top article

Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο κόσμος της Τέχνης εν μέσω πανδημίας; Ποιες είναι οι νέες συνήθειες του αγοραστικού κοινού; Γιατί χρειαζόμαστε την τέχνη τώρα περισσότερο από ποτέ; Πέντε ιδιοκτήτες γκαλερί απαντούν στις παραπάνω ερωτήσεις, στο πλαίσιο της Art Athina 2020, που φέτος πραγματοποιείται διαδικτυακά και δίνουν μια εικόνα για τη νέα πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε.

Η Art Athina Virtual παίρνει παράταση μίας εβδομάδας. Παράλληλα με τη φουάρ που τρέχει διαδικτυακά, μπορείτε να επισκεφθείτε τις συμμετέχοντες γκαλερί στον φυσικό τους χώρο.

Γιάννα Γραμματοπούλου, Πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης - γκαλερί έκφραση

Η τέχνη εν μέσω πανδημίας | Οι ιδιοκτήτες γκαλερί δίνουν τη δική τους απάντηση για τη νέα πραγματικότητα
Γιάννα Γραμματοπούλου

 

Η τέχνη εν μέσω πανδημίας. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές;

Καθ όλη αυτή την πρωτόγνωρη συνθήκη, μουσεία, πολιτιστικοί θεσμοί και εικαστικές διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο, μετακινήθηκαν με ταχύτατους ρυθμούς στο ψηφιακό περιβάλλον ώστε να διευρύνουν το διάλογο τους με το κοινό και να χρησιμοποιήσουν στο βέλτιστο τα εργαλεία που έχουν στη διάθεση τους. Οι περισσότερες γκαλερί αντέδρασαν αμέσως στις νέες συνθήκες, κρατώντας ζωντανή την επαφή με το κοινό και προβάλλοντας διαδικτυακά τα έργα των καλλιτεχνών τους. Έτσι γεννήθηκε και η ιδέα της μεταφοράς της Art Athina σε ψηφιακό περιβάλλον, κάτι που αγκαλιάστηκε με θέρμη από όλους καθώς ήταν μεγάλη η ανάγκη των καλλιτεχνών να συμμετέχουν αλλά και των γκαλερί να μείνουν πιστές στον ανέκαθεν στόχο τους, την ανάδειξη του έργου των καλλιτεχνών τους.  Ωστόσο, με το άνοιγμα των γκαλερί και των μουσείων έγινε αμέσως φανερή η μεγάλη ανάγκη του κοινού για την βόλτα στην γκαλερί, την συνομιλία με τον καλλιτέχνη και την φυσική επαφή με το έργο, κάτι που δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Η τέχνη δεν αναπνέει χωρίς την παρουσία κοινού.

Έχουν αλλάξει οι συνήθειες των συλλεκτών; Βλέπετε διαφορές στο αγοραστικό κοινό;

Η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια αλλά το μέσο για τη διαφορετική προσέγγιση και κατανόηση της πραγματικότητας και συνήθως σε περιόδους κρίσης δεν περικόπτεται ως αχρείαστο έξοδο, αντιθέτως ανθίζει ως αναγκαιότητα. Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι το αγοραστικό κοινό εξελίσσεται και εκπαιδεύεται, όπως εξελίσσονται και οι αίθουσες τέχνης παρακολουθώντας και παρουσιάζοντας τις νέες τάσεις, όπως επιβάλει η δεοντολογία τους.  Σχετικά με την νέα πραγματικότητα, το αγοραστικό κοινό, όπως όλος ο εικαστικός κόσμος προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες. Η μετακίνηση όλων των πολιτισμικών χώρων στο ψηφιακό περιβάλλον εκπαιδεύει ένα νέο αγοραστικό κοινό. Στην εποχή μας, που έχουν καθιερωθεί οι συναλλαγές μέσω διαδικτύου σε όλους τους τομείς, ίσως είναι ευκολότερο για κάποιους ανθρώπους, ειδικά για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τον εικαστικό χώρο, να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους ηλεκτρονικά.

Γιατί χρειαζόμαστε την τέχνη τώρα, περισσότερο από ποτέ;

Η τέχνη από αρχαιοτάτων χρόνων αποτέλεσε το ιδανικό συνεκτικό δεσμό μεταξύ των πολιτών μιας κοινωνίας, αλλά και ολόκληρων λαών. Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, θέατρο, μουσική, χορός κάθε μια από αυτές τις εκφράσεις της Τέχνης λειτουργούν όχι μόνο παιδευτικά και ξεχωριστά πάνω σε κάθε άνθρωπο αλλά προσπαθούν να τον οδηγήσουν σε ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης και αντίληψης όχι μόνο του ωραίου αλλά και του διαφορετικού. Η τέχνη αφυπνίζει τις αισθήσεις μας και επικοινωνεί απευθείας με το νου μας, τη μνήμη και τα συναισθήματά μας.  Κάτω από το βάρος μιας οποιασδήποτε κρίσης, η τέχνη μπορεί να αρθρώσει λόγο για τον προορισμό και τον προσανατολισμό, μπορεί να προωθήσει την κριτική σκέψη του ανθρώπου. Καλλιεργεί επιθυμίες και προσδοκίες, έχει τη δύναμη να εξασφαλίσει καταφύγιο, ανάταση, λύτρωση , διέξοδο και θεραπεία. Μελετώντας την ιστορία της τέχνης, εύκολα μπορεί κανείς να παρατηρήσει πως σε περιόδους μεγάλων κρίσεων σημειώνεται και μία αξιοσημείωτη πολιτισμική αναγέννηση.

"Ο καλλιτέχνης υπάρχει, επειδή ο κόσμος δεν είναι Τέλειος. Κανείς δεν θα είχε την ανάγκη της τέχνης, αν στον κόσμο βασίλευαν η ομορφιά και η αρμονία" - Αντρέι Ταρκόφσκι.

Γκαλερί έκφραση, Βαλαωρίτου 9Α, Κολωνάκι, Τηλ. 2103607598, www.ekfrasi-art.gr

 

Νάντια Γεραζούνη, Διευθύντρια γκαλερί

 

The Breeder

Nadia Gerazouni - The Breeder
Νάντια Γεραζούνη

 

Η τέχνη εν μέσω πανδημίας. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές;

Όταν ξεκίνησαν τα virtual fair τον Μαΐο του 2020 οι πωλήσεις ήταν στο 10%. Όλοι νόμιζαν ότι πρόκειται για μία προσωρινή συνθήκη και ότι πολύ σύντομα θα επιστρέφαμε στην κανονονικότητα. Τώρα έξι μήνες αισθάνομαι ότι οι πωλήσεις είναι σχεδόν οι ίδιες με ένα πραγματικό fair. Είναι εκπληκτικό ότι το κοινό προσαρμόστηκε τόσο γρήγορα και αποτελεσματικά στα νέα δεδομένα.

Έχουν αλλάξει οι συνήθειες των συλλεκτών; Βλέπετε διαφορές στο αγοραστικό κοινό;

Η αλήθεια είναι πάντως ότι εδώ και πολύ καιρό ο κόσμος απολαμβάνει τέχνη από την οθόνη του κινητού του, συχνά μέσω του Instagram οπότε υπάρχει μια εξοικείωση. Και η συζήτηση για το κατά πόσο μπορεί η τέχνη να προσαρμοστεί σε ψηφιακή πραγματικότητα μετρά πάνω από μία δεκαετία ήδη.

Τα μεγαλύτερα default των online εκθέσεων είναι ο περιορισμένος αριθμός έργων που μπορεί να παρουσιάσει η κάθε γκαλερί και σίγουρα η δυσκολία να παρουσιαστούν έργα πιο ιδιαίτερα, εγκαταστάσεις, διαδραστικά έργα, περφόρμανς που απαιτούν την άμεση επαφή και αλληλεπίδραση με το κοινό. Η αλήθεια είναι ότι τα virtual fairs ευνοούν τα δισδιάστατα έργα όπως την ζωγραφική και την φωτογραφία.

Γιατί χρειαζόμαστε την τέχνη τώρα, περισσότερο από ποτέ;

H Τέχνη εμφανίζεται από την προϊστορία με τις  παλαιολιθικές τοιχογραφίες στα σπήλαια, είναι λοιπόν μια διαχρονική ανάγκη του ανθρώπου. Τώρα που ο κόσμος όλων περιορίζεται με τις δεσμεύσεις που επιβάλλουν τα κατά περίοδο μέτρα της πανδημίας, η Τέχνη αποτελεί μία διέξοδο και μία δίοδο απελευθέρωσης.

The Breeder, Ιάσωνος 45, Τηλ. 21 0331 7527, thebreedersystem.com

Αλέξανδρος Λιακόπουλος- Ελίζα Γρηγοράκη, Αίθουσα Τέχνης Αθηνών

Eliza Grigoraki
Ελίζα Γρηγοράκη

 

Η τέχνη εν μέσω πανδημίας. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές;

Υπάρχει μια φράση του Νικολάϊ Γκόγκολ που λέει "στα εμπόδια είναι τα φτερά μου” και την οποία σκέφτομαι πολύ συχνά αυτή την εποχή, μια εποχή όπου ένα από τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της είναι η αβεβαιότητα. Μουσεία και γκαλερί προσπαθούν να λειτουργήσουν και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους και να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους προκειμένου να συνεχίζουν να επικοινωνούν την τέχνη τους. Ο κόσμος της τέχνης έχει αλλάξει και μια από αυτές τις αλλαγές είναι η επιστράτευση της τεχνολογίας. Ακόμη και αυτό εδώ που συμβαίνει ακριβώς τώρα με την aavirtual.gr, όπου δίνει τη δυνατότητα στις γκαλερί και τους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους ψηφιακά και να "ακουστεί η φωνή τους”. Η ψηφιοποίηση είχε αρχίσει και νωρίτερα και η πανδημία απλώς την επιτάχυνε. Ψηφιακές πλατφόρμες, εικονικές επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί, μεγάλες παραδοσιακές φουάρ όπως η Αrt Basel κλπ ενεργοποιήθηκαν προς την κατεύθυνση αυτή. Τα μεγάλα μουσεία όπως το ΜΟΜΑ και άλλα έκαναν γενναιόδωρα ανοίγματα και προσέφεραν δωρεάν μαθήματα τέχνης καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλο και περισσότερο κόσμο να έχει πρόσβαση στη γνώση πλησιάζοντας σε μια από τις βασικές αρχές του Διαφωτισμού. Από την άλλη τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δύναμη που αποπνέει ένα έργο τέχνης καθώς και την επίσκεψη σε ένα μουσείο ή μια γκαλερί όπου ο άνθρωπος θα έχει μια βιωματική εμπειρία με το όλο. Η τέχνη είναι και επικοινωνία όπου σε μια γκαλερί ή μουσείο οι άνθρωποι μπορούν να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις κάτι που πάλι δεν μπορεί να αντικαταστήσει σε αυτό το βαθμό η ψηφιακή τεχνολογία. Η τέχνη είναι σωματική διεργασία και την αντιλαμβανόμαστε με όλες μας τις αισθήσεις. Όπως και όταν ερωτεύεται κάποιος είναι η αίσθηση που προκαλεί το αντικείμενο με τη φυσική παρουσία του. Έτσι και με το έργο τέχνης.  Όταν θα περάσει αυτή η δύσκολη περίοδος ίσως η χρυσή τομή θα ήταν μια ισορροπία ανάμεσα στον πραγματικό χώρο και τον ψηφιακό με περισσότερη έμφαση όμως στον πραγματικό. Πιστεύουμε ότι τέχνη την εποχή της πανδημίας έχει φέρει πιο κοντά τον κόσμο.

Αλέξανδρος Λιακόπουλος
Αλέξανδρος Λιακόπουλος

 

Έχουν αλλάξει οι συνήθειες των συλλεκτών; Βλέπετε διαφορές στο αγοραστικό κοινό;

Σαφώς λόγω της πανδημίας έχουν αλλάξει δραματικά πολλά πράγματα και η τρέχουσα κατάσταση δεν ευνοεί τις καθιερωμένες συνήθειες των συλλεκτών και του αγοραστικού κοινού. Εν τούτοις, δύσκολα κάτι μπορεί να σταματήσει την ισχυρή επιθυμία ενός συλλέκτη να τον ωθήσει να επισκεφθεί μια έκθεση που του κίνησε το ενδιαφέρον ή και να αγοράσει ένα έργο για το οποίο χτύπησε η καρδιά του. Είναι αυτονόητο ότι λόγω της τρέχουσας κατάστασης αυτό έχει γίνει πιο προγραμματισμένο και κινείται ανάμεσα στη φυσική παρουσία του συλλέκτη στο χώρο καθώς και στην διαδικτυακή παρουσίαση της έκθεσης. Από τη δική μας εμπειρία αυτούς τους τελευταίους μήνες βλέπουμε συλλέκτες καθώς και το φιλότεχνο κοινό είτε να επιλέγουν ώρες και ημέρες που παραδοσιακά έχουν λιγότερο κίνηση ή κλείνοντας ραντεβού, τα οποία σαφώς κι έχουν αυξηθεί, έτσι ώστε να έχουν μια μεγαλύτερη ευκαιρία να απολαύσουν την έκθεση νιώθοντας και ταυτόχρονα περισσότερο ασφαλείς. Ακόμη κάποιοι συλλέκτες, και ειδικότερα οι πιο νέοι, προβαίνουν σε αγορές έχοντας δει το έργο μόνο διαδικτυακά. Εμείς πάντως ως Αίθουσα Τέχνης Αθηνών σάς προσκαλούμε να δείτε είτε σε ψηφιακή μορφή, είτε από κοντά, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας, την έκθεση γλυπτικής της Βαρβάρας Σπυρούλη "χωροδυναμικά πεδία” καθώς και τα έργα που εκτίθενται στο πλαίσιο της aavirtual.gr.

Γιατί χρειαζόμαστε την τέχνη τώρα, περισσότερο από ποτέ;

Πιστεύουμε ότι σε καμία ιστορική περίοδο, είτε είναι μια περίοδος κρίσης, όπως η σημερινή, ή ευδαιμονίας, δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς την τέχνη. Μέσω της τέχνης εμπλουτίζονται και ικανοποιούνται πολλές ψυχικές ανάγκες των ανθρώπων και η τέχνη πάντα θα υπηρετεί με τον πιο ευγενικό τρόπο τις πνευματικές μας, υπαρξιακές και αισθητικές μας ανάγκες. Εν ολίγοις η τέχνη θα έπρεπε να είναι η καθημερινότητά μας και να την χρειαζόμαστε πάντα και σε οποιαδήποτε χρονική συγκυρία. Το τι μπορεί να προσφέρει η τέχνη σε μια τέτοια δύσκολη περίοδο;ένα μεγάλο ερωτήματα που υπάρχει είναι το τι μπορεί να προσφέρει η τέχνη γενικώς. Γενικώς τα μέγιστα. Και ειδικά αυτή την εποχή πάλι τα μέγιστα. Η τέχνη μάς ενώνει με πολλά από τα αισθήματα που βιώνουμε αυτή την εποχή όπως μεταξύ άλλων του φόβου, της αγωνίας, της αβεβαιότητας, όλα αυτά δηλαδή που συμβάλουν στο να είμαστε περισσότερο ανθρώπινοι. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση που να ισχύει για όλους. Στην εποχή της πανδημίας σίγουρα η τέχνη βοηθάει πολύ κόσμο να ανταπεξέρχεται στις δύσκολες αυτές καταστάσεις. Τον κάθε ένα για τους δικούς του προσωπικούς λόγους. Άλλον γιατί του ομορφαίνει τη ζωή, άλλον γιατί τον αφυπνίζει και τον ταρακουνάει και καθότι κάποιες φορές και η τέχνη είναι μαρτυρία της εποχής τον βοηθάει να κατανοήσει περισσότερο μια ιστορική περίοδο, άλλον γιατί τον βοηθάει να γνωρίσει ακόμη καλύτερα ακόμη και την ίδια του την ύπαρξη καθότι η τέχνη μπορεί βοηθήσει και τον θεατή και τον δημιουργό να ανασύρουν καταπιεσμένα συναισθήματα και να τα αποσαφηνίσουν. Ο καλλιτέχνης δημιουργώντας, και θεατής ερχόμενος σε επαφή με ένα έργο τέχνης. Η τέχνη ενώνει τους ανθρώπους και πιστεύουμε πως η περίοδος της πανδημίας αυτό αποδεικνύει. Μας έχει φέρει πιο κοντά και μας έχει δώσει πολλούς λόγους να ελπίζουμε.

Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Γλύκωνος 4, Τηλ. 21 0721 3938, facebook.com/athensartgallery.gr

Ελευθερία Τσέλιου, Eleftheria Tseliou Gallery

Tseliou
Ελευθερία Τσέλιου

 

Η τέχνη εν μέσω πανδημίας. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές;

Η δυσκολία της φυσικής παρουσίας του έργου έχει δημιουργήσει έναν ηλεκτρονικό χώρο, όπου μπορεί να παρακολουθεί κανείς εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες και άλλα δρώμενα. Η ηλεκτρονική αυτή εμπειρία, ενώ δε μπορεί να αντικαταστήσει την αίσθηση που παίρνει κανείς από το πραγματικό έργο, σίγουρα βοηθά στην ενημέρωση αλλά και στην πρόσβαση σε έργα και σε καλλιτέχνες. Η μεγαλύτερη εξοικείωση μας με τον ηλεκτρονικό αυτό χώρο πιστεύω πως θα είναι χρήσιμη - καθώς θα λειτουργεί συμπληρωματικά- και μετά το τέλος της πανδημίας, όταν θα μπορούμε να κινούμαστε ελεύθερα και χωρίς άγχος.

Έχουν αλλάξει οι συνήθειες των συλλεκτών; Βλέπετε διαφορές στο αγοραστικό κοινό;

Η σχέση των συλλεκτών με τα έργα που τους ενδιαφέρουν είναι πολύ συγκεκριμένη και άρα πολύ δύσκολο να αλλάξει. Η αβεβαιότητα όμως που χαρακτηρίζει αυτή την εποχή τα κάνει όλα πιο δύσκολα και μας προκαλεί να βρούμε λύσεις  στα καινούργια προβλήματα που προκύπτουν ενώ διογκώνει και τα ήδη υπάρχοντα. 

Γιατί χρειαζόμαστε τη τέχνη τώρα, περισσότερο από ποτέ;

Η περίοδος αυτή της πανδημίας, έφερε στην επιφάνεια για μια ακόμη φορά το πόσο ανάγκη η κοινωνία μας έχει πάντα τη τέχνη. Ίσως αυτό σήμερα να είναι ακόμη πιο ξεκάθαρο.

Eleftheria Tseliou Gallery, Ηρακλείτου 3, 10673 Αθήνα, Τηλ.: 2103618188, info@tseliougallery.com, tseliougallery.com

Διάβασε επίσης: Eleftheria Tseliou Gallery | Τον Οκτώβριο στη Γκαλερί

Ρεβέκκα Καμχή, Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή

Kamhi
Ρεβέκκα Καμχή, credit: Ολυμπία Κραγασάκη

 

Η τέχνη εν μέσω πανδημίας. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές;

Μια αλλαγή είναι η έλλειψη εγκαινίων και η συνάθροιση ανθρώπων που αγαπάνε το ίδιo πράγμα να βρεθούν να μιλήσουν να ανταλλάξουν σκέψεις και απόψεις. Η άλλη πλευρά βέβαια είναι ότι τα εγκαίνια γίνονται και μέσα στη μέρα και έτσι υπάρχει πιο πολύ ποιοτικός χρόνος για να δει κάποιος μια έκθεση. Μια άλλη αλλαγή είναι ότι πολλοί άνθρωποι βλέπουν όλο και περισσότερα έργα μέσα σε ένα κουτάκι που έχει μέγεθος περίπου 6Χ6 εκατοστά (instagram). Μου είναι πολύ δύσκολο να ικανοποιηθώ με το να κοιτάω τέτοια μικρά τετραγωνάκια για μεγάλο διάστημα - είναι μια περίεργη εξέλιξη και ίσως κάποιοι καλλιτέχνες αρχίσουν να φτιάχνουν έργα των έξι εκατοστών!

Έχουν αλλάξει οι συνήθειες των συλλεκτών; Βλέπετε διαφορές στο αγοραστικό κοινό;

Πολλοί άνθρωποι βρήκαν τον χρόνο να ψάξουν περισσότερο και να κάνουν έρευνα στο τι υπάρχει - τι τους αρέσει και τι ψάχνουν να αγοράσουν. Αυτή είναι μια σημαντική διαφορά νιώθεις ότι οι συλλέκτες έχουν πιο πολύ χρόνο.

Γιατί χρειαζόμαστε την τέχνη τώρα, περισσότερο από ποτέ;

Η τέχνη επιβιώνει πάντα παρόλα τα κοινωνικά προβλήματα και τις όποιες παθογένειες. Η τέχνη ζει ανεξάρτητα από όλες τις συνθήκες Π.χ  ένα ακραίο παράδειγμα - στα στρατόπεδα συγκέντρωσης οι αιχμάλωτοι επιβίωναν τραγουδώντας και ζωγραφίζοντας, ήταν η διέξοδός τους.

Ρεβέκκα Καμχή, Λεωνίδου 9, Τηλ. 2105233049, www.rebeccacamhi.com

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για Mόδα, Ομορφιά, Συγχρονη Ζωή, Πολιτισμό, Design και Γαστρονομία στο madamefigaro.gr

Ιούλιος 2018

>