Γιατί έφυγε τόσο ξαφνικά ο Sabato De Sarno από την Gucci; Τελικά, πάει ο Jonathan Anderson στον Dior; Αυτές είναι όλες οι φήμες που επικρατούν στη βιομηχανία της μόδας αυτή τη στιγμή.
Ξεκίνησε ακριβώς μετά την πανδημία και πήρε το όνομα "μουσικές καρέκλες". Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναταραχή στη βιομηχανία της μόδας και πιο συγκεκριμένα στους πολυτελείς οίκους με τις ξαφνικές αποχωρήσεις καθιερωμένων creative directors σε μεγάλους οίκους και τις ηχηρές μεταγραφές.
Τον κύκλο αυτό άνοιξε ο Alessandro Michele το 2022 με την αποχώρησή του έπειτα από επτά χρόνια στον οίκο Gucci. Το ποια θα ήταν τα επόμενα βήματά του αποτελούσε μυστήριο και η μεταγραφή του στον οίκο Valentino ανακοινώθηκε σχεδόν δύο χρόνια μετά, συνέπεια προφανώς κάποιου αυστηρού NDA (non disclosure agreement, μτφ. σύμφωνο εμπιστευτικότητας).
Οι παράγοντες της κινητικότητας
Έκτοτε η σκακιέρα έχει αλλάξει δεκάδες φορές. Η κινητικότητα στους luxury οίκους δείχνει πιθανότατα δύο πράγματα. Όσο η βιομηχανία καλείται να ανταποκριθεί στον φρενήρη ανταγωνισμό, οι οίκοι έχουν καταλήξει να βγάζουν τουλάχιστον 8 συλλογές το χρόνο. Pre-Fall, Φθινόπωρο / Χειμώνας, Cruise, Metiers d’ Art, Άνοιξη/ Καλοκαίρι, χειμερινή και εαρινή Couture, capsule collections. Για πολλούς αυτή η ένταση οδήγησε τους σχεδιαστές σε πνευματική και σωματική εξάντληση.
Μερικοί, δεδομένης και της ηλικίας τους ή της ενασχόλησής τους με άλλες δραστηριότητες αποφάσισαν να αποσυρθούν εντελώς, όπως για παράδειγμα ο Dries Van Noten και ο Tom Ford. Άλλοι, όπως ο Alessandro Michele ή η Phoebe Philo, που επανήλθε με το δικό της brand μετά από _ χρόνια αποχής, αποφάσισαν να αλλάξουν τους κανόνες του παιχνιδιού περιορίζοντας τις συλλογές και κυκλοφορώντας τες μονάχα ως photobooks με τη μορφή online drops και όχι με shows.
Οι κοινωνικές εξελίξεις επίσης, που διαχρονικά επηρεάζουν τη μόδα, δεν θα μπορούσαν παρά να αφήσουν το στίγμα τους πάνω της. Η πανδημία, δύο μεγάλοι πόλεμοι μέσα και κοντά στην Ευρώπη, η ανάδυση του woke κινήματος και η άνοδος της ακροδεξιάς, η εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας και φυσικά η σαρωτική επέλαση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη ζωή μας οδήγησαν τη μόδα σε μία δημιουργική ύφεση. Το μέλλον που φανταζόμασταν ως ρετροφουτουριστικό αποδείχτηκε τελικά ζοφερό και δεν άφησε χώρο για ανατρεπτικές συλλογές, για διάλογο της μόδας με την Τέχνη, για καινοτομίες.
Άφησε όμως μία χαραμάδα για να τρυπώσουν trends που γεννιούνται στα social media και είναι προορισμένα να πεθάνουν στο επόμενο scroll. Ένα από αυτά αποδείχθηκε αειθαλές και δεν είναι άλλο από την ήσυχη πολυτέλεια που κατάφερε να μπει και στα ατελιέ των σχεδιαστών και να επηρεάσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τον τρόπο που ντυνόμαστε τα τελευταία τρία χρόνια.
Ο κόσμος είχε ανάγκη από ησυχία και τη βρήκε στο μπεζ και το καμηλό, το λαδί και το χακί, το μαύρο και το γκρι. Αν συνυπολογίσουμε και την έκλειψη μεγάλων μαέστρων (o Karl Lagerfeld πεθαίνει το 2019 και o Jean Paul Gaultier συνταξιοδοτείται το 2020, o Virgil Abloh πεθαίνει το 2021) θα δούμε ότι η βιομηχανία οδηγήθηκε σε μία δημιουργική ύφεση.
Ένα χρονολόγιο
Όπως αναφέραμε παραπάνω το χορό των μετακινήσεων / αποχωρήσεων άνοιξε ο Michele τον Νοέμβριο του 2022. Τον διαδέχθηκε τον Ιουνουάριο του 2023 ο Sabato De Sarno αναλαμβάνοντας να καθοδηγήσει τον οίκο σε μια νέα εποχή. Μέχρι να παρουσιάσει την πρώτη του συλλογή, αναλαμβάνει η δημιουργική ομάδα του οίκου. Οι πωλήσεις της Gucci σημειώνουν πτώση ακόμα και μετά την παρουσίαση της πρώτης συλλογής του De Sarno.
Σήμερα, 6 Φεβρουαρίου 2025, και ενώ έξι συλλογές μετά τα έσοδα του οίκου δεν έχουν ανακάμψει, ανακοινώθηκε ότι ο Sabato De Sarno, μετά από μόλις δύο χρόνια στον οίκο, αποχωρεί από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή.
Τον Μάρτιο του 2024, ο Pierpaolo Piccioli ανακοινώνει την αποχώρησή του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στον οίκο Valentino και τότε η φήμη γίνεται σχεδόν βεβαιότητα. Μέσα σε λίγες μέρες ανακοινώνεται η αντικατάστασή του από τον Michele.
Τον Μάρτιο του 2023 ο Jeremy Scott αποχωρεί από τον οίκο Moschino μετά από μια δεκαετία γεμάτη δημιουργικές και εκκεντρικές συλλογές. Ο Davide Renne αναλαμβάνει τη θέση του, αλλά δυστυχώς απεβίωσε τον Νοέμβριο του 2023, λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. Τον αντικαθιστά τον Ιανουάριο του2024 ο Adrian Appiolaza.

O Stefano Gallici αναλαμβάνει τον Ιούνιο του 2023 τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στον οίκο Ann Demeulemeester εκπληρώνοντας κάθε προσδοκία με την πρώτη του κιόλας συλλογή.
Η Sarah Burton ανακοινώνει την αποχώρησή της από τον οίκο Alexander McQueen, όπου υπηρέτησε ως καλλιτεχνική διευθύντρια για περισσότερα από 13 χρόνια τον Σεπτέμβρη του 2023. Τη διαδέχεται ο Seán McGirr ο οποίος προκαλεί αμηχανία με την πρώτη του συλλογή, ωστόσο έκτοτε επιδεικνύει ένα σταθερό όραμα για τον οίκο. Τον Σεπτέμβριο του 2024 ανακοινώνεται πως η Sarah Burton αναλαμβάνει τα ηνία του Givenchy αντικαθιστώντας τον Matthew Williams.
Τον Οκτώβριο του 2023, η Chemena Kamali διορίστηκε ως η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Chloé στη θέση της Gabriela Hearst που βρίσκονταν στον οίκο από το 2020. Η Hearst αποφάσισε να αφοσιωθεί στο δικό της brand, ενώ η Kamali έκανε το boho στιλ την πιο hot τάση των τελευταίων δύο σεζόν.
Τον Ιούνιο του 2023, ο Stefano Gallici αναλαμβάνει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στον οίκο Ann Demeulemeester, ενώ τον επόμενο μήνα διορίζεται καλλιτεχνικός διευθυντής της ανδρικής σειράς του οίκου Louis Vuitton ο Pharrell Williams.

Τον Μάρτιο του 2024, ο μεγάλος Βέλγος σχεδιαστής Dries Van Noten ανακοινώνει την αποχώρησή του από τον ομώνυμο οίκο του, αφήνοντας κενή τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή. Έξι μήνες μετά την τελευταία του συλλογή διορίζει στον τιμόνι του οίκου τον Julian Klausner μακροχρόνιο μέλος της ομάδας του.
Η ανάληψη καθηκόντων από την Virginie Viard στην Chanel μετά τον θάνατο του Kaiser Karl, απαντήθηκε με σκεπτικισμό από τον κόσμο της μόδας. Στην πενταετή πορεία της, η σχεδιάστρια έμεινε πιστή στους κώδικες του οίκου, έλειψαν όμως από τις περισσότερες συλλογές της οι μεγαλειώδεις στιγμές.
Η Viard ανακοινώνει την αποχώρησή της τον Ιούνιο του 2024. Εν μέσω οργιωδών φημών, τον Δεκέμβριο 2024 ανακοινώνεται ότι ο Matthieu Blazy, ο άνθρωπος που εκτόξευσε τη δημοτικότητα της Bottega Veneta, είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Chanel. Η Louise Trotter διορίζεται καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Bottega Veneta, μετά την αποχώρηση του Blazy.
Ο Lanvin ήταν χωρίς δημιουργικό διευθυντή για πάνω από ένα χρόνο μετά την αποχώρηση του Bruno Sialelli από τη θέση του τον Απρίλιο του 2023. Η κορυφαία θέση καλύφθηκε τελικά τον Ιούνιο του 2024 από τον Peter Copping.
Ο Peter Hawkings αποχωρεί από τον οίκο Tom Ford μετά από δύο σεζόν τον Ιούλιο του 2024. Δεξί χέρι του ιδρυτή του οίκου, ανέλαβε μετά την συνταξιοδότηση του Αμερικανού σχεδιαστή και σκηνοθέτη. O Haider Ackermann αναλαμβάνει με ενθουσιασμό τον Σεπτέμβρη της ίδιας χρονιάς.
Είναι η ίδια στιγμή που ο Hedi Slimane αποχωρεί από τον οίκο Celine μετά από επτά χρόνια, με τον Michael Rider να αναλαμβάνει τη θέση του.
Τον Οκτώβριο, ο Kim Jones ανακοινώνει την αποχώρησή του από τον οίκο Fendi, όπου ήταν υπεύθυνος για τη γυναικεία σειρά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, για να αφοσιωθεί πλήρως στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ανδρικής σειράς του οίκου Dior.
Κι όμως, μόλις τρεις μήνες μετά, δηλαδή στις 31 Ιανουαρίου 2025, μετά από μία υπέροχη ανδρική συλλογή στην Ανδρική Εβδομάδα μόδας του Παρισιού, ανακοινώνει την αποχώρησή του και από τον Dior.
Μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο ο John Galliano, μετά από τη μεγαλειώδη συλλογή Artisanal SS24 ανακοινώνει την αποχώρησή του από τον οίκο Maison Margiela μετά από μια δεκαετία στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή.
Τον διαδέχεται ο Glenn Martens, ο οποίος θα διατηρήσει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και στην Diesel, το rebranding της οποίας επιμελήθηκε από το 2020 όταν και ανέλαβε με τεράστια επιτυχία. Για αυτό τον σκοπό παραιτήθηκε από το brand Y/Project στο οποίο υπήρξε creative director από το 2013.
Οι Jack McCollough και Lazaro Hernandez, ιδρυτές και δημιουργικοί διευθυντές του οίκου Proenza Schouler, ανακοινώνουν τον Ιανουάριο του 2025 την αποχώρησή τους από τις θέσεις τους, παραμένοντας όμως μέτοχοι και μέλη του διοικητικού συμβουλίου.
Οι φήμες
Κι αν όλα αυτά τα πήγαινε - έλα σου φαίνονται υπεραρκετά και ζαλιστικά, συγγνώμη, αλλά έχουμε κι άλλο. Οι "μουσικές καρέκλες" όπως φαίνεται συνεχίζονται καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχουν κορεσμένοι σχεδιαστές σε καίριες θέσης όπως η Chiuri στον οίκο Dior, ακέφαλα brands όπως η Proenza Shouler και απάτριδες σχεδιαστές σαν τον John Galliano.
Μετά την "επιστροφή" του Galliano με τη συλλογή Artisanal SS24 στον οίκο Margiela, φούντωσαν οι φήμες για έπανοδό του στον οίκο Dior. Η Maria Grazia Chiuri παραμένει η δημιουργική διευθύντρια της γυναικείας ένδυσης ωστόσο, οι πρόσφατες φήμες θέλουν τον Jonathan Anderson να εγκαταλέιπει τη Loewe για τον Dior. Ο Βορειοϊρλανδός σχεδιαστής μπορεί να διαδεχθεί την Chiuri (την πρώτη γυναίκα που ηγήθηκε ποτέ του οίκου), η οποία διορίστηκε το 2016.
Μάλιστα οι ψίθυροι έχουν ενταθεί τον τελευταίο καιρό εξαιτίας της απόφασης του Anderson να μην παρουσιάσει τη συλλογή Φ/Χ 25-26 στην επερχόμενη εβδομάδα μόδας στο Παρίσι. Οι fashion bloggers θεωρούν πως αυτή η κίνηση δηλώνει σιωπηλά την επερχόμενη αποχώρησή του, μην ξεχνάμε όμως ότι ο Anderson είναι creative director και του δικού, ομώνυμου brand και άρα μπορεί απλώς να έχει βγει εκτός προγράμματος.

Μετά και την ξαφνική αποχώρηση του Kim Jones από την ανδρική ένδυση του Dior, το όνομα του John Galliano άρχισε και πάλι να επανέρχεται στην επικαιρότητα, τώρα για τη συγκεκριμένη θέση. Αλλά αυτή είναι μάλλον μία φήμη δίχως λογική βάση. Πάντως, για τη θέση του στον οίκο Fendi πηγές της βιομηχανίας πιστεύουν ότι ο Pierpaolo Piccioli, ο πρώην δημιουργικός διευθυντής του Valentino, θα αναλάβει τη θέση. Το πιο πιθανό είναι ότι αυτή η φήμη θα επιβεβαιωθεί σύντομα.
Ύστερα από τις εικασίες ότι ο Anderson κατευθύνεται προς τον Dior, και την είδηση ότι οι ιδρυτές της Proenza Schouler, Jack McCollough και Lazaro Hernandez, αποχωρούν από τον οίκο που συνίδρυσαν μετά από 25 χρόνια - πιστεύεται ότι οι πρώην απόφοιτοι του Parson's διεκδικούν μαζί τη θέση του δημιουργικού διευθυντή της Loewe.
Η τύχη του υπέροχου Hedi Slimane απασχολεί τους απανταχού fashion lovers από τη στιγμή της αποχώρησής του από τον οίκο Celine. Έντονη φημολογία τον θέλει να βρίσκεται σε συζητήσεις για τη θέση του Sabato de Sarno στην Gucci, πολύ πριν ανακοινωθεί η αποχώρηση του τελευταίου. Ετοιμαζόμαστε άραγε για συγκλονιστικά breaking news σύντομα; Το όνομα του Slimane έχει ακουστεί επίσης και για τον οίκο Dior.

Μία πρόσφατη φήμη θέλει τον Daniel Lee να εγκαταλείπει την Burberry για τον οίκο Jil Sander. Τη θέση του φημολογείται ότι θα πάρει ο Kim Jones.
Περισσότερο ανεπιβεβαίωτο γεγονός, παρά φήμη, είναι και η αποχώρηση του Casey Cadwallader από τον Mugler, η οποία αναμένεται να ανακοινωθεί τον Μάρτιο.
Προσδεθείτε στις θέσεις, γιατί όπως φαίνεται, υπάρχουν μερικές ακόμα αλλαγές που αλλάξουν το τοπίο της μόδας. Είναι ίσως οι τελευταίες που θα οδηγήσουν τη βιομηχανία σε μία νέα εποχή, όπου ο μαξιμαλισμός, η δημιουργικότητα και οι νέες φόρμες θα επικρατήσουν της ουδετερότητας και της ομοιογένειας που τη μαστίζει τα τελευταία χρόνια.