Ως δημοσιογράφος μόδας, απολαμβάνω πάντα να συνομιλώ με δημιουργούς που έχουν καταφέρει να αφήσουν το δικό τους στίγμα στο ένδυμα. Με ανθρώπους, το όραμα των οποίων είναι ξεχωριστό και ευδιάκριτο. Φέρνοντας λοιπόν στο νου, το έργο του Δημήτρη Πέτρου, σκέφτομαι αυτομάτως tailored δημιουργίες, καλοραμμένα κοστούμια, αποχρώσεις όπως το κόκκινο και το μαύρο, γραμμές που αναδεικνύουν τη γυναικεία σιλουέτα και εν γένει σχέδια που μας κάνουν να αισθανόμαστε η πιο κομψή εκδοχή του εαυτού μας. Δίχως αμφιβολία, αυτή είναι μία μεγάλη επιτυχία.
Με αφορμή λοιπόν, τη συμπλήρωση των τριάντα χρόνων του Madame Figaro Greece, ο Δημήτρης Πέτρου μάς μιλά για τα συναισθήματα που ένιωσε όταν ολοκλήρωσε την πρώτη του δημιουργία, τα στοιχεία που τον γοητεύουν στον κόσμο της μόδας, αλλά και την ξεχωριστή ανάμνηση που έχει από το περιοδικό, όταν ακόμα έκανε τα πρώτα του βήματα στον σχεδιασμό.
Θυμάσαι την πρώτη φορά που ολοκλήρωσες την πρώτη δημιουργία σου;
Θυμάμαι την ολοκλήρωση της πρώτης δημιουργίας μου, όταν ακόμα ήμουν σπουδαστής σχεδίου μόδας στην ιστορική σχολή Βελουδάκη. Ήταν το φόρεμα που θα έδειχνα ως τελειόφοιτος στην επίδειξη μόδας που πραγματοποιούσε η σχολή κάθε χρόνο. Ένα ολομέταξο υπόλευκο maxi φόρεμα με ντραπαρίσματα, κουκούλα και κεντημένο κορσάζ. Σχεδόν δεν το πίστευα πως πήρε σάρκα και οστά η φιγούρα που είχα σχεδιάσει σε ένα χαρτί. Ήταν το πρώτο σχέδιο μου που έβλεπα υλοποιημένο.
Θυμάμαι επίσης πως στην πρώτη μου ανδρική capsule collection για τη θρυλική BETTINA στο Κολωνάκι μετά βίας αντιλαμβανόμουν πως τα ρούχα και τα αξεσουάρ, που κρεμούσα στο κατάστημα και στη βιτρίνα του για το party λανσαρίσματος ήταν δικά μου. Η μεγάλη έκπληξη όμως ήρθε μόλις μερικές ημέρες αργότερα, όταν είδα τον Σάκη Ρουβά να φοράει σε τηλεοπτικό show κάποια από αυτά. Ήταν η πρώτη φορά που έβλεπα δημιουργία μου σε κανονικό άνθρωπο κι όχι στην κούκλα ραπτικής ή σε μοντέλο.
Τέλος, θυμάμαι το φόρεμα του φινάλε της πρώτης μου συλλογής, που ήταν το ντεμπούτο μου, με τίτλο DEBU10, που είχα παρουσιάσει για πρώτη φορά τότε στην Athens Fashion Week και ήταν φτιαγμένο από εκατοντάδες cut out κομμάτια μεταξωτής οργάντζας στο χρώμα της πούδρας. Ήταν αυτό που επέλεξε να φορέσει η Δέσποινα Βανδή στο σπουδαιότερο red carpet event της εποχής. Ήμουν απλά πανευτυχής.

Ποια στοιχεία σε γοητεύουν στον κόσμο της μόδας και θέλησες να ακολουθήσεις την εν λόγω καριέρα;
Με γοήτευε πάντα η συνεχής εξέλιξη και η ρευστότητα της μόδας. Το γεγονός πως δεν προλαβαίνεις καν να βαρεθείς, επειδή καλείσαι συνεχώς ως δημιουργός να επαναπροσδιορίζεις την εικόνα, το χρώμα, το υλικό, τη λεπτομέρεια, που κάνει τη διαφορά. Η ιλιγγιώδης ταχύτητα αλλαγής της, αλλά και οι σταθερές αξίες της κυρίως στο κομμάτι του tailoring και στο sur mesure που εκπροσωπώ έχουν επίσης τεράστιο ενδιαφέρον γιατί σε κρατούν σε μία μόνιμη εγρήγορση. Το σπουδαιότερο γόητρο ωστόσο παραμένει σταθερά η επιθυμία να κάνω τους ανθρώπους ομορφότερους μέσα από τις δημιουργίες μου σε μία σημαντική περίσταση για εκείνους, και όχι μόνο.
Όπως έχεις πει σε παλαιότερη συνέντευξη σου, ξεκίνησες την πορεία σου ως σχεδιαστής μόδας στη διάρκεια της κρίσης. Πώς έχει εξελιχθεί το ελληνικό fashion scene από τότε;
Αναπάντεχα, περνώντας από σαράντα κύματα και συνεχόμενες δοκιμασίες, θεωρώ πως καταφέρνει να δίνει δυναμικό παρών στον διαρκή του αγώνα να παραμένει επίκαιρο, ανταγωνιστικό και σύγχρονο. Τα τελευταία χρόνια, υπήρξε μία εσωστρεφής αναζήτηση σε Έλληνες δημιουργούς τόσο στη μόδα όσο και στο κόσμημα και τα αξεσουάρ. Αυτό είναι ευτυχές.
Ποια είναι τα στοιχεία που βρίσκονται στο DNA του brand σου;
Η αγάπη μου για το καθαρόαιμο tailoring και τις τεχνικές της couture που προσδίδουν τη σφραγίδα και τη μοναδικότητα του χειροποίητου. Η επιλογή στην απέριττη διαχρονικότητα και τη λειτουργικότητα χωρίς επιτηδευμένα στοιχεία εντυπωσιασμού. Το παιχνίδι μεταξύ masculine και feminine ισορροπιών καθώς και η εστίαση στις λεπτομέρειες και το φινίρισμα που κάνουν τη διαφορά.

Ποιες είναι οι κύριες πηγές έμπνευσης για εσένα; Πώς μεταφράζεις αυτές τις επιρροές στα σχέδιά σου;
Έμπνευση μπορεί να αποτελέσει αναπάντεχα οτιδήποτε. Δύσκολα δίνει κανείς ραντεβού μαζί της. Θα σε ανταμώσει εκείνη όταν θελήσει, μόλις σε βρει έτοιμο με ανοιχτό μυαλό και ψυχή. Η αφετηρία μπορεί να είναι μία εικόνα ή μία μελωδία έως μία ταινία ή ένα βιβλίο. Το έναυσμα για τη δημιουργία ενός ρούχου ή μίας ολόκληρης συλλογής ποικίλει ανάλογα με το ερέθισμα και μπορεί κάποιες φορές να εξελιχθεί αρκετά διαφορετικά από αυτό που είχα αρχικά στο μυαλό μου. Σε πάει μόνο του ακόμα και μέσα από ένα "λάθος” και αυτό είναι μία μοναδική εμπειρία, κάθε φορά που καταπιάνεσαι με κάτι.
Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική μόδα γνωρίζει ανάπτυξη. Πώς βλέπεις τον εαυτό σου να συμβάλλει σε αυτήν την εξέλιξη;
Θεωρώ πως ως γενιά ανήκω σε μία ομάδα σχεδιαστών, που επαναπροσδιορίσαμε και ξανασυστήσαμε στο κοινό την παραμελημένη κι ίσως ξεχασμένη ή παρεξηγημένη σε μεγάλο βαθμό έννοια του sur mesure, κοινώς του ρούχου επί παραγγελία. Η μεγαλύτερη μερίδα των καταναλωτών δεν είχε γευτεί την εμπειρία του να φτιάξει ένα ρούχο κατά παραγγελία/επί μέτρο, κομμένο και ραμμένο στο σώμα του και τις εκάστοτε ανάγκες. Αυτό συνέβη επειδή ήταν τεράστια η προσφορά έτοιμων ενδυμάτων στην αγορά ή ίσως επειδή ως τότε υπήρχαν λιγότερα ατελιέ ή οι τιμές φάνταζαν αποθαρρυντικές, στα μάτια μίας μεγάλης μερίδας κόσμου. Πιστεύω λοιπόν πως μία ομάδα κυρίως νεώτερων συναδέρφων, δώσαμε την ευκαιρία στον κόσμο να μπει στη διαδικασία να γνωρίσει και να εκτιμήσει την αξία της υψηλής ραπτικής και του made to mesure ενδύματος μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα, που επιτάσσουν τόσο η εποχή όσο και ο σύγχρονος τρόπος ζωής.
Πόσο εύκολο είναι να διατηρείς μια επιχείρηση μόδας στην Ελλάδα του 2024; Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις αντιμετωπίσει;
Δεν θα έλεγα πως είναι καθόλου εύκολο για να είμαι ειλικρινής. Όπως σε όλους του τομείς έτσι και στη μόδα, τα κοστολόγια των πρώτων υλών ανεβαίνουν συνεχώς μαζί με τα πάγια έξοδα χωρίς ωστόσο να υπάρχει η αντίστοιχη αύξηση σε μισθούς και αποδοχές. Πέραν τούτου δεν υπάρχει ένα πλαίσιο στήριξης και ανάπτυξης που να βοηθά ουσιαστικά.


Τελικά, οι Ελληνίδες έχουν στιλ;
Οι Ελληνίδες καταβάλουν αξιόλογες προσπάθειες να βρούνε το στιλ τους και σε ένα μεγάλο βαθμό το έχουν καταφέρει. Προσπαθούν παντοιοτρόπως να ενημερώνονται και να παρακολουθούν τη μόδα, αξιολογώντας και επιλέγοντας ό,τι τους ταιριάζει και τους εκφράζει. Δεν είναι πάντα εύκολο να ενστερνίζονται τις τάσεις, επειδή η ιδιοσυγκρασία του κάθε τόπου είναι διαφορετική κι έχει να κάνει με τις ανάγκες που δημιουργούν οι κοινωνικές επαφές και υποχρεώσεις. Αναγνωρίζω όμως τη θέληση και την προσπάθεια τους να είναι updated και κάποιες φορές εκπλήσσομαι ευχάριστα με την τόλμη τους και την επιθυμία τους για το καινούργιο, το διαφορετικό.
Τα τελευταία χρόνια, η βιωσιμότητα, η fast fashion και η τεχνητή νοημοσύνη απασχολούν πολύ τους σύγχρονους δημιουργούς. Ποια είναι η δική σου άποψη για το μέλλον της μόδας;
Η μόδα υπάρχει για να μας δίνει επιλογή,να καλύπτει τις ανάγκες μας και να μας βοηθά να εκφραζόμαστε ελεύθερα, όπως επιθυμούμε. Είναι ένα εργαλείο που μας δίνεται για να "ντύσουμε” την καθημερινότητά μας, όπως θα θέλαμε να τη βιώνουμε. Η επιλογή είναι πάντα δική μας για να κρίνουμε κατά πόσο αγκαλιάζουμε και κατανοούμε τη βιωσιμότητα και πόσο σημαντική είναι για τον καθένα μας προσωπικά, κι έπειτα για την κοινωνία και τον πλανήτη μας. Η fast fashion έρχεται να καλύψει ανάγκες που εμείς οι ίδιοι δημιουργούμε. Αν σκεφτόμαστε και πράττουμε υπεύθυνα, επιλέγοντας τι πραγματικά χρειαζόμαστε και τι όχι, θα άλλαζε ουσιαστικά τη ρότα των πραγμάτων. Τώρα, όσον αφορά στην τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα κεφάλαιο, που θεωρώ πως θα παίξει πραγματικά τεράστιο ρόλο στο μέλλον και χρήζει εξέχουσας προσοχής.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σου;
Το σημαντικότερο είναι να συνεχίζω να ζω, κάνοντας τη δουλειά που αγαπώ περισσότερο. Φροντίζοντας να δημιουργώ για τους πελάτες μου ρούχα που τους κάνουν να αισθάνονται όμορφα και ξεχωριστά. Είναι σπουδαίο να μας γεμίζει και να μας δίνει χαρά αυτό που κάνουμε και δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο ευλογημένοι είμαστε, όσοι έχουμε την τύχη να ζούμε από αυτό που αγαπάμε.

Το Madame Figaro Greece κλείνει φέτος 30 χρόνια πορείας. Θυμάσαι την πρώτη φορά που το ξεφύλλισες; Υπήρξε κάτι που σου είχε κάνει εντύπωση;
Το Madame Figaro ήταν από τα πρώτα περιοδικά μόδας που ξεφύλλισα και διάβασα. Όντας παιδί ακόμα, ήξερα από πολύ μικρός με τι ήθελα να ασχοληθώ. Τα περιοδικά μόδας αποτελούσαν τότε τη βασική μας ενημέρωση και πληροφόρηση για τις τάσεις κι ό,τι άλλο άξιο λόγου συνέβαινε στον χώρο. Ήταν ένα "παράθυρο” στον κόσμο της μόδας, που λάτρευα και συνεχίζω να αγαπώ πάρα την επέλαση του ίντερνετ. Οι χρωματικές λαμπερές σελίδες τους, η μυρωδιά τους, η χειροπιαστή αυτή αίσθηση ότι κατέχεις ήδη ένα "κομμάτι” μόδας, κρατώντας τα περιοδικά. Θυμάμαι επίσης ότι ως σπουδαστής είχα πάρει μέρος σε έναν διαγωνισμό για νέους σχεδιαστές μόδας που είχε διοργανώσει το Madame Figaro τότε και το σχέδιο μου επιλέχθηκε και παρουσιάστηκε στα καλύτερα σε μία έκθεση/ πάρτι στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Ήμουν πολύ χαρούμενος που το αγαπημένο μου περιοδικό ξεχώρισε τη δουλειά μου, ενώ δεν ήμουν καν 20 χρονών.


Μία ευχή για το Madame Figaro Greece;
Να τα εκατοστήσει! Απολαμβάνοντας κάθε χρόνο, που περνά πολύ ξεχωριστά και μοναδικά. Να παραμένετε μία σπουδαία ομάδα που παράγει έργο με τόση αγάπη και αφοσίωση.

