Η ταχύτατα ανερχόμενη σχεδιάστρια και κάτοχος του βραβείου LVΜΗ, Ellen Hodakova Larsson, παρουσίασε τη νέα της συλλογή στην εβδομάδα μόδας του Παρισιού.
H Ellen Hodakova Larsson εξαργύρωσε ταχύτατα τη φήμη που της χάρισε η κατάκτηση του φετινού βραβείου του ομίλου LVMH παρουσιάζοντας την πολυαναμενόμενη συλλογή HODAKOVA SS25 στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού. Δίνει τον τόνο ήδη από το πρώτο look. Ένα παντελόνι μεταμορφώνεται σε φόρεμα με υπερμεγέθεις ώμους.
Η επαναχρησιμοποίηση, η αποδόμηση και η avant-garde προσέγγιση επιμένουν. Όμως είναι ξεκάθαρο ότι η Hodakova, μετά από την αναγνώριση του κραταιού ομίλου, αλλά και την προτίμηση που της δείχνουν Α-listers όπως η Kate Blanchett, θέλει να γίνει όλο και πιο φορέσιμη. Φυσικά, εξακολουθεί να είναι ένα brand που αφορά τις τολμηρές και εκείνες που κατανοούν τη φιλοσοφία της σχεδιάστριας. Ποια είναι αυτή;
Η επαναχρησιμοποίηση ως φιλοσοφία και όχι ως πρόκληση
Πριν από μόλις λίγες εβδομάδες γράφαμε με αφορμή τη βράβευση της νέας σχεδιάστριας από τη Σουηδία: "Η 32χρονη Ellen Hodakova Larsson, μεγάλωσε λίγο έξω από τη Στοκχόλμη σε μια φάρμα με άλογα. Η μητέρα της, μοδίστρα που εξειδικεύονταν στη γούνα, πήγαινε τη Larsson και τον αδελφό της σε second hand καταστήματα, όπου έψαχναν για κομμάτια που μπορούσαν να μεταποιήσουν.
"Μεγαλώσαμε με τη νοοτροπία ότι μπορείς να φτιάξεις ό,τι θέλεις από το τίποτα”, λέει σε συνέντευξή της στο περιοδικό W. "Μας έμαθε πώς να βλέπουμε τα πράγματα με φαντασία. Νομίζω ότι αυτό είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της διαδρομής μου”. Από τον στρατιωτικό πατέρα της πήρε την αισθητική, την αγάπη του για την τέχνη και τον δυναμισμό του. Και από τη γιαγιά της, την μαμά της μητέρα της, την οποία η σχεδιάστρια αποκαλεί "μεγαλύτερη έμπνευσή της”, πήρε το πατρικό της όνομα και το έκανε brand: Hodakova". Στις καταβολές της λοιπόν βρίσκεται ο πυρήνας του οράματός της. Αυτό που την οδηγεί να δημιουργεί "ενοχλητικά" και φαινομενικά "άβολα" ρούχα τα οποία όμως διαθέτουν κάτι που η μόδα σήμερα υπολείπεται - φρεσκάδα.
Μπορεί η χρήση απροσδόκητων αντικειμένων στη μόδα να μην είναι κάτι νέο (το έκανε πρώτος απ’ όλους ο Jeremy Scott, το έκανε πρόσφατα και ο Demna), όμως η Hodakova διαθέτει μία εντελώς φρέσκια ματιά και τη φιλοσοφία της επαναχρησιμοποίησης που διδάχτηκε από μικρή. Ο τρόπος με το οποίο επιμελείται το styling δείχνει πως δεν επιθυμεί να κάνει απλώς "wierd” για το "weird”. Έρχεται πραγματικά με μία νέα πρόταση.
Αυτό που μπορεί να φαίνεται αντιαισθητικό ή έστω απίθανο στη θεωρία γίνεται μέσα από το όραμα της σχεδιάστριας εκπληκτικά σέξι και πάνω απ' όλα πράξη. "Είναι μια μαγική στιγμή όταν βλέπεις ένα πράγμα να γίνεται κάτι άλλο”, λέει για τις δημιουργίες της. "Οι περισσότεροι άνθρωποι βλέπουν έναν σωρό ζώνες και σκέφτονται ότι κανείς δεν μπορεί να το θέλει αυτό, αλλά εσύ αφιερώνεις ώρες και δημιουργείς ένα φόρεμα από αυτές, με ένα μείγμα τόσο σκληρότητας όσο και απαλότητας”.
Φορέσιμα και Ανατρεπτικά
Το εντυπωσιακό είναι ότι η Hodakova έχει ήδη καταφέρει να κάνει το brand της να λειτουργήσει σε επίπεδο λαϊκότητας (με την έννοια του ποπ, του μαζικού), μιας και διαθέτει εκπροσώπηση λιανικής σε 16 χώρες. Η σχεδιάστρια δεν κάνει μόδα μόνο για το catwalk ή μόδα σαν Τέχνη, αλλά πραγματικά φορέσιμα κομμάτια με καθημερινά αντικείμενα ερμηνευμένα με τρόπους που δεν θα μπορούσαμε να έχουμε φανταστεί. Αυτή της την κατεύθυνση την επισφραγίζει με τη συλλογή S/S25.
Ξεχωρίζουμε: Τα κομμάτια από κουμπιά που συγκρατούνται μεταξύ τους από κλωστές και από μακριά μοιάζουν με αριστοτεχνικό μακραμέ. Τα "sequin" φορέματα κατασκευασμένα από φερμουάρ (!). Όχι αυτό που φέρνεις στο μυαλό σου όταν σκέφτεσαι κάτι εύκαμπτο, καταλήγει μέσα από τη ματιά της Hodakova να δημιουργεί την οφθαλμαπάτη της ρευστότητας. Τις πλεγμένες μεταξύ τους δερμάτινες ζώνες - σήμα κατατεθέν της Hodakova πλέον - σε διαφορετικές αποχρώσεις του καφέ που κατασκευάζουν τις πιο περίτεχνες φούστες. Τα ραμμένα μεταξύ τους γούνινα καπελάκια έτσι ώστε να σχηματίζουν φορέματα. Και φυσικά, τους καμβάδες που ξεριζώθηκαν από την κορνίζα τους και έγιναν φούστες και mini ή maxi dresses.
Η Hodakova έχει την προοπτική να καλύψει ένα σημαντικό κενό στη βιομηχανία της μόδας, που οι πρώτες κολεξιόν της σεζόν που έρχεται, της Άνοιξη/ Καλοκαίρι 2025 έκαναν πιο εμφανές από ποτέ. Εκείνο της ανατροπής. Πνιγμένοι σε γήινους τόνους και γραμμές που έχουμε δει δεκάδες φορές, η μόδα της Hodakova μοιάζει με σωσίβιο φτιαγμένο από γιακάδες πουκαμίσων.
Ναι, παντελόνια σαν top έκανε και ο Demna, ενώ μπότες σαν ρούχο είδαμε πολύ πρόσφατα από την Dilara Findikoglu (απούσα από τη φετινή Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου) στη συλλογή F/W 24-25, όμως η αισθητική της Hodakova είναι κάτι εντελώς ανοίκειο και άρα ακαταμάχητα γοητευτικό. Το μόνο που έχει να προσέξει στο μέλλον η σχεδιάστρια είναι να ισορροπήσει με χάρη ανάμεσα στο αισθητικό αποτύπωμά της και την πρακτική διάσταση της μόδας, αποφεύγοντας τη γραφικότητα, σκόπελο στην οποία προσέκρουσε, για παράδειγμα, το κάποτε πολύ αγαπημένο παιδί της βιομηχανίας, ο Demna Gvasalia. Η ιστορία στη μόδα επαναλαμβάνεται διαρκώς, όπως ακριβώς άλλωστε κάνει και η ίδια.