"Δεν κρίνεσαι πλέον από αυτό που φοράς αλλά από το πού επιλέγεις να πας για δείπνο”.
Η Afroditi Krassa γεννήθηκε στο Λονδίνο, μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, επέστρεψε στο Ηνωμένο Βασίλειο για να σπουδάσει Product Design στο Central St Martins και στη συνέχεια στο Royal College of Art και δεν έφυγε ποτέ. Αν και αρχικά ξεκίνησε την επαγγελματική της σταδιοδρομία με τον σχεδιασμό επίπλων, στην πορεία γνωρίστηκε με τον Julian Metcalafe, τον ιδρυτή της επιτυχημένες αλυσίδας εστιατορίων Pret A Manger και μαζί έστησαν το sushi restaurant itsu. Αυτή ήταν και η στιγμή που η Afroditi “ερωτεύτηκε τον κόσμο της εστίασης και της φιλοξενίας και δεν κοίταξε ποτέ ξανά πίσω.

HILTON HOTELS TOWER BRIDGE, LONDON, UK
Το βιογραφικό της περιλαμβάνει εντυπωσιακές συνεργασίες με brands όπως TOPSHOP, FOUR SEASONS HOTELS, WMF, HILTON WORLDWIDE, pop projects, όπως το food truck KALIMERA, καθώς επίσης και την έκδοση του περιοδικού Salmon, ενός update οδηγού για το σύγχρονο design σε συνάρτηση με τον χώρο της εστίασης και της φιλοξενίας. “Πρόκειται για ένα ερευνητικό περιοδικό που μας επιτρέπει να δείξουμε το σκεπτικό μας πέρα από την καθεαυτού σχεδιαστική δουλειά και να αναδείξουμε έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του hospitality design, η οποία είναι περισσότερο ερευνητική και ολιστική παρά στυλιστική. Βασίζεται στην ιδέα της καινοτομίας και της έμπνευσης από πλήθος επιρροών και αλλαγών που συμβαίνουν σε όλο τον κόσμο. Αν μη τι άλλο, μας κρατά σε εγρήγορση και μέσα στα πράγματα” εξηγεί η ίδια.

SUVLAKI, LONDON
Μετρώντας αναρίθμητες συνεργασίες με εταιρίες κολοσσούς και με ένα portfolio που εντυπωσιάζει, φαντάζομαι πώς θα είναι δύσκολο για την ίδια να ξεχωρίσει μία συνεργασία. Παρόλα αυτά με εκπλήσσει για μία ακόμα φορά με την επιλογή της. “Το Suvlaki είναι το είναι μόνο project που αντανακλά τις ρίζες και τον πολιτισμό μου, έτσι έχει μία ειδική θέση στην καρδιά μου. Επίσης, οι ιδιοκτήτες είναι υπέροχοι και ο Alfred Prasad, πολύ καλός μου φίλος, δουλεύει πάνω στο μενού, οπότε είναι περισσότερο μία οικογενειακή υπόθεση. Έτσι είναι τα περισσότερα από τα καλύτερα projects”.

SUVLAKI, LONDON
Συνέχεια στη σελίδα 2
“Το design αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας του dining, είναι κάτι πολύ περισσότερο από τους τοίχους και τα φινιρίσματα ενός εσωτερικού χώρου, είναι ολόκληρη η ιστορία ενός εστιατορίου και του φαγητού μέσα από μία οπτική και συναισθηματική προσέγγιση. Οι καλύτερες αναμνήσεις που έχουμε για το πιο αγαπημένο μας φαγητό είναι αυτές που προέρχονται από την παιδική μας ηλικία. Ρωτάς ανθρώπους για το καλύτερο φαγητό της ζωής τους και ανατρέχουν σε αυτό της μαμάς ή της γιαγιάς τους, και αυτό ισχύει σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν θυμούνται όμως τη γεύση καθεαυτή, αλλά τη μυρωδιά, τους ήχους, το φως, την αίσθηση. Θυμάμαι τη μαμά μου να τηγανίζει φρέσκα μύδια μετά από μια μέρα στην παραλία και μπορούσες να μυρίσεις το γιασεμί και τα βότανα της ελληνικής γης, θυμόμουν τον ήχο του λαδιού, τη θέα από το παράθυρο και το φως που έμπαινε – αυτό είναι design, το design είναι όλη η εμπειρία”.
Η επανάσταση στο φαγητό

HESTON BLUMENTHAL, HEATHROW AIRPORT, TERMINAL 2, UK
“Υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν πια κουζίνα, ή που και να έχουν, τρώνε περισσότερο έξω από ό, τι στο σπίτι. Κι έχεις τους λεγόμενους gastronauts, νέους ανθρώπους που ξοδεύουν μια περιουσία για να ταξιδέψουν ανά τον κόσμο μόνο και μόνο για να δοκιμάσουν ένα νέο εστιατόριο. Νομίζω ότι όλο αυτό είναι τρελό, το φαγητό αποτελεί ένα κομβικό σημείο στη ζωής μας, αλλά την ίδια στιγμή η σχέση μας μαζί του δεν είναι ισορροπημένη: όλοι θέλουμε να τρώμε υγιεινά και αισθανόμαστε ενοχές που τρώμε όλο και περισσότερο” μου λέει αναφερόμενη στο food revolution.
Αν “το φαγητό είναι η νέα μουσική και οι chef, οι καινούργιοι rock stars”, όπως διαβάζουμε κατά καιρούς, και παίρνοντας πια ως δεδομένο ότι το φαγητό είναι το μεγάλο trend της εποχής μας, πώς μπορούμε να εξηγήσουμε αυτό το φαινόμενο; “Καλή ερώτηση, κανείς όμως δεν μπορεί να απαντήσει με σιγουριά. Είναι μια επανάσταση και πιστεύω ότι το φαγητό είναι μία από τις τελευταίες αναλογικές εμπειρίες σε έναν κόσμο που γίνεται όλο και πιο ψηφιακός. Ίσως αυτό είναι που το έχει καταστήσει πιο πολύτιμο από ποτέ, ίσως ήταν απλά θέμα timing και φυσικής εξέλιξης: Τα brands των εστιατορίων είναι τα νέα lifestyle brands μάρκες εστιατόριο είναι τα νέα σήματα του τρόπου ζωής, δεν κρίνεσαι πλέον από αυτό που φοράς αλλά από το πού επιλέγεις να πας για δείπνο”.

DISHOOM, LONDON, UK
“'Ένα από τα συχνότερα λάθη των επαγγελματιών, είναι ότι δεν δίνουν σημασία σε όλα τα σημεία επαφής της εμπειρίας. Οι άνθρωποι τείνουν να πιστεύουν ότι αν είναι καλό το φαγητό, τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν. Ένα εστιατόριο δεν είναι ένα μέρος απλά για να χορτάσουμε, είναι ένας χώρος που μας ικανοποιεί σε τόσα πολλά επίπεδα, η αρμονία μεταξύ όλων των στοιχείων είναι υψίστης σημασίας. Η μυρωδιά, ο ήχος, η αίσθηση, το όραμα πρέπει να είναι πάντα σαφές, εναρμονισμένο και ευθυγραμμισμένο, είναι μία ολοκληρωμένη εμπειρία”.
Όσο για το αν θα ήθελε να δουλέψει κάποια στιγμή στην Ελλάδα, η Afroditi αφήνει ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο: “Θα ήθελα πολύ, πρέπει να δουλέψουμε με τους σωστούς ανθρώπους, οι οποίοι έχουν το κατάλληλο όραμα. Μόλις ολοκληρώσαμε το πρώτο διεθνές έργο μας στο Κουβέιτ, δουλέψαμε με μία ομάδα φιλόδοξων ανθρώπων και δημιουργήσαμε κάτι πολύ δυνατό όλο μαζί. Όλα έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους, όχι με τα μέρη”.