September 2025
X

Full Moon Dinner by MF

Κέφι, το ελληνικό! | Πώς το #FullMoonDinnerbyMF μετατράπηκε σε ξέφρενο πάρτι

Κέφι, το ελληνικό! | Πώς το #FullMoonDinnerbyMF μετατράπηκε σε ξέφρενο πάρτι

Full Moon Dinner by Madame Figaro | Τα highlights ενός δείπνου που γιόρτασε την πανσέληνο του Ιουλίου

Full Moon Dinner by Madame Figaro | Τα highlights ενός δείπνου που γιόρτασε την πανσέληνο του Ιουλίου

S.Pellegrino και Acqua Panna | Iταλική φινέτσα και δροσιά στο Full Moon Dinner της Madame Figaro

S.Pellegrino και Acqua Panna | Iταλική φινέτσα και δροσιά στο Full Moon Dinner της Madame Figaro

FullMoonDinnerbyMF | Μία βραδιά στην Αθηναϊκή Ριβιέρα υπό το φως της πανσελήνου και άρωμα Προβηγκίας με το αγαπημένο μας Rose de Provence Minuty

FullMoonDinnerbyMF | Μία βραδιά στην Αθηναϊκή Ριβιέρα υπό το φως της πανσελήνου και άρωμα Προβηγκίας με το αγαπημένο μας Rose de Provence Minuty

Full Moon Dinner by MF | Η τέχνη του να ζεις το κάθε λεπτό με ξεχωριστό στιλ από την Breitling

Full Moon Dinner by MF | Η τέχνη του να ζεις το κάθε λεπτό με ξεχωριστό στιλ από την Breitling

A night at the Riviera | Το Ploom έφερε την premium εμπειρία του στο Madame Figaro Dinner στο Barbarossa

A night at the Riviera | Το Ploom έφερε την premium εμπειρία του στο Madame Figaro Dinner στο Barbarossa

Full Moon Dinner by MF | Η Χριστίνα Κοντοβά με χρυσή maxi φούστα και flat σανδάλια

Full Moon Dinner by MF | Η Χριστίνα Κοντοβά με χρυσή maxi φούστα και flat σανδάλια

Full Moon Dinner by MF | Ποιοι παραβρέθηκαν στο δείπνο του Madame Figaro

Full Moon Dinner by MF | Ποιοι παραβρέθηκαν στο δείπνο του Madame Figaro

Full Moon Dinner by MF | Η Μελίνα Κόντη με bias cut φόρεμα στο χρώμα του καλοκαιριού

Full Moon Dinner by MF | Η Μελίνα Κόντη με bias cut φόρεμα στο χρώμα του καλοκαιριού

Full Moon Dinner by MF | Η Τόνια Σωτηροπούλου φόρεσε το must have φόρεμα του καλοκαιριού

Full Moon Dinner by MF | Η Τόνια Σωτηροπούλου φόρεσε το must have φόρεμα του καλοκαιριού

Δίασμα | Μία πρώτη ματιά στη νέα, αφιερωμένη στο ένδυμα, έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Το Περίτεχνο Πλέγμα του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου ξεδιπλώνεται σε μία έκθεση που αγκαλιάζει τις παραδοσιακές ενδυμασίες, αλλά και την haute couture του σήμερα. Μα, κυρίως, το σπουδαίο έργο που 50 χρόνια παρουσιάζει το Ίδρυμα.

Δίασμα | Μία πρώτη ματιά στη νέα, αφιερωμένη στο ένδυμα, έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Η προετοιμασία της έκθεσης κράτησε έξι μήνες. Χρειάστηκε χρόνος για να υφανθεί το σώμα και η πολύτιμη ιστορία που κάθε ύφασμα αφηγείται. Για να αποκτήσει δομή και ο ρους της να αρχίσει να ξετυλίγεται (sic) μελωδικά. Και το όνομά αυτής, Δίασμα. Ένας όρος, ο οποίος χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη διασύνδεση των νημάτων, των στημονιών στον αργαλειό, πριν το στάδιο της ύφανσης ξεκινήσει.

Είναι το σημείο μηδέν. Η έναρξη της δημιουργίας και της αποτύπωσης αυτού του είδους σκέψης στο ύφασμα και τις τελικές ενδυμασίες. Η επιλογή της λέξης ως τίτλος μίας πλουραλιστικής έκθεσης δεν είναι τυχαία. Συμβολίζει το πλέγμα που πιστά υφαίνει το Ίδρυμα Παπαντωνίου για τον υλικό και άυλο πολιτισμό, εδώ και 50 χρόνια. Στην "καρδιά" του, το πλέγμα αυτό αγκαλιάζει εμπεριστατωμένη έρευνα, εκθέσεις, μια συλλογή αντικειμένων, ένα δίκτυο από μουσεία, μία ανθρώπινη ομάδα που το περιβάλλει και το στηρίζει. Γιατί, το Ίδρυμα Παπαντωνίου δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς την Ιωάννα Παπαντωνίου, κόρη του εκλιπόντος Βασίλη, η οποία αποφάσισε να το οργανώσει εκ του μηδενός και τους ανθρώπους του. Εκείνους που έμπρακτα βρίσκονται στο πλευρό του, κάθε φορά που οι ιδέες του χρειάζονται αρωγή για να υλοποιηθούν.

Η έκθεση Δίασμα, η οποία παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη (επί της Πειραιώς) από τις 26 Σεπτεμβρίου έως και τις 12 Ιανουαρίου του 2025, είναι ένας διττός ύμνος. Αφενός, στον Βασίλη Παπαντωνίου και αφετέρου στην τέχνη του ενδύματος. Το νήμα της αφήγησης και της προσπάθειας συμπύκνωσης της 50χρονης δραστηριότητας του Ιδρύματος, υφαίνει τα δύο μεγάλα κεφάλαια, στα οποία η έκθεση διακρίνεται.

Μουσείο Μπενάκη Callista
Νυφική φορεσιά από την Κύμη Ευβοίας, 18ος αιώνας

Το πρώτο κεφάλαιο

Το πρώτο μέρος/κεφάλαιο "Το περίτεχνο πλέγμα του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου" αφηγείται την ιστορία του ΙΒΠ, καρπό της ζωής και του έργου της ενδυματολόγου και σκηνογράφου Ιωάννας Παπαντωνίου, και καλεί τις επισκέπτριες και τους επισκέπτες να γνωρίσουν πτυχές της δράσης του: 

- τα πρώτα του βήματα στο Ναύπλιο στην αυγή της Μεταπολίτευσης και τη δημιουργία ενός πρωτοποριακού μουσείου μέσα από αρχιτεκτονικά σχέδια, μακέτες εκθέσεων, φωτογραφίες, καταλόγους και άλλα αναμνηστικά από τη λειτουργία του

- τα μηχανήματα καταγραφής εποχής, τα χειρόγραφα ημερολόγια των ερευνητών, φωτογραφίες και σχέδια από τις εθνογραφικές έρευνες, εντός και εκτός συνόρων της ελληνικής επικράτειας

- τις σπάνιες εκδόσεις του που οι επισκέπτες "ξεφυλλίζουν" με τη βοήθεια εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ)

- τα ρετρό παιχνίδια, τις κατασκευές, τους φακέλους, τα έργα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα του πρώτου στην Ελλάδα μουσείου παιδικής ηλικίας, του "Σταθμού"

- τις αφίσες των blockbuster περιοδικών εκθέσεων που έχουν μείνει ανεξίτηλες στη μνήμη του κοινού- όλοι θυμόμαστε τις ΠΤΥΧΩΣΕΙΣ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004

- τα ντοκουμέντα από τις ερευνητικές αποστολές στην αδερφή χώρα Κύπρο, λίγα μόλις χρόνια μετά την τουρκική εισβολή, που οι επισκέπτες ακούν και βλέπουν

- τα πολύτιμα αντικείμενα και ρούχα των συλλογών, σπάνιες τοπικές φορεσιές και μοναδικά ενδύματα της ελληνικής και διεθνούς μόδας, από την επετειακή τσάντα του οίκου Callista έως το ταρτάν αδιάβροχο της Vivienne Westwood, και άλλα πολλά.   

Μουσείο Μπενάκη Callista
Ενδυμασία κυρίας των τιμών που καθιέρωσε η Βασίλισσα Όλγα

Το δεύτερο μέρος

Το δεύτερο μέρος/κεφάλαιο "Σκέψεις και ιδέες για το αυριανό Μουσείο Μόδας…" αναδεικνύει πτυχές του πλέγματος των διαδικασιών, των σχέσεων, των ιδεών που υφαίνεται αέναα γύρω από τη σημασία της ένδυσης στις ανθρώπινες κοινωνίες και διαρθρώνεται σε έξι ενότητες, παρουσιάζοντας όλα όσα χωρούν στο όραμα της Ιωάννας Παπαντωνίου για το αυριανό Μουσείο Μόδας της Ελλάδας:

Μιλούν τα ρούχα μας; 
Ολόκληρες γκαρνταρόμπες επώνυμων ανθρώπων και προσώπων της διπλανής πόρτας, στολές στρατιωτικές, σχολικές και άλλες, μαγιό εποχής και σύγχρονα κουστούμια από αξέχαστες θεατρικές παραστάσεις, αποκαλύπτουν στοιχεία ταυτότητας, ρόλων, κοινωνικών συμβάσεων.

Χειροτεχνία
Χειροποίητα υφάσματα και ενδύματα, φυσικές πρώτες ύλες, τέχνες και τεχνικές που διδάσκονται στις μέρες μας και εμπνέουν. Οι επισκέπτες ανακαλύπτουν πάνω σε μοντέρνα ρούχα σχέδια και μοτίβα που έρχονται από τα παλιά.

Ο αέρας της αλλαγής
Μια ματιά στην περίφημη εθνική στολή που δημιούργησε η Βασίλισσα Αμαλία, τα ρούχα που ενέπνευσαν τη δημιουργία της, αλλά και η στολή της Βασίλισσας Όλγας και της Αυλής της, οι ραπτομηχανές που χάριζε στα άπορα κορίτσια, οι κορσέδες και η μόδα στην αυγή του 20ού αιώνα.

Η μόδα είναι πολύ σοβαρή υπόθεση…
Μοναδικά τεκμήρια για τη μόδα του 20ού και 21ου αιώνα, δημιουργίες της haute couture, Lanvin, Carvin, Mary Quant, Worth, Ευαγγελίδης, Μαυρόπουλος, Τσεκλένης  και άλλα πολλά, ρούχα prêt-à-porter και fast fashion σαν τα δικά μας, εικονογραφούν πλευρές του σύνθετου φαινομένου της μόδας.

Η μόδα μέσα στο περιβάλλον…
Πειραματισμοί της σύγχρονης μόδας, ενδύματα από μεταποίηση παλιών φορεμάτων και πουκαμίσων, ρούχα και αξεσουάρ από ανακύκλωση υλικών και παράξενα υφάσματα από τη φλούδα φρούτων και άλλα, ιδέες και προτάσεις που αφουγκράζονται την ανησυχία για το περιβάλλον.

Μουσείο Μπενάκη Callista
Δημιουργίες ελληνικής μόδας

Λίγα λόγια για το Ίδρυμα Βασίλης Παπαντωνίου

Το Ίδρυμα Βασίλη Παπαντωνίου (www.bpf.gr) -πρώην Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα "Β. Παπαντωνίου" (ΠΛΙ)- είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με έδρα το Ναύπλιο

Ιδρύθηκε το 1974 από την Ιωάννα Παπαντωνίου στη μνήμη του πατέρα της Βασιλείου. Σκοπός του Ιδρύματος είναι η έρευνα, καταγραφή, μελέτη, διάσωση και διάδοση του νεότερου ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού εν γένει και σε όλες τις μορφές και τις εκφάνσεις του. Στεγάζεται στην οικία του Β. Παπαντωνίου, που τροποποιήθηκε σε μουσείο το 1981.

Την ίδια χρονιά το ΙΒΠ βραβεύθηκε με το European Museum of the Year Award (EMYA) για την έκθεση "Παραγωγή, επεξεργασία και εφαρμογή των φυσικών υφαντικών υλών στην Ελλάδα", η οποία αποτέλεσε την αφετηρία για μουσειολογικό προβληματισμό όλων των μικρών και πολλών μεγάλων μουσείων στην Ελλάδα, αλλά και για την προσφορά του στη μελέτη του νεότερου ελληνικού πολιτισμού, το μέγεθος και την ποιότητα των συλλογών του, την εκπαιδευτική και καινοτόμο -από αισθητικής πλευράς- έκθεση και την πρωτοτυπία των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων.

Τον Οκτώβριο του 1989 το ΙΒΠ εγκαινίασε στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό Ναυπλίου τον "Σταθμό", το πρώτο Μουσείο Παιδικής Ηλικίας στην Ελλάδα. Ο χώρος, που περιλαμβάνει το κτίριο του παλιού αμαξοστασίου του σταθμού και την πλατφόρμα του, παραχωρήθηκε από τον Δήμο Ναυπλιέων στο Ίδρυμα. Στον "Σταθμό" πραγματοποιούνται εκθέσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα. Το ΙΒΠ είχε σημαντική συμμετοχή στο πειραματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα "ΜΕΛΙΝΑ – Εκπαίδευση και Πολιτισμός", που εφαρμόστηκε σε οκτώ σχολεία σε όλη την Ελλάδα.

Το 1989, η Υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη ανέθεσε στο ΙΒΠ το Εθνικό Αρχείο Ενδυμασίας. Το 2003 η Ιωάννα Παπαντωνίου ίδρυσε την Ελληνική Εταιρεία Ενδυμασιολογίας, ως επέκταση του Αρχείου, με σκοπό την ίδρυση ενός Μουσείου Πολιτισμού του Ενδύματος στην Ελλάδα.

Το 2013 το Ίδρυμα βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών για την προσφορά του στον ελληνικό πολιτισμό. Οι συλλογές του ΙΒΠ αριθμούν σήμερα 50.000 αντικείμενα, που καλύπτουν όλους τους κλάδους μελέτης του νεότερου ελληνικού πολιτισμού.

Η βιβλιοθήκη του Ιδρύματος διαθέτει 12.000 περίπου τίτλους βιβλίων και 250 τίτλους περιοδικών, σε τομείς όπως η μουσειολογία-εθνολογία, η λαογραφία, η ενδυματολογία, η κοινωνιολογία, η ιστορία, οι τέχνες και οι τεχνικές, το θέατρο, ο χορός, η μουσική, το παιδικό βιβλίο κλπ.
Τα αρχεία του Ιδρύματος περιέχουν σπάνιο υλικό, κυρίως από επιτόπιες έρευνες για την ενδυμασία, τον χορό, το τραγούδι κ.ά.

Μουσείο Μπενάκη Callista
"Η Άρτα και τα Γιάννενα", δημιουργία του Δημήτρη Ντάσιου με έμπνευση από την φορεσιά "Αμαλία"

info
ΔΙΑΣΜA
Το Περίτεχνο Πλέγμα του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου
Επετειακή Έκθεση για τα 50 Έτη Προσφοράς και Δημιουργίας
Διάρκεια έκθεσης: 26.09.2024 - 12.01.2025
Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138