Σε μία ανατρεπτική κίνηση από τον όμιλο Kering, ο Demna είναι ο νέος creative director της Gucci, κάτι που όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις, δεν περίμενε κανείς.
Τα συναισθήματα που προκάλεσε η ανακοίνωση ότι ο Demna είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Gucci μετά την αποχώρηση του Sabato De Sarno μπορεί να τα περιγράψει μονάχα αυτό meme.
Λογικά, αυτή είναι η κατάσταση που επικράτησε σε κάθε αίθουσα σύνταξης εχθές το απόγευμα, καθώς ο όμιλος Kering, στον οποίο ανήκουν αμφότεροι Gucci και Balenciaga, αποφάσισε να διορίσει τον Demna creative director του ιταλικού οίκου. Εκτός του ότι πρόκειται για μία εντελώς αναπάντεχη μετακίνηση - οι φήμες ήθελαν μέχρι πρότινος τον Hedi Slimane, πρώην creative director της Celine, να αναλαμβάνει τα ηνία του οίκου - χαιρετίστηκε με εξαιρετικά μεγάλη δυσπιστία. Κυρίως γιατί ο Demna, αδιαμφισβήτητα ένας από τους πιο ταλαντούχους σχεδιαστές της γενιάς του, τον τελευταίο καιρό, φαίνεται κουρασμένος.
Από τα ψηλά στα χαμηλά
Η "πτώση” του Demna έχει τις ρίζες της πίσω στο Balenciaga Gate, ένα σκάνδαλο που μοιάζει κανείς να μη θυμάται πια. Ευτυχώς, καθώς κατά την άποψη της υπογράφουσας, η επιλογή του Demna να συμπεριλάβει σε καμπάνια με αξεσουάρ που έχουν BDSM αναφορές ανήλικα παιδιά ήταν ομολογουμένως ατυχή, όμως ο σχεδιαστής υπήρξε και θύμα κακού timing. Το woke κίνημα βρίσκονταν εκείνη τη στιγμή εν τη γενέσει του και έσκασε πάνω του. Αν το Balenciaga Gate συνέβαινε σήμερα, ίσως να υπήρχαν περισσότερες μετριοπαθείς φωνές που να στηρίζουν τον σχεδιαστή.
Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός φαίνεται να κλόνισε τη δημιουργικότητα του σχεδιαστή που για να… εξιλεωθεί αποφάσισε να τιμήσει την κληρονομιά του Cristóbal Balenciaga, αναπαράγοντας όλα τα κλισέ που επιστρατεύουν οι σχεδιαστές όταν παρουσιάζουν ανέπνευστες συλλογές όπως: "επιστροφή στους κώδικες”, "καταβύθιση στα αρχεία”, "το DNA του οίκου” κλπ. Για τον Demna, που έφερε μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση, αιχμηρή και προβοκατόρικη σε έναν ιστορικό οίκο και τον εκτόξευσε στην κορυφή, το εγχείρημα δεν λειτούργησε. Περισσότερο οδήγησε σε συγχυσμένες συλλογές που δεν αντανακλούσαν την αισθητική του ταυτότητα (με εξαίρεση τις couture) και ασφαλείς κινήσεις όπως το κοπιάρισμα του ίδιου του τού εαυτού.

Εδώ και πολλές σεζόν, δεν υπάρχει καμία εξέλιξη στο όραμα του Demna και κατά συνέπεια στον οίκο Balenciaga. Η εξήγηση ότι αυτό συμβαίνει επειδή ο σχεδιαστής αυτολογοκρίνεται, ως συνέπεια του σκανδάλου που στοίχισε πολύ ακριβά στον ίδιο και το brand που υπηρετούσε, ίσως πια να είναι λίγο αφελής. Κι αν ο Demna δεν έχει να δώσει πια κάτι άλλο; Αν μέχρι εκεί φτάνει η δημιουργικότητά του; Παρόλο που δεν είχε εκφραστεί με τόσο ξεκάθαρο τρόπο μέχρι σήμερα, αυτό είναι ένα ερώτημα που απασχολεί τους κριτικούς μόδας, αλλά και τους fashion lovers. Η ανακοίνωση, λοιπόν, ότι ο Demna αναλαμβάνει τα ηνία στην Gucci, έδωσε την ευκαιρία στους περισσότερους να εκφράσουν τις αμφιβολίες τους για αυτή την επιλογή. Δικαίως.
Ξυπνητήρι σε ώρα Gucci
Με τα έσοδα της Gucci να σημειώνουν πτώση από την αποχώρηση του Alessandro Michele κι έπειτα (σύμφωνα με τις οικονομικές αναφορές του 2024 τα έσοδα της Gucci για το 2024 ανήλθαν σε 7,7 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας πτώση 23%), είναι λογικό ο όμιλος Kering να αναζητά τον επόμενο μεγάλο οραματιστή που θα δώσει στον οίκο το πολυπόθητο φιλί της ζωής. Με τον Sabato De Sarno δοκίμασε αυτό που έκαναν και άλλα luxury brands από την αρχή αυτού του κυκεώνα μεταγραφών και αποχωρήσεων που πλέον ονομάζεται "μουσικές καρέκλες” - αντί να επενδύσει οικονομικά σε ένα μεγάλο όνομα, πήρε έναν φρέσκο, αλλά μη δοκιμασμένο σχεδιαστή, τον οποίο μάλιστα είχε την ευκαιρία να "πλάσει” σύμφωνα με τις απαιτήσεις της (ασιατικής!) αγοράς.

Ακόμα και εκείνοι που απογοητεύτηκαν από την ανάληψη καθηκόντων από τον Demna ελπίζουν στην αφύπνισή του. Ένα νέο πόστο σε έναν οίκο που, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, πάντα ονειρεύονταν να εργαστεί ίσως δώσει στον σχεδιαστή το κίνητρο που φαίνεται να έχει χάσει. Ας μην ξεχνάμε ότι επί Michele, Balenciaga και Gucci είχαν συνεργαστεί για τη δημιουργία μιας κοινής συλλογής με ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Πάντως, το AI φαντάστηκε πώς μπορεί να είναι η συλλογή Gucci δια χειρός Demna και το αποτέλεσμα είναι μάλλον τρομακτικό.
Στην αναλογική πραγματικότητα πάντως ακόμα δεν έχει συμβεί τίποτα, άρα υπάρχει ελπίδα. Ο Demna θα παρουσιάσει την τελευταία του couture συλλογή για τον Balenciaga τον Ιούλιο και είναι ακόμη άγνωστο πότε θα κάνει το ντεμπούτο του στον Gucci. Μαντεύουμε, ή πιο σωστά ελπίζουμε, ότι θα είναι για τη σεζόν FW 26-27, έτσι ώστε ο σχεδιαστής να έχει το χρόνο να ενσωματωθεί στη νέα του θέση. Η post-soviet, γκροτέσκα, γεμάτη underground αναφορές μόδα του Demna υπήρξε γοητευτική ήδη από την εποχή που συνέπραττε με τον αδερφό του Guram Gvasalia, στη VETEMENTS. Το γεγονός ότι την έφερε στον οίκο Balenciaga, δημιουργώντας ταυτόχρονα αξιοζήλευτης δεξιοτεχνίας κομμάτια που πράγματι υπηρετούσαν την ιστορία του οίκου, χωρίς όμως να μιμούνται το ύφος μιας άλλης εποχής που έχει περάσει ανεπιστρεπτί, κατέστησαν τον Demna έναν από τους πιο επιτυχημένους και τολμηρούς σχεδιαστές της γενιάς του.
Τώρα, του ανατίθεται ένα πιο δύσκολο task, Να ξεπεράσει τον εαυτό του. Να δει πέρα και πάνω από τη μανιέρα στην οποία έχει εγκλωβιστεί και να αποφασίσει αν θέλει να γίνει ένας σχεδιαστής που καθορίσει το μέλλον ενός ακόμη ιστορικού οίκου ή μια μίζερη επανάληψη του λαμπρού μεν, πολυφορεμένου δε, παρελθόντος του. Το στοίχημα είναι μεγάλο, αν όμως ο Demna αφεθεί ελεύθερος ίσως να πετύχει ένα "Gucci revival” όμοιας έντασης (και όχι αισθητικής, άλλωστε κανείς δεν απαιτεί από εκείνον κάτι τέτοιο) με εκείνο που κατάφερε ο Tom Ford στα 90’s. Του το ευχόμαστε με όλη μας την καρδιά.