Η συναρπαστική ζωή μερικών από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές μόδας του 20ού αιώνα ενέπνευσε τις πιο ενδιαφέρουσες σειρές.
Αυτό τον χειμώνα το binge watching είναι κυριολεκτικά... της μόδας, με τρεις από τις πιο σημαντικές φιγούρες της παγκόσμιας fashion σκηνής του 20ού αιώνα να έχουν εμπνεύσει νέες σειρές. Ο Cristóbal Balenciaga (Disney+), ο Christian Dior (Apple TV+ από τις 14 Φεβρουαρίου) και ο Karl Lagerfeld (Becoming Karl, προσεχώς στο Disney+) είναι οι πρωταγωνιστές των πιο αγαπημένων biopics της σεζόν, όπου συναντάμε επίσης την Gabrielle Chanel, τον Hubert de Givenchy, τον Pierre Cardin και τον Yves Saint Laurent.
Μετά από μια σειρά ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια για να διηγηθούν το success story δημιουργών όπως οι Olivier Rousteing (Wonder Boy), Manolo Blahnik (Manolo: The Boy Who Made Shoes for Lizards), Alexander McQueen (McQueen) και τα παρασκήνια της βιομηχανίας (7 Days Out, The Super Models), ήρθε η ώρα να πάρει θέση και η τηλεοπτική μυθοπλασία. Άλλωστε, ο χώρος της μόδας υπήρξε ανέκαθεν υπερβολικά "φωτογενής" και γεμάτος ενδιαφέρον, τόσο για όσα εκτυλίσσονται στο προσκήνιο και (κυρίως) στα παρασκήνια όσο και για την αισθητική του. Ένας συναρπαστικός κόσμος όπου τα πάντα είναι πιο εντυπωσιακά και υπερβολικά από την πραγματική ζωή, ένας παραμορφωτικός καθρέφτης που ευνοεί κάθε δραματουργική σύνθεση.

"Σε αυτές τις ιστορίες υπάρχουν όλα τα στοιχεία που κάνουν μια σειρά επιτυχημένη: ένα σενάριο αληθινό αλλά και απίθανο, κομψά ρούχα, χρήμα, ίντριγκα, προδοσία... Σε κάθε επεισόδιο υπάρχουν τρία ή και τέσσερα απρόοπτα γεγονότα, κάτι που εγγυάται την τηλεθέαση" δηλώνει ο Luca Marchetti, που διδάσκει σημειολογία της μόδας στα Πανεπιστήμια της Μπολόνιας και της Σορβόνης. Πράγματι, στον κόσμο της υψηλής ραπτικής συγκεντρώνονται όλα όσα απαιτούνται για να καθηλώσουν το κοινό στη μικρή οθόνη: διάσημοι πρωταγωνιστές, ανταγωνισμοί μεταξύ των σχεδιαστών, αίσθηση πολυτέλειας αλλά και δράματος.
Cristóbal Balenciaga (Disney+)

Η σειρά Cristóbal Balenciaga, που δημιουργήθηκε από τη Lourdes Iglesias, εξερευνά πολλά τέτοια ζητήματα. Τα έξι επεισόδιά της ακολουθούν τον ηθοποιό Alberto San Juan στον ρόλο του Ισπανού σχεδιαστή, ενός αινιγματικού ανθρώπου που πολλά χρόνια πριν από τον Martin Margiela φρόντιζε να διατηρεί χαμηλό προφίλ, μακριά από τους δημοσιογράφους και τα δημοσιοσχεσίτικα κόλπα. Η ιστορία ξεκινά με τον δημιουργό να παρουσιάζει την πρώτη του συλλογή υψηλής ραπτικής στο Παρίσι, το 1937.
"Αυτά που με συναρπάζουν περισσότερο στην προσωπικότητά του είναι η ακεραιότητα και η έλλειψη προσποίησης σε έναν τόσο ανταγωνιστικό και άγριο κόσμο" εξηγεί η Lourdes Iglesias. Η σειρά παρουσιάζει έναν άντρα που καθοδηγείται από την εμμονή του για έλεγχο και τη σχεδόν νοσηρή αναζήτηση της τελειότητας. "Εκτός από το ότι ήταν ένας μεγάλος δημιουργός, ήταν και ένας εξαιρετικός επιχειρηματίας. Τρεις χιλιάδες άνθρωποι εργάζονταν για εκείνον. Εκείνη την εποχή στη βιομηχανία της μόδας το χρήμα έρρεε πλουσιοπάροχα. Φυσικά, αυτό κάνει τα γεγονότα ακόμα πιο έντονα, καθώς προϋποθέτει και στενούς δεσμούς με τα συστήματα εξουσίας. Και το κοινό λατρεύει τα σκάνδαλα" καταλήγει.
The New Look (Apple TV+)

Η σειρά 10 επεισοδίων The New Look, σκηνοθετημένη από τον Αμερικανό Todd A. Kessler (Apple TV+), εξερευνά το ελπιδοφόρο ξεκίνημα του Christian Dior την εποχή του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Τον σχεδιαστή υποδύεται ο Αυστραλός ηθοποιός Ben Mendelsohn, ενώ η Maisie Williams, την οποία γνωρίσαμε στον ρόλο της Arya Stark στο Game of Thrones, υποδύεται την αδελφή του Catherine Dior, αντιστασιακή που είχε κρατηθεί στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Ravensbrück.
Η Γαλλίδα ηθοποιός Juliette Binoche υποδύεται την Gabrielle Chanel. "Στη βάση του The New Look βρίσκεται η βιομηχανία της μόδας, όμως οι χαρακτήρες μέσω των προσωπικών τους συγκρούσεων και του αγώνα τους για την τέχνη και τη ζωή κινούνται σε μια δραματική εποχή όπου όλα βρίσκονταν υπό αμφισβήτηση" εξηγεί ο Todd A. Kessler, ο οποίος αφιέρωσε επτά χρόνια μελετώντας την ιστορία του θρυλικού σχεδιαστή, διαβάζοντας δεκάδες βιογραφίες και συνεντεύξεις και μιλώντας με ιστορικούς της μόδας για να ολοκληρώσει το έργο του.
Ωστόσο, στη δημιουργία τηλεοπτικών σειρών αναπαράγονται και σκηνές που δεν αναφέρονται στα βιβλία της ιστορίας ή στα άρθρα της εποχής. Ο σκηνοθέτης Olivier Nicklaus, δημιουργός πολλών επιτυχημένων ντοκιμαντέρ για τη μόδα, εξηγεί: "Όταν κάνεις ντοκιμαντέρ, εργάζεσαι με βάση τα φιλμ αρχείου και το καθετί προκύπτει από μια πηγή. Όταν μιλάμε για μυθοπλασία, μπορούμε να απελευθερώσουμε τη φαντασία μας και να ασχοληθούμε και με πράγματα που δεν είχαν τεκμηριωθεί στην εποχή τους".
Έτσι, μέσω αυτών των σειρών οι σταρ της υψηλής ραπτικής αποκτούν μια πιο ανθρώπινη διάσταση, όπου παράμετροι όπως οι σεξουαλικές του προτιμήσεις δεν είναι απαγορευμένα πεδία, κάτι που ενθαρρύνει την εμπάθεια του κοινού και κάνει το παρασκήνιο ακόμα πιο ενδιαφέρον.
Becoming Karl (Disney+)

Βασισμένη στο βιβλίο της δημοσιογράφου Raphaëlle Bacqué, η σειρά Becoming Karl προτίθεται να ρίξει φως στον "πιο μυστηριώδη" από τους σχεδιαστές, εξερευνώντας τον ανταγωνισμό του με τον Pierre Bergé και τον Yves Saint Laurent, αλλά και τον έρωτά του με τον Jacques de Bascher.
Αλλά πίσω από το δράμα, αυτό που διαπιστώνουμε επίσης είναι ότι η μόδα είναι ένα "πραγματικό" επάγγελμα. Ο Balenciaga ή ο Dior κατασκευάζουν οι ίδιοι τα υφάσματα και γεμίζουν ατέλειωτα σημειωματάρια με σκίτσα. Φυσικά, τα σχέδια, τα ρούχα και τα υφάσματα κρατούν πρωταγωνιστικό ρόλο. Μάλιστα, κάποιοι οίκοι μόδας συνεργάστηκαν με τους δημιουργούς των κοστουμιών προκειμένου να γίνει μια όσο το δυνατόν πιο πιστή απόδοση του στυλ τους.
Ο οίκος Chanel, για παράδειγμα, συνεισέφερε στη δημιουργία ενδυμάτων για τον χαρακτήρα της Gabrielle Chanel στη σειρά Cristóbal Balenciaga. "Ο Dior έπαιξε καθοριστικό ρόλο δίνοντάς μας πρόσβαση στα αρχεία του και στις δημιουργίες του Christian Dior, ώστε να μπορέσουμε να αναπαραστήσουμε την πρώτη του συλλογή του το 1947, καθώς και τα φορέματα που παρουσιάστηκαν το 1955 κατά τη διάρκεια της διάλεξής του στη Σορβόνη" επισημαίνει ο Todd A. Kessler.
Άλλωστε, με αυτές τις παραγωγές να απευθύνονται σε ένα παγκόσμιο κοινό, δίνεται στα fashion brands η δυνατότητα να ενισχύσουν τους επικοινωνιακούς τους στόχους και να επανατοποθετήσουν τη μόδα στην καρδιά της σύγχρονης πολιτιστικής σκηνής τονίζοντας όχι μόνο την αισθητική, αλλά και την κοινωνική και την πολιτική διάστασή της.