Η παράσταση της Μάρθας Μπουγιούρη πραγματεύεται το δικαίωμα στην άμβλωση που όπως είδαμε στις ΗΠΑ μπορεί εύκολα να ανατραπεί.
Το 1929 ανεβαίνει στη Γερμανία ένα θεατρικό έργο με τον μυστηριώδη τίτλο ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ (πρωτότυπος τίτλος: CYANKALI). Δημιουργός του ο πολιτικοποιημένος γερμανοεβραίος δραματουργός και γιατρός Friedrich Wolf, ο οποίος, μέσα από τη διπλή του ιδιότητα εμπνεύστηκε το ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ ως "όπλο" στον αγώνα για την κατάργηση του νόμου που απαγόρευε τις αμβλώσεις στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης.
Το έργο, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως docudrama και σημείωσε τεράστια επιτυχία στην εποχή του, προκαλώντας ταυτόχρονα πρωτοφανές σκάνδαλο, αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας η οποία μένει έγκυος και δεν μπορεί ούτε επιθυμεί να φέρει στον κόσμο ένα παιδί, και τελικά πληρώνει με τον πιο βίαιο τρόπο την επιλογή της.
Με επίκεντρο το χρονικό μιας παράνομης άμβλωσης στη δίνη της μεγάλης οικονομικής ύφεσης και πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου, το έργο αναδεικνύει σημαντικά επιμέρους ζητήματα όπως η ταξική διάσταση του δικαιώματος της επιλογής, η κοινωνική υποκρισία, η διαφθορά του χώρου της υγείας, οι στερεοτυπικές αναπαραστάσεις και προσδοκώμενες επιτελέσεις της γυναικείας ταυτότητας, η εκμετάλλευση της γυναίκας σε ευάλωτη θέση κ.α.
Έναν αιώνα μετά, η ιστορία της νεαρής ηρωίδας του Wolf, της 20χρονης Χέτε, είναι μια από τις ιστορίες εκατοντάδων χιλιάδων γυναικών που καταφεύγουν κάθε χρόνο σε παράνομες κι επικίνδυνες επεμβάσεις, χάνοντας τη ζωή τους ή τραυματίζοντας ανεπανόρθωτα το σώμα και την ψυχή τους.
Με το ΚΥΑΝΙΟΥΧΟ ΚΑΛΙΟ, η σκηνοθέτιδα Μάρθα Μπουζιούρη βαθαίνει την ενασχόλησή της με τα ζητήματα της έμφυλης βίας και της γυναικείας αυτοδιάθεσης, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί σε προηγούμενες παραστάσεις θεάτρου ντοκιμαντέρ (Pietà, Tα Ταξίδια της Πηνελόπης, Αμάρυνθος κ.α.). Δίνοντας αυτή τη φορά περισσότερο χώρο στη μυθοπλασία, συστήνει το άγνωστο έργο του Friedrich Wolf στο ελληνικό κοινό, επιχειρώντας με την ομάδα της μια "συνομιλία" τόσο με το σήμερα όσο και με το πρωτότυπο έργο και τον δημιουργό του, ο οποίος διώχθηκε, φυλακίστηκε κι εξορίστηκε για την δράση και τις ιδέες του, αφού, παρά την απόσταση ενός αιώνα, το CYANKALI φαντάζει πιο επίκαιρο, τολμηρό κι αναγκαίο από ποτέ.
Όπως σημειώνει και η ίδια: "Είναι σημαντικό να ακουστεί πως το δικαίωμα στην άμβλωση απαγορεύεται καθολικά σε 24 χώρες του κόσμου, ενώ περισσότερες από 50 χώρες επιτρέπουν τις αμβλώσεις μόνο όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι (π.χ. όταν κινδυνεύει η υγεία της γυναίκας ή διαπιστώνεται εμβρυϊκή ανωμαλία). Χιλιάδες γυναίκες πεθαίνουν παγκοσμίως κάθε χρόνο από επιπλοκές κατά τη διάρκεια μη ασφαλών αμβλώσεων, επειδή δεν έχουν πρόσβαση σε νόμιμες, ασφαλείς και αξιοπρεπείς ιατρικές υπηρεσίες διακοπής ανεπιθύμητης κύησης, όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά στην καρδιά του δημοκρατικού κόσμου".
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Πρωτότυπο κείμενο: Friedrich Wolf, Μετάφραση: Κωστής Καλλιβρετάκης
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μάρθα ΜπουζιούρηΈρευνα-Δραματουργική επεξεργασία: Μάρθα Μπουζιούρη – Παρασκευή Λυπημένου
Συνομιλία με το πρωτότυπο: Η Ομάδα
Σκηνικός Χώρος – Σχεδιασμός Φωτισμών: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Πρωτότυπη Μουσική – Sound Art: Άννα Στερεοπούλου
Επιμέλεια Κίνησης: Μαριέλα Νέστορα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παρασκευή Λυπημένου
Δημιουργία – Επιμέλεια Videos: Σόφη Χατζοπούλου
Γραφιστικός Σχεδιασμός – Φωτογραφίες: Θοδωρής Πετρόπουλος
Ηθοποιοί: Γωγώ Καρτσάνα, Νίκος Κουκάς, Μάρθα Μπουζιούρη, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Εύα Σαμιώτη
Παραγωγή: PLAYS2PLACE, σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Σκηνή Ωμέγα. Από 7 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024. Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 20.30 και Κυριακή στις 19.00. Προπώληση:
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά
Η παράσταση είναι κατάλληλη από16+.