Οι νατουραλιστές του design παρουσιάζουν το νέο τους project σε ένα μικρό ξενοδοχείο στην Catuçaba της Βραζιλίας: ένα υπαίθριο installation από μπαμπού, που παραπέμπει ανάμεσα σε καθεδρικό ναό και σε παράγκα φαβέλας<br />
Οι δημιουργίες τους έχουν άρωμα Βραζιλίας: μυρωδιά από δάση τροπικά και φαβέλες, όπου τα πάντα επιβιώνουν και τα πάντα μεταμορφώνονται. Ο ιταλικός οίκος Edra τους έκανε γνωστούς στην Ευρώπη τη δεκαετία του '90, και έκτοτε το στυλ τους, ένα μείγμα τοπικής παράδοσης και βιομηχανικού design, έγινε το νέο εξαγώγιμο προϊόν της Βραζιλίας.
Οι δύο καλλιτέχνες με βάση το Σάο Πάολο, μεγάλωσαν στην Brotas, μία περιοχή με αχανείς καταπράσινες εκτάσεις, όπου Λατίνοι καουμπόιδες εξακολουθούν να ζουν από την κτηνοτροφία. Χάρη στα παρθένα αυτά τοπία, οι αδερφοί Campana ανέπτυξαν μια βαθιά ριζωμένη σχέση με τη φύση, η οποία αποτυπώνεται σε κάθε πτυχή της δουλειάς τους. Όταν ο φίλος και γείτονάς τους Emmanuel Rengade τους ζήτησε να οραματιστούν ένα έργο εξωτερικού χώρου για τη fazenda του (μεγάλη βραζιλιάνικη φυτεία) που μετέτρεψε σε ένα γοητευτικό μικρό ξενοδοχείο, οι Humberto και Fernando Campana αποδέχτηκαν αμέσως την πρόκληση. Με μία προϋπόθεση: να μη χρησιμοποιήσουν άλλα μέσα πέρα από αυτά που τους προσφέρει η φύση. Η ιδανική ευκαιρία να ανακαλύψουμε μέσα από τη ματιά των ουμανιστών του design, τη μικρή αυτή γωνιά του παραδείσου.

Σας γνωρίζουμε από τα έπιπλα και τα αντικείμενα που δημιουργείτε. Πώς γεννήθηκε το πρότζεκτ του καθεδρικού από μπαμπού;
Το πρότζεκτ αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να διεκδικήσουμε την αρχέγονη ανάγκη του ανθρώπου για φύση και να επιμείνουμε στην αναγκαιότητα για το σεβασμό και τη διατήρησή της. Δουλεύουμε στο Σάο Πάολο και η έλλειψη πράσινων χώρων στα αστικά κέντρα είναι ένα θέμα που μας απασχολεί πολύ. Με την παραμικρή ευκαιρία, λοιπόν, δραπετεύουμε στην Brotas, τη γενέτειρά μας που βρίσκεται κοντά στην Catuçaba.
Είναι ο τόπος μας, μια καταπράσινη γωνιά της Βραζιλίας, ένα κόσμημα της φύσης με 38 φυσικούς καταρράκτες. Όταν ήμασταν πιτσιρίκια, το αγαπημένο μας παιχνίδι ήταν να κατασκευάζουμε καλύβες. Όταν οραματιζόμασταν αυτή την εγκατάσταση για τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου, Emmanuel Rengade, καταλήξαμε στις ίδιες αρχές που εφαρμόζαμε παιδιά, σε ένα παιχνίδι κατασκευών με βάση τη χλωρίδα της περιοχής. Ήταν ένας τρόπος επανασύνδεσης με το συναίσθημα της παιδικής μας ηλικίας.
Στη δουλειά σας δίνετε μεγάλη έμφαση στο υλικό. Εδώ, επιλέξατε το μπαμπού.
Είναι ένα υλικό συνυφασμένο με τη Βραζιλία. Το συναντάμε στις άκρες των δρόμων, σε φράχτες, οι παλιοί πολεμιστές μας το χρησιμοποιούσαν για να φτιάξουν τόξα και βέλη. Επίσης, θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει διεθνή χαρακτήρα. Για τους Ασιάτες αποτελεί προστατευτικό υλικό. Στην Ιαπωνία, είναι ευρέως διαδεδομένο στην αρχιτεκτονική, ιδιαίτερα στην περιοχή του Κιότο. Οι εκατοντάδες ποικιλίες και η μεγάλη ευλυγισία του το καθιστούν αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Για την κατασκευή μας το δουλέψαμε σε σχήμα αψίδας, δίνοντάς του τη μορφή καθεδρικού ναού.

Λευκή πολυθρόνα του Martin Eisler, μπαμπού καρέκλα των Campana και φωτογραφίες της Fernanda Preto.
Συνέχεια στη σελίδα 2
Υπάρχει κάποιος συμβολισμός στην επιλογή σας;
Αναπόφευκτα, αυτή η «εγκατάσταση» με τον καιρό θα μεγαλώσει. Ρόλος του είναι να παρέχει καταφύγιο. Έξω δεν υπάρχουν όρια: Απέραντο πράσινο, τοπίο, ουρανός, αέρηδες... Το εσωτερικό του θα είναι χώρος ανασυγκρότησης και περισυλλογής. Στην ησυχία, μπορείς να ακούσεις την ψυχή σου... Με τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς της καθημερινότητας, η ανάγκη για χώρους όπου μπορεί κανείς να απομονωθεί γίνεται πιο επιτακτική.

Τα δωμάτια είναι ανεξάρτητα από το κυρίως σπίτι.
Είναι μάλλον ασυνήθιστο για έναν σχεδιαστή να δουλεύει με ένα υλικό ζωντανό και απόλυτα φυσικό...
Humberto: Μου αρέσει πολύ η τέχνη της κηπουρικής. Όλοι μας γνωρίζουν ως σχεδιαστές, εγώ όμως θεωρώ τον εαυτό μου και κηπουρό. Στην πολυκατοικία που μένω στο Σάο Παόλο, τον κήπο τον περιποιούμαι εγώ! Ο πατέρας μας ήταν αγρονόμος-μηχανικός. Τα νανουρίσματά μας πάντα μιλούσαν για λουλούδια και φυτά. Κοινωνιολογικές και ανθρωπολογικές έρευνες έχουν αποδείξει τον βασικό ρόλο της φύσης στην αυτοεκτίμηση. Το περιβάλλον πρέπει να αποτελεί κομμάτι του κοινωνικού και πολιτιστικού μας μέλλοντος! Η τελευταία μας συλλογή επίπλων και καθρεφτών που κυκλοφόρησε από μία παριζιάνικη γκαλερί* αποτελεί φόρο τιμής στον Ωκεανό (6.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής), από τον οποίο εμπνευστήκαμε την παλέτα των χρωμάτων μας.
Fernando: Είναι ένας τρόπος να εκφράσουμε μία πτυχή της βραζιλιάνικης ταυτότητάς μας. Απλοποιώντας το design, ελπίζουμε να έχουμε θετική επίδραση σε όλους τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία της παραγωγής.

Κινείστε στη σφαίρα της τέχνης ή του ντιζάιν;
Ελάχιστη σημασία έχει. Αυτό που μετράει στη δουλειά μας, είναι να δημιουργούμε συναίσθημα μέσα από το έργο και να συνδυάζουμε πάντοτε την πολιτισμική μας κληρονομιά με τα πρότζεκτ μας. Είτε καλλιτέχνες είτε σχεδιαστές, πάνω απ’ όλα είμαστε μελετητές και μάρτυρες της εποχής μας!
info:
DESIGN με την υπογραφή Campana
1991: Η Favela Chair είναι φτιαγμένη από ανακυκλωμένο ξύλο από τις παραγκουπόλεις του Σάο Πάολο, σήμα κατατεθέν των σχεδιαστών.
1998: Vermelha Chair (για τον οίκο Edra), το best-seller σχέδιό τους και η καρέκλα που τους έκανε γνωστούς στην Ευρώπη.
2011: Πρόσοψη φτιαγμένη από 6.000 φυτά για το κτίριο της Firma Casa που στεγάζει το showroom και μία γκαλερί, στο Σάο Πάολο.
2011: Café Campana, στο Μουσείο Oρσέ στο Παρίσι.
2012: Έκθεση Barroco Rococó στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών στο Παρίσι.
2013: Συνεργασία με το Μουσείο Noord Βrabants στην πόλη ΄s-Hertogenbosch της Ολλανδίας.
ΔΙΑΜΟΝΗ ΣΤΗ FAZENDA
Η μεγάλη φυτεία του 1850 εκτείνεται σε 450 εκτάρια γης και πλέον λειτουργεί ως ξενοδοχείο και καλλιτεχνικός κόμβος. Απέχει 2 ώρες από το Σάο Πάολο και μισή ώρα από τη μικρή πόλη Sao Luiζ do Paraitinga, στην καρδιά ενός δάσους που έχει ανακηρυχτεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς από την Unesco. Τιμές: από 360 € έως 550 € το κλασικό δωμάτιο με ημιδιατροφή (www.catucaba.com).
Απόδοση: Μυρτώ Σιμιτοπούλου
Σχετικά άρθρα:
O Matthew Williamson αγαπάει το interior design
Design: Tα βασικό ένστικτο του Rick Owens
Designer Deco: Όταν οι σχεδιαστές μόδας βάζουν την υπογραφή τους και στο σπίτι μας