Στην τέχνη του κοσμήματος, η Ευγενία Νιάρχου δεν απελευθερώνει απλά τη δημιουργική της σκέψη. Στις αρτιστίκ προτάσεις της, η χρυσή κληρονόμος εμπνέεται από έργα τέχνης, με τα οποία έρχεται σε επαφή στις μεγαλύτερες γκαλερί του κόσμου, κατά τη διάρκεια των ταξιδιών της. Εμπιστευόμενη τα ερεθίσματα και το ένστικτό της, συνθέτει τα δικά της κοσμήματα, το "σώμα" του προσωπικού της πολυτελούς οίκου, Venyx.
Η επαφή της με τρία έργα του σουρεαλιστή καλλιτέχνη Man Ray λειτούργησε ως καύσιμο για τη δημιουργία μίας νέας limited edition συλλογής κοσμημάτων Venyx. Μία προέκταση του αφηρημένου σύμπαντος του Man Ray πέρα από ιδιωτικές συλλογές και µουσεία, η οποία αποκτά απτή μορφή μέσα από μία περιορισμένη σειρά εννέα κοσμημάτων, σχεδιασμένα για συλλέκτες και λάτρεις της σύχρονης τέχνης.

Είναι ο ζωγραφικός πίνακας Observatory Time: The Lovers (1936), η φωτογραφία Glass Tears (1932) και το γλυπτό The Venus Restored (1936) του Man Ray τα έργα εκείνα που λειτούργησαν διεγερτικά στη σκέψη της Ευγενίας Νιάρχου, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί αυτή η νέα σειρά κοσμημάτων, η οποία μέχρι τις 3 Ιουλίου, παρουσιάζεται στη γκαλερί Gagosian Athens. Μία παράλληλη θέαση µε την έκθεση A telegram to my dear Suki του εικαστικού καλλιτέχνη Oscar Murillo.


Τα γιγάντια χείλη στο χρώµα της φωτιάς από το The Lovers αναπαράγονται πιστά µε κόκκινο σµάλτο µέσα σε ένα πλακέ κάδρο (πλαίσιο) από κίτρινο χρυσό, µια καρφίτσα- κονκάρδα κι ένα διπλό δακτυλίδι διακοσµηµένο µε διαµάντια.


Μεταφορικά σύµβολα της γυναικείας χειραφέτησης, αυτά τα χείλη - της µούσας και ερωµένης του Ray, φωτογράφου Lee Miller – παίρνουν και τη µορφή ενός εντυπωσιακού choker, στεφανωµένα µε διαµάντια πάνω σε µια µεταξωτή κορδέλα.


Τα Glass Tears, η περίφηµη κοντινή λήψη σε µάτια µε έντονη µάσκαρα που κυλούν αφύσικα δάκρυα-σταγόνες, αποδόθηκε από τη Venyx σε εκδοχή µενταγιόν, δακτυλιδιού και περιδέραιου όπου τα µάτια έχουν σµιλευτεί πάνω σε χαλαζία πλαισιωµένο µε pavé διαµάντια, ενώ τα βλέφαρα και τα δάκρυα προβάλλουν ως σύµπλεγµα από φίλντισι, διαµάντια, σµάλτο και µαύρο ρόδιο. Το πρωτότυπο έργο δηµιουργήθηκε µετά τον χωρισµό του Man Ray από την Lee Miller και ερµηνεύεται σαν µια απόπειρα του καλλιτέχνη να διερευνήσει τα ασαφή όρια ανάµεσα στο αληθινό και το φανταστικό, καθώς και τις πολυεπίπεδες όψεις των συναισθηµάτων.


Ένας γυµνός γυναικείος κορµός από λευκό οπάλιο ή γκρι χαλαζία, που αιωρείται τυλιγµένος σε αλυσίδες κίτρινου, ροζ ή λευκού χρυσού, µε σειρές από παβέ διαµάντια στις καµπύλες του, είναι η ιδέα για τα τέσσερα µενταγιόν της Venyx που συνδιαλέγονται µε το περίφηµο Venus Restored του Man Ray. Πρόκειται για αντίγραφα του πρωτότυπου γλυπτού που ο Ray εµπνεύστηκε από την Αφροδίτη των Μεδίκων (στο έργο του είναι δεµένη µε σχοινί) µε πρόθεση να αµφισβητήσει τις κλασικές αντιλήψεις περί οµορφιάς και σεξουαλικότητας.

Αντίστοιχα, τα κοσµήµατα της Ευγενίας Νιάρχου αποτελούν µια γυναικεία ερµηνεία των περίπλοκων σχέσεων ανάµεσα στον ερωτισµό, τον σουρεαλισµό και τη θηλυκότητα. Άλλωστε, η ίδια θαυμάζει τις γυναίκες που τολμούν. Μία από αυτές και η Lee Miller, την οποία η Νιάρχου ξεχωρίζει για το ελεύθερο πνεύμα και την αδιαμφισβήτητη συμβολή της στη γυναικεία χειραφέτηση, μία φιλοσοφία ζωής την οποία ενσάρκωσε αψηφώντας κοινωνικές συµβάσεις και στερεότυπα φύλων.
Μία αναφορά καθόλου τυχαία, καθώς σε δύο εκ των τριών έργων που επέλεξε η Ευγενία Νιάρχου εμπλέκεται η Miller, η συναρπαστική ιστορία της οποίας παραµένει επίκαιρη, λειτουργώντας ως παράδειγµα για το πώς κανείς µπορεί να υπερβεί τα εσκαµµένα, ανοίγοντας τον δικό του δρόµο – ένα µήνυµα που η Νιάρχου θέλει να µεταδώσει µε τη σειρά The Man Ray Collection της Venyx.