Η εκδότρια της Madame Figaro, Ελένη Στασινοπούλου, γράφει στο τεύχος Σεπτεμβρίου για τις τάσεις που ξεπηδούν εκτός των catwalks.
Θα γράψω αυτό το κείμενο προσέχοντας πολύ να μη χρησιμοποιήσω αποσιωπητικά (το uncool σημείο στίξης που προδίδει την ηλικία σου όταν εμφανίζεται σε e-mails και παντός είδους κείμενα).
Το θέμα είναι οι νέες τάσεις (τεύχος Σεπτεμβρίου βγάζουμε άλλωστε) και, αν θέλουμε να κάνουμε πλήρη καταγραφή, θα πρέπει να μην αρκεστούμε στις κλασικές προτάσεις των οίκων μόδας, αλλά να συμπεριλάβουμε και όρους που έχουν ξεπηδήσει από το σύμπαν του TikTok, το οποίο μας τροφοδοτεί ακατάπαυστα με φρέσκο υλικό.

Φανταστείτε έναν αλγόριθμο, σαν μια fashion ρουλέτα, να στέλνει την μπίλια σε ένα μόνο item ("viral το φόρεμα με τα κερασάκια, οι μπαλαρίνες του Alaïa, η διάφανη φούστα με κωδικό τάδε από την τάδε αλυσίδα" διαβάζουμε στα media). Άλλες φορές, πάλι, να δίνει ένα ευφάνταστο όνομα σε ένα moodboard γεμάτο αναφορές από ταινίες, μουσική, icons και στιγμές της πασαρέλας. Παράδειγμα, το Mob Wife Aesthetic. Καθαρό glamour του ’80, με γούνες, κόκκινα νύχια και χρυσά κοσμήματα που θα ζήλευε η Carmela Soprano αλλά και έχουμε δει στις συλλογές του Yves Saint Laurent εκείνης της δεκαετίας.

Εννοείται ότι δεν ασχολείται κανείς αν είναι "Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024". Οτιδήποτε μπορεί να πυροδοτήσει μια νέα μανία οποτεδήποτε. Μπορεί να σου ξημερώσει "quiet luxury" ή "lazy luxury". Ποτέ δεν ξέρεις. Για παράδειγμα, αυτές τις μέρες ζούμε στον παλμό του "demure". Η TikToker Jools Lebron, μια trans γυναίκα-beauty influencer, ανέβασε πρόσφατα ένα βίντεο για το πώς να φαινόμαστε σεμνές και προσεγμένες στη δουλειά. "Βλέπετε πώς έρχομαι στη δουλειά; Very demure. Έχω κάνει το μακιγιάζ μου, έχω φτιάξει τα μαλλιά μου, δε δείχνω πολύ δέρμα, μόνο λίγο ντεκολτέ, όχι όλο, μοσχοβολάω βανίλια".

Πολλές φορές, όπως σε αυτή την περίπτωση, δεν υπάρχει σαφήνεια, υπάρχει όμως μορφασμός και χροιά φωνής που προσθέτει στυλ ή/και ειρωνεία. Έτσι, το "demure" μπορεί να μεταφραστεί ως "σεμνή, αλλά όχι και τόσο τελικά". Άλλες φορές η μικρο-τάση ξεκινά συγκεκριμένη και μετά μεταλλάσσεται, σαν να παίζεις "σπασμένο" τηλέφωνο. Το "brat" ξεκίνησε ως στάση ζωής από το ομώνυμο άλμπουμ της Charli XCX και κατάληξε να είναι ένα χρώμα, το (s)lime green. "Αισθητικά το "brat girl summer” είναι μια επέκταση του Y2K revival. Αγγίζει τα τέλη της δεκαετίας του 2000 και "τσιμπάει” λίγο από τα early ’10s θυμίζοντάς μας πόσο ωραία είναι να δημιουργείς λίγο πιο τολμηρά και πολύχρωμα στυλ. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες – brat θα πει να αγκαλιάζεις την ατομικότητά σου" γράψαμε τον Ιούλιο στο madamefigaro.gr.

Δεν υπάρχει λογική στην έμπνευση πάντα. Γιατί να υπάρχει; Η Mandy Lee, η γνωστή trend forecaster στο TikTok, αναγνωρίζει την αλλαγή των ανέμων. "Η επιρροή που έχει προέλθει από το TikTok είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που υπήρξε ποτέ από το Instagram. Σήμερα η δυναμική του TikTok αφορά περισσότερο το προσωπικό στυλ" λέει. Κάτι που με κάνει να σκεφθώ ότι υπάρχουν αυτοί που το κατηγορούν ότι προωθεί το fast fashion και τον υπερκαταναλωτισμό, αλλά πόσο ωραίο είναι επίσης να έχεις μια πλατφόρμα που προσφέρει τόσες επιλογές για να βρεις το στυλ που σου ταιριάζει;

Και αν το TikTok κάνει τα δικά του κόλπα με τις τάσεις, η αφετηρία παραμένει σταθερή: στις εμβληματικές στιγμές του στυλ, υπογεγραμμένες από αληθινά ταλαντούχους δημιουργούς. Αυτές είναι που συνεχίζουν να εμπνέουν και να καθοδηγούν ακόμα και στον γρήγορο και χαοτικό κόσμο του TikTok.