Γνωρίζουμε τη σχεδιάστρια των 3D κοσμημάτων
Η Χρυσοκώνα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη, ξεκίνησε τις σπουδές της στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ στην Αθήνα και συνέχισε με Master in Advanced Architecture στο IaaC στη Βαρκελώνη, όπου και ασχολήθηκε πρώτη φορά, το 2006, με τον ψηφιακό σχεδιασμό (Digital Fabrication) - δηλαδή μεταξύ άλλων και με την τρισδιάστατη εκτύπωση. Στο βιογραφικό της μετρά αρκετές συνεργασίες με αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες στην Αθήνα, τη Βαρκελώνη και τη Νέα Υόρκη, φαίνεται όμως ότι πλέον την έχει κερδίσει ο τρισδιάστατος κόσμος του κοσμήματος. Η σειρά JUL, τα κοσμήματα της οποίας χαρακτηρίζουν οι γεωμετρικές γραμμές, βασίστηκε στην τεχνική κατασκευής των χωροδικτυωμάτων και συγκεκριμένα των πυλώνων υψηλής τάσης της ΔΕΗ. Είναι κατασκευές ελαφριές, με τέλεια στατική επάρκεια, λόγω των τριγωνισμών. Η ίδια αρχή διέπει και τη σειρά JUL.

Photo by Chrysokona Mavrou
“Τα τρισδιάστατα εκτυπωμένα κοσμήματα σχεδιάζονται ως τρισδιάστατα παραμετρικά μοντέλα σε πρόγραμμα ηλεκτρονικού υπολογιστή. Τα τελικά αυτά μοντέλα αναλύονται καθ’ ύψος σε ισοπαχή οριζόντια επίπεδα, τα οποία ο 3D Printer κατασκευάζει με διαδοχικές στρώσεις υλικού, το ένα πάνω στο άλλο, από κάτω προς τα πάνω με ακρίβεια δεκάτων του χιλιοστού. Αποφάσισα να ασχοληθώ με αυτό γυρνώντας στην Ελλάδα το 2012, όπου τα αρχιτεκτονικά έργα μεγάλης κλίμακας ήταν περιορισμένα λόγω κρίσης. Έχοντας εμπειρία πάνω στον ψηφιακό σχεδιασμό και δεδομένου ότι ήδη από το το 2010 η τρισδιάστατη εκτύπωση είχε αρχίσει να μπαίνει στο χώρο της μόδας και του κοσμήματος, ξεκίνησα να πειραματίζομαι με την κατασκευή τρισδιάστατα εκτυπωμένων κοσμημάτων. Κατέληξα στη σειρά JUL «εκτυπωμένη» σε μαύρο νάιλον” εξηγεί η σχεδιάστρια για την πρωτοποριακή αυτή μέθοδο.

Photo by Chrysokona Mavrou
“Μια βασική διαφορά του 3D κοσμήματος είναι η δυνατότητα του customization. Συνήθως, τα «συμβατικά» κοσμήματα προκύπτουν αποκλειστικά από τον σχεδιαστή. Στα τρισδιάστατα εκτυπωμένα κοσμήματα, υπάρχει η δυνατότητα ο σχεδιαστής να θέσει ορισμένες αρχές και ορισμένες μεταβαλλόμενες παραμέτρους. Αυτός που θα τα φορέσει μπορεί να παρέμβει στο σχεδιασμό, να αλλάξει τις παραμέτρους και να το προσαρμόσει στο σώμα και το γούστο του. Για παράδειγμα, οι αρχές σχεδιασμού της σειράς JUL είναι οι εξής: τοποθετούνται κάποια σημεία στο (ψηφιακό) στέρνο, ενώνονται με τριγωνισμό Delaunay και καθορίζεται ποιο σημείο θα ενώνεται με ποιο, και θα μεταβάλλεται κατά βούληση για να είναι πιο ενδιαφέρον το αποτέλεσμα. Μπορεί κάποιος να μου στείλει το 3D σκαναρισμένο ομοίωμά του και να προσαρμόσω τα σημεία στο δικό του σώμα ή μετά από συνεργασία μαζί μου να ορίσουμε διαφορετικά σημεία και τρόπους ένωσής τους καταλήγοντας στο δικό του μοναδικό κόσμημα".

Photo by Chrysokona Mavrou
Συνέχεια στη σελίδα 2
"Μελλοντικά φιλοδοξώ να δημιουργήσω ένα σύστημα σε μια online πλατφόρμα όπου ο χρήστης θα μπορεί απευθείας να σχεδιάζει το κόσμημά του με τις αρχές που θα έχω θέσει. Τα κομμάτια της σειράς JUL που κυκλοφορούν στην αγορά είναι ένα παράδειγμα του συστήματος που έχει βάση το δικό μου σωματότυπο, αλλά λόγω των ασημένιων αλυσίδων είναι ευπροσάρμοστα. Το προτέρημα των συγκεκριμένων κοσμημάτων σε μαύρο νάιλον σε σχέση με άλλα νομίζω ότι είναι η υφή του υλικού τους και το ελάχιστο βάρος τους”.
Το 3D printing στο design και η κατασκευή ενός τρισδιάστατου κοσμήματος
“Εκτός από την παραμετροποίηση που αναφέραμε, το 3D Printing παρέχει άμεση σχέση του σχεδιασμού με την κατασκευή και έλεγχο του τελικού προϊόντος και σε επίπεδο μορφής και σε επίπεδο χρόνου και κόστους. Είναι δυνατόν να υλοποιηθούν ακόμα και εξεζητημένες μορφές, μέσα σε λίγες ώρες, σε ποικίλα υλικά, χωρίς την δημιουργία καλουπιών και χωρίς φύρα υλικού. Ο σχεδιαστής μπορεί να «τυπώσει» μια παραλλαγή, να διορθώσει ατέλειες, να «ξανατυπώσει» άλλες παραλλαγές, μέχρι να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα”.
Το 3D printing στο design και η κατασκευή ενός τρισδιάστατου κοσμήματος
“Εκτός από την παραμετροποίηση που αναφέραμε, το 3D Printing παρέχει άμεση σχέση του σχεδιασμού με την κατασκευή και έλεγχο του τελικού προϊόντος και σε επίπεδο μορφής και σε επίπεδο χρόνου και κόστους. Είναι δυνατόν να υλοποιηθούν ακόμα και εξεζητημένες μορφές, μέσα σε λίγες ώρες, σε ποικίλα υλικά, χωρίς την δημιουργία καλουπιών και χωρίς φύρα υλικού. Ο σχεδιαστής μπορεί να «τυπώσει» μια παραλλαγή, να διορθώσει ατέλειες, να «ξανατυπώσει» άλλες παραλλαγές, μέχρι να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα”.

Photo by Chrysokona Mavrou
“Ξεκινάω θέτοντας τις αρχές σχεδιασμού για τη σειρά, ανάλογα με το εκάστοτε concept. Έπειτα σχεδιάζω κάποια ψηφιακά μοντέλα πάνω στο σκαναρισμένο ψηφιακό ομοίωμά μου (3D scan), τα «εκτυπώνω» και βλέπω αν όντως η εφαρμογή τους είναι αυτή που έχω υπολογίσει. Το μόνο που δεν μπορώ να ελέγξω κατά το σχεδιασμό είναι το βάρος, οπότε μπορεί το αντικείμενο να είναι σχεδιαστικά αυτό που θέλω, αλλά «εκτυπωμένο» να έχει αστοχίες, πχ κάποια σκουλαρίκια μπορεί να μην κρέμονται σωστά. Συνεχίζω να διορθώνω και να «εκτυπώνω» μέχρι να φτάσω στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Έπειτα δένω τα 3D prints με ασημένιες αλυσίδες, ή γάντζους αν πρόκειται για σκουλαρίκια, και τέλος σχεδιάζω και την αντίστοιχη συσκευασία. Η διαδικασία αυτή συνήθως παίρνει από λίγες εβδομάδες μέχρι κάποιους μήνες, ανάλογα με την πολυπλοκότητα του σχεδίου".

Photo by Christos Karamanis
“Τα σχόλια που λαμβάνω για το σχεδιασμό των κοσμημάτων είναι πολύ θετικά. Η ερώτηση που προκύπτει συνήθως από τον κόσμο αφορά στο υλικό τους και όταν εξηγώ τη διαδικασία κατασκευής ο κόσμος δείχνει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται με το 3D printing και στην Ελλάδα, γράφονται περισσότερα άρθρα γι αυτό και κάθε τόσο εμφανίζονται καινούρια 3D prints σε καταστήματα design αντικειμένων και σε πωλητήρια Μουσείων. Μια έκθεση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών το Δεκέμβριο του 2014 έκανε ακόμα πιο άμεσα κατανοητή τη διαδικασία στο Αθηναϊκό κοινό. Οι δυνατότητες του 3D printing είναι τεράστιες και κάθε τόσο έχουμε καινούριες εξελίξεις στον κλάδο: Βελτιώνεται η ποιότητα εκτύπωσης, διευρύνονται τα υλικά κατασκευής και βγαίνουν καινούρια προγράμματα σχεδιασμού που παρέχουν μεγαλύτερη ευκολία στη χρήση. Οι τιμές των 3D printers πέφτουν και σύντομα θα έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε έναν στο σπίτι μας και για ότι χρειαστούμε, από ένα κόσμημα, έως ένα μικρό χρηστικό αντικείμενο, πχ ένα βάζο, ένα ανοιχτήρι κλπ, να αγοράζουμε ένα ψηφιακό μοντέλο ως αρχείο από το διαδίκτυο και να εκτυπώνουμε το αντικείμενο στο 3D printer μας”.
Τα κοσμήματα της Χρυσοκώνας Μαύρου μπορείς να τα βρεις στο online κατάστημά της, στην Αθήνα στο Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς, στο Forget Me Not στην Πλάκα, και στο Φ18 στην Ακρόπολη, στη Θεσσαλονίκη στο SHOP ilisia και σε κάποια νησιά στο Αιγαίο όπως την Αντίπαρο, την Κρήτη και τη Σάμο.
Photo - πορτρέτο: Adam Doulgerakis