Οι Ελληνίδες συνθέτριες, παραγωγοί, editors και σκηνοθέτριες ταινιών μικρού μήκους και μουσικών βίντεο έχουν μια εντυπωσιακή καριέρα με σημαντικές βραβεύσεις.
Έχουν συνθέσει πολλά άλμπουμ αλλά και μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο ενώ έχουν κερδίσει σημαντικές διακρίσεις. Οι αδερφές Σπανομάρκου που πρόσφατα έγιναν μέλη της κριτικής επιτροπής που επιλέγει τις υποψηφιότητες και τους νικητές των βραβείων Grammy εξηγούν πώς είναι να είσαι γυναίκα -και δη Ελληνίδα- σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο αλλά και πώς έχουν καταφέρει να κατακτήσουν το διεθνές μουσικό στερέωμα δουλεύοντας από τα Πατήσια.
Πείτε μας λίγα λόγια για την πορεία σας στη μουσική. Πώς ξεκινήσατε; Ποιους θεωρείτε σημαντικότερους σταθμούς στην καριέρα σας;
Είμαστε πολύ χαρούμενες, γιατί κλείνουμε 10 χρόνια στην δισκογραφία, τα οποία πέρασαν χωρίς να το καταλάβουμε, αφού καθημερινά ασχολούμαστε με κάτι που μας αρέσει πάρα πολύ. Από αυτή την πορεία, που είχε υπέροχες συναυλίες, συνεργασίες και πολλή μουσική, κρατάμε πάντα στην καρδιά μας τα δάκρυα συγκίνησης στα μάτια του κόσμου, που τραγουδούσε μαζί μας, αλλά και τις στιγμές της ανακοίνωσης των βραβείων που λάβαμε, για τις συνθέσεις μας. Εμείς οι καλλιτέχνες, έχουμε πάντα την αγωνία, εάν αυτό που κάνουμε αρέσει στο κοινό και λαμβάνουμε ενέργεια από τον κόσμο, για να συνεχίσουμε να δημιουργούμε. Κι αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι ένας ανδροκρατούμενος χώρος, αλλά και ότι ξεκινήσαμε λιτά και αναδειχθήκαμε με πολύ αργούς ρυθμούς και πολλή δουλειά, όλοι ξαφνιάζονται που δεν έχουμε ψωνιστεί για τα όσα έχουμε πετύχει, ενώ εμείς ξέρουμε ότι η επιτυχία δεν σου χαρίζεται, αλλά πρέπει να αφοσιωθείς στο όραμά σου και να δουλέψεις με την καρδιά σου για να τα καταφέρεις. Πρόσφατη σημαντική στιγμή, ήταν η γνωριμία μας με τον Sid Ganis και την Nancy Hult, δύο τιτάνες του Hollywood. Εκείνες τις ημέρες, είδαμε πως μοιραζόμαστε ένα κοινό όραμα για την Ελλάδα και ήταν για εμάς πολύ τιμητικό που λάβαμε τις ειλικρινείς συμβουλές τους.
Ποια είναι η έδρα σας αυτή τη στιγμή; Ζείτε στην Ελλάδα ή στην Αμερική;
Γεννηθήκαμε στο κέντρο της Αθήνας, στα Πατήσια, στην Ριζούπολη και συνεχίζουμε να κινούμαστε στην ίδια περιοχή, ακόμα και τώρα που παντρευτήκαμε. Έχει μια ιδιαίτερη αστική γοητεία, που μας εμπνέει πάντοτε. Ανήκουμε στο παράρτημα της Νέας Υόρκης, στην Ακαδημία Ηχογραφήσεων της Αμερικής, όπου υπάγονται τα Grammy και η παρουσία μας είναι απαραίτητη κατά τις συνελεύσεις και τις ειδικές διοργανώσεις, αλλά και στην απονομή. Ευτυχώς μας αρέσουν τα ταξίδια, ενώ πλέον και με την δυνατότητα της τηλεργασίας που έγινε πιο συχνή με την πανδημία, έχει βρεθεί μια λύση ώστε να μειώσουμε τις μετακινήσεις και να είμαστε πιο πολύ με την οικογένεια μας. Το ίδιο ισχύει και με την επικοινωνία, με τις αμερικανικές εταιρίες παραγωγής ταινιών που συνεργαζόμαστε. Όπως πολλοί Ευρωπαίοι συνθέτες, δημιουργούμε από την πατρίδα μας.
Έχετε μια εντυπωσιακή διεθνή καριέρα, εξακολουθείτε όμως να γράφετε και αμιγώς "ελληνικά" τραγούδια, με την έννοια ότι έχουν ελληνικό στίχο και παραδοσιακά όργανα. Ποια είναι η αντίδραση του διεθνούς κοινού στον ελληνικό ήχο;
Το διεθνές κοινό λατρεύει την ελληνική μουσική, όπως κι εμείς. Το ελληνικό κοινό όμως, δεν την υπολογίζει, κάτι που μας στενοχωρεί πάρα πολύ. Υπάρχει ξενολατρεία, γι’ αυτό και υπάρχουν πολλοί λαϊκοί τραγουδιστές, που στρέφονται στην ξένη pop. Έχουμε κάνει πολύ μεγάλο αγώνα, ώστε να διατηρηθεί και ν’ αναγεννηθεί το έντεχνο, το λαϊκό και το παραδοσιακό τραγούδι, κάτι που φαίνεται και από τις συνθέσεις μας, αλλά και από τις συναυλίες μας. Δυστυχώς όμως τα τελευταία χρόνια, έχει αλλοιωθεί ο όρος λαϊκή μουσική, καθώς πλέον, ορισμένοι δημιουργοί από το ’90 και μετά, την έχουν αντιμετωπίσει με προχειρότητα, θυσιάζοντας την ποιότητα. Όταν γράφουμε για την δική μας δισκογραφία, αφηνόμαστε ελεύθερες να δημιουργήσουμε κάτι αμιγώς ελληνικό, που μας αρέσει και που μας εκφράζει, όμως όταν σου αναθέτουν να συνθέσεις μουσική για κάποιο συγκεκριμένο project, είτε είναι για κάποια ταινία, είτε για το θέατρο, είτε για οτιδήποτε άλλο, συνήθως είναι κάποιο άλλο είδος μουσικής. Απολαμβάνουμε εξίσου να γράφουμε κινηματογραφική μουσική, διότι είναι μια πρόκληση να αποτυπώνεις συμπυκνωμένα συναισθήματα, ανάμεσα στις μουσικές φράσεις, που αντιστοιχούν στις εκάστοτε σκηνές της ταινίας.
Ποια είναι η διαδικασία για να γίνει κανείς μέλος της επιτροπής των Grammy; Πώς έγινε η δική σας επιλογή;
Προκειμένου να γίνεις μέλος, χρειάζεται να σε προτείνουν τα παλαιότερα μέλη. Ουσιαστικά, δίνουν τη σκυτάλη στους νεότερους. Κατόπιν, υπάρχουν κριτήρια που ζυγιάζουν την καλλιτεχνική προσφορά του ατόμου αυτού, στον πολιτισμό. Εμείς, ως συνθέτριες, έχουμε πολλές διεθνείς διακρίσεις στο εξωτερικό, οι οποίες έπαιξαν σημαντικό ρόλο, καθώς και η δισκογραφία μας, που περιλαμβάνει 189 συνολικά tracks.
Ως Ελληνίδες και ως γυναίκες έχετε έναν σημαντικό ρόλο ως μέλη της επιτροπής. Πώς νιώθετε για την ευθύνη που αναλαμβάνετε;
Είναι μεγάλη τιμή για εμάς, αλλά και μεγάλη ευθύνη, καθώς, με τις επιλογές μας και την ψήφο μας, διαμορφώνονται οι νέες τάσεις της μουσικής. Χαιρόμαστε που πλέον ακούγεται και η ελληνική φωνή και ευχόμαστε να υπάρξουν περισσότερες ελληνικές υποψηφιότητες στα Grammy. Πράγματι, είμαστε από τις λίγες γυναίκες στην επιτροπή και ελπίζουμε να αφήσουμε το δικό μας στίγμα, με τις επιλογές μας.

Ποιες μουσικές τάσεις πιστεύετε ότι θα δούμε να πρωταγωνιστούν στα φετινά μουσικά βραβεία Grammy;
Παρατηρούμε ότι ανεβαίνει ταχύτατα στα charts η Κορεάτικη μουσική, η λεγόμενη και K-Pop. Πιστεύουμε ότι αυτό συμβαίνει, επειδή το εν λόγω είδος είναι πάρα πολύ χορευτικό και επειδή περάσαμε από μια δύσκολη εποχή εγκλεισμού, λόγω του Covid-19, αντανακλά την θέληση του κόσμου να διασκεδάσει. Επίσης, σταθερά στις πρώτες θέσεις βρίσκεται και η κλασσική Pop μουσική και ακολουθεί η Rap. Προσωπικά, θα θέλαμε να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στα ακούσματα και να μην είναι τόσο τυποποιημένα και ίδια μεταξύ τους, αλλά να είναι πιο εμφανής ο χαρακτήρας του δημιουργού και η διαφορετικότητα.
Πόσο επηρεάζει η εμπορικότητα ενός άλμπουμ τη βράβευσή του στα Grammy στις κορυφαίες κατηγορίες;
Για να είναι ένα τραγούδι υποψήφιο για Grammy, δεν είναι απαραίτητο να είναι ψηλά στα charts διεθνώς, ή στην χώρα του. Δεν παίζει απολύτως κανέναν ρόλο αυτό. Δεν είναι διαγωνισμός δημοφιλίας, αλλά διαγωνισμός που αφορά το ποιοτικό μουσικό αποτέλεσμα. Καλούμαστε να κρίνουμε τα τραγούδια με βάση τη μελωδία, τον στίχο, την ερμηνεία, αλλά τεχνικά χαρακτηριστικά, που αφορούν την ηχοληψία, την ενορχήστρωση και ολόκληρη την παραγωγή, στο σύνολό της. Όμως, επειδή οι κυκλοφορίες που βρίσκονται στην προκριματική φάση των Grammy είναι χιλιάδες, υπάρχουν κάποιοι κριτές που προτιμούν να στηρίξουν κάποιους πολύ γνωστούς και πολυδιαφημισμένους. Εμείς προσπαθούμε να είμαστε αντικειμενικές ως προς την ψήφο μας, έχοντας ακούσει το σύνολο των κυκλοφοριών, παρότι αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο.
Τι σας προσφέρει το γεγονός ότι δουλεύετε και δημιουργείτε ως ντουέτο; Θα σκεφτόσασταν ποτέ να ακολουθήσει η καθεμιά ανεξάρτητη σόλο καριέρα;
Εξ αρχής, από μικρά παιδιά, είχαμε δημιουργήσει αυτό το δίδυμο και μας βοηθάει πολύ στην δημιουργία, καθώς αλληλοσυμπληρωνόμαστε. Επίσης, μας βοηθά να βγάλουμε πολύ μεγάλο όγκο δουλειάς, πολύ γρήγορα, καθώς οι ιδέες πέφτουν βροχή! Επιπλέον, κάτι που βοηθάει όταν υπάρχει ένα καλλιτεχνικό δίδυμο, είναι ότι έχεις ανά πάσα στιγμή μια πρώτη κριτική, που χρησιμεύει στο να βελτιώνεσαι συνεχώς. Πιστεύουμε πολύ στην δύναμη της κριτικής, όταν αυτή είναι καλόπιστη. Για όλους αυτούς τους λόγους, δεν έχουμε σκεφτεί ν’ ακολουθήσουμε σόλο καριέρα.