Η συνάντηση του με το μεγαλείο του ελληνικού πολιτισμού υπήρξε καθοριστική για τον ίδιο και το έργο του. Είκοσι χρονιά μετά την τελευταία συλλογική προσπάθεια, αφιερωμένη στην Τέχνη του, η γκαλερί Gagosian Athens φέρνει στην πρωτεύουσα σπάνιες δημιουργίες του θρυλικού γλύπτη.
"Η Ακρόπολη είναι υπέροχη, πιο θεσπέσια από όσο είχα φανταστεί... τίποτα ποτέ δεν με έχει εντυπωσιάσει περισσότερο", θα αναφωνήσει με πάθος και διάρκεια στις δεκαετίες που κυλούν ο Henry Moore το 1951, μερικές στιγμές μετά την επίσκεψή του στον ιερό Βράχο. Χρειάστηκαν μόλις λίγα λεπτά για να δηλώσει γοητευμένος.

Μπροστά στην επιβλητική της ιστορία και την υποβλητική ενέργεια, ο ίδιος δεν αισθάνθηκε μικρός. Περισσότερο, συγχρονισμένος με την αύρα που μόνο η Ακρόπολη φέρει αναλλοίωτη στο διηνεκές του χρόνου. Ήταν μία κομβική στιγμή για τον ίδιο και τις δημιουργίες του. Την Τέχνη του, την οποία υπηρέτησε μέχρι το τέλος της ζωής του με αλύγιστο συναίσθημα και αδιαίρετη στοχοπροσήλωση. Μέσα από τα ελληνικά στοιχεία, η Τέχνη του Henry Moore εξελίχθηκε, ανοίγοντας διάπλατα φτερά προς έναν νέο ορίζοντα, περισσότερο μεσογειακό και ελεύθερο. Σχεδόν απελευθερωτικό.

Όπως η έκθεση που η γκαλερί Gagosian Athens παρουσιάζει από τις 12 Σεπτεμβρίου εντός του φιλόξενου κτιρίου της (Αναπήρων Πολέμου 22, Αθήνα). Με τίτλο "Henry Moore and Greece", η έκθεση συνιστά την πρώτη συλλογική αφιερωμένη στις εμφανώς επηρεασμένες από τη σημαδιακή – όπως η μετέπειτα πορεία του επιβεβαίωσε – καλλιτεχνικές δημιουργίες του κορυφαίου κυρίου Moore, μετά από 20 ολόκληρα χρόνια.

Η έκθεση εξερευνά τους δεσμούς ανάμεσα στο έργο του καλλιτέχνη και της πρώιμης αρχαίας ελληνικής τέχνης, όπως η Κυκλαδική, που προπορεύτηκε της Κλασσικής. Ο ταλαντούχος κύριος Moore ταξίδεψε στην ηπειρωτική Ελλάδα μία και μόνη φορά, το 1951, για μία έκθεση στο Ζάππειο, και τότε επισκέφτηκε επίσης τους αρχαιολογικούς χώρους των Δελφών, της Ολυμπίας και των Μυκηνών. Χρειάστηκε να φτάσει το 1965 για να πραγματοποιηθεί η επόμενη έκθεσή του στην Ελλάδα.

Το Large Standing Figure: Knife Edge (1961) είναι ένα από τα ψηλότερα και εντυπωσιακότερα μεταπολεμικά μπρούντζινα γλυπτά του Moore, με αναφορές στα κυκλαδικά ειδώλια αλλά και στη Νίκη της Σαμοθράκης (περ. 200–190 π.Χ.). Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης προπλάσματα των Draped Reclining Figure (1952–53), Falling Warrior (1956–57), και τα κεφάλια από το έργο King and Queen (1952–53) - έργα κομβικής σημασίας για τον διάλογο του Moore με την αρχαία ελληνική τέχνη.

Ένας διάλογος εν κινήσει, άλλωστε για τον ίδιο ο αδιάκοπος βηματισμός που συνθέτει τη ροή υπήρξε καθοριστικό στοιχείο έμπνευσης. Επιλέγοντας συνειδητά να περιεργαστεί από τα πρώτα βήματα της καριέρας του με προπλάσματα από πηλό ή γύψο και μπρούτζινα εκμαγεία μπόρεσε
να προσεγγίσει μια μεγαλύτερη κλίμακα και να προσδώσει πιο εμφανή αίσθηση κίνησης στα γλυπτά του. Αποσπασματικές φιγούρες - όλο και περισσότερο ανδρικές και σχεδιασμένες ώστε να είναι ορατές από οποιοδήποτε σημείο γύρω τους- εμφανίζουν μεγαλύτερη ποικιλία στην επεξεργασία της επιφάνειας απ’ ό,τι τα πρωιμότερά έργα του και συχνά αγκαλιάζονται από πτυχώσεις.
Το ίδρυμα Henry Moore Foundation διαθέτει επίσης στην έκθεση τρία αδημοσίευτα αντίτυπα από τον κύκλο επτά λιθογραφιών και χαρακτικών που ολοκλήρωσε ο καλλιτέχνης το 1984. Το σώμα της επικείμενης έκθεσης (σ.σ. Henry Moore and Greece) συγκροτούν τριάντα ακόμα χαρακτικά και σχέδια, μεταξύ των οποίων τρεις έγχρωμες λιθογραφίες από την εικονογράφηση της γαλλικής έκδοσης του Προμηθέα (Prométhée) του Γκαίτε (δημοσιεύτηκε στο Παρίσι το 1950 σε μετάφραση του Αντρέ Ζιντ) που δείχνουν ότι η θεματολογία της ελληνικής μυθολογίας είχε ήδη κινήσει το ενδιαφέρον του ταλαντούχου ανθρώπου με καταγωγή από το Castleford της Αγγλίας, του οποίου τα έργα σταδιακά βρέθηκαν στις σπουδαιότερες γκαλερί και A list καταφύγια συλλεκτών τέχνης παγκοσμίως.

Φωτογραφίες και αρχειακό υλικό προσφέρουν ακόμα περισσότερες πληροφορίες για τη σχέση του καλλιτέχνη με την αρχαία ελληνική τέχνη σε μία έκθεση, η οποία διοργανώνεται σε συνεργασία με το The Henry Moore Foundation, το ίδρυμα που δημιουργήθηκε από τον ίδιο και την οικογένειά του το 1977 με σκοπό να δοθεί στον κόσμο η δυνατότητα να κατανοήσει καλύτερα τις εικαστικές τέχνες και το μικρο-σύμπαν της γλυπτικής, στο οποίο ο ίδιος άφησε το αποτύπωμά του.
info
Henry Moore and Greece
Εγκαίνια: Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου, 6–8 μμ
12 Σεπτεμβρίου–26 Οκτωβρίου 2024
Αναπήρων Πολέμου 22, Αθήνα