Ο
Hedi Slimane, o Saint Laurent, η Courntey Love και η κρίση.

Είναι «βρόμικο», ατημέλητο και ακατάστατο – και επιστρέφει, μαζί με τα 90s σύσσωμα. Μήπως το grunge αντανακλά την ευρύτερη διάθεση να μετατρέψουμε την προχειρότητα σε άποψη, ή τη φτώχεια σε αισθητική, έστω, καλοπέραση;

Ξεβαμμένα τζιν, καρό πουκάμισα, used άρβυλα, αχτένιστα μαλλιά: Όταν το grunge -με φόρα και πυγμή από το Σιατλ και τις «γκρινιάρικες» κιθαριστικές μπάντες του- πρωτοεμφανίστηκε στον επίσημο χάρτη του στυλ, προκάλεσε τον κακό χαμό. Είναι ήδη αρκετά γνωστή η ιστορία του Marc Jacobs, ο οποίος, ως επικεφαλής σχεδιαστής στον αμερικανικό οίκο Perry Ellis, παρουσίασε τον Νοέμβριο του 1992 μια grunge συλλογή, που του στοίχισε τη δουλειά του, ντύνοντας τα super models της εποχής με ό,τι πιο πρόχειρο υπήρχε μέσα στην αμερικανική γκαρνταρόμπα της στιγμής.

Σήμερα, είκοσι χρόνια μετά, ο οίκος Perry Ellis επιστρέφει στο παραδοσιακό sportswear, ο Marc Jacobs εξακολουθεί να τα καταφέρνει, ενώ το grunge, μέσα σε μια γενικότερη επιστροφή στα nineties και επανεφεύρεσης του ρετρό, έρχεται δυναμικά μέσα σε όλη του σχεδόν την προχειρότητα – και λέμε «σχεδόν», διότι φέτος το βλέπουμε με αρκετές glam δόσεις: Τακούνια, clutch bags, ό,τι θα το κάνει λίγο πιο θηλυκό και εύπεπτο προς τις καλομαθημένες καταναλώτριες μόδας. Και εγείρεται αναπόφευκτα το ερώτημα: Ποιος χρειάζεται ένα αισθητικό «κίνημα» που εκθειάζει τη μιζέρια; Ή μήπως το xρειαζόμαστε ακριβώς γι' αυτό;

Το νέο κύμα

Ο Derek Lam και ο Dries Van Noten παρουσιάζουν τις chic εκδοχές των «lumberjack» καρό, ο Philip Lim ετοιμάζει μια ιδεατά θηλυκή βερσιόν του ατημέλητου layering του grunge, το brand Acne επιδεικνύει απροκάλυπτα τις από Σιατλ μεριά επιρροές του με αμάνικα t-shirts που θα ταίριαζαν περίφημα σε γκρούπις των Alice In Chains, ενώ οι σταρ σπεύδουν να δοκιμάσουν πρώτες το νέο trend – και όχι μόνο οι νεαρές, που στα nineties ήταν παιδαρέλια ή μωρά, αλλά και διάφορες περσόνες της προηγούμενης δεκαετίας, όπως η Ντρου Μπάριμορ και η Γκουέν Στεφάνι.


Όλα δείχνουν, μάλιστα, πως ο χαμός γύρω από το grunge δεν θα καταλαγιάσει σύντομα καθώς ο Hedi Slimane, δημιουργώντας άλλη μια αμφιλεγόμενη συλλογή για τον οίκο Saint Laurent, προτείνει το μουσικό / αισθητικό κίνημα ως βασική τάση και look και για τον ερχόμενο χειμώνα. Και φυσικά τα περιοδικά, off- και on-line, βρίθουν από αναφορές στο «grown-up grunge», ήτοι στο πώς το νεανικό αυτό look μπορεί να προσαρμοστεί στο στυλ και τον τρόπο ζωής εργαζόμενων, «συμβιβασμένων» γυναικών οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με το επαναστατημένο πνεύμα των εκπροσώπων του κινήματος, πέραν των καρό υποκαμίσων που κρέμονται μέσα στην ντουλάπα.

Φυσικά, όλα αυτά συμβαίνουν στην επιφάνεια – διότι, στο πιο φιλοσοφημένο βάθος, το grunge «μιλά» σε διάφορες σύγχρονες ανάγκες. Γεγονός που, κατά έναν περίεργο τρόπο, το κάνει αιφνιδιαστικά και ουσιαστικά επίκαιρο.

Διάβασε τη συνέχεια στη σελίδα 2


Ιούλιος 2018

>