Το luxury resale αποτελεί το πιο επίκαιρο μήνυμα βιωσιμότητας της μόδας. Μάθε πού και πώς μπορείς να αποκτήσεις vintage θησαυρούς σε συμφέρουσα τιμή.
2.700 λίτρα νερού - όσο πίνει ένας άνθρωπος σε 2,5 χρόνια - καταναλώνονται για κάθε βαμβακερό πουκάμισο που κατασκευάζεται. 550.000 τόνοι συνθετικών ινών - που μεταφράζονται σε 50 δισεκατομμύρια πλαστικά μπουκάλια - μολύνουν τους ωκεανούς κάθε χρόνο. Η βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για το 10% του συνολικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος του ανθρώπου και αποτελεί μία από τις σοβαρότερες πηγές μόλυνσης του πλανήτη. Σήμερα, η βιώσιμη πορεία της μόδας είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ κι η παγκόσμια πανδημία έγινε η αφορμή που επιτάχυνε τις διαδικασίες.

Τα νούμερα δεν είναι πια ανησυχητικά, είναι τρομακτικά. Με τα "γρήγορα” brands να λανσάρουν από 12 ως και 24 συλλογές τον χρόνο η ποσότητα "σκότωσε” την ποιότητα, ο χρόνος ζωής των ρούχων, τόσο στις μπουτίκ όσο και στις ντουλάπες μας, ελαχιστοποιήθηκε με αποτέλεσμα το (αδιανόητο) 80% των ρούχων που παράγονται κάθε χρόνο καταλήγει σε χωματερές. Πολλοί επώνυμοι θέλησαν να ανταγωνιστούν τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς της γρήγορης μόδας, κάποιες φορές σε βάρος της ποιότητας, της δημιουργικότητας, της πρωτοτυπίας, της πολυτέλειας. Έτσι τέθηκε το ερώτημα: Πόσα ρούχα χρειαζόμαστε, πραγματικά; "Πάντα πίστευα στην διαχρονικότητα όχι μόνο ως αισθητική άποψη αλλά και ως προσέγγιση σχεδιαστική: η πολυτέλεια δεν συμβαδίζει με την γρήγορη κατανάλωση. Πόσο νόημα έχει να μένει ένα σακάκι μου στις μπουτίκ μόνο τρεις εβδομάδες για να αντικατασταθεί από ένα παρόμοιο; Αυτή η κρίση είναι μια ευκαιρία να κόψουμε ταχύτητα και να στραφούμε σε μια πιο ουσιαστική προσέγγιση της μόδας”, δήλωνε ο Giorgio Armani λίγο πριν το lockdown του 2020.
Μετά τον υπερκαταναλωτισμό, περνάμε στην φάση της δεύτερης σκέψης, της δεύτερης ευκαιρίας, της δεύτερης ζωής κι η επαναχρησιμοποίηση των ρούχων γίνεται η βάση της νέας πραγματικότητας. "Μία από τις συνέπειες του lockdown ήταν ότι ο κόσμος βρήκε τον χρόνο να οργανώσει και να αδειάσει τις ντουλάπες του. Ποτέ δεν υπήρξαν περισσότερα vintage κομμάτια διαθέσιμα” δηλώνει η co-founder της πλατφόρμας Resee, Sofia Bernardin.

Η Resee είναι μόνο μία από τις πλατφόρμες μεταπώλησης high end μόδας που άνθισαν εν μέσω κρίσης. Ο αναγκαστικός εγκλεισμός λόγω πανδημίας απογείωσε την digital αγορά κι ο χώρος της πολυτέλειας μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι επενδύοντας σε ένα ευρύτερο κοινό. Το μεγάλο μπουμ του luxury resale είναι μια εναλλακτική πρακτική ανακύκλωσης που σέβεται τόσο το περιβάλλον όσο και την ιστορία και την φιλοσοφία των μεγάλων οίκων η οποία στηρίζεται στην δημιουργικότητα, το craftmanship, την πολυτέλεια.
Ο όρος second hand απενοχοποιήθηκε κι απέκτησε σοφιστικέ διάσταση με ηχηρές συνεργασίες ιστορικών οίκων μόδας με luxury resale sites. Το 2019 o οίκος Ralph Lauren ένωσε δυνάμεις με την βρετανική πλατφόρμα Depop όπου διέθεσε την exclusive συλλογή Re/Sourced με vintage Ralph Lauren κομμάτια. Τον Οκτώβριο του 2020 η Levi’s λάνσαρε το δικό της διαδικτυακό second hand κατάστημα Levi’s SecondHand, ενώ μεγάλοι οίκοι όπως οι Gucci, Burberry και Stella McCartney είναι πλέον μέλη της πλούσιας κι ανοιχτής οικογένειας του TheRealReal που μετά την πανδημία έχει σχεδόν διπλασιάσει τον αριθμό των ειδών που διαθέτει προς πώληση.

Η μεταπώληση περασμένων συλλογών, δεν επηρεάζει αρνητικά την πώληση των καινούργιων; Οι CEOs της πολυτέλειας ήταν αρχικά επιφυλακτικοί. Όπως αποδείχθηκε, όμως, η second hand αγορά σύστησε τα πολυτελή brands σε ένα νέο και νεότερο ηλικιακά target group (σύμφωνα με το Boston Consulting Group η Γενιά Z και οι Millennials θα αποτελούν το 60% της αγοραστικής δύναμης στο luxury μέχρι το 2026), αυξάνοντας τελικά την αγοραστική τους αξία και δημιουργώντας εναλλακτικούς τρόπους να διατηρήσουν την απαιτητική πελατεία τους. Για παράδειγμα, ο οίκος Burberry προσφέρει υπηρεσίες personal shopping μέσω του TheRealReal κι η Stella McCartney προσφέρει μπόνους 100 δολαρίων σε κάθε επόμενη αγορά.
Resale και οικολογία
Τι σχέση, όμως, έχει το luxury resale με την οικολογία; Βασίζεται στην φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας (ναι στην επαναχρησιμοποίηση των ρούχων, όχι στην παραγωγή καινούργιων που υπερκαλύπτουν τις ανάγκες μας και καταλήγουν στις "επιστροφές” προς καταστροφή) που, όπως έχει αποδειχθεί, είναι η μόνη σοβαρή πρακτική βιωσιμότητας στον χώρο της μόδας. Στην πρόσφατη συνεργασία του με το TheRealReal ο οίκος Gucci δεσμεύτηκε για κάθε κομμάτι που πωλείται να φυτεύει ένα δένδρο σε περιοχές που έχουν πληγεί από την κλιματική αλλαγή όπως είναι η Καλιφόρνια και ο Αμαζόνιος. Αντίστοιχα, η παράταση ζωής ενός ρούχου κατά εννέα μήνες ισοδυναμεί με μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης κατά 30%. Στο TheRealReal αυτό γίνεται εμφανές μέσω του sustainability calculator, μια έξυπνη εφαρμογή που υπολογίζει το οικολογικό αποτύπωμα κάθε αγοράς: Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι με το σύνολο των Gucci κομματιών που έχουν πωληθεί μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας μειώθηκε η κατανάλωση νερού κατά 10,4 εκατομμύρια λίτρα και η εκπομπή άνθρακα κατά 230 μετρικούς τόνους.

Η μεταπώληση όμως δεν είναι μόνο οικολογική κίνηση. Σύμφωνα με έρευνα του επενδυτικού οργανισμού Raymond James, όσοι ψωνίζουν σε niche second hand μπουτίκ το κάνουν διότι βρίσκουν μοναδικά κομμάτια σε καλές τιμές, και μόνο ένα 30% των αγοραστών το κάνει από περιβαλλοντική ευαισθησία. Οι πλατφόρμες μεταπώλησης είναι τα νέα hubs πολυτέλειας που κάνουν την second hand μόδα ελκυστική μέσα από την φιλοσοφία της κοινότητας. Μια κοινότητα με αισθητική, εκλεκτικά γούστα και αληθινή αγάπη για την μόδα, την πολυτέλεια και την χαρά του shopping που δίνει σε αγαπημένα items την ευκαιρία μιας καινούργιας ζωής.
"Σήμερα η πολυτέλεια γίνεται προσιτή μέσα από την second hand αγορά” εξηγεί η Penelope Blanckaert, συνεργάτης της διαδικτυακής μπουτίκ Collector Square που ειδικεύεται στο high end vintage. Διότι ένα μεγάλο κομμάτι της second hand αγοράς είναι το vintage, ένας χώρος πολύ ιδιαίτερος.Πίσω από τις πιο επιτυχημένες εκλεκτικές vintage μπουτίκ κρύβονται fashion experts με σπουδές στην ιστορία της μόδας και την ιστορία της τέχνης οι οποίοι έχουν το know-how να διακρίνουν και να επιλέξουν μόνο όσα vintage κομμάτια είναι αξιόλογα, παρέχοντας παράλληλα προτάσεις styling που θα αναδείξουν την αξία και τη διαχρονικότητά τους.
"Πούλησε ένα vintage και αγόρασε ένα vintage” είναι το motto του ιδιοκτήτη της μπουτίκ Mo Vintage Athens που άνοιξε πρόσφατα στο Κουκάκι. "Στα premium vintage κομμάτια είναι εμφανής η μοναδικότητα της επώνυμης υπογραφής και η υψηλή ποιότητα της ραφής Made in France και Made in Italy. Πέρα λοιπόν από την φιλοσοφία της ανακύκλωσης όπου η μόδα περνά από γενιά σε γενιά, το vintage είναι επένδυση διότι με την σωστή συντήρησή τους τα ρούχα αποκτούν μεταπωλητική αξία” συμπληρώνει ο Γιώργος Μο.
Αυτό σημαίνει ότι πεθαίνει η φυσική μπουτίκ; Φαίνεται πως όχι. Η γυναίκα πάντα θα προτιμάει να αισθανθεί το ρούχο πάνω της ή να νιώσει την πολυτελή υφή μιας δερμάτινης τσάντας στα χέρια της. Δεν είναι τυχαίο το φαινόμενο διαδικτυακά resale καταστήματα να αποκτούν φυσικές μπουτίκ προκειμένου να ενισχύσουν την δύναμή τους. Το TheRealReal έχει ήδη τρεις σε Νέα Υόρκη και Χόλιγουντ, ενώ από το 2019 το Vestiaire Collective διατηρεί τον δικό του μόνιμο χώρο στο διάσημο πολυκατάστημα του Λονδίνου Selfridges.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις που επιβεβαιώνουν ότι το luxury resale θα διπλασιαστεί μέχρι το 2023, έχει ήδη δημιουργηθεί μια ολόκληρη αλυσίδα που επενδύει σε ανθρώπινο δυναμικό και προσφέρει όλο και περισσότερες υπηρεσίες όπως παραλαβή των ειδών προς πώληση από τους κατόχους τους, επαγγελματική φωτογράφηση κλπ. Με ανταγωνιστή τον κολοσσό του eBay που αν και δεν εστιάζει στο luxury αποτελεί τεράστια δύναμη σημειώνοντας σταθερή αύξηση από το 1995 που δημιουργήθηκε μέχρι σήμερα, το μέλλον παραμένει αβέβαιο κι η παγκόσμια πανδημία ήρθε να μας το επιβεβαιώσει. Διότι αν μάθαμε κάτι από την σοβαρότερη ίσως κρίση των τελευταίων χρόνων που μας έφερε αντιμέτωπους με τις αξίες και τις προτεραιότητές μας, είναι να μην θεωρούμε τίποτα δεδομένο. Ίσως, μόνο την βιώσιμη διαδρομή που έχει ξεκινήσει η μόδα. Μια διαδρομή χωρίς επιστροφή. Ευτυχώς!

Τα apps της second-hand πολυτέλειας
Διαδικτυακά καταστήματα μεταπώλησης υπάρχουν πολλά, λίγα όμως είναι αυτά που εστιάζουν στην high end μόδα η οποία αξιολογείται από ειδικούς που πιστοποιούν την αυθεντικότητα και την κατάσταση κάθε κομματιού γι αυτό και είναι αξιόπιστα.
TheRealReal (ο βασιλιάς του luxury resale σήμερα), Vestiaire Collective (με 3.000 νέα προϊόντα κάθε μέρα), Rebag (μόνο designer τσάντες), StockX (ο παράδεισος των sneakers), Depop (πολύ εύχρηστο app), Collector Square (αξεσουάρ και κόσμημα), Farfetch Second Life (high end μόδα), Re/Done (έμφαση στα τζιν), Open for vintage (ιδανικό για αξεσουάρ), Resee, Poshmark (μόδα αλλά και διακόσμηση σπιτιού και ομορφιά), ThredUp (εστιάζει σε αγαπημένα mid-range brands όπως J. Crew, Free People, Anthropologie).

Ηοw to
Υπάρχουν δύο τρόποι μεταπώλησης: Sites όπως τα Poshmark και Tradesy που λειτουργούν ως πλατφόρμες επικοινωνίας όπου πωλητές και αγοραστές συνεννοούνται απευθείας μεταξύ τους. Ενώ apps όπως το TheRealReal και το ThredUp ακολουθούν την λογική του καταστήματος, αγοράζοντας και στοκάροντας τα προϊόντα που πρόκειται να διαθέσουν διαδικτυακά.
Αν θέλεις να πουλήσεις ένα luxury κομμάτι της γκαρνταρόμπας σου, διάλεξε αυτό που είναι σε άψογη ή πολύ καλή κατάσταση. Φρόντισε να το φωτογραφίσεις με φυσικό φως και από όλες τις γωνίες (μαζί με τα ταμπελάκια και τις εγγυήσεις, αν υπάρχουν). Δώσε λεπτομερή περιγραφή με ακριβείς διαστάσεις, χρώματα, υλικά και χαρακτηριστικά. Η αμεσότητα κι η ευγένεια στην επικοινωνία λειτουργούν θετικά.