H Ellen Hodakova Larsson είναι μία ταχύτατα ανερχόμενη σχεδιάστρια που ξεχωρίζει για την προσέγγισή της στη μόδα.
Ήταν την περασμένη άνοιξη όταν και στα catwalks της τρέχουσας σεζόν παρατηρήσαμε καθημερινά, χρηστικά ή διακοσμητικά αντικείμενα μεταμορφωμένα σε ρούχα. Μία από τις ταχύτατα ανερχόμενες σχεδιάστριες που βασίζει ολόκληρο το σχεδιαστικό ύφος της πάνω στην επανοηματοδότηση καθημερινών αντικειμένων είναι η Σουηδή Ellen Hodakova Larsson, καλλιτεχνική διευθύντρια του ανερχόμενου brand που φέρει το όνομά της, δηλαδή το Hodakova, και αγαπημένη επιλογή της Cate Blanchett.
Η ηθοποιός έχει περπατήσει στο κόκκινο χαλί και έχει φωτογραφηθεί με τις πρωτότυπες, ευφάνταστες και εκκεντρικές δημιουργίες της Hodakova. Εκτός, όμως, από την Cate Blanchett που τολμά διαχρονικά στο κόκκινο χαλί, celebrities όπως η Kylie Jenner, η Emma Corrin, η, Rosalia, η Julia Fox και η Greta Lee είναι μεγάλες θαυμάστριες της Hodakova.
H Ellen Hodakova Larsson, που ίδρυσε το brand της το 2021, είναι πλέον και κάτοχος του βραβείου του ομίλου LVHM που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο της τάξεως των 400.000 ευρώ, το οποίο και αναμένεται να της δώσει σημαντική ώθηση.
Ποια είναι η Hodakova;
Η 32χρονη Ellen Hodakova Larsson, μεγάλωσε λίγο έξω από τη Στοκχόλμη σε μια φάρμα με άλογα. Η μητέρα της, μοδίστρα που εξειδικεύονταν στη γούνα, πήγαινε τη Larsson και τον αδελφό της σε second hand καταστήματα, όπου έψαχναν για κομμάτια που μπορούσαν να μεταποιήσουν.
Διάβασε ακόμα: Κίνα | Πώς η επιβράδυνση της οικονομίας της θα αλλάξει την πολυτέλεια
"Μεγαλώσαμε με τη νοοτροπία ότι μπορείς να φτιάξεις ό,τι θέλεις από το τίποτα”, λέει σε συνέντευξή της στο περιοδικό W. "Μας έμαθε πώς να βλέπουμε τα πράγματα με φαντασία. Νομίζω ότι αυτό είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της διαδρομής μου”. Από τον στρατιωτικό πατέρα της πήρε την αισθητική, την αγάπη του για την τέχνη και τον δυναμισμό του. Και από τη γιαγιά της, την μαμά της μητέρα της, την οποία η σχεδιάστρια αποκαλεί "μεγαλύτερη έμπνευσή της”, πήρε το πατρικό της όνομα και το έκανε brand: Hodakova.
Ξεκίνησε φοιτώντας στην Καλών Τεχνών αλλά σύντομα μεταπήδησε στη Σουηδική Σχολή Κλωστοϋφαντουργίας, όταν και συνειδητοποίησε ότι την ενδιαφέρει να δουλέψει με το σώμα σε ένα άλλο επίπεδο. Στην ίδια συνέντευξη, δηλώνει, "Το υπόβαθρό μου στην τέχνη και τη γλυπτική με διαμόρφωσε πλήρως. Άλλαξε ο κόσμος μου όταν ξεκίνησα στη σχολή καλών τεχνών. Με έκανε να κάνω περισσότερες ερωτήσεις και να μάθω να παίζω με τις ιδέες της έκφρασης. Αυτή η επιρροή ήταν ξεκάθαρη όταν ξεκίνησα στη σχολή μόδας”.
Σέξι κομμάτια από κουτάλια και δίσκους σερβιρίσματος
Στη συλλογή HODAKOVA 112403 βλέπουμε έναν καφέ δερμάτινο χαρτοφύλακα, "ξεδιπλωμένο” και φορεμένο ως φόρεμα πάνω από ένα λευκό πουκάμισο. Στο γιακά του, φορεμένο σαν γραβάτα ένα καλσόν στο χώμα του δέρματος, ενώ αν παρατηρήσει κανείς με προσοχή θα δει ότι στα παπούτσια έναντι μπαρέτας συναντάμε καφέ κολλητική ταινία. Το look θυμίζει τις ευρηματικές αναπαραστάσεις διάσημων εμφανίσεων της δαιμόνιας illustrator Angelica Hicks η οποία έχει εκτοξευτεί σε δημοφιλία λόγω των αστείων βίντεό της στα οποία "αντιγράφει” outfits των celebrities ή δημιουργίες σχεδιαστών με αντικείμενα που βρίσκει μέσα στο σπίτι της.

Μπορεί η χρήση απροσδόκητων αντικειμένων στη μόδα να μην είναι κάτι νέο (το έκανε πρώτος απ’ όλους ο Jeremy Scott, το έκανε πρόσφατα και ο Demna), όμως η Hodakova διαθέτει μία εντελώς φρέσκια ματιά και τη φιλοσοφία της επαναχρησιμοποίησης που διδάχτηκε από μικρή. Στις συλλογές της βλέπουμε ένα top δημιουργημένο από ασημένιους δίσκους σερβιρίσματος, ένα άλλο σε halter κόψιμο, φτιαγμένο από κουτάλια κι ένα φόρεμα που μοιάζει με καπιτονέ καναπέ.
Ο τρόπος με το οποίο επιμελείται το styling δείχνει πως δεν επιθυμεί να κάνει απλώς "wierd” για το "weird”. Έρχεται πραγματικά με μία νέα πρόταση. Αυτό που μπορεί να φαίνεται αντιαισθητικό ή έστω απίθανο στη θεωρία γίνεται μέσα από το όραμα της σχεδιάστριας εκπληκτικά σέξι και πάνω απ' όλα πράξη. "Είναι μια μαγική στιγμή όταν βλέπεις ένα πράγμα να γίνεται κάτι άλλο”, λέει για τις δημιουργίες της. "Οι περισσότεροι άνθρωποι βλέπουν έναν σωρό ζώνες και σκέφτονται ότι κανείς δεν μπορεί να το θέλει αυτό, αλλά εσύ αφιερώνεις ώρες και δημιουργείς ένα φόρεμα από αυτές, με ένα μείγμα τόσο σκληρότητας όσο και απαλότητας”.

Η προσέγγιση της Hodakova, είναι περισσότερο τρόπος ζωής, παρά καλλιτεχνική έκφραση. Ένας βιώσιμος τρόπος ζωής. Η σχεδιάστρια έχει αναπτύξει σχέσεις με διάφορες εταιρείες second hand όλα αυτά τα χρόνια, οι οποίες της παρέχουν τα υλικά για κάθε συλλογή. Επιπλέον, κάθε σεζόν, η Hodakova συνεργάζεται με ένα επίσης ανερχόμενο, edgy brand με εξειδίκευση σε συγκεκριμένο apparel. Για παράδειγμα, για τη συλλογή F/W 2023, η Houdini Sportswear παρείχε το εναπομείναν stock της στην σχεδιάστρια για να δημιουργήσει φορέματα από αντιανεμικά.
Το εντυπωσιακό είναι ότι η Hodakova έχει καταφέρει να κάνει το brand της να λειτουργήσει σε επίπεδο λαϊκότητας (με την έννοια του ποπ, του μαζικού), μιας και διαθέτει εκπροσώπηση λιανικής σε 16 χώρες. Η σχεδιάστρια αποδεικνύει με αυτόν τον τρόπο ότι δεν κάνει μόδα μόνο για το catwalk ή μόδα σαν Τέχνη, αλλά πραγματικά φορέσιμα κομμάτια με καθημερινά αντικείμενα ερμηνευμένα με τρόπους που δεν θα μπορούσαμε να έχουμε φανταστεί. Είναι υπέροχο, τόσο φρέσκο και κάτι που η βιομηχανία έχει ανάγκη.