Συζητάμε με το σκηνοθέτη ενός από τα καλύτερα ελληνικά φιλμ τεκμηρίωσης για το παρασκήνιο μιας ταινίας που έκανε τομή στο είδος στην Ελλάδα.
Ένα από τα καλύτερα ελληνικά ντοκιμαντέρ, το οποίο αποτελεί τομή στο είδος για το εγχώριο σινεμά, προβάλλεται σύντομα σε αποκατεστημένη κόπια στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (4/4) στο πλαίσιο του σημαντικού αφιερώματος "Χώρα, σε Βλέπω". Το "ROM" (1989) του Μενέλαου Καραμαγγιώλη απεικόνισε με κινηματογραφικά πρωτότυπο και πολιτισμικά ουσιώδη τρόπο τη ζωή των Ρομά, συνδυάζοντας στην αφήγησή του ένα μοντάζ συνειρμών με εύστοχα στοιχεία μυθοπλασίας και ντοκιμαντερίστικου ρεαλισμού, δημιουργώντας ένα φιλμ-υβρίδιο στο οποίο δε λείπουν οι στιγμές ευαίσθητης ποίησης. Πρωτίστως, καταφέρνει να μας εξοικειώσει με τη ψυχοσύνθεση των υποκειμένων που απεικονίζει ενδοσκοπικά, μακριά από τις συνήθεις εξωτικοποιημένες στερεοτυπικές αναπαραστάσεις των Ρομά.
Σύμφωνα με την επίσημη σύνοψη του "ROM", η ταινία επιχειρεί να δώσει το στίγμα του λαού των Ρομά στην ευρωπαϊκή ήπειρο και κυρίως στην Ελλάδα ακολουθώντας τέσσερις διαφορετικές κατευθύνσεις, που εκφράζονται στα πρόσωπα των τεσσάρων αφηγητών: του δάσκαλου, του φωτογράφου, της γριάς τσιγγάνας Ταμάρα και της νεαρής Αϊμά.
Δείτε περισσότερα στο athinorama.gr