Τι κρατάμε από τη συλλογή Balenciaga Couture, την τελευταία του Demna για τον οίκο - τα νεύματα στη δεκαετή πορεία του και η άφαντη υπόσχεση για το μέλλον στο νέο του πόστο.
Με την τελευταία συλλογή του Demna, του απερχόμενου καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Balenciaga που αναλαμβάνει πλέον καθήκοντα στην Gucci, κατέστη σαφές ότι αυτός ο κύκλος και για τον ίδιο τον σχεδιαστή, αλλά και για το κοινό του, έχει κλείσει. Κοινώς, ποιος χρειάζεται μία ακόμη υπερμεγέθη καμπαρντίνα με έντονους ώμους και τονισμένους γιακάδες; Κανείς. Φυσικά, είναι ευνόητο να περιμένει κανείς, στο κύκνειο άσμα ενός σχεδιαστή με δεκαετή πορεία στο τιμόνι ενός σημαίνοντος οίκου, τον οποίο μάλιστα επί της θητείας του εκτόξευσε στην κορυφή, να δει όλα εκείνα που συνετέλεσαν σε αυτή την επιτυχία.

Ο Demna που ξέρουμε
Ο Demna, συνεπής στην αγάπη του για το γκροτέσκο, το ζοφερό, τη δυστοπική υπερβολή παρουσίασε μία συλλογή διαποτισμένη με όλα αυτά τα στοιχεία πάντα σε ανοιχτό διάλογο με τον πυρήνα του οίκου, το όραμα του Cristóbal Balenciaga, το οποίο στις couture συλλογές που παρουσίασε από το 2014, όταν και ανέλαβε creative director, μέχρι σήμερα ερμηνεύει πάντα μέσα από όγκους, πιέτες και ντραπέ πάνω σε εντυπωσιακές τουαλέτες και άψογο tailoring σε αποδομημένα ταγέρ. Μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο artisanal και το σύγχρονο, το sexiness και τον ρομαντισμό την οποία ο Demna φαίνεται να υπηρετεί ακόμη με χάρη.

Τα δολώματα
Παρόλα αυτά, η τελευταία Balenciaga Couture δίνει την εντύπωση ενός κουρασμένου (και κορεσμένου) σχεδιαστή, παρά εκείνη της ωδής σε μία λαμπρή πορεία. Δεν είναι μία συλλογή που αφήνει ανεξίτηλο το στίγμα του Demna στον οίκο. Τίποτα για να θυμάσαι. Τίποτα να δεις εδώ. Οι εμφανίσεις φίλων του Demna, ειδώλων της μόδας και cult φιγούρων της ποπ κουλτούρας όπως η Linda Honeyman, η Sunnyi Melles, η Kim Kardashian, η Eva Herzigova, η Naomi, η Eliza Douglas και η Isabelle Huppert λειτουργούν διττά. Από τη μία, είναι μία τρυφερή ένδειξη σεβασμού και αγάπης προς το πρόσωπό του. Συμμετέχουν για μία τελευταία φορά στην παράδοσή του που θέλει να επαγγελματίες μοντέλα, αγαπημένους του χαρακτήρες και επιδραστικά άτομα να μπλέκονται στο catwalk. Από την άλλη όμως, μπορούν να ειδωθούν σα το μοναδικό show stopper, το μοναδικό στοιχείο ενθουσιασμού που διαθέτει αυτή η επίδειξη.

Nothing to see here
Όσοι ήρθαν εδώ για να πάρουν μία γεύση από το τι πρόκειται να δώσει ο Demna στην Gucci θα φύγουν απογοητευμένοι. Μάλλον εσκεμμένα, ο σχεδιαστής δεν άφησε κανένα περιθώριο να φανταστούμε τι ετοιμάζει για το νέο του πόστο παρουσιάζοντας μία σφιχτή συλλογή γεμάτη από τους καθιερωμένους του κώδικες για τον συγκεκριμένο οίκο. Το νυφικό με τον ψηλό λαιμό και την άκαμπτη δαντέλα που ως είθισται έκλεισε το show, έμοιαζε σαν να το έχουμε ξαναδεί. Η λάμψη στη μαύρη strapless δημιουργία της Naomi δεν ήταν αρκετή για να ξεχάσουμε ότι αυτό που βλέπουμε έχει ξαναειπωθεί σε παλαιότερη Couture. Το ίδιο συμβαίνει και με τις puffer υφές αλλά και το floral deux pieces με τα τεράστια τριαντάφυλλα.

Το γεγονός προκαλεί μία ανησυχία. Κι αν η συλλογή δεν αποτελεί "ρετροσπεκτίβα” στην 10χρονη πορεία του Γεωργιανού σχεδιαστή στον οίκο και απλά αυτός είναι; Αν αυτό που έρχεται να φέρει στον Gucci θα είναι και πάλι τονισμένοι ώμοι, αιχμηροί γιακάδες σε αποχρώσεις του πρώην σοβιετικού τοπίου; Η Kering, μετά την αποτυχημένη ανάθεση της Gucci στον Sabato de Sarno, κούνησε τα πιόνια στην σκακιέρα με τέτοιον τρόπο ώστε οι βασικοί της παίχτες (Piccioli και Demna) να αναλάβουν να σώσουν τα brands που έχουν πληγεί περισσότερο (Gucci - Balenciaga) από την αναστάτωση που επικρατεί στη βιομηχανία εξαιτίας της ανατροπής της πολυτέλειας όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα.
Το στοίχημα με τον Alessandro Michele στον Valentino πέτυχε, αλλά αυτό συμβαίνει καθώς η αγάπη για το παρελθόν, το ρομαντικό, το θεατρικό που αντιπροσωπεύει ο σχεδιαστής από τη Ρώμη είναι κάτι συλλογικό, μας αγγίζει όλους και παραμένει διαχρονικό, καθώς κάθε γενιά θα νοσταλγεί εποχές που δεν έχει ζήσει και θα τις εξιδανικεύει σε σχέση με το παρόν της που, εκ των πραγμάτων, πάντα θα έχει δυσκολίες καθώς έτσι είναι η ζωή.

Αντίθετα, η post-soviet, underground αισθητική του Demna μπορεί να κατάφερε να γίνει mainstream, ωστόσο ήταν και θα είναι ένα "niche σπορ”. Ειδικότερα τώρα, που ο κόσμος γύρω μας μοιάζει να καταρρέει η ανάγκη για φαντασία, για φως, για πρόκληση και καινοτομία είναι πιο επιτακτική από ποτέ και ο Demna - αν και σαφώς διαθέτει φαντασία και υπήρξε πιονέρος στον τομέα του - δεν χαρακτηρίζεται επ’ ουδενί από την αισιοδοξία που έχει αυτή τη στιγμή ανάγκη η μόδα.
Το new entry και το new luxury
Για να πετύχει ο Demna στην Gucci χρειάζεται να δημιουργήσει κάτι τόσο πρωτότυπο που να πεθαίνουμε να το μιμηθούμε. Ακριβώς δηλαδή όπως έγινε με τις πρώτες του συλλογές από τα Vetements ακόμη. Η Balenciaga Couture δείχνει ότι σχεδιαστής δεν έχει καμία τέτοια πρόθεση, αλλά ίσως να είμαστε αρκετά αυστηροί μαζί του και ο σχεδιαστής να ήθελε απλώς να αποχαιρετήσει τον οίκο που τον φιλοξένησε για παραπάνω από μία δεκαετία με μία σειρά από χαρακτηριστικές του δημιουργίες.
Καθοριστικό ρόλο στη νέα αυτή εποχή για την Kering πάντως θα παίξει και ο διορισμός του Luca de Meo, του χρυσού παιδιού της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, με ισχυρό background στο στρατηγικό repositioning μεγάλων brands. O de Meo, μέχρι πρότινως CEO της Renault Group και πρώην επικεφαλής της SEAT και της Fiat, αναλαμβάνει καθήκοντα στο Διοικητικό Συμβούλιο της Kering, φέρνοντας μαζί του μια βαθιά τεχνογνωσία σε θέματα καινοτομίας, brand building και επανατοποθέτησης σε απαιτητικές αγορές. Πρόκειται για μία σαφή πρόθεση του ομίλου για ανανέωση του επιχειρηματικού μοντέλου, με έμφαση στην προσαρμογή της πολυτέλειας στα νέα δεδομένα της αγοράς.


Μένει λοιπόν να δούμε αν στη νέα στρατηγική του ομίλου θα έρθει να προστεθεί ένας Demna που θα επανεφεύρει τον εαυτό του και θα δώσει το πολυπόθητο φιλί της ζωής στην Gucci που το ζητά απεγνωσμένα για δεύτερη φορά στην 105 χρόνων πορεία της. Το μόνο κακό εδώ είναι ότι σε μία αγορά που στηρίζεται σε παρελθοντολάγνους, από τη γενιά X που αναπολεί ομαδικά, μέχρι τους millennials και τους zoomers που νοσταλγούν τον αναλογικό κόσμο λυγισμένοι από τους φρενήρεις ρυθμούς της ψηφιακής ζωής, η αναμέτρηση με τον Tom Ford, τον άνθρωπο που ταυτίστηκε με την καθιέρωση της Gucci ως ένα brand - status symbol θα είναι ίσως το πιο δύσκολο task για τον Demna. Ένα task που ο Michele δεν χρειάστηκε να διεκπαιρεώσει, αλλά ο Γεωργιανός θα κληθεί να αντιμετωπίσει. Να μας το θυμηθείτε.