Η λατρεία για τα αρώματα τείνει να αντικαταστήσει την "τρέλα" μας για το skincare.
Μέχρι πρόσφατα, το skincare ήταν ο απόλυτος βασιλιάς μιας ρουτίνας ομορφιάς: 10 - step routines με layerings άπειρων προϊόντων, οι πρωτοεμφανιζόμενες στην Ευρώπη sheet masks με προέλευση την Ασία και το περιβόητο "glass skin" για επιδερμίδα διάφανη σαν γυαλί... Τα παραπάνω, μαζί με άπειρα νέα trends που αναδύθηκαν κυρίως κατά τη διάρκεια της καραντίνας, είχαν και έχουν ως στόχο μια υγιή, υπέροχη επιδερμίδα. Όμως, ο κόσμος της ομορφιάς εξελίσσεται - και πλέον ένα νέο "αστέρι" κάνει αισθητή την παρουσία του. Το άρωμα δεν είναι απλώς το "τελευταίο βήμα" μιας ιεροτελεστίας ομορφιάς, αλλά το επίκεντρο της νέας εποχής στην αισθητική.
Η άνοδος των αρωμάτων στα social media
Τα βίντεο με hashtag #PerfumeTok στο TikTok ξεπερνούν τα εκατομμύρια, ενώ οι content creators κάνουν unboxing, συγκρίνουν και προτείνουν "dupes" (δηλαδή πιο οικονομικές επιλογές που είναι ολόιδιες με τα original αρώματα των οίκων), δημιουργούν scent pairings και προτάσεις για ενδιαφέροντα layerings και χτίζουν τις δικές τους "fragrance wardrobes". Επιπλέον, υπάρχουν επαγγελματίες που ασχολούνται αποκλειστικά με το άρωμα, όπως δημοσιογράφοι και beauty editors που αναλύουν αποκλειστικά τις ιδιότητές τους. Το άρωμα έχει γίνει statement - όπως το κραγιόν ή τα παπούτσια. Ενσωματώνεται στην προσωπικότητά σου, εκφράζει τη διάθεσή σου και ξεδιπλώνει τον χαρακτήρα σου άμα τη εμφανίσει - πριν καν δηλαδή πεις λέξη.
Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στα (social) media. Όποιο brand διαθέτει αρώματα στο portfolio του παρατηρεί τις πωλήσεις του να εκτοξεύονται, ενώ ακόμα και mega-celebrities όπως η Kylie Jenner και η Bella Hadid μπαίνουν δυναμικά στον χώρο των αρωμάτων, με τα λανσαρίσματά τους να καταλαμβάνουν κεντρική θέση σε super-retailers παγκοσμίως.
Σύμφωνα με έρευνες μάλιστα, τα αρώματα ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία ομορφιάς για το 2024, σημειώνοντας άνοδο 12% στην αγορά πολυτελείας. Αντίθετα, το skincare κινήθηκε υποτονικά με αύξηση μόλις 2%. Η παγκόσμια αξία της αγοράς αρωμάτων φτάνει τα 31,41 δισεκατομμύρια δολάρια και αναμένεται να αγγίξει τα 49,05 δισ. μέχρι το 2030.
Κι επειδή τα κλασικά αρώματα, ιδίως αυτά που ανήκουν σε πασίγνωστους πολυτελείς οίκους, είναι ακριβά και αρκετά δυσπρόσιτα για μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, έχουν δημιουργηθεί αξιόλογες επιλογές σε μια μεγάλη ποικιλία από αρωματικά για το σώμα και τα μαλλιά, που είναι συνήθως πιο οικονομικά. Πέρα από τα παραδοσιακά eau de parfums δηλαδή, το κοινό στρέφεται σε body mists, hair perfumes, στέρεα αρώματα, ακόμα και αρωματικές κρέμες και έλαια - προϊόντα value for money, ιδανικά για layering και πειραματισμούς. Μάλιστα, οι πωλήσεις τέτοιων προϊόντων αυξήθηκαν κατά 94% μόνο μέσα στο 2024.
Γιατί τόσο μεγάλη λατρεία για τα αρώματα;
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το άρωμα έγινε μέσο φυγής - ένας τρόπος να ταξιδεύεις από το σαλόνι σου στο Παρίσι ή στο καλοκαιρινό ηλιοβασίλεμα της Μυκόνου. Όταν όλοι ήμασταν αναγκαστικά κλεισμένοι σπίτι, η μόνη μας διαφυγή και ευκαιρία για "ταξίδι" ήταν το άρωμα, που χάρη στις μαγευτικές νότες του έχει τη δυνατότητα να ταξιδεύει σώμα και νου οπουδήποτε στον κόσμο.
Οι σημερινοί καταναλωτές ωστόσο δεν αρκούνται σε ένα signature scent. Θέλουν ένα άρωμα για κάθε mood, για κάθε εμφάνιση, για κάθε ώρα της ημέρας. Επιλέγουν γκουρμέ αρώματα για πιο ιδιαίτερες εξόδους, φλοράλ ή φρουτώδη για μια πιο ελαφριά εσάνς την άνοιξη, ενώ δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης και σε bold unisex επιλογές - κάτι ιδιαίτερα ρηξικέλευθο αν σκεφτείς ότι μέχρι πρότινος δεν υφίστατο ο όρος "unisex" για τα αρώματα, αυτά χωρίζονταν ξεκάθαρα σε "γυναικεία - αντρικά". Πλέον, είναι πολύ σύνηθες για μια γυναίκα να θέλει να φορέσει αντρικό άρωμα ενώ δεν είναι απίθανο ένα γυναικείο άρωμα να αρέσει - και να θέλει να φορέσει - κάποιος άντρας.
Περισσότερο από τάση, το άρωμα επανεφευρίσκεται ως εμπειρία - όχι μόνο προσωπική αλλά και κοινωνική. Το να σου πουν "μυρίζεις υπέροχα" είναι ίσως το καλύτερο κομπλιμέντο, το οποίο μάλιστα αποζητούν και επιδιώκουν οι περισσότεροι. Όλοι θέλουν να μυρίζουν όμορφα αλλά και να αφήνουν τη δική τους προσωπική υπογραφή στους γύρω τους μόνο με το άρωμά τους.
Συμπερασματικά λοιπόν θα λέγαμε ότι το skincare δεν έχει πεθάνει, αλλά το άρωμα είναι το τώρα. Και μυρίζει υπέροχα.