top article

Το κοινοβούλιο της Αυστραλίας ψήφισε στις 25 Φεβρουαρίου τις τελευταίες τροπολογίες του νέου νομοσχεδίου που θα απαιτήσει από τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες να πληρώνουν τις εκδοτικές εταιρείες για να δημοσιεύουν ειδήσεις.

Το νομοσχέδιο αυτό έχει προκαλέσει ένταση ανάμεσα στην κυβέρνηση της χώρας και το Facebook που την προηγούμενη εβδομάδα προχώρησε στην απενεργοποίηση της δυνατότητας των χρηστών του κοινωνικού δικτύου στην Αυστραλία να μοιράζονται ειδησεογραφικά ποστ.

Οι σημερινές τροποποιήσεις οι οποίες έγιναν προκειμένου να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση και παρουσιάστηκαν τόσο από το Facebook όσο και από την κυβέρνηση σαν μια νίκη εκ μέρους τους, προβλέπουν μια πιο μακροχρόνια περίοδο προσαρμογής έως ότου εφαρμοστεί ο νόμος. Έτσι, τόσο το Facebook, όσο και η Google θα έχουν άλλον ένα μήνα προκειμένου να διαπραγματευτούν συμφωνίες με τις εκδοτικές εταιρείες πριν χάσουν τη δυνατότητα να διακινούν μέσα από τις πλατφόρμες τους ειδησεογραφικό υλικό.

"Ο κώδικας θα διασφαλίσει ότι οι επιχειρήσεις των ειδησεογραφικών μέσων αμείβονται αρκετά για το περιεχόμενο που δημιουργούν, συμβάλλοντας στη διατήρηση της δημοσιογραφίας που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον", δήλωσαν σε κοινή δήλωση ο Ταμίας Josh Frydenberg και ο Υπουργός Επικοινωνιών Paul Fletcher.
Με το νόμο αυτό, ο υπουργός Οικονομικών έχει τη δυνατότητα να υποδείξει σε ψηφιακές πλατφόρμες ότι υπάρχει ανισορροπία ισχύος ανάμεσα σε αυτές και τους εκδότες. Για να συμβεί αυτό, πρέπει πρώτα να δώσει προθεσμία 30 ημερών πριν αρχίσει διαπραγματεύσεις ή να προβεί σε διαμεσολάβηση και τελικά σε υποχρεωτική διαιτησία. Με τη σημερινή τροπολογία, η κυβέρνηση αποκτά το δικαίωμα να απαλλάσσει τους τεχνολογικούς γίγαντες από την υποχρεωτική διαιτησία, στην περίπτωση που αυτές μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν συμβάλει "σημαντικά στη βιωσιμότητα της βιομηχανίας ειδήσεων" στη χώρα.

Στο μεταξύ, η Google έχει ήδη ολοκληρώσει συμφωνίες με εταιρείες media της Αυστραλίας, όπως η News Corp. και η Seven Media, ενώ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με άλλα μέσα, όπως η κρατική ραδιοφωνία και τηλεόραση της χώρας. "Αυτό που ιδανικά θα συμβεί είναι μέσα τον επόμενο μήνα και το Facebook θα προβεί με μια σειρά από συμφωνίες με εταιρείες μέσων ενημέρωσης για να αποδείξει στην κυβέρνηση ότι προτίθεται να προσφέρει εισόδημα στα μέσα ενημέρωσης της Αυστραλίας ", δήλωσε η Belinda Barnet, λέκτορας στο τμήμα ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Swinburne της Αυστραλίας. "Εάν δεν συμβεί αυτό, τότε η κυβέρνηση μπορεί να αποκλείσει το Facebook από την δημοσίευση ειδήσεων".

Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς δίνει το έναυσμα και σε άλλες χώρες να ξεκινήσουν διαδικασίες για να περάσουν παρόμοιους νόμους.

Όπως δήλωσε στο Variety.com, η social media expert Jennifer Grygiel "ό,τι συμβεί με το Facebook στην Αυστραλία θα θεωρηθεί μια διεθνής αλλαγή πολιτικής που θα επηρεάσει όλο τον κόσμο, όχι μόνο την Αυστραλία. Η εγωκεντρική συμπεριφορά του Zuckerberg δείχνει ότι μπορεί να εμποδίσει την παγκόσμια πρόσβαση στις ειδήσεις στη στιγμή. Δείχνει επίσης ότι μπορεί να καταστείλει τις ειδήσεις που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη πολιτική. Καμία επιχείρηση δεν πρέπει να έχει τόσο μεγάλη επιρροή στη δημοσιογραφία. Οι εκδοτικές εταιρείες και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να εργαστούν για να αποκτήσουν ανεξαρτησία από το Facebook”.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, το Facebook θέλει να επανορθώσει επενδύοντας "τουλάχιστον" ένα δισεκατομμύριο δολάρια στα ειδησεογραφικά περιεχόμενα τα τρία προσεχή έτη. "Έχουμε ήδη επενδύσει 600 εκατομμύρια δολάρια από το 2018, για να υποστηρίξουμε την βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης, και προβλέπουμε να επενδύσουμε τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο επιπλέον τα τρία προσεχή έτη", έγραφε σε χθεσινή του ανάρτηση ο Nick Clegg, υπεύθυνος δημοσίων υποθέσεων του κολοσσού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. "Αναγνωρίζουμε απόλυτα ότι η ποιοτική δημοσιογραφία έχει ζωτική σημασία για τη λειτουργία των κοινωνιών μας --ενημερώνοντας και δίνοντας αξία στους πολίτες και καθιστώντας υπεύθυνους τους ισχυρούς για τις πράξεις τους", σημειώνει.

Ο Nick Clegg δεν μπήκε σε λεπτομέρειες όσον αφορά την διανομή των μελλοντικών επενδύσεων στα μέσα ενημέρωσης, ούτε για την μορφή που θα πάρουν αυτές, αν θα πρόκειται για καταβολές, αν θα χορηγηθούν για συμπράξεις, εκπαίδευση, πνευματικά δικαιώματα ή συγγενικά δικαιώματα. "Το Facebook θέλει περισσότερο από ποτέ να συνεργαστεί με εκδότες του Τύπου", υπογράμμισε μόνο.

Ιούλιος 2018

>