Η Ancient Kallos είναι το ελληνικό brand που έχει καταφέρει με μοναδική μαεστρία να κάνει επίκαιρη την ελληνική παράδοση και τη χειροποίητη δεξιοτεχνία του τόπου μας. Με έναυσμα την οικογενειακή επιχείριση, οι αδελφές Στέλλα και Λαμπρινή Σταύρου ίδρυσαν την επωνυμία που έχουμε συνδυάσει με την σύγχρονη αισθητική αποτύπωση της παράδοσης και δείχνουν τον δρόμο για το πώς μπορεί κάθε νέος δημιουργός να αξιοποιήσει τη μοναδική μας κληρονομιά, τις παραδοσιακές τεχνικές και την ιστορία για να δημιουργήσει μόδα που γίνεται ανταγωνιστική πέρα από τα σύνορα της χώρας.
Με αφορμή τα 30 χρόνια του Madame Figaro, συζητήσαμε με τη Λαμπρινή και τη Στέλλα Σταύρου για την επιτυχία της Ancient Kallos, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες δημιουργοί και επιχειρηματίες, ιδίως αυτοί που επιμένουν στη χειροποίητη δημιουργία, και για την επιλογή τους να υποστηρίζουν βιώσιμες λύσεις στα υλικά, την παραγωγή και την κατασκευή των συλλογών τους.

-Πείτε μας λίγα λόγια για την Ancient Kallos. Πώς ξεκινήσατε; Τι εκπροσωπεί το brand στην ελληνική μόδα; Και ποιο το μυστικό της επιτυχίας του;
Η Ancient Kallos είναι ένα ελληνικό brand που αντλεί έμπνευση από την ελληνική ιστορία και τις παραδοσιακές ελληνικές κεντητικές τέχνες, δημιουργώντας πάνω σε κεντήματα με ιστορία μεγαλύτερη από 100 χρόνια. Ιδρύθηκε από εμάς, τις αδελφές Λαμπρινή και Στέλλα Σταύρου, και αναλάβαμε την οικογενειακή επιχείρηση ένδυσης που λειτουργούσε από το 1982, αλλάζοντάς την εκ βάθρων. Με την εμπειρία της Στέλλας ως σχεδιάστρια μόδας και το αρχιτεκτονικό υπόβαθρο της Λαμπρινής, η Ancient Kallos συνδυάζει την ελληνική παράδοση με τη σύγχρονη αισθητική.
Το brand εκπροσωπεί την αυθεντικότητα, την ποιότητα και τη βιωσιμότητα στην ελληνική μόδα. Όλα τα προϊόντα σχεδιάζονται και παράγονται στην Ελλάδα, με έμφαση στη χειροποίητη κατασκευή και τη χρήση φυσικών υφασμάτων υψηλής ποιότητας. Χαρακτηριστικό μας στοιχείο είναι οι πόρπες, εμπνευσμένες από την ελληνική λαογραφία, τις οποίες εφαρμόζουμε πιστά σε κάθε συλλογή μας, αναδεικνύοντάς τες κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο.
Το μυστικό της επιτυχίας της Ancient Kallos βρίσκεται στην προσοχή στη λεπτομέρεια, στη μοναδικότητα των σχεδίων του και στον συνδυασμό του παραδοσιακού με το σύγχρονο.
-Τι προσδοκίες είχατε όταν ξεκινούσατε το brand; Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίσατε και ποιες οι προσκλήσεις που αντιμετωπίζουν γενικά οι Έλληνες δημιουργοί;
Όταν ξεκινούσαμε το brand, η βασική μας προσδοκία ήταν να δημιουργήσουμε κάτι που θα συνδύαζε τη διαχρονική ελληνική κληρονομιά με τη σύγχρονη αισθητική, προσφέροντας κάτι αυθεντικό και μοναδικό στους ανθρώπους που εκτιμούν την ποιότητα. Θέλαμε να δημιουργήσουμε κομμάτια που δεν θα ήταν απλώς μόδα, αλλά έργα τέχνης με ιστορία και ουσία, αντανακλώντας τον πολιτισμό μας με έναν σύγχρονο τρόπο.
Η αρχή δεν ήταν εύκολη, καθώς η οικοδόμηση ενός brand απαιτεί συνδυασμό δημιουργικότητας, στρατηγικής και υπομονής. Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε ήταν η αναγνώριση της αξίας του ελληνικού σχεδιασμού σε ένα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον, καθώς και η δυσκολία στη δημιουργία δικτύων και συνεργασιών με προμηθευτές και καταναλωτές σε αγορές πέρα από τα ελληνικά σύνορα.
Για τους Έλληνες δημιουργούς γενικά, οι προκλήσεις παραμένουν πολυάριθμες. Από τη μία, η αγορά είναι περιορισμένη και η εξωστρέφεια απαιτεί σημαντική επένδυση σε χρόνο και χρήμα, προκειμένου να εισέλθει κανείς σε μεγαλύτερες αγορές. Από την άλλη, υπάρχει η συνεχής ανάγκη να ξεχωρίσουμε σε έναν χώρο όπου οι τάσεις και οι αλλαγές είναι ασταθείς.

-Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να κάνεις βιώσιμη μόδα στην Ελλάδα; Είχατε ποτέ δεύτερες σκέψεις γι' αυτή την επιλογή σας;
Με μεγάλη μας χαρά έχουμε παρατηρήσει εκρηκτική εμφάνιση νέων σχεδιαστών που τολμούν να αναμετρηθούν με τις διεθνείς τάσεις, μια εκ των οποίων σίγουρα είναι και το sustainability. Οι δημιουργίες πλέον δεν μιλούν μόνο για την αισθητική, αλλά και για αξίες όπως η βιωσιμότητα, γι’ αυτό και υπάρχει μια άρρηκτη σύνδεση με την αφύπνιση της συλλογικής μας συνείδησης. Είναι πολύ σημαντικό πως Έλληνες σχεδιαστές, όπως κι εμείς, έχουν αρχίσει να επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους με τα υλικά, την παραγωγή και την κατανάλωση, επενδύοντας σε διαδικασίες που τιμούν τη φύση και τον άνθρωπο.
Το να κάνεις βιώσιμη μόδα στην Ελλάδα είναι σίγουρα μια πρόκληση, αλλά όχι ακατόρθωτο. Οι κύριες δυσκολίες σχετίζονται με το υψηλότερο κόστος παραγωγής βιώσιμων υλικών, τη μικρότερη διαθεσιμότητα εξειδικευμένων προμηθευτών και την έλλειψη ενημέρωσης σε μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού.
Ωστόσο, η ανταπόκριση του κοινού και η συνειδητοποίηση ότι συμβάλλουμε σε κάτι μεγαλύτερο από την εμπορική επιτυχία μας βοηθούν να συνεχίζουμε. Βλέπουμε τη βιώσιμη μόδα ως μια επένδυση στο μέλλον και όχι ως προσωρινή τάση.
- Βιωσιμότητα vs γρήγορα trends. Τεχνητή νοημοσύνη vs. ανθρώπινης δημιουργικότητας.Τελικά, το μέλλον της βιομηχανίας είναι αισιόδοξο ή απαισιόδοξο;
Από την άλλη, η στροφή προς τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία, που επικεντρώνεται στην ποιότητα, τη διαχρονικότητα και τη χρήση υπεύθυνων παραγωγικών διαδικασιών είναι η απάντηση σε αυτήν την υπερκατανάλωση.
Αναφορικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την ανθρώπινη δημιουργικότητα είναι αδιαμφισβήτητο ότι η AI επηρεάζει την βιομηχανία, βοηθώντας στον σχεδιασμό, στην παραγωγή και στην πρόβλεψη των τάσεων. Ωστόσο, η ανθρώπινη δημιουργικότητα παραμένει αξεπέραστη όταν πρόκειται για το βάθος, την αυθεντικότητα και την έκφραση που συνδέεται με την τέχνη της μόδας. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αναλύσει δεδομένα και να προσφέρει λύσεις για τη βελτιστοποίηση διαδικασιών, αλλά η αληθινή έμπνευση και η ικανότητα να "ζωντανέψει" ένα concept στον κόσμο παραμένουν χαρακτηριστικά της ανθρώπινης σκέψης και τέχνης.

-Πώς σχολιάζετε την εξέλιξη τη ελληνικής μόδας τα τελευταία 30 χρόνια;
Η ελληνική μόδα τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να κερδίσει μία θέση στον διεθνή χάρτη, συνθέτοντας μια αφήγηση ταυτόχρονα πολιτισμική και δημιουργική. Από τις επιρροές της αστικής κουλτούρας μέχρι την έμπνευση από τα ελληνικό τοπία και την καθημερινή μας ζωή, οι Έλληνες δημιουργοί έχουν καταφέρει να εκφράσουν την πολυπλοκότητα της σύγχρονης ελληνικής αισθητικής. Η ελληνική μόδα έχει γίνει πιο εξωστρεφής, με οίκους και σχεδιαστές να διαπρέπουν σε διεθνείς διοργανώσεις και να συνεργάζονται με κορυφαίους παράγοντες της παγκόσμιας βιομηχανίας του χώρου.
Το πιο σημαντικό είναι η ποικιλομορφία των προσεγγίσεων: από τη δημιουργία πολυτελών ενδυμάτων υψηλής ραπτικής μέχρι την ανάπτυξη urban streetwear που απευθύνεται σε νεανικό κοινό, η ελληνική μόδα έχει αγκαλιάσει κάθε πτυχή της σύγχρονης ζωής. Αυτή η ευελιξία, σε συνδυασμό με την αισθητική ματιά, την καθιστά όχι απλώς έναν κλάδο δημιουργικότητας, αλλά και έναν ζωντανό καθρέφτη της ελληνικής κουλτούρας, όπως εξελίσσεται κάθε μέρα.

-Πώς ορίζετε το σύγχρονο ελληνικό design;
Οι Έλληνες σχεδιαστές προσαρμόζονται στις παγκόσμιες τάσεις, δημιουργώντας πρωτοποριακά έργα με μια μοναδική προσέγγιση που συχνά αναδεικνύει την απλότητα, τη minimal αισθητική και τη χρήση υψηλής ποιότητας υλικών. Στη δική μας περίπτωση αποτυπώνεται στο σύγχρονο design η ελληνική παράδοση και η χειροποίητη δεξιοτεχνία.

-Από την εμπειρία σας, οι Έλληνες στηρίζουν το ελληνικό προϊόν και την ελληνική μόδα; Και πόσο έχει αλλάξει θεωρείτε η στάση τους απέναντι στη βιώσιμη μόδα;
Παρατηρούμε μια αυξανόμενη στήριξη των Ελλήνων στο ελληνικό προϊόν και στην ελληνική μόδα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Η προτίμηση σε χειροποίητα ή μικρής παραγωγής προϊόντα δείχνει ότι οι καταναλωτές εκτιμούν την ποιότητα και την αυθεντικότητα.
Η στάση απέναντι στη βιώσιμη μόδα έχει επίσης αλλάξει θετικά. Οι Έλληνες δείχνουν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και ενδιαφέρον για τα περιβαλλοντικά και ηθικά ζητήματα που αφορούν τη μόδα. Αν και η βιώσιμη μόδα παραμένει μια πρόκληση σε σχέση με την ευρύτερη αποδοχή της, η τάση για πιο υπεύθυνη κατανάλωση αυξάνεται, με ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να αναζητούν προϊόντα που συνδυάζουν ποιότητα, βιωσιμότητα και καινοτομία.

-Θυμάστε να μας περιγράψετε την πρώτη φορά που κρατήσατε τεύχος της Madame Figaro στα χέρια σας;
Το πρώτο τεύχος Madame Figaro έπεσε στα χέρια μας περίπου 25 χρόνια πριν, κατά την περίοδο των καλοκαιρινών μας διακοπών στη Σέριφο. Θυμόμαστε να ξεφυλλίζουμε το περιοδικό σε μια παραλία.
- Τι μας εύχεστε τώρα που συμπληρώνουμε 30 χρόνια;
Θερμά συγχαρητήρια για τα 30 χρόνια Madame Figaro! H πορεία σας έχει αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα στον χώρο της αισθητικής και της μόδας. Με συνέπεια, όραμα και αφοσίωση, έχετε γίνει φάρος έμπνευσης για τη σύγχρονη γυναίκα. Ευχόμαστε τα επόμενα χρόνια να είναι εξίσου γεμάτα καινοτομία και επιτυχίες. Το έργο σας αποδεικνύει πως η αληθινή ποιότητα αντέχει στον χρόνο!
