Τέσσερις Ελληνίδες δημιουργοί από τη ζωντανή resort wear σκηνή μας συστήνουν τα brands τους.
Ταυτόχρονα με το κομβικό σημείο για την ανθρωπότητα όπου το ταξίδι γίνεται από ανάγκη αναψυχή, γεννιέται και η ζήτηση για ρούχα ιδανικά για το κλίμα ζεστών εξωτικών προορισμών, που να συνδυάζουν την κομψότητα με την άνεση. Είναι η αρχή της ιστορίας του resort wear, που πολύ γρήγορα θα ταυτιστεί με φιγούρες του διεθνούς jet set που δείχνουν στον υπόλοιπο πλανήτη ότι η επιθυμία για διακοπές και η φιλοσοφία του dolce far niente είναι ένα πανανθρώπινο δικαίωμα.
Resort Wear | Μια σύντομη αναδρομή
Πρώτη η Coco Chanel δημιούργησε τη δεκαετία του ’20 συλλογές από ανάλαφρα υφάσματα και κομψά αξεσουάρ, ιδανικά για τις εξορμήσεις στη Γαλλική Ριβιέρα. Ήταν όμως ο "πρίγκιπας των prints" Emilio Pucci που διαμόρφωσε με την ψυχεδελική ιδιοφυΐα του και την πρώτη του μπουτίκ στο Κάπρι το 1950 την αισθητική του resort wear.
Στη χώρα μας το έκανε ο Γιάννης Τσεκλένης, αλλά η υπόλοιπη σκηνή εγκλωβίστηκε γρήγορα σε μια φολκλόρ απόδοση της ελληνικότητας, που παραμένει αναπόδραστα ταυτισμένη με το καλοκαίρι, τα σμαραγδένια νερά και το άπλετο φως.

Μέχρι που η νέα γενιά Ελλήνων σχεδιαστών αντιλήφθηκε ότι το resort wear μπορεί να γίνει ένα όχημα προώθησης της ελληνικής μόδας αλλά και κουλτούρας σε παγκόσμιο επίπεδο. Συνδυάζοντας το φυσικό κάλλος της χώρας με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη αισθητική αντίληψη, τα εγχώρια resort wear brands γνωρίζουν αυτή τη στιγμή μεγάλη άνθηση σε εγχώριο αλλά και διεθνές επίπεδο.
Τέσσερις Ελληνίδες δημιουργοί από τη ζωντανή και όλο και πιο ισχυρή resort wear σκηνή, η Χρυσάνθη Κοκοτσάκη, η Ινώ Μέη, η Μαριλένα Ανδρεάδη και η Στεφανία Βαϊδάνη, μας συστήνουν τα brands τους που "ντύνουν" τα καλοκαίρια μας.
Χρυσάνθη Κοκοτσάκη - Aeraki

Ήξερε ότι ήθελε να κάνει κάτι καλοκαιρινό, γι’ αυτό και το 2021, όταν γεννιόταν η ιδέα του Aeraki, η Χρυσάνθη Κοκοτσάκη ξεκίνησε φτιάχνοντας υψηλής ποιότητας παρεό –το πιο pop resort wear item– με χειροποίητα prints. Φέτος το Aeraki λανσάρει την πρώτη του ολοκληρωμένη resort συλλογή, που έρχεται να συμπληρώσει το σύμπαν του.

Πώς οραματίζεσαι το μέλλον της ελληνικής μόδας; Θεωρείς ότι γίνονται τα σωστά βήματα προς την καθιέρωση μιας δυνατής ελληνικής fashion σκηνής;
Το μέλλον της μόδας στην Ελλάδα είναι αισιόδοξο και πολλά υποσχόμενο. Νέοι σχεδιαστές αλλά και επιχειρηματίες υλοποιούν συνεχώς καινοτόμες και πρωτότυπες ιδέες συνδυάζοντας την ελληνική κουλτούρα με φρέσκες σύγχρονες τάσεις. Στον τομέα των επενδύσεων αλλά και της υποστήριξης ναι μεν υπάρχουν θετικά σημάδια, αλλά θεωρώ πως ακόμα υπάρχει προοπτική βελτίωσης της ενίσχυσης της εξαγωγικής δραστηριότητας και της εξωστρέφειας των νέων επιχειρήσεων (συμμετοχή σε εκθέσεις, showroom κ.λπ.).
Θεωρείς πως το resort wear είναι κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της χώρας και όχημα προώθησης της ελληνικής δημιουργίας στο εξωτερικό;
Σε μια χώρα όπου έχουμε καλοκαίρι έξι μήνες τον χρόνο το resort wear δεν μπορεί παρά να είναι ένα σημαντικό κομμάτι προώθησης της ελληνικής δημιουργίας. Η Ελλάδα αποτελεί hot προορισμό για καλοκαιρινές διακοπές για ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο, που επιζητούν τον ήλιο, τη θάλασσα και το "slow living" που προσφέρει η χώρα μας. Το resort wear –ρούχα από ελαφριά υφάσματα και σε flowy γραμμές– αποτελεί την go-to επιλογή σε ένδυση, αντανακλώντας έτσι τον τρόπο ζωής στις διακοπές, όπου προέχουν η άνεση και η ευκολία. Θεωρώ πως είναι μια εξαιρετική πλατφόρμα προώθησης της ελληνικής αισθητικής και του design.


Πες μας τρία στοιχεία που έγιναν πηγή έμπνευσης για τη φετινή συλλογή του brand σου.
Ο ανοιξιάτικος ουρανός στην Ελλάδα με τα απαλά ιριδίζοντα χρώματα, τα λουλούδια στην πιο abstract μορφή τους και το ηλιοβασίλεμα, το οποίο αποτελεί μια σταθερά έμπνευσης κάθε καλοκαίρι.

Κατά την άποψή σου, ποια είναι τα must-haves της καλοκαιρινής γκαρνταρόμπας;
Σίγουρα παρεό, ελαφριά πουκάμισα και φορέματα, ένα ζευγάρι καλά δερμάτινα σανδάλια και χρυσά κοσμήματα.
Ινώ Μέη - Ino Mei

Η σχεδιάστρια και φωτογράφος Ινώ Μέη έδωσε το όνομά της στο premium resort wear brand που δημιουργήθηκε το 2017 ως εξέλιξη του καλλιτεχνικού project HeartbeatInk, το οποίο περιλαμβάνει το πρώτο online περιοδικό για tattoo στην Ελλάδα, τη σειρά ρούχων HeartbeatInk Apparel και μία γκαλερί τέχνης. Το Ino Mei έχει ταυτιστεί με αέρινα κιμονό με κρόσσια, από εξαιρετικής ποιότητας ύφασμα, μαγιό με άψογη εφαρμογή και τα μοναδικά grecian patterns, που εμπνέεται και δημιουργεί η ίδια η σχεδιάστρια με την ομάδα της.

Πώς οραματίζεσαι το μέλλον της ελληνικής μόδας; Θεωρείς ότι γίνονται τα σωστά βήματα προς την καθιέρωση μιας δυνατής ελληνικής fashion σκηνής;
Η ελληνική μόδα απαρτίζεται από ορισμένους εξαιρετικά ταλαντούχους σχεδιαστές και αξίζει μια πιο ορατή θέση στον παγκόσμιο χάρτη. Για να καθιερωθεί, χρειάζονται ακόμα πολλαπλές και μεθοδευμένες κινήσεις και ενίσχυση. Η σχετικά πρόσφατη συγκρότηση της Ελληνικής Ένωσης Σχεδιαστών Μόδας είναι σημαντική. Στο κομμάτι του resort wear θεωρώ ότι ο κάθε σχεδιαστής κάνει τα δικά του βήματα. Δεν υπάρχει κάτι συλλογικό. Ούτε κάποιου είδους στήριξη από την πολιτεία ούτε κίνητρα για να συνεχίσουμε να πραγματοποιούμε τις παραγωγές μας στην Ελλάδα εμείς που όντως παράγουμε στην Ελλάδα.
Κάθε χρόνο οι συνθήκες γίνονται ακόμα πιο δύσκολες. Τα πολύ καλά ραφεία είναι ελάχιστα και δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στον συσσωρευμένο φόρτο εργασίας, ενώ τα κόστη της παραγωγής κάθε χρόνο ανεβαίνουν. Οι δειγματισμοί και οι εκθέσεις για τις καλοκαιρινές μας συλλογές λαμβάνουν χώρα λάθος εποχή.
Θεωρείς πως το resort wear είναι κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της χώρας και όχημα προώθησης της ελληνικής δημιουργίας στο εξωτερικό;
Ναι, σαφώς και είναι. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που ανέφερα προηγουμένως την απουσία στήριξης από την πολιτεία. Η χώρα μας κάθε καλοκαίρι είναι πόλος έλξης για εκατομμύρια ανθρώπους από το εξωτερικό. Οι δημιουργίες των Ελλήνων σχεδιαστών, που είναι εμπνευσμένες από την Ελλάδα και φωτογραφημένες σε ελληνικά τοπία, συντελούν στην προβολή της χώρας. Φέτος η resort συλλογή μου, που πάντα περιλαμβάνει μοτίβα με ξεκάθαρα ορατό το ελληνικό στοιχείο και στη φίρμα μου αναγράφεται "Made in Athens", έχει τοποθετηθεί σε τέσσερα σημεία στις Μαλδίβες. Αυτό δεν αποτελεί έμμεση προβολή της Ελλάδας;


Πες μας τρία στοιχεία που έγιναν πηγή έμπνευσης για τη φετινή συλλογή του brand σου.
Τα πολύτιμα μέταλλα, το λευκό φως και η κίνηση του αέρα.

Κατά την άποψή σου, ποια είναι τα must-haves της καλοκαιρινής γκαρνταρόμπας;
Ολόσωμα μαγιό, φορεμένα σαν κορμάκι, μία φούστα με κρόσσια, μίνι κιμονό, φορεμένα σκέτα ή με παντελόνες, και μάξι αέρινα φορέματα.
Μαριλένα Ανδρεάδη - Maan

Το καλοκαίρι του 2016 η Μαριλένα Ανδρεάδη μετά από μακρά και ποικίλη εμπειρία στον χώρο της μόδας αποφάσισε να ιδρύσει το δικό της brand, το Maan, που ενσωματώνει στην ταυτότητά του τη fuss-free ζωή στις Κυκλάδες, τον σεβασμό σε κάθε γυναικεία σιλουέτα αλλά και στο περιβάλλον. Όλες οι συλλογές παράγονται τοπικά και ηθικά και από υψηλής ποιότητας υφάσματα, φτιαγμένα από 100% ανακυκλωμένες ίνες.
Για την καμπάνια της φετινής συλλογής πραγματοποιήθηκε open call στην Αντίπαρο, μέσα από το οποίο προέκυψε ένα "Friemily" με 24 ξεχωριστούς χαρακτήρες όλων των ηλικιών και σωματότυπων, που φωτογραφήθηκαν με τα μαγιό Maan.

Πώς οραματίζεσαι το μέλλον της ελληνικής μόδας; Θεωρείς ότι γίνονται τα σωστά βήματα προς την καθιέρωση μιας δυνατής ελληνικής fashion σκηνής;
Δεν είμαι απόλυτα βέβαιη για το πώς ακριβώς οραματίζομαι το μέλλον της ελληνικής μόδας. Ωστόσο, αισθάνομαι ότι υπάρχουν brands, όπως τα Ancient Greek Sandals και το Zeus+Δione, τα οποία στέκονται ισάξια απέναντι σε διεθνή brands. Είναι ωραίο που έχουμε δυνατά ονόματα που προάγουν την ελληνικότητα και το ελληνικό lifestyle. Στη Maan έχουμε, επίσης, επεκταθεί τα τελευταία χρόνια σε αγορές του εξωτερικού, κυρίως στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, προβάλλοντας την αυθεντικότητα του ελληνικού καλοκαιριού και της απλής νησιωτικής ζωής. Η μόδα που προσωπικά με προσελκύει είναι αυτή που υποστηρίζει την απλότητα και το στυλ χωρίς περιττά στολίδια.
Θεωρείς πως το resort wear είναι κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της χώρας και όχημα προώθησης της ελληνικής δημιουργίας στο εξωτερικό;
Ναι, φυσικά, το resort wear είναι κάτι που μπορούμε να "εξάγουμε". Αυτό που πραγματικά πρέπει να επιδιώκουμε να προωθούμε μέσω του resort wear είναι το αυθεντικό ελληνικό lifestyle, το οποίο είναι ακριβώς αυτό που αναζητούν όσοι επισκέπτονται τη χώρα μας. Οι άνθρωποι που έρχονται στην Ελλάδα για τουρισμό από άλλες χώρες δεν έρχονται για να βιώσουν τον αμερικανικό ή τον μεξικανικό τρόπο ζωής ή οποιονδήποτε άλλο πολιτισμό. Οφείλουμε, λοιπόν, να σεβόμαστε και να προάγουμε την ελληνικότητά μας.


Πες μας τρία στοιχεία που έγιναν πηγή έμπνευσης για τη φετινή συλλογή του brand σου.
Το ελληνικό τοπίο αποτελεί πάντα πηγή έμπνευσης για όλες τις συλλογές της Maan. Φέτος έχουμε δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικό μοτίβο, το Archipelago print, το οποίο, όπως υποδηλώνει και το όνομά του, είναι εμπνευσμένο από τη γεωγραφική πολυπλοκότητα και την ποικιλία του Αρχιπελάγους. Οι ρίγες σε αποχρώσεις που θυμίζουν την αρχιτεκτονική των Κυκλάδων και τα δύο βασικά χρώματα που συναντά κανείς στα νησιά –το γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας και η τερακότα της γης– συμπληρώνουν την παλέτα.

Κατά την άποψή σου, ποια είναι τα must-haves της καλοκαιρινής γκαρνταρόμπας;
Μαγιό, μαγιό, μαγιό!
Στεφανία Βαϊδάνη - Stefania Vaidani

Όταν δεν τρέχει για να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του ομώνυμου brand της, η Στεφανία Βαϊδάνη ταξιδεύει ανά τον κόσμο για να γεμίσει με εικόνες που θα της δώσουν έμπνευση για την επόμενη συλλογή της. Το brand Stefania Vaidani, που έχει αγαπηθεί από διεθνείς celebrities και έχει βάλει την ιδρύτριά του στη λίστα "30 under 30" του Forbes, δημιουργήθηκε το 2018 και χαρακτηρίζεται από ρομαντική αισθητική, μια διακρατική vintage επιρροή και θηλυκή ενέργεια. Vegan δέρμα, οργανικό βαμβάκι και άλλα ανακυκλωμένα υφάσματα συνθέτουν το 99% των συλλογών κάθε σεζόν, τα prints σχεδιάζονται στο χέρι και όλα τα items διακοσμούνται με μοναδικά χειροποίητα κουμπιά.

Πώς οραματίζεσαι το μέλλον της ελληνικής μόδας; Θεωρείς ότι γίνονται τα σωστά βήματα προς την καθιέρωση μιας δυνατής ελληνικής fashion σκηνής;
Οραματίζομαι την ελληνική μόδα πιο βιώσιμη όσον αφορά τα υλικά που χρησιμοποιούμε αλλά και τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους που εργάζονται σκληρά στις ελληνικές παραγωγές. Θα ήθελα παράλληλα να βλέπω ολοένα και περισσότερα ταλέντα να ξεδιπλώνουν τις ιδέες τους χωρίς να φοβούνται να εκφραστούν ή να τολμήσουν. Έχουν ξεκινήσει να γίνονται σημαντικά βήματα προς αυτό, κάτι που δίνει ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον της ελληνικής μόδας.
Θεωρείς πως το resort wear είναι κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της χώρας και όχημα προώθησης της ελληνικής δημιουργίας στο εξωτερικό;
Σαφώς και είναι ένα όχημα προώθησης της ελληνικής μόδας στο εξωτερικό. Η Ελλάδα συνδέεται με τον τουρισμό, καθώς αποτελεί μία από τις πιο ζεστές και όμορφες χώρες όσον αφορά το κλίμα, τη φύση και τα νησιά της. Θέλοντας και μη, οι δημιουργοί της, όντας κοντά στη θάλασσα και τη φύση, εμπνέονται από αυτές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τα ελληνικά resort wear brands διαπρέπουν στο εξωτερικό. Θα έλεγε κανείς ότι είναι στοιχείο της ταυτότητάς μας.


Πες μας τρία στοιχεία που έγιναν πηγή έμπνευσης για τη φετινή συλλογή του brand σου.
Η συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2024 είναι εμπνευσμένη από την επίσκεψή μου στο Περού τον Απρίλιο του 2023. Ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Το Περού είναι μια χώρα με καρδιά πολλών αποχρώσεων. Πλεκτά που υμνούν την εγχώρια δεξιοτεχνία, λουλακί μπλε και βυσσινί κόκκινα νήματα σε ρούχα ιθαγενών. Καστανόξανθα τοπία με αναβαθμίδες –μια διαχρονική υπενθύμιση της αγροτικής εφευρετικότητας των Ίνκας– ωριμάζουν σε ζωντανό πράσινο. Οι σιλουέτες και οι παλέτες της συλλογής είναι εμπνευσμένες από 14 διαφορετικές πόλεις του Περού. Από την έρημο Ίκα έως τις Γραμμές της Νάσκα, από τα ιστορικά ερείπια του Κούσκο και το Μάτσου Πίτσου μέχρι την οροσειρά Βινικούνκα ή, αλλιώς, Rainbow Mountain.

Κατά την άποψή σου, ποια είναι τα must-haves της καλοκαιρινής γκαρνταρόμπας;
Για εμένα τα must-haves μιας γκαρνταρόμπας καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου είναι ένα λευκό πουκάμισο από ποπλίνα, ένα denim παντελόνι, μια καμπαρντίνα σε γήινα χρώματα και ένα λευκό T-shirt. Με αυτά τα τέσσερα κομμάτια μπορείς να συνθέσεις τα καθημερινά αλλά και τα βραδινά looks σου.