Ένα από τα πιο αναγνωρισμένα διεθνώς ελληνικά brands είναι χωρίς αμφιβολία τα Ancient Greek Sandals. Και σε πoio σημείο αντιλαμβάνεσαι ότι η διεθνής αναγνώριση είναι μεγάλη; Όταν βλέπεις να επιλέγουν το προϊόν τα πρόσωπα που ασκούν τη μεγαλύτερη επιρροή στα trends και τo lifestyle, δηλαδή οι celebrities. Αυτή ακριβώς είναι και η περίπτωση των Ancient Greek Sandals: τα χειροποίητα σανδάλια με ελληνική υπογραφή που αγαπούν οι διάσημες, αλλά, βασικά, αγαπούν όλες οι γυναίκες.
Ο τρόπος που τα Ancient Greek Sandals κατάφεραν να μετατρέψουν τα σανδάλια - σύμβολα του ελληνικού φολκλόρ σε σύγχρονα υποδήματα υψηλής αισθητικής είναι υποδειγματικός. Μιλώντας στο Madamefigaro.gr, η Χριστίνα Μαρτίνη, η Creative Director και συνιδρύτρια του brand, θα πει ότι το λάθος που κάνουν συχνά οι Έλληνες δημιουργοί με τα παραδοσιακά σχέδια είναι ότι τα χρησιμοποιούν αυτούσια με συνέπεια το αποτέλεσμα να φαντάζει με κιτς αντιγραφή- λάθος που θα παραδεχτεί ότι έχει κάνει και η ίδια. "Προσωπικά χρησιμοποιώ το παραδοσιακό στοιχείο ως έμπνευση, προσπαθώ να τα ερμηνεύω με τον δικό μου τρόπο, να τα αποδομήσω έτσι ώστε να φτιάξω κάτι καινούργιο το οποίο να θέλεις να το φορέσεις, χωρίς να μοιάζει μέρος μιας παραδοσιακής, φολκλόρ στολής", θα εξηγήσει γι' αυτό που κάνει με τις συλλογές των Ancient Greek Sandals.
Από την Κέρκυρα όπου ζει με την οικογένεια και από την οποία σχεδιάζει τις δημιουργίες της, η Χριστίνα Μαρτίνη μας μιλάει την πορεία της στον χώρο της μόδας, τις προσδοκίες που είχαν με τον συνέταιρό της, Νικόλα Μίνογλου, όταν ξεκινούσαν το brand και πως κατάφεραν να τις πετύχουν, για την ελληνική μόδα και πόσο έχει εξελιχθεί μέσα στα τελευταία 30 χρόνια, και ξεχωρίζει τα αγαπημένα της ζευγάρια από τις συλλογές AGS.

-Πώς ξεκίνησε η πορεία σας στη μόδα; Ποια ήταν εκείνη η στιγμή που αποφασίσατε ότι θα ασχοληθείτε ειδικά με τα υποδήματα;
Οι σπουδές μου ξεκίνησαν στο Camberwell College στο Λονδίνο, όπου έκανα ένα Art and Design foundation course. Ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με τη μόδα και εκεί συνειδητοποίησα ότι θα μπορούσα να εξειδικευτώ στον σχεδιασμό υποδημάτων.
-Τι σας άφησε ως εμπειρία η εργασία σας σε οίκους όπως ο Louis Vuitton και ο Balenciaga; Πότε και γιατί αποφασίσατε ότι θα αφήσετε την καριέρα στους διεθνείς οίκους για να γυρίσετε στην Ελλάδα;
Η 10χρόνη εμπειρία μου σε διεθνείς οίκους μού χάρισε πολλές γνώσεις πάνω στην κατασκευή πολυτελών υποδημάτων και στη δημιουργία συλλογών τόσο για τις επιδείξεις όσο και για τις εμπορικές συλλογές. Είναι ανεκτίμητη εμπειρία να έχεις δει πως δουλεύουν και σκέφτονται δύο από τους σημαντικότερους σχεδιαστές μόδας της εποχής μας, o Marc Jacobs στον LV και ο Nicolas Ghesquière στον Balenciaga.
Στον Louis Vuitton εργάστηκα για 6 χρόνια και στον Balenciaga για 2 και σταμάτησα όταν γέννησα τον γιο μου το 2010. Αποφασίσαμε με τον άντρα μου να μετακομίσουμε στην Κέρκυρα, απ’ όπου ήταν η καταγωγή του, έτσι ώστε να δοκιμάσουμε αν μας αρέσει η ζωή στο νησί. Η αρχική σκέψη ήταν να γυρίσουμε πίσω στο Παρίσι, όπου είχαμε κρατήσει τις δουλειές μας, αλλά τελικά μάς κέρδισε το νησί. Εκείνη την περίοδο είχα ξεκινήσει παράλληλα, με τον συνέταιρό μου, Νικόλα Μίνογλου, τα Ancient Greek Sandals, τα οποία απογειώθηκαν από την πρώτη παρουσίαση οπότε και αυτό με βοήθησε να πάρω την απόφαση να μείνω στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι τότε η Ελλάδα έμπαινε σε μια δεκαετία οικονομικής κρίσης.

-Τι προσδοκίες είχατε όταν ξεκινούσατε το Ancient Greek Sandals; Φανταζόσασταν ποτέ ότι το brand θα έχει τόσο μεγάλη διεθνή απήχηση και τα παπούτσια σας θα φοριούνται από τις σταρ του Hollywood;
Και εγώ και ο Νικόλας είχαμε μεγάλες προσδοκίες, θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα εξαγώγιμο brand ελληνικών χειροποίητων σανδαλιών γιατί είχαμε συνειδητοποιήσει ότι έλειπε από τη διεθνή αγορά. Γνωρίζαμε ότι ήταν κάτι, το οποίο αν γινόταν σωστά θα πετύχαινε. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, ότι θα τα φορούσε η Rihanna και η Michelle Obama δεν το είχαμε φανταστεί ποτέ!
-Πού οφείλεται η μεγάλη επιτυχία των Ancient Greek Sandals;
Τα Ancient Greek Sandals ήταν μια πολύ καλή ιδέα, πολύ καλά εκτελεσμένη άλλα στην επιτυχία του βοήθησαν και οι συνεργάτες μας από το RainbowWave showroom στο εξωτερικό όπως η Μαρία Λαιμού και ο Γιάννης Βαγενάς, οι οποίοι πίστεψαν στο brand και το προώθησαν στα σωστά μαγαζιά όλου του κόσμου.
Οπότε η επιτυχία οφείλεται στην ιδέα, στη σωστή εκτέλεση, στους καλούς συνεργάτες, στο σωστό timing και φυσικά στον παράγοντα τύχη.
-Συχνά, όταν μιλάμε για παράδοση και παραδοσιακά σχέδια ο νους μας πηγαίνει στο τουριστικό φολκλόρ. Δεδομένου ότι τα Ancient Greek Sandals αποτελούν ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα παραδοσιακού στιλ υποδημάτων που απέκτησαν μοντέρνο σχεδιασμό, τι θεωρείτε ότι γίνεται λάθος και οι Έλληνες δημιουργοί συχνά δεν μπορούν να ερμηνεύσουν και να ενσωματώσουν τα στοιχεία της παράδοσής στη μόδα; Και τι είναι αυτό κάνατε εσείς;
Τα παραδοσιακά μας σχέδια είναι πανέμορφα οπότε συχνά, αντί να εμπνεόμαστε από αυτά, τα χρησιμοποιούμε αυτούσια έτσι ώστε να φαντάζουν με κιτς αντιγραφές αντί για μια μοντέρνα εκδοχή τους. Είναι ένα λάθος που το κάνω κι εγώ συχνά.
Προσωπικά χρησιμοποιώ το παραδοσιακό στοιχείο ως έμπνευση, προσπαθώ να τα ερμηνεύω με τον δικό μου τρόπο, να τα αποδομήσω έτσι ώστε να φτιάξω κάτι καινούργιο το οποίο να θέλεις να το φορέσεις, χωρίς να μοιάζει μέρος μιας παραδοσιακής, φολκλόρ στολής.

-Η Ancient Greek Sandals έχει κάνει σπουδαίες συνεργασίες, όπως με την Castañer και τον LALAoUNIS. Πόσο σημαντικές είναι αυτές οι συνεργασίες για το brand και τι προσφέρουν;
Είναι πολύ σημαντικές και δίνουν στο brand ένα διαφορετικό χαρακτήρα, μια εξωστρέφεια. Oι συνεργασίες αυτές είναι σαν ενέσεις ανανέωσης, δημιουργώντας σχέδια που ποτέ δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε μόνοι μας. Επιπλέον, προσωπικά για μένα, είναι ευτύχημα να δουλεύω με άλλες σχεδιαστικές ομάδες γιατί είναι κάτι που μου έχει λείψει πολύ τα τελευταία χρόνια.

-Πόσο εύκολο είναι να διατηρείς μια επιχείρηση μόδας στην Ελλάδα, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις και αγωνίες; Επίσης, πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να εργάζεσαι, όπως εσείς, μακριά από την πρωτεύουσα;
Θεωρούμε και οι δύο, κι εγώ και ο Νικόλας Μίνογλου που είναι ο συνιδρυτής της εταιρείας, ότι πλέον η Ελλάδα δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι προκλήσεις και οι αγωνίες του επιχειρείν είναι κοινές παγκοσμίως.
Εγώ προσωπικά νιώθω πολύ τυχερή γιατί ο Νικόλας είναι υπεύθυνος για το business κομμάτι, ενώ εγώ για το δημιουργικό, οπότε ναι μεν υπάρχουν προκλήσεις και αγωνίες αλλά έχω κάποιον που μπορώ να εμπιστεύομαι ότι μπορεί να βρει τη λύση.
Όσο για το αν είναι εύκολο να δουλεύεις από μακριά, ξεκίνησα τα Ancient Greek Sandals ενώ ζούσα στην Κέρκυρα, οπότε δεν μου φαίνεται δύσκολο να εργάζομαι από εδώ γιατί δεν ξέρω πως θα ήταν τα πράγματα αν ήμουν στην Αθήνα.

-Σας εμπνέει περισσότερο για τη δουλειά σας η ζωή στην Κέρκυρα; Και τι σας λείπει από την Αθήνα;
Η Κέρκυρα σίγουρα μου δίνει έμπνευση, είναι το τέλειο μέρος να σχεδιάζεις σανδάλια. Από την Αθήνα μου λείπει η οικογένεια μου και οι φίλοι μου καθώς και κάποια πολιτιστικά δρώμενα, όμως ευτυχώς η Κέρκυρα έχει αεροδρόμιο οπότε σε 40 λεπτά μπορώ να είμαι στην Αθήνα.
-Ποια είναι τα δικά σας "αγαπημένα παιδιά" από τις σειρές της Ancient Greek Sandals;
Έχω πολλά παιδιά και κανονικά δεν θα έπρεπε να τα ξεχωρίζω, αλλά μερικά τα αγαπώ λίγο περισσότερο όπως τα πρώτα σχέδια με τα οποία είμαι συναισθηματικά δεμένη μαζί τους. Πρόσφατα βρήκε ο Νικόλας το fax (για όποιον ξέρει τι είναι το fax…) με τα πρώτα σχέδια το 2009, που του είχα στείλει από ένα ξενοδοχείο στην Ιταλία.
Συνήθως τα σανδάλια που αγαπώ και φοράω, δεν είναι τα best sellers του brand. Σαν παράδειγμα θα δώσω το Kiveli, το οποίο είναι ένα περίτεχνο σανδάλι, κλασικό σχέδιο που βλέπεις σε αγάλματα. Έχει μια μικρή ξύλινη πλατφόρμα το οποίο δίνει λίγο ύψος και φοριέται με τα πάντα.


-Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός καλού υποδήματος; Και ειδικά, ενός σανδαλιού.
Τα υλικά, το καλής ποιότητας και καλής επεξεργασίας δέρμα. Η κατασκευή και ο σχεδιασμός, να εφαρμόζει καλά στο πόδι έτσι ώστε να μπορείς να τα φοράς όλη την ήμερα χωρίς να χρειάζεται να το σκεφτείς.
-Πώς σχολιάζετε την εξέλιξη της ελληνικής μόδας τα τελευταία 30 χρόνια;
Νομίζω ότι τα τελευταία 30 χρόνια η ελληνική μόδα έχει βρει την ταυτότητά της. Όλο και περισσότερα brands είναι παγκοσμίως αναγνωρίσιμα και όλο και περισσότεροι Έλληνες σχεδιαστές εμφανίζονται στο προσκήνιο.
Έχω την εντύπωση ότι παλιά οι Έλληνες σχεδιαστές δημιουργούσαν για τους λίγους, ενώ τώρα η ελληνική μόδα είναι πιο προσβάσιμη και αναγνωρίσιμη.

-Από την εμπειρία σας, οι Έλληνες στηρίζουν το ελληνικό προϊόν και την ελληνική μόδα;
Νομίζω ότι οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια στηρίζουν την ελληνική μόδα, γιατί υπάρχουν πολύ αξιόλογα brands με όμορφες συλλογές. Στη δική μας περίπτωση σίγουρα έχουμε πολλές Ελληνίδες πελάτισσες, οι οποίες επιστρέφουν κάθε χρόνο για ανανεώσουν τη συλλογή τους.
-Βιωσιμότητα vs γρήγορα trends. Τεχνητή νοημοσύνη vs. ανθρώπινης δημιουργικότητας. Τελικά, το μέλλον της βιομηχανίας είναι αισιόδοξο ή απαισιόδοξο;
Το μέλλον είναι λίγο τρομακτικό μιας και η μόδα είναι ένας από τους πιο ρυπογόνους παράγοντες του περιβάλλοντος, οπότε είναι αισιόδοξο που όλο και περισσότερα brands εφαρμόζουν βιώσιμες μεθόδους στην παραγωγή των προϊόντων τους. Επίσης, περισσότεροι καταναλωτές ενημερώνονται και μπορούν να αποφασίσουν συνειδητά ποια brands τους ταιριάζουν. Όσο για την τεχνητή νοημοσύνη σίγουρα θα αντικαταστήσει πολλές ειδικότητες αλλά θα δημιουργήσει και νέα επαγγέλματα, νέες ειδικότητες. Αν χρησιμοποιηθεί σωστά και ηθικά θα ανοίξει ένα καινούργιο δημιουργικό κεφάλαιο στον χώρο της μόδας.

-Θυμάστε να μας περιγράψετε την πρώτη φορά που κρατήσατε τεύχος της Madame Figaro στα χέρια σας;
Η αλήθεια είναι ότι δεν θυμάμαι την πρώτη φορά, αλλά θυμάμαι ότι η μαμά μου το αγόραζε και το διάβαζα και εγώ με πάθος. Ήμουν αρκετά μεγάλη, δεν είχα ακόμα αποφασίσει να ασχοληθώ με τη μόδα αλλά με ενδιέφερε παραπάνω από το "κανονικό".
Πρόσφατα ξαναείδα το πρώτο σας τεύχος, του 1994, με την συνέντευξη του Karl Lagerfeld και την θυμήθηκα, οπότε μάλλον είχα την τύχη να έχω διαβάσει το πρώτο σας τεύχος. Επίσης σε αυτή τη φωτογραφία που είναι με την ομάδα του, αναγνώρισα μια μετέπειτα συνεργάτιδά μου στον Louis Vuitton!
-Τι μας εύχεστε τώρα που συμπληρώνουμε 30 χρόνια;
Σας εύχομαι να είστε πάντα δημιουργικοί και να κρατάτε τα standards σας ψηλά με σοφιστικέ και υψηλής αισθητικής περιεχόμενο. Να μας χαρίζετε πάντα όμορφες εικόνες και να συνεχίσετε να εμπνέεται τις γυναίκες με τα πολύ πρωτότυπα, κοινωνικά άρθρα σας – ένα στοιχείο που έκανε το Madame Figaro να ξεχωρίζει από την αρχή.
Εύχομαι και στα επόμενα τριάντα, λαμπερά και γεμάτα νέες δημιουργικές ιδέες, χρόνια!

