Τσέχοφ, Σαίξπηρ, αλλά και σύγχρονες ελληνικές και ξένες φωνές, κινηματογραφικές επιτυχίες και φιλόδοξες διεθνείς αφίξεις περιλαμβάνονται στις 115 πρεμιέρες της νέας σεζόν.
Εκατόν δεκαπέντε είναι οι τίτλοι των παραστάσεων που ακολουθούν, σε μια πρώτη αλλά αναλυτική χαρτογράφηση της σεζόν. Αφορούν μόνο νέες παραγωγές και δείχνουν τις χαρακτηριστικότερες τάσεις: δυνατή παρουσία των αναγνωρισμένων ξένων συγγραφέων, σχετικά αυξημένη παρουσία της κωμωδίας, σκηνοθέτες που επιμένουν στην ανάδειξη σύγχρονων έργων, σταθερή παρουσία της ελληνικής δραματουργίας, δυνατά ερμηνευτικά στοιχήματα.
Όχι ένας αλλά δύο βασιλιάδες Ληρ
Η κορυφαία σαιξπηρική τραγωδία, που είχαμε να δούμε αρκετά χρόνια στη σκηνή, φέτος έχει την τιμητική της. Δύο από τους πλέον καταξιωμένους σκηνοθέτες μας, αναλαμβάνουν να φωτίσουν την ιστορία του μονάρχη που αποφασίζει να αποσυρθεί και παραδίδει το βασίλειό του στις κόρες του˙ αυτό που θα ακολουθήσει είναι μια μεγάλη διαδρομή αυτογνωσίας και παραδοχής της ανθρώπινης ταπεινότητας. Στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας (από 8/11), ο Στάθης Λιβαθινός παρουσιάζει μια εκδοχή για οχτώ πρόσωπα, όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Ληρ θα ερμηνεύσει η Μπέττυ Αρβανίτη˙ αδιαμφισβήτητα πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση και μία από τις κορυφαίες στιγμές της μεγάλης καριέρας της. Ο Γιάννης Χουβαρδάς παίρνει τη σκυτάλη ένα μήνα αργότερα, με μια πολυπρόσωπη παραγωγή στην Kεντρική Σκηνή του Εθνικού (από 9/12), όπου ο Λεωνίδας Κακούρης αναμετράται με τον ήρωα.
Συμφωνία Τσέχοφ
Δεν περνάει σεζόν χωρίς να δούμε τουλάχιστον ένα έργο Τσέχοφ επί σκηνής. Δικαίως, ο Ρώσος συγγραφέας είναι από τους διαχρονικά αγαπημένους των Ελλήνων καλλιτεχνών, χάρη στη διεισδυτικότητα και την τρυφερότητα με την οποία προσεγγίζει τις ανθρώπινες αδυναμίες. Ο "Γλάρος" ειδικά βρίσκεται ψηλά στις επιλογές τους, καθώς φέρνει στο προσκήνιο την προβληματική του για τον ρόλο της τέχνης. Φέτος θα τον δούμε από τον Δημήτρη Καραντζά, που θ’ αντιμετωπίσει το έργο σαν μια παράσταση του Τρέπλιεφ και θ’ ανοίξει τη δράση σε όλους τους χώρους του θεάτρου, θέτοντας το ερώτημα πώς και αν θα γεννηθεί ένα "νέο" θέατρο (Προσκήνιο, Δεκέμβριος 2023). Την τιμητική του όμως έχει το πρώιμο έργο του συγγραφέα, "Πλατόνoφ", που γνωρίζει όλο και μεγαλύτερη απήχηση, καθώς συμπυκνώνει τα μοτίβα των μεταγενέστερων αριστουργημάτων του. Η ιστορία διαδραματίζεται με επίκεντρο το εκκεντρικό, γοητευτικό δάσκαλο Πλατόνοφ και αποτυπώνει τον ταραγμένο, μεταβατικό κόσμο της προεπαναστατικής Ρωσίας. Θα το δούμε από τη Δανάη Σπηλιώτη, που βλέπει στο έργο την "κηδεία μιας εποχής" και στους ήρωες "ανθρώπους χωρίς σταθερές που παλεύουν να κρατηθούν από τον έρωτα" (Νέο Θέατρο Θησείον, από 16/10) αλλά και από τον Νίκο Καμτσή (Τόπος Αλλού, από 18/11), με τον Μάξιμο Μουμούρη επικεφαλής του θιάσου.
Το διαπολιτισμικό στοίχημα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά
Από την περασμένη άνοιξη, όταν ανακοινώθηκε ο προγραμματισμός του, οι προσδοκίες πήραν φωτιά, καθώς τιτάνες του παγκόσμιου θεάτρου συνεργάζονται με το θέατρο του Πειραιά και με Έλληνες ηθοποιούς σε σημαντικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Η σεζόν ανοίγει με τον Bob Wilson, που σκηνοθετεί τη Ρένη Πιττακή, την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τη Λουκία Μιχαλοπούλου στις "Τρεις ψηλές γυναίκες" του Άλμπι˙ αναμένουμε με ζωηρό ενδιαφέρον τη φορμαλιστική και εικαστική οπτική του σε ένα έργο διαπροσωπικών σχέσεων, που εκτυλίσσεται μεταξύ τριών γυναικών διαφορετικών γενεών (από 24/11). Τον διαδέχεται ο Λετονός Adolf Shapiro και η εξαιρετική δουλειά του πάνω στον Τσέχοφ˙ θα παρουσιάσει τον "Πλατόνοφ" (από 21/2/24), με τους Θέμη Πάνου, Κατερίνα Παπουτσάκη, Αναστάση Ροϊλό, Νίκο Ψαρρά κ.ά. Τέλος, ο Λευτέρης Γιοβανίδης θα παρουσιάσει μια ελληνικοτουρκική εκδοχή του "Ρωμαίος & Ιουλιέτα" (από 05/05/24), σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο της Κωνσταντινούπολης.
Σύγχρονο ξένο ρεπερτόριο από την Ελένη Σκότη
Είναι σκηνοθέτρια που εστιάζει σε έργα κοινωνικού προβληματισμού και οι παραστάσεις της διακρίνονται για το μεστό ρεαλισμό τους. Φέτος, θα σκηνοθετήσει στη στέγη της στον Κολωνό, σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα, το έργο του Ζαν-Φιλίπ Νταγκέρ, "Αντίο, κύριε Χάφμαν" (Ιανουάριος 2024)˙ ο Αντώνης Καφετζόπουλος πρόκειται να ερμηνεύσει το ρόλο ενός εβραϊκής καταγωγής κοσμηματοπώλη, στην ιστορία που διαδραματίζεται στο Παρίσι του 1941 και αφορά την αποτυχημένη απόπειρα του άνδρα να διαφύγει από την υποχρεωτική απογραφή των Εβραίων, που θα οδηγήσει στην εξόντωσή τους. Νωρίτερα, η Ελένη Σκότη θα ανεβάσει τον "Πατέρα" του Florian Zeller, ένα δράμα υψηλής ψυχογραφικής ποιότητας, που πραγματεύεται τα όρια των σχέσεων σε μια οικογένεια, όταν ο πατέρας νοσήσει από Αλτσχάιμερ. Στους βασικούς ρόλους, θα δούμε δύο σημαντικούς ηθοποιούς διαφορετικών γενεών, τον Περικλή Μουστάκη και την Ιωάννα Παππά (Σύγχρονο, από 18/11).
Ντοστογιέφσκι ή Λόρκα;
Και οι δύο, είναι η απάντηση του Δημήτρη Τάρλοου, που προετοιμάζεται αρχικά για τη μεγάλη παραγωγή του θεάτρου Πορεία, μια σκηνική διασκευή του κορυφαίου μυθιστορήματος-μελέτη της ανθρώπινης ηθικής και συνείδησης, "Έγκλημα και τιμωρία". Το νέο κείμενο υπογράφει ο Θανάσης Τριαρίδης, ο οποίος προτείνει μια συμπυκνωμένη εκδοχή εννέα προσώπων, που εκτυλίσσεται στη συνθήκη ενός σύγχρονου εφιάλτη. Το φιλόδοξο εγχείρημα υποστηρίζουν οι Προμηθέας Αλειφερόπουλος (Ρασκόλνικοφ), Δημήτρης Ήμελλος (Πορφύριος), Μαριάννα Πουρέγκα (Σόνια), Σοφία Σεϊρλή, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος κ.ά. (από 23/11). Η δεύτερη σκηνοθεσία αφορά σε ένα από τα μικρά αριστουργήματα του Λόρκα, "Περλιμπλίν και Μπελίσα" (από 19/2/24): ένας μεσόκοπος άνδρας, μία νεαρή κοπέλα κι ένας επίδοξος εραστής πρωταγωνιστούν στο ανάλαφρα γραμμένο αλλά σπαραχτικό διαμαντάκι του πολυαγαπημένου Ισπανού συγγραφέα. Ερμηνεύουν: Χρήστος Σαπουντζής, Μαριάννα Πουρέγκα, Δανάη Σαριδάκη κ.ά.
To "Μυστικό" της Νένας Μεντή
Τον ρόλο της επτανήσιας αρχόντισσας του Γρηγόριου Ξενόπουλου θα προσθέσει στο ενεργητικό της η αγαπημένη ηθοποιός. Στο "Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας" σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, θα ενσαρκώσει τη απόγονο μιας αριστοκρατικής οικογένειας της Ζακύνθου που έχει στην κατοχή της μια μυστική ιατρική συνταγή, την οποία προσφέρει αφιλοκερδώς σε όποιον έχει ανάγκη. Όταν η ανέχεια τους χτυπήσει την πόρτα, θα έρθει αντιμέτωπη με το δίλημμα αν θα πουλήσει την επτασφράγιστη οικογενειακή συνταγή ή αν θα παραμείνει πιστή στον όρκο σιωπής που έχει τηρηθεί από γενιά σε γενιά (Θέατρον-Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος", από 20/12).
Δείτε περισσότερα στο athinorama.gr