Τα κοσμήματα της Polina Ellis είναι απ' εκείνα που εύκολα ξεχωρίζεις με την πρώτη ματιά. Έχουν, εξάλλου, κάτι που σε κάνει να αισθάνεσαι οικεία, σε συγκινούν: γιατί είναι κοσμήματα που συνδέουν τις αρχαίες ελληνικές ρίζες μας με το τώρα, με την ψυχή μας.
Η σχεδιάστρια Polina Ellis προέρχεται από οικογένεια με αρχαιολογικό background - θείοι της ήταν οι αρχαιολόγοι Έφη Σαπουνά και Γιάννης Σακελλαράκης-, ενώ σπούδασε και δούλεψε ως αρχαιολόγος και η ίδια πριν αφωσιωθεί στο κόσμημα. Το πλούσιο υπόβαθρό της σε γνώσεις και εμπειρία από ανασκαφές μετουσιώθηκε στα κοσμήματα που δημιουργεί για το brand της POLINA ELLIS. Κοσμήματα που έχουν έντονα συμβολικό χαρακτήρα: "Πιστεύω ότι όλοι οι άνθρωποι σε κάποια ουσιαστική στιγμή στη ζωή τους θέλουν να φοράνε κάτι που το "νιώθουν"", θα πει.
Με αφορμή τα 30 χρόνια του Madame Figaro, συζητήσαμε με τη σχεδιάστρια κοσμημάτων για την αστείρευτη πηγή έμπνευσης που αντλεί από την Ελλάδα και τον πολιτισμό της, τις αγαπημένες της συλλογές και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει το κόσμημα στη σύγχρονη εποχή.
-Κα Ellis, πώς από την αρχαιολογία βρεθήκατε στον σχεδιασμό κοσμημάτων; Τι είναι αυτό που σας παρακίνησε;
Ζωγράφιζα από μικρή και ασχολήθηκα σοβαρά με αυτό μου το πάθος, φοιτώντας δίπλα σε μεγάλους ζωγράφους, όπως τον Παύλο Σάμιο. Αυτό με βοήθησε στο να λατρέψω το σχέδιο καθαυτό. Στις ανασκαφές, μέσα από τον σχεδιασμό ευρημάτων, όπου επιβάλλεται απόλυτη ακρίβεια, έμαθα να αποδίδω αυτό που έχω φανταστεί με τομή, όψη, προοπτική, έτσι που να γίνεται απόλυτα κατανοητό από τα εργαστήρια. Η αρχαιολογική έρευνα επιβάλλει απόλυτη ακρίβεια και αυτό με βοήθησε στο να μπορώ να σχεδιάζω τις συλλογές μου.
Οι ανασκαφές μου έμαθαν, επίσης, πως από την αρχαιότητα το πιο προσωπικό αντικείμενο του ανθρώπου ήταν το κόσμημα. Το ότι αποκαλύπταμε σκελετούς να φορούν ένα σκουλαρίκι ή κάποιο στέμμα -αναλόγως την κοινωνική βαθμίδα του νεκρού βρίσκαμε τα αντίστοιχα κοσμήματα-, με συγκλόνισε και κινητοποίησε το πάθος μου για τα κοσμήματα. Λάτρεψα τα κοσμήματα. Τα ένιωσα ως μια συνέχεια του εαυτού μας και έτσι τα αντιμετωπίζω ως τώρα, γι' αυτό έχω ως tagline μου το #worn on the soul.

-Ποια ήταν τα πρώτα βήματα που ακολουθήσατε για να στήσετε το εργαστήριό σας και να δημιουργήσετε την επωνυμία σας;
Όταν αγαπάς κάτι πολύ, ο δρόμος ανοίγεται από μόνος του. Στον δικό μου δρόμο, λοιπόν, βρέθηκε ένας φίλος τεχνίτης που πάντα πήγαινα και τον ρωτούσα πράγματα καθώς μ' ενδιέφερε πολύ η δουλειά του. Εκείνος είχε καταλάβει το ταλέντο μου και κάποια στιγμή με ρώτησε: "Τι λες; Να βάζω εγώ την εργασία και εσύ το σχέδιο;". Φυσικά δέχτηκα παρότι εκείνη την περίοδο εργαζόμουν πολύ. Έτσι ξεκίνησα να ασχολούμαι με τα κοσμήματα. Αγόρασα όλα τα απαραίτητα εργαλεία, τον πάγκο και έστησα ένα μικρό εργαστήριο. Αυτή ήταν η αρχή που έφερε και τα υπόλοιπα: νέες συνεργασίες, νέα εργαστήρια, ταξίδια, εκθέσεις.
Θέλω να τονίσω, βεβαίως, ότι σ' αυτή τη διαδρομή υπήρχαν δίπλα μου άνθρωποι που με στήριξαν. Αγάπησαν τη δουλειά μου, με σύστησαν σε κόσμο και το ένα βήμα έφερε το άλλο. Δημιουργήσαμε υπέροχες σχέσεις και με άλλους σχεδιαστές, ταξιδέψαμε στο εξωτερικό. Το πιο βασικό, όμως, είναι ότι ήξερα πολύ καλά μέσα μου τι ήταν αυτό που ήθελα να κάνω: είχα την ανάγκη να συνδέσω τις αρχαίες ελληνικές ρίζες μας με το τώρα, να αναδείξω τους αρχετυπικούς συμβολισμούς τους οποίους μετέφερα από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό που γνώρισα ως αρχαιολόγος, με καθαρές γραμμές και απλότητα ώστε να μπορεί ο καθένας να νιώσει αυτόν τον συμβολισμό στην ψυχή του. Να συνδέσω το κόσμημα με την ψυχή μας. Έτσι δημιουργήθηκε το Polina Ellis.

-Πού βρίσκουν κοινό τόπο η αρχαιολογία και το κόσμημα;
Kατ' αρχάς, η Αρχαία Ελληνική Τέχνη έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πολλούς σχεδιαστές. Τα κοσμήματα που έχουν βρεθεί στις αρχαιολογικές ανασκαφές είναι καταπληκτικά. Όλη η φιλοσοφία της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης, η συμμετρία, η αρμονία είναι στοιχεία που επηρεάζουν απόλυτα τη δουλειά μου.
-Τα κοσμήματά σας εμπνέονται από την αρχαία ελληνική τέχνη, την ελληνική φιλοσοφία, την ελληνική φύση. Πόσο κινητήριος δύναμη είναι για εσάς η Ελλάδα και ο πολιτισμός της; Και πού αναζητάτε για κάθε νέα συλλογή την έμπνευσή σας, σε ποιες στιγμές της ιστορίας ή σε ποιους τόπους;
Η Ελλάδα μας, που τόσο μας πληγώνει ορισμένες φορές, έχει έναν πολιτισμό μοναδικό, ο οποίος έχει εμπνεύσει όλο τον πλανήτη. Η Ελλάδα και ο πολιτισμός της είναι η απόλυτα κινητήριος δύναμη για να μπορώ να επικοινωνώ μέσα από τη δικιά μου τέχνη ότι πρέπει να σεβόμαστε αυτά που κληρονομήσαμε. Οφείλουμε να μαθαίνουμε και να νιώθουμε σε βάθος την ιστορία μας, τον Πολιτισμό μας, γιατί μόνο αν είμαστε ουσιαστικά συνδεδεμένοι με τις ρίζες μας μπορούμε να βρούμε την ταυτότητα μας, το φως μας.
Με συγκινεί βαθιά ο Μινωικός Πολιτισμός, ίσως γιατί στα παιδικά μου χρόνια συμμετείχα στις ανασκαφές των θείων μου, των αρχαιολόγων Έφη και Γιάννη Σακελλαράκη, στο Μινωικό Παλάτι των Αρχανών, στο νεκροταφείο στο Φουρνί. Και συνειδητοποιώ ότι ίσως να ήταν και ο μόνος ειρηνικός πολιτισμός που υπήρξε στην ιστορία. Είναι κρίμα που δεν πήραμε μαθήματα απ' αυτόν, που δεν τον μιμηθήκαμε.
Έμπνευση μου δίνουν τα πάντα. Οι μύθοι από τον Μινωικό Πολιτισμό, όπως αυτός του Μινώταυρου, έργα τέχνης που θα δω σε κάποιο Μουσείο, όπως το υπέροχο τέθριππον της κλασικής περιόδου στο Μουσείο Ακροπόλεως, αρχαϊκά αγάλματα και ναοί. Κυρίως με αγγίζουν οι πιο δωρικές γραμμές, για αυτό και αγαπώ ιδιαιτέρως την τέχνη της αρχαϊκής εποχής.

-Μπορείτε να ονοματίσετε κάποια από τις συλλογές σας που αγαπάτε ιδιαίτερα και γιατί;
Ίσως έχω μια μεγαλύτερη αγάπη στη συλλογή "Μινώταυρος" γιατί η πηγή έμπνευσης προέρχεται από τον λατρεμένο μου Μινωικό Πολιτισμό, αλλά κυρίως γιατί έχω αποτυπώσει σ' αυτήν έναν συμβολισμό με πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Τα δύο πιο ισχυρά σύμβολα του Μινωικού Πολιτισμού, ο ταύρος και τα ιερά κέρατα καθοσιώσεως, ενώνονται σε αυτή τη συλλογή για να εκφράσουν την αναγέννηση και τη δύναμη του Θησέα αφού βγήκε από τον λαβύρινθο. Δεν αποτυπώνεται ο Μινώταυρος σε αυτή τη συλλογή αλλά οι συμβολισμοί. Αυτό είναι που με συγκινεί. Βέβαια, όλες οι συλλογές μου έχουν να κάνουν με την ένωση, ακόμη και στο "tethrippon” όπου κράτησα και αποτύπωσα την απόλυτη αρμονία των δύο κεφαλιών στη μέση. Αυτό με συγκινεί πάντα: η δύναμη της ένωσης.
-Πώς θα περιγράφατε την ταυτότητα των κοσμημάτων Polina Ellis;
Απέριττα, δυναμικά, με συμβολισμό.
-Σας αρέσει να δουλεύετε με συγκεκριμένα υλικά, όπως ο φυσικός λευκός χρυσός. Πώς καταλήξατε σ' αυτή την επιλογή;
Ναι, τον λατρεύω τον φυσικό χρυσό που έχει ένα υπόλευκο χρώμα. Κατέληξα σε αυτή την επιλογή γιατί ταιριάζει στη φιλοσοφία μου. Το κίτρινο χρυσό είναι υπέροχο, αλλά εμένα μου φαίνεται έντονο. Θέλω κάποιος να νιώθει αυτό που φοράει και να είναι διακριτικό. Εσωτερικά, τα κοσμήματα μου πάντα γυαλιστερά, αλλά εξωτερικά συνήθως ματ γιατί πιστεύω ότι μέσα μας πρέπει να λάμπουμε.

-Τα κοσμήματα που σχεδιάζετε έχουν έντονο το στοιχείο του συμβολισμού. Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό ένα κόσμημα να συμβολίζει κάτι;
Πιστεύω ότι όλοι οι άνθρωποι σε κάποια πιο ουσιαστική στιγμή στη ζωή τους θέλουν να φοράνε κάτι που το "νιώθουν", που φέρει έναν συμβολισμό για τους ίδιους, που τους συντροφεύει, τους ενδυναμώνει.
-Τι κάνει ένα κόσμημα να είναι διαχρονικό; Τα κοσμήματα ακολουθούν τάσεις της μόδας ή ξεπερνούν αυτή την ιδέα;
Ένα κόσμημα είναι διαχρονικό όταν είναι κατασκευασμένο με συγκεκριμένη αντίληψη, από πολύτιμα υλικά και εκφράζει την προσωπικότητα αυτού που το φοράει. Θεωρώ ότι όσο πιο απέριττο ένα κόσμημα τόσο πιο διαχρονικό είναι.

-Θεωρείτε ότι η αγορά του κοσμήματος έχει επηρεαστεί από αλλαγές στον τρόπο που καταναλώνουμε: δηλαδή γρήγορα, εύκολα και φτηνά. Το κόσμημα πώς μπορεί να αντισταθεί σ' αυτή τη συνθήκη;
Φυσικά και έχει επηρεαστεί το κόσμημα από την εποχή που ζούμε, που βασικό της γνώρισμα είναι η υπερκατανάλωση φτηνών προϊόντων που αντικαθίστανται πολύ γρήγορα από νέα. Όλο το σύστημα δουλεύει γύρω από αυτό, να μας θυμίζει πότε πρέπει να ψωνίσουμε το επόμενο αγαθό (βλ. κινητά, Instagram κτλ). Βεβαίως μπορούμε να αντισταθούμε σ' αυτό. Οι κοσμηματοποιοί και οι καλλιτέχνες που σέβονται τη δουλειά τους και είναι σταθεροί στη φιλοσοφία τους πιστεύω ότι τελικά θα επιβιώσουν. Πρέπει να είμαστε πιστοί στην ποιότητα και η ανταμοιβή έρχεται από αυτούς που την εκτιμούν. Θα αλλάξει το κλίμα πιστεύω, το ελπίζω.
-Από την εμπειρία σας, τι είναι αυτό που αναζητάνε οι γυναίκες σ' ένα κόσμημα;
Να το κάνουν δικό τους, να το φοράνε όλη την ώρα και να τις ενδυναμώνει, αλλά και να "επιδεικνύει" την προσωπικότητά τους. Φυσικά πολλές φοράνε κάτι εντυπωσιακό γιατί τους φτιάχνει τη διάθεση ή κάτι που να ταιριάζει με το στιλ του ντυσίματος τους. Τώρα πια έχουν αυξηθεί οι γυναίκες θέλουν να φοράνε κοσμήματα για όλη την ώρα. Είναι τέτοια η ένταση και οι ρυθμοί εργασίας που τους αρέσει να μπορούν να φοράνε κάτι από το πρωί μέχρι το βράδυ σε όλες τις περιστάσεις.

-Το στιλ των Ελληνίδων, με βάση την επιλογή τους σε κόσμημα, θα το χαρακτηρίζατε μίνιμαλ ή πιο πληθωρικό;
Πιο πληθωρικό, αν και αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει λίγο.
- Ποιο είναι το προφίλ της γυναίκας που φοράει τα κοσμήματά σας;
Όλες οι γυναίκες που θέλουν να βρουν τον εαυτό τους, που θέλουν να νιώσουν, αυτές οι γυναίκες φοράνε τα κοσμήματά μου.
-Πέρα από κοσμήματα, σχεδιάζετε και αντικείμενα. Πώς ξεκίνησε η ιδέα να σχεδιάσετε κάτι χρηστικό;
Πάντα λάτρευα τα αντικείμενα, τα σπίτια. Μάλιστα, πριν αποφασίσω να γίνω αρχαιολόγος ήθελα να γίνω και αρχιτέκτονας. Όλα τα σχέδια μου έχουν κάποια σύλληψη και είναι εφαρμόσιμα σε πολλά είδη. Τα σχέδια μου με οδήγησαν σε αυτή την ανάγκη εδώ και χρόνια, αλλά πάλι έφτασε η στιγμή που μια αγαπημένη φίλη πάλι μου ζήτησε μια γλυπτική κατασκευή για το σπίτι της. Αυτό ήταν το έναυσμα.

-Το Madame Figaro Greece κλείνει φέτος 30 χρόνια πορείας. Θυμάστε την πρώτη φορά που ξεφυλλίσατε τεύχος του ή κάτι που σας είχε εντυπωσιάσει στις σελίδες του;
Η αλήθεια είναι ότι δεν αγόραζα ποτέ περιοδικά. Αλλά τις φορές που το έχω ξεφυλλίσει, βγάζει μια φρεσκάδα και έχει κάτι νεανικό, φρέσκο. Μου αρέσει αυτό!
-Ποια ευχή δίνετε στο Madame Figaro για τα 30 του χρόνια;
Να τα 100 στήσει με την ίδια φρεσκάδα, νεανικότητα και δημιουργικότητα. Χρόνια του πολλά!