Είναι ψυχαγωγικό, οικολογικό, εύκολο και δεν ξεχνιέται ποτέ. Το ποδήλατο εκτός από νέα τάση είναι και ένας από τους οικονομικότερους και αποδοτικότερους τρόπους άσκησης. Μήπως ήρθε η ώρα να αρχίσεις πετάλι; Από την Τζούλια Διαμαντοπούλου.

City Riders
Στο Παρίσι και στο Λονδίνο τα συναντάς σε κάθε γωνιά. Ποδηλατάκια που σε περιμένουν για να κάνεις τη βόλτα σου και να τα αφήσεις στον επόμενο σταθμό. Στο Άμστερνταμ μαθαίνεις, ως πεζός, να προσέχεις πρώτα τα ποδήλατα κι ύστερα τ’ αυτοκίνητα. Στο Βέλγιο το ίδιο. Το συμπέρασμα είναι απλό: Οι Ευρωπαίοι συνειδητοποίησαν πριν από εμάς πως το ποδήλατο είναι η απάντηση στην ανάγκη μας για πιο υγιεινή και φυσική ζωή κι επέστρεψαν στα… πετάλια συνδυάζοντας άσκηση και ψυχαγωγία.
Και μπορεί στην Αθήνα τα πράγματα να μην είναι τόσο ιδανικά –οι λακκούβες είναι πολλές, οι ποδηλατόδρομοι ελάχιστοι και οι οδηγοί σε αγνοούν πλήρως–, αλλά όλο και περισσότεροι Αθηναίοι παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους και παίρνουν τα ποδήλατα, γλιτώνοντας έτσι το μποτιλιάρισμα, την αγωνία του παρκαρίσματος και… τη βενζίνη. Γιατί; Γιατί το ποδήλατο είναι ο καλύτερος τρόπος να εντάξεις τη γυμναστική στην καθημερινότητά σου. Αλλά, κυρίως, γιατί το ποδήλατο είναι κουλτούρα.

Ποδηλατική κουλτούρα
Σήκωσαν χειρόφρενο στο αυτοκίνητο, φούσκωσαν τα λάστιχα του ποδηλάτου και αλωνίζουν την πόλη. Οι
ποδηλάτες της Αθήνας είναι πολλοί, οργανωμένοι και με άποψη. Αρκεί να επισκεφτείς το www.podilates.gr και θα το καταλάβεις. Με ποδηλατοπορείες διεκδικούν περισσότερους ποδηλατόδρομους και ποδηλατολωρίδες, οργανώνουν αθηναϊκά critical masses (ένα είδος γιορτής για το ποδήλατο στους δρόμους: μαζικές ποδηλατάδες που ξεκινούν από ένα προκαθορισμένο σημείο εκκίνησης μία συγκεκριμένη ημέρα κάθε μήνα, διεκδικώντας τη θέση του ποδηλάτου στο δρόμο), αλλά και τα free days: ανοιχτές ποδηλατοβόλτες κάθε Παρασκευή. Ξεκινούν στις 21.30, από την Πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο και διαρκούν 4 με 6 ώρες. Οι αποστάσεις που διανύουν είναι από 30 έως 60 χλμ. με διαφορετικό κάθε φορά προορισμό, ενώ μετά το τέλος της βόλτας οργανώνονται υποομάδες γειτόνων για την επιστροφή στο σπίτι.
Είναι σαφές ότι κάτι αλλάζει λοιπόν σ’ αυτή την πόλη.
Οι ποδηλάτες πληθαίνουν, όπως και τα εξειδικευμένα καταστήματα ποδηλάτου με πιο δυνατή άφιξη το
VCAVicious Cycles Athens– στου Ψυρρή, που ειδικεύεται στα ελαφρά κι ευέλικτα ποδήλατα πόλης, επιτρέποντάς σου να επιλέξεις ανάμεσα σε περισσότερους από 1.000 συνδυασμούς χρωμάτων και αξεσουάρ, για να φτιάξεις το δικό σου μοναδικό δίκυκλο. Ακόμη, το υπουργείο Υγείας ανήγγειλε πως από το καλοκαίρι θα διατίθενται δωρεάν ποδήλατα με ειδική κάρτα σε όσους το επιθυμούν στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ έπειτα από πεντέμισι χρόνια διεκδικήσεων από τους Αθηναίους riders επιτράπηκε το ποδήλατο στο μετρό, έστω και πιλοτικά γι’ αρχή. Κι αν όλα αυτά δε σε έχουν πείσει να κάνεις ποδήλατο, ήρθε η ώρα να μάθεις τι μπορεί να κάνει το ποδήλατο για σένα.

Τι σου προσφέρει
Από τις βασικότερες μορφές αεροβικής άσκησης, το ποδήλατο μας προφυλάσσει από την υπέρταση και τις καρδιαγγειακές παθήσεις, αυξάνει την αντοχή μας, καταπολεμά την παχυσαρκία, προλαμβάνει την κυτταρίτιδα και τους κιρσούς, ενώ κάνει καλό και σε περιπτώσεις υψηλής χοληστερίνης ή και διαβήτη. Ταυτόχρονα, αυξάνει την οστική πυκνότητα μειώνοντας την πιθανότητα οστεοπόρωσης, επιταχύνει το μεταβολισμό, εξισορροπεί τις ορμόνες μας και βελτιώνει το μυοσκελετικό μας σύστημα και τη στάση του σώματός μας. Αλλά το ποδήλατο έχει και ψυχολογικά οφέλη. Όπως ακριβώς και μια βόλτα στον καθαρό αέρα, μας προσφέρει ενεργητικότητα και διαύγεια, καταπολεμά την κατάθλιψη, μας βοηθά να αποβάλλουμε το άγχος και τονώνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Fitness Rides
Το ποδήλατο είναι ο καλύτερος τρόπος να αποκτήσεις ένα πιο γυμνασμένο, δυνατό και όμορφο σώμα. Σύμφωνα με τον Γιώργο Καρακώστα, personal trainer, το ποδήλατο γυμνάζει το βασικότερο ανθρώπινο μυ, την καρδιά, αποτελώντας έτσι μία εξαιρετική καρδιοαναπνευστική άσκηση. Ο αεροβικός χαρακτήρας της ποδηλασίας μάς βοηθά να κάψουμε θερμίδες και αποτελεί ένα τέλειο ζέσταμα πριν από την προπόνησή μας, ενώ ταυτόχρονα γυμνάζει τους μυς των ποδιών (τετρακέφαλοι, γλουτοί, μηριαίοι δικέφαλοι, γάμπες) και βελτιώνει τη φυσική μας κατάσταση. Για να είναι βέβαια πιο αποτελεσματική, η ποδηλασία πρέπει να γίνεται τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα και για 45 λεπτά κάθε φορά, ενώ το ιδανικό θα ήταν να συμπληρώνεται από ένα πρόγραμμα με βάρη για ολόκληρο το σώμα.
Όσο για τη διαφορά μεταξύ στατικού και ελεύθερου ποδηλάτου,
«Η ισορροπία είναι μια βασική ανθρώπινη δεξιότητα που δεν εξελίσσεται με το στατικό ποδήλατο. Ενεργειακά τα δύο είδη άσκησης δεν διαφέρουν ιδιαίτερα, αλλά εγώ θα πρότεινα σε κάθε περίπτωση την επαφή με τον καθαρό αέρα που σου χαρίζει μια βόλτα με το ποδήλατο. Ακόμα καλύτερα μια βόλτα στο βουνό με mountain bike. Άλλωστε, ποδηλατώντας σε εξωτερικό χώρο, καις πολύ περισσότερες θερμίδες, ακόμα και με την ίδια ταχύτητα» συμπληρώνει ο Γιώργος Καρακώστας.

Ένα spinning την ημέρα
Όλο και περισσότερα γυμναστήρια εντάσσουν στα προγράμματά τους μαθήματα spinning: στατική ποδηλασία με εναλλασσόμενα σπριντ (γρήγορες πεταλιές), ιδιαίτερα ωφέλιμα για τη βελτίωση της αντοχής και την απώλεια βάρους. «Οι τάξεις spinning είναι, κατά τη γνώμη μου, από τα λίγα ομαδικά μαθήματα που μπορούν να έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα» μας λέει ο Γιώργος Καρακώστας. «Φυσικά, όπως όλα τα ομαδικά είδη άσκησης, απευθύνεται κυρίως στο μέσο επίπεδο των αθλουμένων, με αποτέλεσμα κάποιοι πιο προχωρημένοι ή πιο αρχάριοι να πρέπει να εναλλάσσουν σχετικά τις οδηγίες του instructor για να ακολουθήσουν το πρόγραμμα».
Προγράμματα spinning θα βρεις σε όλα τα μεγάλα γυμναστήρια. Στην
Αθήνα ξεχωρίζει το Holmes Place ίσως το καλύτερο spinning πρόγραμμα της πόλης.

Επιλέγοντας το κατάλληλο ποδήλατο
Όχι. Το παιδικό σου ροζ ποδήλατο που βρίσκεται κάπου στην αποθήκη δεν κάνει. Για να επωφεληθείς στο μέγιστο από τα οφέλη της ποδηλασίας, θα πρέπει να αγοράσεις το κατάλληλο ποδήλατο. Πίστεψέ με. Είναι μια επένδυση που δεν θα μετανιώσεις. «Το βασικότερο στοιχείο σε ένα ποδήλατο είναι το μέγεθός του» συμβουλεύει ο Γιώργος Καρακώστας. «Μπορεί να αγοράσεις το ομορφότερο, ακριβότερο ποδήλατο, αλλά να μην είναι για το δικό σου σώμα. Πρόκειται για ένα τόσο εξειδικευμένο πλέον όργανο, που θα πρέπει κάποιος αρχικά να αποφασίσει τι είδους ποδήλατο θέλει (αγωνιστικό, πόλης, βουνού κ.λπ.) και στη συνέχεια να πάει σε ένα κατάστημα και να δοκιμάσει ποιο ταιριάζει στο δικό του σώμα».

Star cycle
Αν αναρωτιέσαι πώς οι σταρ κρατάνε τη γραμμή τους, η απάντηση είναι απλή. Με ορθοπεταλιές. H Ελ Μακφέρσον ποδηλατεί μαζί με τα παιδιά της μέχρι το σχολείο τους, η Ναόμι Γουότς έσερνε στην πίσω ρόδα το παιδικό καροτσάκι, η Vivienne Westwood πηγαίνει σ’ όλες τις πρεμιέρες πάνω σε 2 ρόδες, η Πάμελα Άντερσον έχει ένα ροζ Paul Frank ποδήλατο με καλαθάκι, ενώ η Τζένιφερ Άνιστον μετέφερε μηνύματα με το ποδήλατο για να βγάζει το χαρτζιλίκι της όσο σπούδαζε υποκριτική. Για να την αποζημιώσει, πέρσι η Κόρτνεϊ Κοξ της έκανε δώρο ένα ποδήλατο Chanel αξίας 12.000 δολαρίων. Ακόμα η Ζιζέλ, ο Χιου Τζάκμαν και η Σίντι Κρόφορντ είναι λάτρεις του ποδηλάτου, ενώ ο Ματ Ντέιμον παίρνει συχνά μέρος και σε αγώνες ποδηλασίας. Μήπως ήρθε η ώρα να παρκάρεις το αυτοκίνητο και να το ξαναβγάλεις με τις πρώτες φθινοπωρινές βροχές;

Επώνυμα ποδήλατα κι αξεσουάρ ποδηλασίας

  1. Με κόστος μεγαλύτερο από 10.000 δολάρια και τα καλύτερα τεχνικά χαρακτηριστικά της αγοράς, φτιαγμένα στο χέρι και με ειδική θήκη για make-up, τα ποδήλατα της Chanel αποτελούν τα απόλυτα «it» bikes.

  2. Φθηνότερα –αλλά σε καμία περίπτωση φθηνά– τα πορτοκαλί ποδήλατα του οίκου Hermès, σε συνεργασία με την Batavus, διαθέτουν 3 ταχύτητες και σέλα από πολυτελές δέρμα.

  3. Ποδήλατα φτιάχνει πλέον και η BMW, με τη ζήτηση για αυτοκίνητα να μειώνεται για οικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους, ενώ η εταιρεία Montante, εμπνευσμένη από τα ιταλικά ποδήλατα της δεκαετίας του ’30, προσφέρει μοντέλα με δέρμα πύθωνα και κρύσταλλα Swarovski.

  4. Για στυλάτες ποδηλατικές εμφανίσεις χωρίς να βγεις εκτός budget, προτίμησε τα ποδηλατικά designer accessories. Επώνυμα κράνη και γάντια, ποδηλατικές τσάντες και παπούτσια από τη Vivienne Westwood, τον Paul Frank και την Prada Sport θα προσθέσουν αέρα haute couture στις ποδηλατικές σου εξορμήσεις.

Sites για να ενημερωθείς και να εμπνευστείς

Top apps σε iPhone & iPad

  • Imapmyride (μετράει την απόσταση που διανύεις, την ταχύτητα, υπολογίζει την κλίση του δρόμου και κρατάει στατιστικά, όσο εσύ ποδηλατείς).

  • Ride strength (ποδηλατικά workouts για να γυμνάσεις όλο σου το σώμα).

  • Ride buddy (για να ξέρεις πού ποδηλατούν οι φίλοι σου κάθε στιγμή).

  • Spin companion (μουσική και training την ώρα που κάνεις πετάλι).


 

Ιούλιος 2018

>