Ποιοι είναι οι λόγοι πίσω από την παραίτηση του σχεδιαστή, και ποιοι οι πιθανοί διάδοχοί του;
Πριν λίγη ώρα, ο CEO του Dior, Sidney Toledano, δήλωσε, και επίσημα, ότι ο διευθυντής δημιουργικού, Raf Simons, μετά από τρεισήμισυ χρόνια στο τιμόνι του οίκου, αποφάσισε να μην ανανεώσει το συμβόλαιό του. Μπορεί η διεύθυνση ενός iconic label, όπως είναι ο παρισινός οίκος, να αποτελεί την δουλειά των ονείρων χιλιάδων σχεδιαστών της βιομηχανίας της μόδας, αλλά ο 47χρονος Βέλγος είναι αποφασισμένος να κάνει το επόμενο βήμα στην καριέρα του. Ποιο θα είναι αυτό; Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να ξέρουμε. Ποιες είναι, όμως, οι αιτίες πίσω από αυτή την ξαφνική αποχώρηση;

Παρότι ο Simons κατάφερε όντως να οδηγήσει τον Dior σε μία νέα εποχή (πράγμα που, μετά την απόλυση του John Galliano φαινόταν σχεδόν αδύνατο), αφήνοντας τους προϊστάμενούς του απόλυτα ικανοποιημένους δημιουργικά αλλά και εμπορικά (σύμφωνα με τα στοιχεία, από το 2011 ο οίκος αύξησε τις πωλήσεις του κατά 60%), ο ίδιος δεν έκρυψε ποτέ την πίεση υπό την οποία εργαζόταν για να παράγει, κάθε χρόνο, έξι συλλογές, εκ των οποίων οι δύο ήταν υψηλής ραπτικής, και τις επιπτώσεις που είχε αυτή στην δημιουργικότητά του. Άλλωστε, αυτή ακριβώς η πίεση ήταν που οδήγησε στην κατάρρευση του John Galliano. Στην περίπτωση του Simons, βέβαια, το απολύτως διαφορετικό background από αυτό του προκατόχου του, βοήθησε ώστε οι παρανοϊκοί ρυθμοί της δημιουργικής διαδικασίας να αντιμετωπιστούν πολύ πιο ισορροπημένα- ο ταλαντούχος creative director είχε μία σταθερά ήρεμη προσωπική ζωή, φιλίες στον χώρο 35 χρόνια, καθώς και έντονη την αίσθηση της ευθύνης απέναντι στον παρισινό οίκο. Αυτή, όμως, του δημιούργησε και εμπόδια σε σχέση με τον τρόπο που ο ίδιος ήθελε να αντιμετωπίζεται.

Στο ντοκιμαντέρ Dior and I, τα γυρίσματα του οποίου έγιναν την περίοδο που προετοίμαζε την πρώτη του συλλογή για τον οίκο, γίνεται εμφανές ότι ο Simons δεν ένιωθε άνετα με την επισημότητα που αντιμετωπίζεται οποιοσδήποτε σχεδιαστής αναλαμβάνει μία τόσο σημαντική θέση. Δεν του άρεσε να του μιλούν στον πληθυντικό, ή να τον προσφωνούν «κύριο». «Ας τον φωνάζουμε απλώς Raf, σε ένδειξη της εξέλιξής μας», λέει σε κάποια σκηνή ο Toledano, απευθυνόμενος στο προσωπικό του ατελιέ. Αυτό ακριβώς το «πρωτόκολλο» της high fashion ήταν που έκανε έναν σχεδιαστή avant garde –κατά κανόνα- αισθητικής να νιώθει αποκομμένος από όλα αυτά που τον εμπνέουν, και να φοβάται, ενδεχομένως, ότι η δημιουργική ματιά του απευθύνεται σε ένα διαφορετικό, αρκετά απρόσιτο κοινό.

Όλα αυτά, βέβαια, είναι εικασίες, οι οποίες ενδεχομένως θα διαλευκανθούν εν ευθέτω χρόνω, εφόσον ο ίδιος ο σχεδιαστής αποφασίσει να εξηγήσει τους λόγους που οδήγησαν στην παραίτησή του. Το επόμενο ερώτημα, φυσικά, είναι ποιος θα πάρει την θέση του. Και σε αυτό, είναι πάρα πολύ νωρίς, για να δοθεί απάντηση. Σίγουρα, τα ονόματα που θα ακουστούν θα είναι πολλά (εικάζουμε ήδη αυτά των Riccardo Tisci και Phoebe Philo, και έχουμε μία προσωπική προτίμηση στον Erdem Moralioglu). Σίγουρα, τις επόμενες μέρες, θα έχουμε περισσότερες πληροφορίες.