάσεις να ταιριάξουν με εμάς. Τα ρούχα μας πια είναι πιο εύκολα και λειτουργικά. Τα αξεσουάρ παίζουν πρωταγωνιστικό ρολό μιας και μπορούν γρήγορα να μεταμορφώσουν το ίδιο πρωινό look σε πιο βραδινό, δίνουν "στίγμα" και λένε πολλά για τη γυναίκα που τα φοράει.
Όσον αφορά στη σχέση των γυναικών και της βιωσιμότητας, η επιτυχία έρχεται από τη στιγμή που επιλέγουμε συνειδητά να ψωνίζουμε είτε second hand ρούχα, είτε λιγότερα κομμάτια, πιο ακριβά που αντέχουν στον χρόνο και τα νιώθουμε πραγματικά "δικά μας". Κοιτάζουμε την κουλτούρα της εταιρείας που φτιάχνει τα ρούχα αυτά - αν ξοδεύει κεφάλαια προς τη βιωσιμότητα, αμείβει δίκαια προσωπικό, επιστρέφει στην κοινωνία".
Κεντρική φωτογραφία: iStock