Το ξενοδοχείο The Karl Lagerfeld Macau άνοιξε πρόσφατα τις πόρτες του στο Μακάο στην Κίνα.
Από την Élisabeth Lazaroo
Είναι εξωπραγματικό. Ένα εκπληκτικό παλάτι στην καρδιά του τεράστιου πολυτελούς συγκροτήματος Grand Lisboa Palace Resort στο Μακάο. Ένα συγκρότημα 5 αστέρων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Είναι το πρώτο ξενοδοχείο του Karl Lagerfeld, το The Karl Lagerfeld Macau, το τελευταίο έργο που σχεδίασε με κάθε λεπτομέρεια ο αείμνηστος σχεδιαστής. Η πιο ανατρεπτική, πολυδιάστατη και έντονη προσωπικότητα του 20ού αιώνα αποκαλύπτει την ανεξέλεγκτη αγάπη του για το interior design.
"Ο Karl ήταν εντυπωσιασμένος από το μέγεθος του έργου. Έβαλε όλη του την ψυχή σε αυτό το ξενοδοχείο. Εδώ είμαστε στο σπίτι του" λέει η Caroline Lebar, που έχει συνεργαστεί για 35 χρόνια με τον σχεδιαστή και είναι υπεύθυνη για την εικόνα και την επικοινωνία του brand του.

Η εντυπωσιακή είσοδος προδιαθέτει τον επισκέπτη για την πολυτέλεια και το εμπνευσμένο στιλ.
Η Κίνα συναντά την Ευρώπη
Μας υποδέχεται συγκινημένη στην πλούσια βιβλιοθήκη των 4.000 βιβλίων. Όλα αυτά προέρχονται από το βιβλιοπωλείο 7L, το οποίο είναι ένας εκδοτικός οίκος που ίδρυσε ο Karl Lagerfeld το 1999. "Όντας βιβλιοφάγος και μέγας λάτρης των βιβλίων, συγκέντρωσε κατά τη διάρκεια της ζωής του περίπου 300.000 βιβλία. Τα ταξινομήσαμε ανά χρώμα και σε σειρές. Αυτό με ανάγκασε να αφιερώσω αρκετές ώρες υποταγής στον Karl για να δω αν συμφωνούσε, αν ήθελε περισσότερο καφέ ή περισσότερο κόκκινο".
Η Caroline, που εργάστηκε για το ξενοδοχείο εννιά χρόνια μαζί με τον μαέστρο, το διασκεδάζει. Ξεκίνησε το 2014 και άνοιξε για το κοινό τον προηγούμενο χρόνο, περίπου τέσσερα χρόνια μετά τον χαμό του σχεδιαστή. Ένα κόσμημα που δεσπόζει στις ακτές του Κοτάι. Πρόκειται για μια ολοκαίνουρια τουριστική πόλη που άρχισε να κατοικείται το 2005, στη διοικητική περιοχή του Μακάο, που υπήρξε εμπορική πορτογαλική αποικία που ιδρύθηκε το 1557 και παραχωρήθηκε πίσω στην κυριαρχία της Κίνας το 1999. Αυτός ο μικρός θησαυρός των 30,5 τ.χλμ., το Λας Βέγκας της Ασίας, κατακτά την πρώτη θέση παγκοσμίως στα τυχερά παιχνίδια και είναι καταχωρισμένο ως Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά της UNESCO αντικατοπτρίζοντας την πιο μακρόχρονη και επιτυχημένη πολιτιστική συνάντηση μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Αυτή η αρχαία συμμαχία είναι εξίσου εμφανής και σήμερα, καθώς η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος οικονομικός εταίρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
"Τον 18ο και τον 20ό αιώνα η κινεζική τέχνη είχε σημαντική επίδραση στον ευρωπαϊκό σχεδιασμό και στη διακόσμηση. Το ξενοδοχείο αντικατοπτρίζει αυτό το αμάλγαμα: "Η Κίνα συναντά την Ευρώπη, η Ανατολή συναντά τη Δύση. Το ροκοκό και η αρ ντεκό συνυπάρχουν”. Ο Karl δεν έκανε λάθος".

Στη βιβλιοθήκη με τα 4.000 βιβλία ο Karl Lagerfeld επιθυμούσε να υπάρχουν πόρτες σε σχήμα φεγγαριού, που στην κινεζική παράδοση είναι σύμβολα για το πέρασμα σε έναν άλλο κόσμο. Το δάπεδο από μωσαϊκό μάρμαρο είναι εμπνευσμένο από τα δάπεδα του Βερσαλλιών.
Τον 17ο αιώνα η αμοιβαία αναγνώριση ανάμεσα στη Γαλλία του Λουδοβίκου ΙΔ' και την Κίνα του αυτοκράτορα Κανγκξί, της δυναστείας Τσινγκ, άνοιξε τον δρόμο για την ακμάζουσα σχέση μεταξύ της δυτικής και της κινεζικής τέχνης. Η επιθυμία για τον πολιτισμό της Κίνας κατακλύζει τη Γαλλία, ενώ η Κίνα ερωτεύεται το μπαρόκ και το ροκοκό. Ο κινεζικός ρυθμός επικρατεί στις Βερσαλλίες. Κινεζικές λάκες και πολύτιμα μεταξωτά κοσμούν το παλάτι. Ο Λουδοβίκος ΙΔ' κατασκευάζει το Trianon de Porcelaine (δεν υπάρχει σήμερα) για την αγαπημένη του, τη Madame de Montespan. Ένας φανταστικός εξωτικός πορσελάνινος πύργος με εκατοντάδες βάζα στις αποχρώσεις του μπλε και του λευκού από πορσελάνες Μινγκ. Οι κήποι κατακλύζονται από ανατολίτικες εξωτικές επιρροές.
Αμέτρητες αναφορές αντλήθηκαν με ακρίβεια από τα βιβλία της κινεζικής τέχνης και ο Lagerfeld ανέφερε σε ένα από τα αγαπημένα του σημειωματάρια Sennelier το 2009: "Όλα με θρέφουν. Καταγράφω τα πάντα και ξαναφτιάχνω τα πράγματα με τον τρόπο μου. Ακόμη και οι πόλεις πρέπει να συμπεριληφθούν στην εξέλιξη των προτιμήσεών μας και των γούστων μας. Όταν δεν έχω κάποιο αρχιτεκτονικό έργο, βαριέμαι".
Ανεξάντλητη δημιουργικότητα
O Lagerfeld σχεδίασε αυτό το παλάτι αντιμετωπίζοντάς το ως ιδιωτική κατοικία, έχοντας εξαιρετικά πολύπλοκες επιρροές από την πολιτιστική σύνθεση Ευρώπης και Κίνας: δάπεδο με επικάλυψη μαρμάρου στο book lounge σε στυλ Βερσαλλιών, καρέκλες κινεζικού στυλ από την περίοδο της αρ ντεκό, με πόδια σε στυλ Grand Siècle, αλλά και αυτές της δυτικής στυλιστικής περιόδου της δυναστείας Τσινγκ, που ήταν η πιο πολυτελής του 18ου αιώνα στην αυτοκρατορία της Κίνας, από την οποία εμπνεύστηκε ο Karl για τα έπιπλα και τα αγγεία του ξενοδοχείου.

Η εσωτερική πισίνα του ξενοδοχείου, μήκους 25 μ. Η τοιχογραφία με έμπνευση από τη δεκαετία του ’20 είναι σχεδιασμένη από τον ίδιο τον Karl Lagerfeld. Στον ίδιο χώρο μπορεί κανείς να απολαύσει μια εξωτερική πισίνα, ένα πολυτελές γυμναστήριο και ένα κέντρο ευεξίας με spa.
Για τον εντυπωσιακό χώρο υποδοχής ο Kaiser επέλεξε το καλάθι με το έμβλημα του δούκα της Ορλεάνης, που φυλάσσεται στο Λούβρο, και το αναπαριστά ως ένα ψηλό βάζο 4 μ. σε μπλε-πράσινη απόχρωση, για να θυμίζει το jade, που θεωρείται ο βασικός πολύτιμος λίθος της αυτοκρατορίας. Ο Karl φτάνει ακόμα πιο μακριά στην αλληγορία της δημιουργικής του αφήγησης: ένα βραχιόλι από κελαηδόνι και ένας δράκος από τον 17ο αιώνα γίνονται έργα τέχνης 300 κιλών.
"Είχε τέσσερα χρόνια για να το πραγματοποιήσει. Πέρασα τον χρόνο μου να λέω στις υπέροχες ομάδες του ξενοδοχείου ότι δεν ήταν δυνατόν να εγκαταλείψουμε" εξηγεί η Caroline. Αλλά για τον μονάρχη της κομψότητας τίποτα δεν ήταν αδύνατο.
Για τον Sébastien Jondeau, τον πρώην προσωπικό βοηθό και άνθρωπο εμπιστοσύνης του για 20 χρόνια, που σήμερα εργάζεται ως σύμβουλος του brand, ο Karl αγαπούσε την πολυπλοκότητα: "Ένα αληθινό πυροβόλο περιέργειας. Πριν από την πρώτη συνάντηση με την ομάδα της Daisy Ho, πρόεδρο της SJM Holdings, εταίρου αυτού του έργου, πήρα από το βιβλιοπωλείο Galignani στο Παρίσι την παραγγελία του με δέκα σακούλες βιβλία σχετικά με τον κινεζικό πολιτισμό. Ο Karl δεν πίστευε ποτέ ότι δε θα έρθει να δει ή ότι δε θα παραστεί στα εγκαίνια του ξενοδοχείου. Δούλεψε στον σχεδιασμό του μέχρι την τελευταία στιγμή". Κάθε λεπτομέρεια αυτού του πολυτελούς παραδείσου είναι το αποτέλεσμα μιας δημιουργικής περιπέτειας με την ακρίβεια του Lagerfeld. Δοκίμασε τα πάντα: τα μαξιλάρια, τα σεντόνια... Μισούσε το απλό σατέν – "είναι αίσχος, γλιστράς στο κρεβάτι!".

Στο δωμάτιο Klassik King συνδυάζονται το στυλ της δυναστείας Μινγκ, η κινεζική τέχνη του 18ου αιώνα και το δυτικό design.
Αντίθετα, τα μπουρνούζια στο μπάνιο – χωρίς κουκούλα, "είναι πιο κομψό"– είναι από ελαφρύ σατέν για ευελιξία και κομψότητα και έχουν επένδυση από μαλακή πετσέτα, όχι πολύ παχιά. Είναι εμπνευσμένα από τα μακριά λευκά βαμβακερά φορέματα που φορούσε ο Karl το πρωί για να σχεδιάζει. Το μπάνιο αντικατοπτρίζει το μπάνιο του Quai d’Orsay, που δημιουργήθηκε για τον βασιλιά Γεώργιο ΣΤ' κατά την επίσημη επίσκεψή του στη Γαλλία το 1938. Ένα θαύμα γαλλικής φινέτσας.
Επανεφευρίσκοντας το μέλλον
Για τον Lagerfeld γνωρίζαμε την απίστευτη ικανότητά του να πολλαπλασιάζει τα ταλέντα του και να καλλιεργεί τη φαντασία του: το σχέδιο, τη φωτογραφία, τη μόδα, τα βιβλία... Ένας κερδοφόρος καταιγισμός, χωρίς όρια στις εξερευνήσεις του σε δημιουργικούς τομείς, ταυτόχρονα εκλεπτυσμένος και δημοκρατικός, ανατρέποντας έτσι τη μόδα και την εικόνα της κατά τη διάρκεια μιας καριέρας που σημείωσε ρεκόρ διάρκειας στους οίκους Fendi, Chanel και πολλούς άλλους. Γνωρίζαμε αυτό το τέρας των media που ήταν δάσκαλος στην τέχνη των catwalks, ικανός για τα πιο ανατρεπτικά projects. Δεν είχε αντίπαλο παρά μόνο τα πιο τρελά του όνειρα, όπως το 2007, όταν έγραψε ιστορία διοργανώνοντας την επίδειξη της Fendi στο Σινικό Τείχος. Δε γνωρίζαμε όμως πόσο πολύ τον ενέπνευσε η αγάπη του για το interior design.
Ο Karl Lagerfeld αφιέρωνε τρελή ενέργεια στα σπίτια, τα οποία δε σταμάτησε να μεταμορφώνει. Δεν είχε και λιγότερα από τριάντα... Τα διακόσμησε με τη γνώση, τα μέσα και την αίσθηση ενός εξαιρετικού συλλέκτη, για να κοιμηθεί σε αυτά μόνο μία φορά και μερικές φορές και καθόλου. Έζησε στην πολυτέλεια του 18ου αιώνα, ανανέωσε τις διακοσμητικές τέχνες και έδωσε μια σύγχρονη εκδοχή στο διαμέρισμά του στο Παρίσι στη λεωφόρο Voltaire. Ένα διαστημόπλοιο από μέταλλο και γυαλί, σκληρό και ριζοσπαστικό, επιπλωμένο με την πρωτοπορία του 21ου αιώνα.
Δαπάνησε χωρίς φειδώ: 14 εκατ. δολάρια μόνο για τη La Vigie, το παλάτι του Μόντε Κάρλο που του ανέθεσε ο πρίγκιπας Ρενιέ, το 1986. Μια υπερβολή που τον έκανε να χάσει τη λογική του. "Έχω περισσότερα σπίτια από όσα χρειάζομαι και δε θέλω να σχεδιάσω άλλα. Θέλω να απαλύνω τη δυσαρέσκειά μου δημιουργώντας ξενοδοχεία". Κέρδισε το στοίχημα. Με τις συνεργασίες του σε αρχιτεκτονικά έργα από το Μαϊάμι ως το Τορόντο, την Ταϊβάν ή το Μονακό για το ξενοδοχείο Métropole ή το Παρίσι για το ξενοδοχείο Crillon.
Το The Karl Lagerfeld Macau είναι το πρώτο από μια σειρά άλλων ξενοδοχείων του brand. Όπως ανακοινώθηκε το 2016, o οίκος Lagerfeld κάνει την είσοδό του στον τομέα των πολυτελών ξενοδοχείων και των ιδιωτικών κατοικιών, όπως οι βίλες της Μαρμπέγια στην Ισπανία ή μια πολυκατοικία-ξενοδοχείο Lagerfeld, αφιερωμένη στις τέχνες και τη μόδα στη Μαλάκα της Μαλαισίας. Έργα που δε δημιούργησε ο σχεδιαστής, αλλά που αντηχούν τη φιλοσοφία του: "Αγκαλιάστε το παρόν και εφεύρετε το μέλλον".
Ένα ελπιδοφόρο μέλλον για τον οίκο με τα 200 καταστήματα, που παρουσιάζει εντυπωσιακή αύξηση 30% ετησίως. "Αυτό το ξενοδοχείο είναι μια ορατή εξέλιξη για τον οίκο. Έχουμε ατέλειωτες ευκαιρίες για τα επόμενα χρόνια. Ο Karl θα ήταν υπερήφανος για τον τρόπο με τον οποίο επανεφευρίσκουμε το μέλλον, ακολουθώντας τη φράση του. Γι’ αυτό του άρεσε να εξελίσσεται μέσα στον οίκο, γιατί κατάλαβε ότι εκεί θα αφήσει την κληρονομιά του" εξηγεί ο Pier Paolo Righi, CEO του brand Karl Lagerfeld. Ο Karl έχει αφήσει μια πολυτελή κληρονομιά, μια αυθεντική δημιουργία, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται ο παλμός της εκάστοτε εποχής.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: COURTESY THE KARL LAGERFELD MACAU