top article

Business with attitude

  1. Τρία πανεύκολα makeup looks που είναι ιδανικά για το γραφείο Τρία πανεύκολα makeup looks που είναι ιδανικά για το γραφείο
  2. 5 εύκολοι και αποτελεσματικοί τρόποι να οργανώσεις το γραφείο σου 5 εύκολοι και αποτελεσματικοί τρόποι να οργανώσεις το γραφείο σου
  3. 5 πολύ διαφορετικές στιλιστικές συμβουλές για να εξελίξεις το smart style του γραφείου 5 πολύ διαφορετικές στιλιστικές συμβουλές για να εξελίξεις το smart style του γραφείου
  4. Μάρα Ζαχαρέα | Σου δείχνει πώς να φορέσεις τη δερμάτινη φούστα σου στο γραφείο Μάρα Ζαχαρέα | Σου δείχνει πώς να φορέσεις τη δερμάτινη φούστα σου στο γραφείο
  5. Office Look | Τα 8 beauty must-haves της τσάντας του χειμώνα Office Look | Τα 8 beauty must-haves της τσάντας του χειμώνα
  6. Power dressing | 6 τρόποι για να δημιουργήσεις μοντέρνα σύνολα με κοστούμι Power dressing | 6 τρόποι για να δημιουργήσεις μοντέρνα σύνολα με κοστούμι
  7. Σία Κοσιώνη | Φόρεσε την παντελόνα που θα ανανεώσει τα looks του γραφείου Σία Κοσιώνη | Φόρεσε την παντελόνα που θα ανανεώσει τα looks του γραφείου
  8. Kate Middleton | Το Zara φόρεμα που φόρεσε για δεύτερη φορά είναι η επιτομή του office style Kate Middleton | Το Zara φόρεμα που φόρεσε για δεύτερη φορά είναι η επιτομή του office style
  9. 10 Mango φορέματα που θα σε αναδείξουν ως την πιο καλοντυμένη εργαζόμενη στο γραφείο 10 Mango φορέματα που θα σε αναδείξουν ως την πιο καλοντυμένη εργαζόμενη στο γραφείο
  10. Αναρωτιέσαι πώς θα φορέσεις το κοστούμι σου το φθινόπωρο; | Το look της Βίκυς Καγιά θα σε εμπνεύσει Αναρωτιέσαι πώς θα φορέσεις το κοστούμι σου το φθινόπωρο; | Το look της Βίκυς Καγιά θα σε εμπνεύσει
  11. Αγάπησε το σώμα σου σε 7 βήματα Αγάπησε το σώμα σου σε 7 βήματα
  12. 7 Celebrities που έχουν κυτταρίτιδα (και δεν το κρύβουν) 7 Celebrities που έχουν κυτταρίτιδα (και δεν το κρύβουν)
  13. Αυτή είναι η καλύτερη ώρα της ημέρας για να υποβάλεις το βιογραφικό σου Αυτή είναι η καλύτερη ώρα της ημέρας για να υποβάλεις το βιογραφικό σου
  14. MeToo | Πού μπορεί να απευθυνθεί μια γυναίκα-θύμα παρενόχλησης στον εργασιακό χώρο; MeToo | Πού μπορεί να απευθυνθεί μια γυναίκα-θύμα παρενόχλησης στον εργασιακό χώρο;

Η "Πράσινη Θάλασσα” πρόσφατα βραβεύτηκε με το "Cinema donna" στο 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Λογοτεχνίας του Παλέρμο, ένα βραβείο που απονέμεται στην καλύτερη ταινία βασισμένη σε λογοτεχνικό έργο. Η νέα ταινία της Αγγελικής Αντωνίου έχει ήδη αποσπάσει το βραβείο κοινού στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβαλ Kitzbühel στην Αυστρία και το βραβείο 'Best of Show' στα IndieFest Film Awards της Αμερικής ενώ συνεχίζει την επιτυχημένη φεστιβαλική της παρουσία παγκοσμίως, στις Κάννες, στο Σίδνεϊ, στο Λος Άντζελες, στην Ευρώπη αλλά και στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Χιροσίμα.

Η ταινία, εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα της Ευγενίας Φακίνου "Για να δει τη Θάλασσα" ξεδιπλώνει την ιστορία της Άννας (Αγγελική Παπούλια) μιας γυναίκας χωρίς μνήμη που αγωνίζεται να επανασυνδεθεί με το παρελθόν της και βρίσκει καταφύγιο στην κουζίνα της ταβέρνας του μοναχικού Ρούλα (Γιάννης Τσορτέκης).

Η Αγγελική Αντωνίου που το ελληνικό και το παγκόσμιο κινηματογραφικό κοινό γνώρισε μέσα από τις διεθνούς φήμης ταινίες της, όπως η "Δονούσα' και το "Eduart” που είχε προταθεί για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, μίλησε στο MadameFigaro.gr για την ιστορία της Άννας που την γοήτευσε, τη δημιουργική αλλά και δύσκολη διαδικασία ολοκλήρωσης της ταινίας και τη ζεστασιά που θέλει να μεταφέρει στον θεατή μέσα από την "Πράσινη Θάλασσα”.

Αγγελική Αντωνίου | Η σκηνοθέτις της πολυβραβευμένης ταινίας 'Πράσινη Θάλασσα' μιλάει στο madamefigaro.gr

Τι είναι αυτό που σας γοήτευσε στο βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου και σας ενέπνευσε να το μεταφέρετε στην μεγάλη οθόνη;

Αγγελική Αντωνίου: Η ιδέα ότι η πρωταγωνίστρια παρόλο που έχει ξεχάσει τα πάντα, θυμάται να μαγειρεύει με ενθουσίασε. Mε γοήτευσε αυτό το παράδοξο, ένας άνθρωπος με έλλειψη μνήμης να παράγει αναμνήσεις. Αυτή η αντίθεση της αμνησιακής μαγείρισσας που θυμάται τις συνταγές και που τα φαγητά της δημιουργούν μνήμες, ανατρέπουν καταστάσεις και επιδρούν καταλυτικά στις ανθρώπινες σχέσεις, ήταν μια φωτεινή ιστορία που ήθελα οπωσδήποτε να διηγηθώ. Παρόλα αυτά η ταινία δεν εστιάζει αποκλειστικά στη μαγειρική. Είναι κάτι πολύ περισσότερο και πέρα από αυτό.

Το φαγητό είναι ο πολιτισμός και η οικογένεια που κουβαλάει ο καθένας μας. Οι πρόσφυγες, για παράδειγμα, συχνά όταν βρεθούν σε νέες πατρίδες βρίσκουν καταφύγιο και ασφάλεια στις γεύσεις της πατρίδας τους. Για την Άννα τι είναι η μαγειρική;

H Aννα τo λέει σε μία ατάκα της στην ταινία: "Το καθημερινό μαγείρεμα όλη αυτή ρουτίνα με βοήθησαν. Ήμουν απασχολημένη όλη μέρα και τη νύχτα έπεφτα σε βαθύ ύπνο. Από ένα σημείο και μετά είχα ξεχάσει ότι δε θυμάμαι". Προσηλωμένη στην εργασία της και στην ευθύνη της προετοιμασίας των γευμάτων ξεχνάει το πρόβλημα της προσωρινά. Επικεντρώνεται στο εδώ και τώρα! Όλη αυτή η διαδικασία της επανάληψης και η αφοσίωση στη τέχνη και τη φροντίδα της μαγειρικής τη βοηθούν να ανοίξει μια χαραμάδα ελπίδας και να επανεφεύρει τον εαυτό της.

Πράσινη Θάλασσα

Η ηρωίδα δεν θυμάται ποια είναι αλλά θυμάται να μαγειρεύει. Πρόκειται για ένα στοιχείο που λειτουργεί συμβολικά στην ταινία;

Αυτό το στοιχείο υπάρχει στο μυθιστόρημα της Ευγενίας Φακίνου που είναι η πηγή έμπνευσης του σεναρίου. Το υιοθέτησα, το δέχτηκα ως έχει και πάνω του πάτησε το σενάριο. Σίγουρα είναι το μέσον της επανένωσης της ηρωίδας με τον εαυτό της, μέσω της γεύσης με τη ζωή και με τον πραγματικό, αληθινό κόσμο που στο παρελθόν αγνοούσε.

Η Αγγελική Παπoύλια και ο Γιάννης Τσορτέκης είναι δύο ηθοποιοί που το ελληνικό κοινό έχει αγαπήσει σε ταινίες χαρακτήρων. Πώς ήταν η συνεργασία σας μαζί τους και πώς δουλέψατε τους ρόλους;

Συνήθως κάνω πρόβες κυρίως με νεότερους και λιγότερο έμπειρους ηθοποιούς. Με την Αγγελική Παπούλια, ενώ είναι έμπειρη ηθοποιός, αντιμετωπίσαμε μία δυσκολία, το θέμα της αμνησίας. Με τη βοήθεια ενός καταπληκτικού νευρολόγου, του Κωνσταντίνου Πόταγα, ο οποίος μας εξήγησε τη συμπεριφορά αμνησιακών ανθρώπων αλλά μας έδειξε και αντίστοιχα βίντεο, καταφέραμε να δουλέψουμε πάνω στο ρόλο της Άννας. Επίσης τσέκαρε τους διαλόγους και τις αντιδράσεις της αμνησιακής Αννας στο σενάριο.

Με τον Γιάννη Τσορτέκη είχαμε ξεχωριστές συζητήσεις για τον πολυεπίπεδο και απρόβλεπτο χαρακτήρα του Ρούλα. Η δυσκολότερη σκηνή, η σκηνή που καίει όλο του το παρελθόν, μας βασάνισε αρκετά.Τελικά πετάξαμε όλες τις ατάκες του σεναρίου που είχαν αρχικά γραφτεί, κάθε φορά που πέταγε ένα προσωπικό αντικείμενο στη φωτιά. Έτσι η σκηνή δυνάμωσε από το σιωπηλό του παίξιμο σε συνδυασμό με την εναλλαγή κοντινών πλάνων στο πρόσωπό του και των γενικών πλάνων της σκηνής του καψίματος από ψηλά.

Απέφυγα να κάνω πρόβες ανάμεσα στον Τσορτέκη και την Παπούλια, γιατί δεν ήθελα να υπάρχει οικειότητα μεταξύ τους. Προσπάθησα να κρατήσω το στοιχείο της εισβολής μιας ξένης γυναίκας στο περιβάλλον της ταβέρνας και να διατηρήσω το μυστήριο και την χρονολογία της σχέσης τους που εξελισσόταν στη διάρκεια των γυρισμάτων.

Πράσινη Θάλασσα

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Μιχάλης Σαμιώτης αξιοποίησε ως σκηνικό ένα καμένο παλιό εστιατόριο στον Ασπρόπυργο. Πώς και πόσο εύκολο ήταν να γίνει κάτι τέτοιο;

Ο πρωταγωνιστικός χώρος της ταινίας είναι το εστιατόριο του Ρούλα. Το διώροφο κτήριο – που βρήκα στην παραλία Ασπρόπυργου μετά από αναζήτηση ενός χρόνου, ήταν κλειστό για 10 χρόνια. Επίσης, ήταν καμένο και άδειο, χωρίς ηλεκτρικό και νερό και θέρμανση. Η παραγωγός Λιλετ Μπόταση αναγκάστηκε να κάνει καινούργια σύνδεση στο κτήριο και για να μη μας κλέψουνε τα σκηνικά υπήρχε σεκιούριτι επί δύο μήνες. Το όλο εγχείρημα ήταν μεγάλη πρόκληση για τον Μιχάλη Σαμιώτη. Δουλέψαμε πολύ στενά μαζί και επίσης αποφασίσαμε να μη δημιουργήσει μια παραδοσιακή κλασική ταβέρνα, αλλά ένα χώρο που έχουν περάσει πολλές εποχές και διαφορετικές δραστηριότητες πάνω του. Τα κατάφερε χάρη στην φαντασία, το ταλέντο του, τον επαγγελματισμό του και την εργατικότητα του. Στο γύρισμα, έφτιαχνε και διόρθωνε τις πατίνες μόνος του. Η μεγαλύτερη φιλοφρόνηση για τη σκηνογραφία είναι η συχνή ερώτηση : "Πού ακριβώς είναι η ταβέρνα για να πάμε να φάμε..;"

Πόσο έχει επηρεάσει τη δουλειά σας σε μια ταινία η ιδιότητα που έχετε ως αρχιτέκτονας; 

Η αρχιτεκτονική είναι συγγενής με τη σκηνοθεσία κι αυτό με βοήθησε πολύ. Όταν σπούδαζα αρχιτεκτονική, έπρεπε να σκεφτώ τη φόρμα που θα ταίριαζε στο περιεχόμενο του προς σχεδιασμό κτηρίου και να σκεφτώ και τους μελλοντικούς κάτοικους. Έτσι και όταν σκηνοθετώ μια ταινία σκέφτομαι το περιεχόμενο και τη φόρμα που θα το υπηρετήσει όπως και τους ηθοποιούς που θα το κατοικήσουν, αλλά κι αυτούς που θα το δουν αργότερα έτοιμο, τους μελλοντικούς θεατές. Επίσης με έχει βοηθήσει στον ακριβή σχεδιασμό και στην οικονομία του χρόνου. Ποτέ δεν έχει πέσει κινηματογραφική παραγωγή σε δική μου σκηνοθεσία εκτός χρόνου.

Η σκηνογραφία είναι ο τομέας που είμαι πολύ απαιτητική. Με ενδιαφέρει ο χώρος σαν σύλληψη και σύνολο αλλά και η τελευταία λεπτομέρεια. Είμαι αλλεργική με τσαπατσουλιές και ανακρίβειες.

Ο ρόλος της Άννας μοιάζει να είναι γραμμένος για την Αγγελική Παπούλια. Την είχατε στο μυαλό σας από την αρχή για τον ρόλο;

Όχι, το θεωρώ δεσμευτικό να γράφω πάνω σε έναν ηθοποιό. Η αφετηρία μου είναι ο ρόλος και η ανάπτυξή του δεν σχετίζεται αρχικά με κάποιο συγκεκριμένο ηθοποιό. Όταν τελείωσε το σενάριο, άρχισε η αναζήτηση. Η Αγγελική Παπούλια ήταν στο μυαλό μου πολύ νωρίς, ο ρόλος της αμνησιακής Αννας της ταιριάζει γάντι. Την εκτιμώ αφάνταστα, είναι ταλαντούχα, πειθαρχημένη επαγγελματίας και έχει ιδιαίτερη δύναμη. Μου αρέσει το γεγονός ότι αδιαφορεί για το φακό και είναι έτοιμη "να κυλιστεί στις λάσπες" εφόσον το απαιτεί ο ρόλος.

Το ίδιο συμβαίνει και με το Γιάννη Τσορτέκη. Ένας εξαιρετικός ηθοποιός, ένας ζεστός άνθρωπος που πραγματικά έχει μπει μέσα στην καρδιά μου. Έχουμε γίνει φίλοι. Ήταν πρόταση της Σωτηρίας Μαρίνη και του Ακη Γουρζουλίδη, εγώ τον είχα δει σε άλλους ρόλους, κόντρα στο ρόλο του Ρούλα, και στην αρχή ήμουν διστακτική. Όμως σύντομα πείστηκα από το εύρος, την ευαισθησία και την πολυεπίπεδη, υποκριτική του γκάμα.

Πράσινη Θάλασσα

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε αρκετές ξένες και χολιγουντιανές παραγωγές να κάνουν γυρίσματα στη χώρα μας για τις ταινίες τους. Θα μπορούσε αυτή η κινητοποίηση να φέρει εκ νέου μια άνθηση και στον ελληνικό κινηματογράφο;

Άνθηση δεν φέρνουν στην εγχώρια κινηματογραφία οι ξένες παραγωγές που εκμεταλλεύονται ευνοϊκούς οικονομικούς όρους και γενναίες επιστροφές χρημάτων. Σαφώς και είναι θετική η ύπαρξη και υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ, και η "Πράσινη Θάλασσα” ευεργετηθηκε από το ΕΚΟΜΕ, αλλά δυστυχώς τα κανάλια-με ελάχιστες εξαιρέσεις- δεν προσφέρουν τη νόμιμη υποστήριξη στον ελληνικό κινηματογράφο, ενώ παίρνουν επιστροφή φόρου από τον ΕΚΟΜΕ. Το ελληνικό σινεμά χρειάζεται τη στήριξη του ελληνικού κοινού. Όπως κάνουν άλλοι λαοί που αγκαλιάζουν την εθνική τους κινηματογραφία πχ οι Γάλλοι, Γερμανοί, Δανοί κλπ. Αυτό το... "εγώ σε ελληνική ταινία δεν πάω"...είναι ανήκουστο. Γίνονται καλές ελληνικές ταινίες με υψηλό επίπεδο που δεν στερούνται τίποτα σε σχέση με άλλες ξένες ταινίες.

Η τελευταία σας ταινία ήταν πριν 14 χρόνια, το Eduart, που τιμήθηκε το 2008 και με μια υποψηφιότητα Βραβείου Oscar Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Πόσο έχει αλλάξει από τότε η σκηνοθετική σας ματιά;

Δεν θα το χαρακτήριζα αλλαγή σκηνοθετικής ματιάς αλλά θεματικής προσέγγισης. Έχω κάνει ταινίες σκληρές, ρεαλιστικές με κοινωνικά θέματα, θέματα ταμπού. Συνεχίζω να πιστεύω ότι όλες οι ταινίες είναι πολιτικές (ακόμη και μια ερωτική ιστορία), όμως αυτό που ίσως διαφέρει είναι ότι στις δυο πρόσφατες ταινίες μου, "Οι Άγνωστοι Αθηναίοι” και "Πράσινη Θάλασσα”΄ δεν ήθελα να αφήσω το θεατή μόνο του με την αίσθηση δυστυχίας, μοναξιάς και μαυρίλας. Είχα την ανάγκη να ανοίξω μια χαραμάδα αισιοδοξίας, με κάποιο τρόπο να τον ζεστάνω. Και ήμουν τυχερή που έπεσα πάνω στο μυθιστόρημα της Ευγενίας Φακίνου "Για να δει τη θάλασσα" που με ζέστανε και μένα και μου άνοιξε το δρόμο για την "Πράσινη Θάλασσα".


Η ταινία 'Πράσινη Θάλασσα' κάνει πρεμιέρα στους ελληνικούς κινηματογράφους την Πέμπτη 25 Νοεμβρίου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για Mόδα, Ομορφιά, Συγχρονη Ζωή, Πολιτισμό, Design και Γαστρονομία στο madamefigaro.gr

Ιούλιος 2018

>