Άλλες εποχές, άλλα ήθη.
Το ελληνικό #MeToo είναι πλέον γεγονός και οι καταγγελίες που βλέπουν διαρκώς το φως της δημοσιότητας είναι τόσο σοκαριστικές που έχουμε πια αρχίσει να βλέπουμε το χώρο του θεάτρου και της Τέχνης σαν κάτι τρομακτικό. Όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι. Κάποτε, σε εποχές ενδεχομένως περισσότερο ρομαντικές, όταν ο όρος "τοξική αρρενωπότητα" και δεν είχε κάνει ακόμα την εμφάνισή του στο λεξιλόγιό μας και η ευγένεια και η αβροφροσύνη ήταν χαρακτηριστικά των "αληθινών" αντρών, υπήρχαν ηθοποιοί που θεωρούσαν ότι μια θέση εξουσίας στο θέατρο όχι απλά δεν τους έδινε το δικαίωμα να κάνουν σεξουαλική επίθεση σε μια συνάδελφό τους αλλά ήταν ανυπέρβλητο εμπόδιο στην εκδήλωση του έρωτά τους.
Ένας τέτοιος σπουδαίος ηθοποιός (και άνθρωπος) υπήρξε ο Δημήτρης Μυράτ. Στα τέλη της δεκαετίας του ’40, όταν ήταν ήδη φτασμένος ηθοποιός και πρωταγωνιστής του Εθνικού Θεάτρου γνώρισε τη γυναίκα της ζωής του, Βούλα Ζουμπουλάκη. Εκείνος ήταν καθηγητής στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου κι εκείνη μαθήτρια. Το 1986 οι ίδιοι διηγήθηκαν τη γνωριμία τους στην εκπομπή Καλλιτεχνικό Καφενείο της ΕΡΤ. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα όπου εκείνος περιγράφει πως δεν δίστασε να παραιτηθεί αμέσως μετά το πρώτο τους ραντεβού: "Την επόμενη μέρα μετά το πρώτο μας ραντεβού -είχαμε πάει στον κινηματογράφο Παλλάς- παραιτήθηκα από τη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου για να μη δώσω την εντύπωση ότι εκμεταλλεύομαι τη θέση μου ως καθηγητής και έχω σχέση με μαθήτριες".
Ο Δημήτρης Μυράτ και η Βούλα Ζουμπουλάκη μιλούν για τη γνωριμί...Απόσπασμα συνέντευξης από την εκπομπή "Καλλιτεχνικό καφενείο" (Ιανουάριος 1986) της ΕΡΤ
Posted by Βούλα Ζουμπουλάκη - Voula Zoumpoulaki on Friday, October 30, 2015
Ο Δημήτρης Μυράτ και η Βούλα Ζουμπουλάκη παντρεύτηκαν το 1951 και έζησαν μαζί μέχρι το θάνατό του το 1991.
Αυτό δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα που δείχνει το σεβασμό με τον οποίο φέρονταν κάποτε οι μεγάλοι ηθοποιοί ακόμα και στις νεαρές συναδέλφους τους. Η ιστορία θέλει και το Μάνο Κατράκη να έθεσε ως όρο για να πρωταγωνιστήσει στην ταινία Η Ιστορία Μιας Ζωής με τη Ζωή Λάσκαρη να μην υπάρξουν ερωτικές σκηνές ανάμεσά τους, μιας θεώρησε ότι κάτι τέτοιο δεν άρμοζε στη διαφορά ηλικίας τους -εκείνος ήταν 58 ετών κι εκείνη 24.