Ένα αφιέρωμα για τη femme fatale μιας "χρυσής εποχής".
Οι κοφτερές γωνίες του προσώπου της, το λαμπερό και συνάμα ψυχρό βλέμμα της, με τα πανέμορφα μάτια της και το χαμόγελο που κρύβει κάτι το απειλητικό. Ψηλή, για την εποχή της, λεπτοφτιαγμένη, αλλά όχι αδύνατη, με λευκή βελούδινη επιδερμίδα και μακριά πόδια και χέρια. Η κομψότητα στο μεγαλείο της. Αυτή είναι η Faye Dunaway που στη μορφή της το Χόλιγουντ, σε μια κομβική περίοδο αλλαγών, βρήκε τη νέα "femme fatale”, ανανεώνοντας το "είδος” των Barbara Stanwyck, Joan Crawford, Lorin Bacall και των άλλων παλαιότερων σταρ.
Η Faye Dunaway, έχοντας την τύχη να πρωταγωνιστήσει σχεδόν με την πρώτη της είσοδο στα κινηματογραφικά πλατό σε δύο εμβληματικές και σήμερα αν μη τι άλλο κλασικές ταινίες, το γκανγκστερικό δράμα "Bonnie and Clyde" το 1967 και τη ρομαντική περιπέτεια "Υπόθεση Τόμας Κράουν” το 1968, θα γίνει ένα από τα καυτά ονόματα της εποχής της. Για 15 χρόνια θα παραμείνει στην κορυφή και θα τοποθετηθεί δίκαια ανάμεσα στις θρυλικές ντίβες του παγκόσμιου σινεμά, ακόμη κι αν οι επιλογές της τις επόμενες δεκαετίες την αδίκησαν όπως και το πλήθος των πλαστικών επεμβάσεων που έκανε, ακολουθώντας τις επιταγές της Καλιφόρνιας...
Η Faye Dunaway γίνεται σε λίγες ημέρες 80 χρόνων και πιθανώς να αναπολεί εκείνες τις όμορφες εποχές, την καταξίωση, το πέρασμά της στον σπουδαίο κινηματογράφο, έχοντας δίπλα της ιερά τέρατα της υποκριτικής και σπουδαίους σκηνοθέτες να την κατευθύνουν προς τη δόξα και την αθανασία.
Από τη σκόνη του Μπάσκομ στο θέαμα
Γεννήθηκε στο Μπάσκομ της Φλόριντα στις 14 Ιανουαρίου του 1941. Σε ένα μέρος, που όπως το χαρακτήρισε η ίδια, ήταν "ένας δρόμος, ένα βενζινάδικο και πολλή σκόνη”. Ο παππούς της ήταν αγρότης, ενώ ο πατέρας της ξέφυγε από το Μπάσκομ, ακολουθώντας την καριέρα του στρατιωτικού, ως υπαξιωματικός. Ακολουθώντας τους γονείς της, ταξίδεψε σε πολλά μέρη, ταλαιπωρήθηκε από τη διαρκή περιπλάνηση και από μικρή ονειρευόταν να βρει μια ήσυχη ζωή. Δεν τα κατάφερε, καθώς επέλεξε να μπει στον χώρο του θεάματος…
Έτσι, μετά από μία σύντομη πορεία στο θέατρο, ερμηνεύοντας ρόλους όπως η Μπλανς Ντιμπουά, θα βρεθεί στο νέο κύμα του αμερικανικού σινεμά. Δεν είναι τυχαίο ότι η Joan Crawford είχε προβλέψει ότι απ’ όλες τις νέες ηθοποιούς της εποχής μόνο η Dunaway θα μπορούσε να τα καταφέρει να γίνει μία πραγματική σταρ κι ας την είχε δει στη μετριότατη ταινία "Mommie Dearest”. Είχε όμως την εμπειρία για να προβλέψει το μέλλον της νεαρής και άγουρης ακόμη Φέι.
Η Μπόνι και ο … Κράουν
Το 1967 ο Arthur Penn, ετοιμάζοντας το "Bonnie and Clyde” βρήκε στα πρόσωπα των Warren Beatty και της ανερχόμενης Dunaway τους ήρωες που ήθελε για το διάσημο παράνομο ζευγάρι της εποχής της ποτοαπαγόρευσης. Δημιούργησε ένα κινηματογραφικό ζευγάρι, πολύ μακριά από την πραγματικότητα, αλλά που θα έμενε στην ιστορία. Με τον Beatty να είναι ο επαναστάτης και την Dunaway ο ρομαντισμός, μια μορφή βγαλμένη από τις σταρ της δεκαετίας του ‘30. Τεράστια επιτυχία και μία υποψηφιότητα για το Όσκαρ Α Γυναικείου Ρόλου.
Τον επόμενο χρόνο θα πρωταγωνιστήσει στο υπέροχο φιλμ του Norman Jewishon "Υπόθεση Τόμας Κράουν”, δίπλα στον ασύγκριτο Steven McQueen, που πραγματικά παίρνει πάνω του όλη του τη δόξα, όπως και η υπέροχη μουσική του Michel Legrand. Κι όμως η Dunaway θα καταφέρει με την παγερή γοητεία της, τον βαθύ ερωτισμό της, να καταγράψει ακόμη έναν εμβληματικό ρόλο.
Από τον Συμβιβασμό στην αγκαλιά του Μαστρογιάνι
Το 1969 θα βρεθεί δίπλα στον Kirk Douglas, για την ταινία του Ελίας Καζάν "Ο Συμβιβασμός”, ένα δράμα αυτοκριτικής για τον αμφιλεγόμενο σκηνοθέτη, που είχε καταδώσει συναδέλφους του ως κομμουνιστές στην εποχή του Μακαρθισμού. Ο Douglas ήταν και πάλι καλός, αλλά η Dunaway έδωσε αυτό το κάτι παραπάνω, με την ψυχρή αφοπλιστική ερμηνεία της. Την ίδια χρονιά θα παίξει στο ρομαντικό δράμα του Βιτόριο ντε Σίκα "Οι Εραστές”, δίπλα στον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Η ταινία δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο, αλλά θα σταθεί η αφορμή για να παρατήσει τον φωτογράφο Τζέρι Σάντσμπεργκ, με τον οποίο ήταν αρραβωνιασμένη, για να γίνει ζευγάρι με τον Μαστρογιάνι – ένας έρωτας που θα κρατήσει δυο χρόνια.
Chinatown
Το 1974 θα έρθει ακόμη μία μεγάλη στιγμή στην καριέρα της, με το αριστούργημα του Roman Polanski "Chinatown”, ένα συγκλονιστικό νέο-νουάρ, που περιγράφει τον σκοτεινό κύκλο του εγκλήματος και τη άμεση σύνδεσή του με τον αμερικανικό καπιταλισμό. Δίπλα της ο ασυγκράτητος Jack Nicholson, στην καλύτερη ίσως ερμηνεία του, αλλά και ο John Huston που υποδύεται τον πατέρα της, ένα πραγματικό τέρας. Απ’ τη μια επικίνδυνη και μοιραία και την άλλη εύθραυστη και απροστάτευτη στις αρρωστημένες ορέξεις του άγριου επιχειρηματία πατέρα της και του κύκλου του. Συγκλονιστική ερμηνεία και ακόμη μία υποψηφιότητα για Όσκαρ.
Το Δίκτυο
Τον επόμενο χρόνο θα παίξει στο θαυμάσιο πολιτικό θρίλερ του Sidney Polak "Οι Τρεις Μέρες του Κόνδορα”, δίπλα στον Robert Redford, ενώ ο κύκλος των μεγάλων επιτυχιών της θα κλείσει το 1976 με το συνταρακτικό δράμα "Το Δίκτυο” του Sidney Lumet, που έχει ως θέμα τη χειραγώγηση των μαζών από τα τηλεοπτικά κανάλια. Ένας θρίαμβος και ένα Όσκαρ ‘Α Γυναικείου Ρόλου.
Η φθορά του χρόνου και του Χόλιγουντ
Μαζί με τη φθορά του χρόνου, που βασάνιζε την Faye Dunaway, ήρθε και η φθορά του Χόλιγουντ της αναζήτησης, των σπουδαίων κινηματογραφιστών, των καλλιτεχνών. Ήρθε η πτώση, που την συμπαρέσυρε και την ίδια. Θα παίξει σε αρκετές ταινίες, απ’ τις οποίες οι περισσότερες θα περάσουν στη λήθη. Όχι όμως και η Faye Dunaway, που θα παραμείνει ένα κινηματογραφικό σύμβολο, μιας εποχής – μιας τελευταίας αναλαμπής του Χόλιγουντ.
