Η μόδα συρρικνώνει το πιο προσωπικό γυναικείο αξεσουάρ, και μας προκαλεί να χωρέσουμε όλα τα απαραίτητα στην σούπερ μίνι εκδοχή του
Η Καρίν Ρόιτφελντ κυκλοφορεί παντού με τα χέρια στις τσέπες, όπως άλλωστε και η Βικτόρια Μπέκαμ. Κανείς δεν ξέρει ποια είναι η αγαπημένη τσάντα της Άννα Γουίντουρ διότι εμφανίζεται μόνο με το κινητό στο χέρι. Ακόμα και η Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ αποχωρίστηκε πρόσφατα το αγαπημένο της φετίχ - την τσάντα που ο βρετανικός οίκος Launer δημιούργησε αποκλειστικά για εκείνη σε όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου - και φωτογραφήθηκε με τα χέρια στις τσέπες. Το να κυκλοφορείς με τα χέρια ελεύθερα είναι τελικά προνόμιο ή trend;

BAG STORIES
Η ιδιαίτερη, προσωπική σχέση που έχει η γυναίκα με την τσάντα της έχει την δική της ιστορία. Αν πάμε πίσω στα τέλη του 18ου αιώνα, όταν η μόδα εστίαζε στον εντυπωσιασμό παρά στην λειτουργικότητα, οι κυρίες της εποχής επιδείκνυαν τις πληθωρικές τουαλέτες τους ενώ όλα όσα χρειάζονταν χωρούσαν μέσα στην μικρή τους ποσέτ. Για πολλά χρόνια ακόμη, η μικρή τσάντα ήταν αξεσουάρ της υψηλής κοινωνίας και σύμβολο πλούτου και κοινωνικής θέσης. Αυτό άλλαξε με μια συγκυρία-σταθμό και το λανσάρισμα της ευρύχωρης τσάντας Birkin που δημιούργησε ο οίκος Hermes στα ‘80s με έμπνευση το style icon της εποχής Τζέιν Μπέρκιν, σηματοδοτώντας ένα νέο σύμβολο θηλυκότητας και εγκαινιάζοντας την εποχή των it bags. Το street style τις καθιέρωσε, οι celebrities τις απογείωσαν κι η επένδυση χιλιάδων ευρώ σε μια statement τσάντα έγινε σκοπός ζωής για κάθε fashionista.
LESS IS MORE
Και φτάνουμε στο σήμερα. Στην εποχή του fast forward, του multitasking και της υψηλής τεχνολογίας που το smartphone γίνεται ένα έξυπνο εργαλείο που χωράει όλη μας την ζωή. Αναθεώρηση του τι είναι απαραίτητο κι επιστροφή στην πρακτική πλευρά της ζωής και της μόδας, λοιπόν, είναι το μότο της εποχής με το less is more να αποδεικνύεται πιο επίκαιρο από ποτέ όπως υπαγορεύει άλλωστε και η διάσημη μέθοδος Κονμαρί της Γιαπωνέζας Μαρί Κόντο που μας δίδαξε τα μυστικά της οικονομίας του χώρου και του χρόνου κι έβαλε σε τάξη όχι μόνο τις ντουλάπες μας αλλά και την ζωή μας. Κάτι ανάλογο προτείνουν και οι σχεδιαστές σήμερα, με ρούχα "έξυπνα”, πολυμορφικά και λειτουργικά (με πολλά φερμουάρ, θήκες και τσέπες) που μας αποδεσμεύουν, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τα αξεσουάρ. Και κάπως έτσι περάσαμε από τις statement στις micro bags, μια τάση που ξεκίνησε όπως πάντα ο πρωτοπόρος Karl Lagerfeld, φυσικά, όταν το 2015 λάνσαρε την μινιατούρα της iconic Peekaboo του οίκου Fendi.

Από τότε οι designers άρχισαν να παίζουν με τα μεγέθη και να συρρικνώνουν τις τσάντες με αποκορύφωμα το πολυφωτογραφημένο Le Sac Chiquito του οίκου Jacquemus που μας πάει πίσω στην σεξουαλική απελευθέρωση των ‘70s όταν η μικρή, cross-body τσάντα καθιερώθηκε για να δώσει ακόμα μία ελευθερία στις γυναίκες, την ελευθερία της κίνησης. Χέρια ελεύθερα, λοιπόν, είναι το fashion mantra του φετινού καλοκαιριού με τσάντες μικροσκοπικές που άλλοτε φοριούνται στον λαιμό σαν κολιέ, ή στον καρπό σαν βραχιόλι ή στην μέση ως προέκταση της ζώνης.

ΗΡΘΕ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ IT BAG;
Φυσικά και όχι. Η τσάντα ήταν και θα παραμείνει "επένδυση”. Δεν είναι τυχαία η μεγάλη, προγραμματισμένη έκθεση του μουσείου V&A του Λονδίνου Bags: inside out (που λόγω κορωνοϊού αναβλήθηκε για αργότερα). Μια επίκαιρη έκθεση πάνω στην σημασία και την ιστορική πορεία του γυναικείου αξεσουάρ που αντανακλά τις κοινωνικές ανάγκες και συνθήκες κάθε εποχής. Από την Baguette του οίκου Fendi που έγινε διάσημη στα χέρια της Κάρι Μπράντσο μέχρι την Lady Dior που ταυτίστηκε με το ανεπανάληπτο στιλ της πριγκίπισσας Νταϊάνα κι από την Kelly bag του οίκου Hermes με την οποία έκρυβε η Γκρέις Κέλι την εγκυμοσύνη της μέχρι την πάνινη shopper bag της Anya Hindmarch που έκανε statement περιβαλλοντικής αφύπνισης με το logo "I’m not a plastic bag”, η τσάντα εξακολουθεί να είναι προσωπική υπόθεση και να αποτελεί σύμβολο θηλυκότητας και πολυτέλειας με συλλεκτική αξία και αυξανόμενη ζήτηση. Ποια είναι η διαφορά; Η τσάντα σήμερα δεν είναι σημαντική επειδή το επιβάλλουν τα trends ή οι ρυθμοί της ζωής, έχει ξαναβρεί την θέση του εκλεκτικού αξεσουάρ που σηματοδοτεί το προσωπικό στιλ και έχουμε την επιλογή να την κρατάμε όταν και επειδή το θέλουμε.

Η βιομηχανία της μόδας εξακολουθεί να επενδύει στο statement αξεσουάρ - στην Γαλλία μόνο απασχολούνται πάνω από 130.000 εργαζόμενοι σε 9.500 επιχειρήσεις με κέρδη άνω των 25 εκ ευρώ - ενώ iconic τσάντες όπως μια Birkin του οίκου Hermes και μια 2.55 του οίκου Chanel όχι μόνο δεν έχουν χάσει την αξία τους αλλά την έχουν δει να δεκαπλασιάζεταi μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια.