top article

Ήδη γνωρίζεις ότι η καθιστική ζωή βλάπτει σοβαρά την υγεία -έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι κάθονται σε μια καρέκλα για πολλές ώρες έχουν 68% περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι και 49% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία, σε σχέση με όσους ακολουθούν έναν πιο δραστήριο τρόπο ζωής. Οπότε, το να περνάς ένα μεγάλο μέρος της ημέρας σου στο γραφείο δεν είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσες να κάνεις!

Υπάρχουν ωστόσο κάποια πράγματα που μπορείς να αλλάξεις στον τρόπο με τον οποίο δουλεύεις -αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεις τη δουλειά σου- που θα σου προσφέρουν τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα οφέλη στην υγεία και την ευημερία σου.

Δώσε μια προσωπική νότα στο γραφείο σου

Έρευνα βρήκε ότι όσοι εργάζονται σε χώρους εργασίας στους οποίους υπάρχουν προσωπικά αντικείμενά τους (φωτογραφίες, αφίσες, μινιατούρες, έργα τέχνης) έχουν λιγότερες πιθανότητες να νιώθουν συναισθηματική κόπωση. Τα αντικείμενα αυτά δίνουν μια ψευδαίσθηση ιδιωτικότητας -ακόμα κι αν ο χώρος είναι ενιαίος- αλλά και ελέγχου του περιβάλλοντος, όπως σχολιάζει ο επίκουρος καθηγητής management στο Πανεπιστήμιο του Michigan, Gregory A. Laurence, ο οποίος συνυπογράφει την έρευνα. Ακόμα κι αυτή η μικρή αίσθηση αυτονομίας από ό,τι φαίνεται μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στη διάθεση. Δες κι εδώ ιδέες για να διακοσμήσεις το γραφείο σου.

Κάνε φιλίες με συναδέλφους

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Health Psychology όσοι από τους 800 εργαζόμενους που συμμετείχαν ένιωθαν συναισθηματική στήριξη από τους συναδέλφους τους είχαν 41% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία, σε σχέση με όσους δεν είχαν φίλους στο χώρο εργασίας. Σύμφωνα με την Shanon Toker από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ που συνυπογράφει την έρευνα, αυτό πιθανότατα οφείλεται στην ωκυτοκίνη, την ορμόνη που εκτός από χαλάρωση και ηρεμία μάς κάνει να στρεφόμαστε σε άτομα που θα μας υποστηρίξουν όταν νιώθουμε άγχος.

"Όταν υπάρχουν γύρω σου τέτοιοι άνθρωποι, τα επίπεδα του στρες μειώνονται και μακροπρόθεσμα ευνοείται η μακροζωΐα", λέει. Ισχύει όμως και το αντίθετο: όταν δεν υπάρχει δίκτυο υποστήριξης, τότε η έκκριση ωκυτοκίνης μπορεί να προκαλέσει ακόμα περισσότερο στρες.

Κράτα τα θετικά

Σε έρευνα που έγινε το 2012 και δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Academy of Management Journal οι εργαζόμενες που έγραφαν στο τέλος κάθε εργάσιμης μέρας σε ένα ημερολόγιο τρία θετικά πράγματα που έγιναν μέσα στην ημέρα, καθώς και το λόγο για τον οποίο πίστευαν ότι συνέβησαν (π.χ. "ο προϊστάμενός μου με επαίνεσε για τη δουλειά μου, προφανώς επειδή αντιλαμβάνεται ότι προσπαθώ πολύ") είχαν λιγότερο στρες αλλά διαπίστωσαν και ότι μειώθηκαν αισθητά κάποιες σωματικές ενοχλήσεις, όπως πονοκέφαλοι, πόνοι στη μέση και ένταση στους μυς.

Αυτή η απλή "άσκηση" βοηθάει να μην εστιάζουμε σε ό,τι μας ενόχλησε μέσα στη μέρα και μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιώσουμε τη διάθεσή μας και την υγεία μας, σύμφωνα με την επικεφαλής της έρευνας Joyce Bono, PhD, καθηγήτρια management στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα.

Ανάπτυξε τη δημιουργική σκέψη σου

Έρευνα του Πανεπιστημίου του Τέξας βρήκε ότι όσοι σκέφτονται πέρα από τα καθορισμένα πλαίσια είναι πολύ πιο υγιείς από τους συναδέλφους τους που αντιμετωπίζουν τα πράγματα "συμβατικά" -τόσο που η φυσική κατάστασή τους αντιστοιχεί σε άνθρωπο έξι ή και εφτά χρόνια νεώτερο. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή οι δημιουργικοί άνθρωποι είναι πιο αποτελεσματικοί στην επίλυση προβλημάτων -συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφορούν την υγεία τους. Μάλιστα, η δημιουργική σκέψη μπορεί να εξασκηθεί ακόμα και σε επαγγέλματα που δεν είναι ιδιαίτερα "δημιουργικά", όπως λέει ο John Mirowsky, PhD, που συνυπογράφει την έρευνα. Απλά, προσπάθησε να κάνεις ακόμα και τα πιο συνηθισμένα πράγματα με άλλο τρόπο.

Χρησιμοποίησε ένα διαφορετικό πρόγραμμα στον υπολογιστή για να ετοιμάσεις μια παρουσίαση ή σκέψου περισσότερες ιδέες για την επόμενη σύσκεψη. Όσο μεγαλύτερες είναι οι προκλήσεις που βάζεις στον εαυτό σου, τόσο πιο δημιουργική γίνεσαι και τόσο περισσότερο κινητοποιείται το μυαλό σου!

Ιούλιος 2018

>