Μούσα του στυλ, εντύπωση ανεξίτηλη<br />
Θυμόμαστε: Κατρίν Ντενέβ
Θυμόμαστε: Αξέχαστες ατάκες αξέχαστων γυναικών

Isabella Blow lobster hat
Η ιστορία εν συντομία
Η Ιsabella Blow γεννήθηκε στο Λονδίνο, στις 19 Νοεμβρίου 1958. Μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1979, όπου ξεκίνησε την καριέρα της στη μόδα ως βοηθός της Anna Wintour στην αμερικανική Vogue. Επέστρεψε στο Λονδίνο το 1986, όπου τελικά έγινε fashion director του περιοδικού Tatler. Μια αληθινή fashion icon -γνωστή για τα εκκεντρικά καπέλα της- διατέλεσε μούσα του Philip Treacy, τον οποίο ανέδειξε, ενώ θεωρείται υπεύθυνη και για την ανακάλυψη του Alexander McQueen. Η Blow πάλευε σε όλη της τη ζωή με την μανιοκατάθλιψη (ή όπως το λέμε πλέον “διπολική διαταραχή”), με αποτέλεσμα την αυτοκτονία της το 2007.
Στη φωτο: Φορώντας το Lobster Hat του Erik Halley στο fashion show του Julien Macdonald στο Λονδίνο, το 1998 (από το βιβλίο Blow by Blow: The Story of Isabella Blow, των Detmar Blow και Tom Sykes)

Isabella Blow with Detmar
Οικογενειακές ιστορίες
Γεννημένη ως Isabella Delves Broughton σε μια αριστοκρατική οικογένεια, η προσωποποίηση της αγγλίδας εκκεντρικής, έκρυβε πίσω από το απείραχτο θλιμμένο χαμόγελο μια προσωπική ζωή σημαδεμένη από τραγωδίες. Όταν η “Issie” (όπως την αποκαλούσαν φίλοι και συγγενείς) ήταν μόλις πέντε ετών, ο δύο ετών αδερφός της, John, πνίγηκε στην οικογενειακή πισίνα. Στην ηλικία των 14, η μητέρα της αποχαιρέτησε εκείνη και τις δύο αδερφές της, Julia και Lavinia, διά χειραψίας – γεγονός στο οποίο η ίδια έχει αποδώσει το ξεκίνημα της χρόνιας κατάθλιψής της. Ποτέ δεν τα πήγε καλά με τον πατέρα της (ούτε με τα λεφτά), ο οποίος πεθαίνοντας της άφησε μόλις 5.000 λίρες Αγγλίας. Η μόνη ευχάριστη ανάμνηση από την παιδική της ηλικία, όπως είχε πει, ήταν η μάλλον καθοριστική στιγμή κατά την οποία δοκίμασε μπροστά στον καθρέφτη ένα ροζ καπέλο της μητέρας της. Μετά από έναν μάλλον σύντομο, αποτυχημένο γάμο στην Αμερική το 1981, η Blow παντρεύτηκε τον σύντροφό της μέχρι το τέλος, τον art dealer Detmar Blow, το 1989, φορώντας ένα βυζαντινής έμπνευσης headdress του Philip Treacy. Το 2004 χώρισαν για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο και οι δύο διατηρούσαν σχέσεις με άλλους – εκείνη, με έναν γονδολιέρη που γνώρισε στη Βενετία.
Στη φωτο: Ντυμένη Ιωάννα της Λορένης μαζί με τον σύζυγό της, Detmar Blow, σε φωτογράφηση για το περιοδικό Vanity Fair, το 2007 (φωτογραφία του Tim Walker, από το βιβλίο Blow by Blow: The Story of Isabella Blow, των Detmar Blow και Tom Sykes)

Isabella Blow with Philip Treacy
H Issie στην Αμερική
Το 1979, η Isabella μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να σπουδάσει αρχαία κινεζική τέχνη στο Columbia University. Εκεί έγινε φίλη με τον Warhol και τον Lichtenstein και καψουρεύτηκε, όπως όλες, τον Basquiat (επίσης, ήταν συγκάτοικος με την Catherine Oxenberg, που αργότερα θα υποδυόταν την Amanda στη Δυναστεία). Το 1980 βρέθηκε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα στο δυτικό Τέξας, για να δουλέψει για τον Guy Laroche. Αλλά σύντομα, κατόπιν μεσολάβησης του Bryan Ferry (ήταν μάλιστα και νονά του γιου του, Otis) γνώρισε την Anna Wintour, η οποία τότε ήταν creative director της αμερικανικής Vogue. Μετά από λίγο, η Blow πήγε να εργαστεί ως βοηθός της (αν και σύντομα άρχισε να δουλεύει για τον Andre Leon Talley). Στο περίφημο ντοκιμαντέρ The September Issue μπορεί να δει κανείς την Wintour να μιλά για την Blow σε μια επιμνημόσυνη τελετή που έγινε προς τιμή της 2007, στο Guards Chapel στο Λονδίνο. “Κανείς δεν είχε το “μάτι” της Issie”, έχει πει εκ των υστέρων η “σιδηρά κυρία” της αμερικανικής Vogue. “Οι πιο corporate από εμάς κοιτούν τα πάντα διαφορετικά από κάποιον όπως η Issie, έτσι όταν έπαιρνα ένα τηλεφώνημα από εκείνη να λέει ότι πρέπει να δω κάτι, θα πήγαινα να το δω”.
Στη φωτο: Μαζί με τον Philip Treacy σε πάρτι του Visionaire στο ξενοδοχείο Carlyle της Νέας Υόρκης, το 2002

Isabella Blow at Tatler party
Η καριέρα στην Αγγλία
H Isabella Blow επέστρεψε στο Λονδίνο το 1986 και άρχισε να δουλεύει για το περιοδικό Tatler, ως βοηθός του τότε fashion editor, Michael Roberts. Το 1997, έφυγε από το περιοδικό για να δουλέψει στο ασύγκριτο Style, το περιοδικό μόδας των Sunday Times, ενώ επέστρεψε στο Tatler ως fashion director το 2001. Η δουλειά της πάντα ακραία και προκλητική, όπως το προσωπικό της στυλ, πάντα σε ένα στενό φλερτ με την τέχνη. Η ίδια έλεγε πως το επάγγελμά της ήταν “γουρούνι που βρίσκει τρούφα”, αναφερόμενη προφανώς στην σχεδόν έμφυτη ικανότητά της να ανακαλύπτει και να αναδεικνύει τα νέα ταλέντα. Εκτός από σχεδιαστές, ανακάλυψε και αρκετές διάσημα μοντέλα της εποχής όπως η Sophie Dahl, την οποία είχε χαρακτηρίσει “φουσκωτή κούκλα με μυαλό”.
Στη φωτο: Σε πάρτι του περιοδικού Tatler στο Λονδίνο, το 2005

Isabella Blow look
Η κυρία με το καπέλο
Όταν η Isabella Blow γνώρισε τον Philip Treacy, o πιο διάσημος δημιουργός καπέλων ήταν ένας άγνωστος φοιτητής στο Royal College of Art. Εκείνη τον ανέδειξε και εκείνος παρέμεινε πιστός της φίλος μέχρι το τέλος. Σπάνια την έβλεπες χωρίς καπέλο του Treacy. Η Βlow εξήγησε κάποτε την εμμονή της με το συγκεκριμένο αξεσουάρ ως εξής: “Δεν χρησιμοποιώ το καπέλο ως prop, το χρησιμοποιώ ως μέρος του εαυτού μου. Όταν δεν νιώθω καθόλου καλά, πηγαίνω να δω το Philip, να καλύψω το πρόσωπό μου και να νιώσω φανταστικά. Αν και, όταν νιώθω πραγματικά καθόλου καλά, χρειάζεται να πάω στον γιατρό για να μου γράψει φάρμακα”. Ο Detmar Blow έχει χαρακτηρίσει τη στενή φιλία της συζύγου του με τον Treacy ως “εξωσυζυγική σχέση, χωρίς το σεξ”. Σε συνέντευξή της το 2002, πάντως, δικαιολόγησε κάπως αλλιώς την εμμονή της με τα καπέλα: “Τα φοράω για να κρατώ τους πάντες μακριά μου. Λένε, 'μπορώ να σε φιλήσω;' και λέω 'όχι, ευχαριστώ, αντίο'. Δεν θέλω να με φιλάει ο καθένας. Θέλω να με φιλούν μόνο οι άνθρωποι που αγαπώ”.
Στη φωτο: Τυπικό Isabella Blow look σε εγκαίνια καταστήματος στην Conduit Street του Λονδίνου, το 2003 – από το look, εκτός του καπέλου Philip Treacy, δεν λείπουν και τα αγαπημένα της Manolos.

Isabella Blow with Alexander McQueen
Η σχέση με τον Alexander McQueen
Το 1992, η Isabella Blow παρακολούθησε το show των αποφοίτων της Central Saint Martins, όπου “έδειχνε” και ο νεαρός Alexander McQueen. Η Blow αγόρασε ολόκληρη τη συλλογή της αποφοίτησής του για 5.000 λίρες Αγγλίας (ένα κομμάτι κάθε μήνα, για τα οποία του έδινε 100 λίρες Αγγλίας την εβδομάδα), ενώ συνέχισε να τον βοηθά όπως μπορούσε, μέχρι τη στιγμή που έγινε αναγνωρίσιμος διεθνώς. Το ζεύγος των Blow φιλοξενούσε μάλιστα τον νεαρό McQueen στο σπίτι τους, μαζί με τον Philip Treacy. Αν και προέρχονταν από δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους, η Blow και ο McQueen “κόλλησαν” αμέσως. Η πρώτη απογοήτευση -σύμφωνα με τον Detmar Blow- ήρθε όταν εκείνη τον συνόδευσε στο Παρίσι το 1996 για να υπογράψει το τριετές συμβόλαιό του ως creative director στον οίκο Givenchy – εκείνος την άφησε εντελώς “εκτός”. Η δεύτερη -και ακόμη χειρότερη- ήρθε όταν ο οίκος Alexander McQueen εξαγοράστηκε από τον όμιλο Gucci. Όπως έχει πει η στενή φίλη της Blow, Daphne Guinness, “εκείνη ταράχτηκε όταν ο Alexander McQueen δεν την πήρε μαζί του τότε. Μόλις άρχισαν να γίνονται τα deals, εκείνη βρέθηκε στο περιθώριο. Όλοι οι άλλοι πήραν συμβόλαια, εκείνη πήρε ένα φόρεμα δώρο”. Η Blow, πάντως, έμεινε πιστή στον McQueen μέχρι το τέλος – χωρίς ίχνος υπερβολής, καθώς το 2007 τάφηκε φορώντας ένα φόρεμά του, κόκκινο-χρυσό μπροκάρ. Το άψυχο σώμα της έντυσαν ο McQueen, ο Philip Treacy και η αδερφή της, Julia. Αργότερα, εκείνος αφιέρωσε τη συλλογή του για άνοιξη / καλοκαίρι 2008 στην “Issie” - πάνω στην πρόσκληση για το show, υπήρχε ένα σκίτσο της Blow να φορά ένα φόρεμά του πάνω σε μια άμαξα που ταξίδευε προς τον ουρανό.
Στη φωτο: Η Isabella και ο Alexander McQueen στη front row, το 1996 (από το βιβλίο Blow by Blow: The Story of Isabella Blow, των Detmar Blow και Tom Sykes)

Isabella Blow M.A.C. lipstick
H Issie και η Daphne
Η ασύγκριτη γκαρνταρόμπα της “Issie”, που θα δούμε στην έκθεση “Isabella Blow: Fashion Galore!” και που αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές ιδιωτικές συλλογές ρούχων βρετανών σχεδιαστών του ύστατου 20ου και πρώιμου 21ου αιώνα (ναι, μπορούμε να μιλάμε πλέον με τέτοιους όρους για τη μόδα), ανήκει σήμερα στην Daphne Guinness. Για να την αποκτήσει, σταμάτησε μια δημοπρασία που ετοιμαζόταν στον οίκο Christie's αγοράζοντας εκείνη όλα τα είδη που επρόκειτο να βγουν στο σφυρί. Η ίδια η Guinness έχει δηλώσει σχετικά με την κίνησή της: “Η προγραμματισμένη πώληση στον οίκο Christie's θα είχε ως μόνο αποτέλεσμα τη σφαγή, καθώς οι κυνηγοί σουβενίρ θα λεηλατούσαν το υπέροχο έργο που η Issie είχε δημιουργήσει σε όλη της τη ζωή. Η δημοπρασία δεν θα ήταν απλά μια πώληση ρούχων – θα ξεπουλιόταν ό,τι είχε απομείνει από την Issie, και τα κοράκια θα μαζεύονταν και θα έπαιρναν την ουσία της για πάντα”.
Στη φωτο: Στο Harvey Nichols στο Λονδίνο, όπου το 2005 είχε γίνει η παρουσίαση του limited-edition κραγιόν “Blow” από την M.A.C.

Isabella Blow look Indian fashion week
Η σκοτεινή πλευρά
Η πρώτη φορά που η Isabella Blow διαγνώστηκε επίσημα με διπολική διαταραχή ήταν το 2004, κατά το διάστημα που βρισκόταν σε διάσταση με τον σύζυγό της. Η δυστυχισμένη παιδική ηλικία, η κακή σχέση με τους γονείς, τα οικονομικά προβλήματα, οι οκτώ ανεπιτυχείς απόπειρες εξωσωματικής γονιμοποίησης, η “πεσμένη” φήμη της ή και όλα τα παραπάνω, θεωρούνται πηγές της ασθένειάς της. Η ίδια είχε παραδεχτεί στον άντρα της πως πολεμά χωρίς επιτυχία με την κατάθλιψη (είχε μάλιστα κάνει και θεραπεία με ηλεκτροσόκ όσο βρίσκονταν σε διάσταση), γεγονός επιβεβαιωμένο μέσα από άπειρες απόπειρες αυτοκτονίας. Από το 2006 μέχρι το 2007, οπότε και κατάφερε τελικά να αυτοκτονήσει παίρνοντας φυτοφάρμακο, η Isabella Blow πήρε υπνωτικά, πήδηξε στο κενό από έναν ανισόπεδο κόμβο (με αποτέλεσμα να κάνει θρύψαλα τους αστραγάλους της και να αναγκαστεί να αποχωριστεί τα Manolo της), έριξε το αυτοκίνητό της στο πίσω μέρος ενός φορτηγού, προσπάθησε να πάρει ηρεμιστικό για άλογα, πήγε να πνιγεί σε μια λίμνη και ανακαλύφθηκε από έναν οδηγό ταξί σε κατάσταση overdose από υπνωτικά, σε μια παραλία στην Γκόα. Στην αρχή, ο θάνατός της (σε ηλικία 48 ετών) λανθασμένα αποδόθηκε σε καρκίνο στις ωοθήκες, με τον οποίο είχε διαγνωστεί. Λέγεται πως είπε στην αδερφή της Lavinia, όταν μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο αφού είχε πάρει το φυτοφάρμακο Paraquat: “Φοβάμαι πως δεν πήρα αρκετό”.
Στη φωτο: Η Isabella Blow στο Νέο Δελχί, παρακολουθώντας την ινδική fashion week.

Isabella Blow biography
Tale of two Issies
Οι δύο βιογραφίες της Isabella Blow, που κυκλοφόρησαν σχεδόν ταυτόχρονα το 2010, συνοδεύτηκαν κι αυτές, όπως η ζωή της, από αρκετό θόρυβο –. Η μία γράφτηκε από τον Tom Sykes, αδερφό της γνωστής socialite και φίλης της Blow, Plum Sykes, μαζί με τον σύζυγό της, Detmar. Η άλλη, από τη βετεράνο fashion writer, Lauren Goldstein Crowe. Για το βιβλίο της δεύτερης, μάλιστα, κυκλοφόρησε κάποια στιγμή η φήμη πως θα γυριστεί σε ταινία. Οι καβγάδες μεταξύ των δύο πλευρών και τα παρόμοια εξώφυλλα των δύο βιβλίων τροφοδότησαν για λίγο ακόμη τον μύθο και τη φασαρία. Εμείς, πάντως, περιμένουμε με ανυπομονησία να δούμε από κοντά έναν πιο σημαντικό λόγο να αγαπάμε και να θυμόμαστε ακόμη την “Issie”: Τα υπέροχα ρούχα της, στην έκθεση “Isabella Blow: Fashion Galore!”, που ξεκινά αυτή την εβδομάδα στο Λονδίνο (www.somersethouse.org.uk)