top article

New season trends

  1. Οι καλύτερες ιδέες σε αξεσουάρ μαλλιών για τα πιο cool χτενίσματα  της σεζόν Οι καλύτερες ιδέες σε αξεσουάρ μαλλιών για τα πιο cool χτενίσματα της σεζόν
  2. Τα πιο stylish πανωφόρια για τα πρώτα κρύα Τα πιο stylish πανωφόρια για τα πρώτα κρύα
  3. Tα 5 είδη sneakers που θα φορέσουμε αυτό το φθινόπωρο Tα 5 είδη sneakers που θα φορέσουμε αυτό το φθινόπωρο
  4. Half-up hair | Tο girly χτένισμα που κάνει δυναμικό comeback Half-up hair | Tο girly χτένισμα που κάνει δυναμικό comeback
  5. To twin set από τα Zara που χρειάζεσαι αυτό το φθινόπωρο To twin set από τα Zara που χρειάζεσαι αυτό το φθινόπωρο
  6. 7 τρόποι να ανανεώσεις το στυλ των μαλλιών σου αυτό το φθινόπωρο 7 τρόποι να ανανεώσεις το στυλ των μαλλιών σου αυτό το φθινόπωρο
  7. Τσάντες | Τα 5 trends που θα δεις παντού αυτή τη σεζόν Τσάντες | Τα 5 trends που θα δεις παντού αυτή τη σεζόν
  8. Το it πανωφόρι που φορούν οι fashionistas το φθινόπωρο Το it πανωφόρι που φορούν οι fashionistas το φθινόπωρο
  9. 10 κομψά μανικιούρ που πρέπει να δοκιμάσεις το φθινόπωρο 10 κομψά μανικιούρ που πρέπει να δοκιμάσεις το φθινόπωρο
  10. Αυτές είναι οι μπότες που χρειάζεσαι φέτος το χειμώνα Αυτές είναι οι μπότες που χρειάζεσαι φέτος το χειμώνα
  11. Πώς να φορέσεις το καρό το φθινόπωρο Πώς να φορέσεις το καρό το φθινόπωρο
  12. H ζακέτα σε ρετρό στυλ από τα Zara που θα χρειαστείς το φθινόπωρο H ζακέτα σε ρετρό στυλ από τα Zara που θα χρειαστείς το φθινόπωρο
  13. Η νέα εκδοχή των cowboy boots Η νέα εκδοχή των cowboy boots
  14. Αυτή είναι η πιο hot απόχρωση για ξανθά μαλλιά φέτος Αυτή είναι η πιο hot απόχρωση για ξανθά μαλλιά φέτος
  15. Chocolate cake | Το πιο "λαχταριστό" χρώμα για καστανά μαλλιά της σεζόν Chocolate cake | Το πιο "λαχταριστό" χρώμα για καστανά μαλλιά της σεζόν
  16. Οι καλύτερες αποχρώσεις της σεζόν για ξανθά μαλλιά Οι καλύτερες αποχρώσεις της σεζόν για ξανθά μαλλιά
  17. 5 μποτάκια που χρειάζεσαι το φθινόπωρο 5 μποτάκια που χρειάζεσαι το φθινόπωρο
  18. Nude μακιγιάζ | Η σούπερ τάση του χειμώνα Nude μακιγιάζ | Η σούπερ τάση του χειμώνα
  19. Το slip dress είναι το φόρεμα που χρειάζεται η φθινοπωρινή σου γκαρνταρόμπα Το slip dress είναι το φόρεμα που χρειάζεται η φθινοπωρινή σου γκαρνταρόμπα
  20. To '90s denim trend που κάνει δυναμικό comeback To '90s denim trend που κάνει δυναμικό comeback
  21. Η δυναμική επιστροφή του ανδρόγυνου παπουτσιού Η δυναμική επιστροφή του ανδρόγυνου παπουτσιού
  22. Τα κομμάτια που χρειάζεσαι για τη μετάβαση στη νέα σεζόν Τα κομμάτια που χρειάζεσαι για τη μετάβαση στη νέα σεζόν
  23. Φθινόπωρο-Χειμώνας 2020: Τα νέα "ugly shoes" που θα δούμε παντού Φθινόπωρο-Χειμώνας 2020: Τα νέα "ugly shoes" που θα δούμε παντού
  24. Color Trends | 5 χρώματα που προτείνουν οι σχεδιαστές γι’ αυτή τη σεζόν Color Trends | 5 χρώματα που προτείνουν οι σχεδιαστές γι’ αυτή τη σεζόν
  25. Footwear | Οι μεγαλύτερες τάσεις της νέας σεζόν στα παπούτσια Footwear | Οι μεγαλύτερες τάσεις της νέας σεζόν στα παπούτσια
  26. Τα 6 τζιν παντελόνια που θα φορέσουμε τη νέα σεζόν Τα 6 τζιν παντελόνια που θα φορέσουμε τη νέα σεζόν
  27. Οι 10 μεγαλύτερες τάσεις της μόδας για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 20-21 Οι 10 μεγαλύτερες τάσεις της μόδας για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 20-21
  28. Νύχια Φθινόπωρο 2020 | Όλα τα σχέδια και χρώματα που μπορείς να κάνεις από τώρα Νύχια Φθινόπωρο 2020 | Όλα τα σχέδια και χρώματα που μπορείς να κάνεις από τώρα

Για έκτη χρονιά, η εικαστικός Χαρά Πιπερίδου πραγματοποιεί το Σεμινάριο Σύγχρονης Τέχνης "Skin – In and Between Two Worlds", το οποίο πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς από τις 22 Νοεμβρίου έως τις 21 Φεβρουαρίου 2020. Ενδιαφέρουσες ομιλίες με προσκεκλημένους, μεταξύ άλλων, τους Σταύρο Γασπαράτο, Έκτορα Λυγίζο, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Έφη Μπίρμπα και Έλλη Παπακωνσταντίνου και μία εορταστική performance πλαισιώνουν το σεμινάριο. 

Πες μας λίγα λόγια για τη δουλειά σου. Ως εικαστικός με τι ακριβώς ασχολείσαι και πως προέκυψε η ιδέα του Skin;

Ως ενεργή εικαστικός, καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών έως σήμερα οφείλω – θέλοντας να είμαι συνεπής ως προς την εικαστική μου έρευνα -  να μελετώ αδιαλείπτως, έτσι ώστε να διευρύνεται και να εμβαθύνεται η αποθεματική θεωρητική σκευή του έργου μου.

Ανέκαθεν κατανοούσα τις καλλιτεχνικές μου παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο ως προτάσεις που στόχο είχαν τον πολιτικό διάλογο με την ευρεία έννοια. Θεωρώ ότι η δημιουργία καλλιτεχνικών μορφών απαιτούν εκτός όλων των άλλων έντεχνων εκφραστικών μέσων, τη συνέργεια του κριτικού λόγου. Επειδή κάθε έργο παράγεται μέσα από τις κοινωνικές πρακτικές και εντός του εγγράφονται οι δομές εξουσίας της εκάστοτε μορφής κοινωνικής οργάνωσης, προσφεύγω σε φιλοσοφικο-πολιτικές έννοιες (όπως: βιοπολιτική, μηχανισμοί εξουσίας, έλεγχος, βία, πόνος, απόλαυση, φύλο, υπέρβαση των ορίων) που οργανώνουν ρητά ή άρρητα τα έργα μου. 

Το ανθρώπινο σώμα, αδιαμφισβήτητα αποτελούσε ανέκαθεν τον κατευθυντήριο άξονα της δουλειάς μου, αφού πάνω σε αυτό εγγράφονται όλες οι μορφές άσκησης εξουσίας (ταυτότητα, φύλο, γλώσσα), αλλά επίσης επειδή εκεί παράγονται και οι δυνάμεις αντίστασης και εκ νέου υποκειμενοποίησης. Με απασχολούσε εξαρχής, η παραγωγή νέων μορφών σωματικότητας και συνύπαρξης υπό το πρίσμα σκέψεων στοχαστών, όπως του Νίτσε, του Μπατάιγ, του Μπλανσό, του Ντε Σαντ, της Μπάντλερ, της Άρεντ κ.α.

Τελευταία, εστιάζω μέσω της περφόμανς στις σχέσεις χώρου και σώματος, εικόνας και ήχου, κενού και πλήρους, απουσίας και παρουσίας∙ οδεύω προς ένα  διευρυμένο οπτικο-ακουστικό λεξιλόγιο, το οποίο στοχεύει σε εγγραφές συμβάντων που ορίζονται από το φυσικό παλμό, τη ροή της ζωής, τις γραμμές φυγής από τις οπτικές φόρμες της ζωγραφικής και τις γραμμικές τροχιές του λόγου. Συνολικά εργάζομαι για τη γενική απελευθέρωση συμβολικών δυνάμεων που αφορούν στο κοινωνικό μας σώμα.
 

Μέσω αυτής της θεωρητικής διερεύνησης γεννήθηκε το "Skin – In and Between Two Worlds”, το οποίο εστιάζει στις μη αναμενόμενες προεκτάσεις του "δέρματος” κι έως εκ τούτου συσπειρώνεται στη σύγκλιση κι αλληλεπίδραση τέχνης, επιστήμης και φιλοσοφικού στοχασμού. Το Skin έχει μια μικρή προϊστορία. Ο αρχικός σχεδιασμός του ξεκίνησε αδρομερώς, το 2011 , έτος ολοκλήρωσης των μεταπτυχιακών μου σπουδών.


Στη συνέχεια, καθώς συνέχιζα την έρευνα παρακολουθώντας επιπλέον, διάφορα σεμινάρια φιλοσοφίας και φιλοσοφίας της τέχνης σε διάφορες χώρες, η δομή του επεκτεινόταν με τέτοιο τρόπο, λαμβάνοντας σταδιακά μία επιθυμητή μορφή, ώστε το 2013 να αποφασίσω να το παρουσιάσω στο κοινό. Είναι η χρονιά που γίνεται αποδεκτό από το Μουσείο Μπενάκη. Η πρώτη παρουσίασή του, πραγματοποιείται το 2014 και τότε αρχίζει κι επισήμως η συνεργασία μου με το Μουσείο, το οποίο όλα αυτά τα χρόνια, υποστηρίζει το Skin, ενθέρμως.


Ποιος ο στόχος του σεμιναρίου;

Το σεμινάριο φέτος γίνεται έξι ετών. Όπως προανέφερα, ήταν το 2014, η στιγμή που εκίνησε ως ενεργός "ζωντανός οργανισμός”, ο οποίος συνίστατο όχι μόνον από το θεωρητικό, αλλά και το εργαστηριακό του μέρος (σχέδιο, γλυπτική) υπό τον τίτλο "Πειραματισμοί με τη Σύγχρονη Τέχνη”.

Την επόμενη χρονιά και καθώς η θεωρητική έρευνα εξελισσόταν, θεώρησα ότι ήταν επιτακτική ανάγκη να λάβει τη μετονομασία "Το Σώμα στη Σύγχρονη Τέχνη”, τίτλος που διατήρησε για δύο χρόνια. Το διάστημα εκείνο αρχίζω για πρώτη φορά, να συμπεριλαμβάνω στο πλαίσιο του, ομιλίες  διαφόρων προσωπικοτήτων, κυρίως από τον χώρο της τέχνης.

Το 2017 αποφασίζω να διατηρήσω αποκλειστικώς το θεωρητικό του μέρος. Επικεντρώνομαι περισσότερο σε αισθητικές και κριτικές θεωρίες των νέων μέσων. Οι έννοιες της αφής και του  "δέρματος” λαμβάνουν κυρίαρχο ρόλο και το σεμινάριο τιτλοφορείται ως έχει.


Ο αρχικός του στόχος παραμένει αμετακίνητος. Αφενός, άνθρωποι ελαφρώς εξοικειωμένοι κι ελαχίστως αναμειγμένοι με την τέχνη αντιλαμβάνονται με το πέρας του σεμιναρίου τις νέες συνθήκες παραγωγής και πρόσληψης των σύγχρονων έργων τέχνης, αφετέρου άνθρωποι ειδήμονες της τέχνης (καλλιτέχνες, τελειόφοιτοι του Μεταπτυχιακού ή Προπτυχιακού της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, επαγγελματίες των Εφαρμοσμένων Τεχνών κ.α.) εξελίσσουν τις θεωρητικές τους σκευές κι έως εκ τούτου ανατροφοδοτούνται από πλούσιο κι εποικοδομητικό υλικό, απαραίτητο για την ανέλιξη της πορείας τους. Εκτενέστερα, το Skin επιθυμεί να δημιουργήσει μία κοινότητα "ομοϊδεατών”, μια εστία εμπίστων συνωμοτών. Αν κρίνω από τη μέχρι στιγμής συνεχόμενη έλευση κάποιων συμμετεχόντων, ο στόχος ως φαίνεται επιτυγχάνεται.

Διάβασε επίσης: Η ιστορία πίσω από το υπέροχο έργο στο καφέ του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης

Έχεις συγκεντρώσει αρκετούς ομιλητές κι έχεις καλύψει πολλές διαφορετικές θεματικές ενότητες. Ποια θεωρείς ως την πιο άμεσα συνδεδεμένη με τη σύγχρονη κοινωνία αυτή τη στιγμή, που να καταδεικνύει μια ανάγκη ή ένα θέμα;

 

Όπως προείπα το Skin είναι ένας "ζωντανός οργανισμός”· εν προκειμένω υπονοώ ότι τα μαθήματα ακολουθούν μια κλιμακωτή δομή. Το εκάστοτε μάθημα, ενώ λειτουργεί ως αυτοδύναμη μονάδα ταυτοχρόνως αποδεικνύεται ως προστάδιο του επόμενου και συνεπώς, προετοιμάζει υπόκωφα τις "ανατομικές” του συντεταγμένες.

Επίσης, το Skin συνολικά, θεμελιώνεται στη διάδραση του φυσικού και κοινωνικού σώματος, δηλαδή η πρωταρχική του σύνθεση αρθρώνεται αναπόφευκτα επί τη βάσει της σχέσης σωματικού και κοινωνικοπολιτικού και κατ’ αυτόν τον τρόπο αντιλαμβάνεται κανείς ότι όλα τα μαθήματα συμπράττουν στην ανάδειξη της σύνδεσης της τέχνης με τη σύγχρονη κοινωνία με αποκορύφωση το τελευταίο μάθημα, το οποίο υπογραμμίζει την αποδόμηση της καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων, μορφοποιημένης ως ενσώματης εγγραφής του κυρίαρχου κοινωνικοπολιτικού κώδικα.


Επίσης, οι ομιλίες παρόλο που ανεξαρτητοποιούνται από τη θεματική του κάθε μαθήματος, εστιάζουν στο έργο των προσκεκλημένων ομιλητών, ως βιωματική συνάρτηση της προαναφερθείσας συνθήκης (σωματικού – κοινωνικοπολιτικού) και συγκροτεί τη βάση για ανάλυση της σύνδεσης του εμπειρικού και πνευματικού μέρους της δημιουργίας τους.

Σε κάθε περίπτωση, η εγειρόμενη δυναμική του πνευματικού στοιχείου επιζητά ένα είδος αναπόδραστης χωρικής μεταβολής της διάνοιας, μια μετατόπιση, η οποία διαταράσσει τη διευθέτηση που συγκροτεί την τάξη του κόσμου και παράγει – αντηχώντας την Υμπερμανική (George Didi - Huberman) σκέψη – εκλάμψεις στο διασκορπισμό, στην ερείπωση των αναπαραστάσεων του κόσμου.

Τι μέσα προβολής και διάδρασης χρησιμοποιούνται στο Skin; 

Η παρουσίαση του σεμιναρίου ενέμενε εξαρχής στην ψηφιακή εικονοποίηση, είτε εικόνων είτε βίντεο, μέσω προβολής με προτζέκτορα. Η ατμόσφαιρα του Skin παραπέμπει σε κινηματογραφική αίθουσα. Το οπτικοακουστικό υλικό υπερισχύει και η φωνή μου συνοδεύει την ψηφιοποιημένη μορφή κειμένου, επεξηγώντας αυτό και την εκάστοτε εικόνα. Επιπλέον, φέτος για πρώτη φορά προσκαλώ δύο επαγγελματίες περφόρμερ να δημιουργήσουν με πρωταρχικό σημείο εκκίνησης το "Δέρμα”, την ημέρα του εορταστικού event (13 Δεκεμβρίου) για τα έξι χρόνια του Skin, ευελπιστώντας ότι η αλληλεπιδραστική αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ των περφόρμερ και των υπόλοιπων παρευρισκομένων θα αποτελέσει μαγική εμπειρία.

 

Info: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, Διάρκεια σεμιναρίου 22/11 - 21/02/2020 

Για πληροφορίες & αναλυτικό πρόγραμμα: benaki.org

Ιούλιος 2018

>