Το show της συλλογής Artisanal SS’ 24 του οίκου Margiela με την υπογραφή του John Galliano έγραψε ιστορία. Αλλά γιατί;
Έχουν περάσει ήδη τέσσερις μέρες. Αυτό στον πλανήτη του διαδικτύου θα έπρεπε να σημαίνει ότι το show του Margiela, καλλιτεχνικός διευθυντής του οποίου είναι ο (ακόμη αμφιλεγόμενος άραγε;) John Galliano, για την Artisanal συλλογή SS’ 24 δεν είναι απλώς "χθεσινά νέα”, αλλά αρχαία ιστορία. Κι όμως. Ακόμα και σήμερα η fashion πλευρά του Instagram κατακλύζεται από εικόνες της επίδειξης, άρθρα εξακολουθούν να γράφονται, τα fashion accounts του Instagram και του TikTok συνεχίζουν τις αναλύσεις.

Τι είναι εκείνο που μας κάνει να μη σταματάμε να μιλάμε για το show του John Galliano, ενός σχεδιαστή που βρέθηκε πριν λίγα χρόνια στο χείλος της καταστροφής και που γλίτωσε το οριστικό και αμετάκλητο cancel απλά και μόνο επειδή δεν τον πρόλαβε η έκρηξη της κουλτούρας της αφύπνισης (και, οκ, επειδή είχε τη στήριξη της σιδηράς κυρίας της μόδας);
John Galliano σε πραγματικό χρόνο
Σε ένα πρώτο επίπεδο, η φρενίτιδα με το show του John Galliano οφείλεται στο βίωμα της ιδιοφυΐας του από τουλάχιστον δύο γενιές σε πραγματικό χρόνο. Για όσους έχουν μελετήσει την πορεία του σχεδιαστή δεν αποτελεί έκπληξη η καινοτομία, η προσήλωση, τα πολλαπλά επίπεδα, η επιμέλεια μέχρι και της πιο δυσδιάκριτης λεπτομέρειας, η κυριαρχία της φαντασίας πάνω στη φόρμα.
Στις μέρες του στον οίκο Dior, ο Galliano παρέδωσε μερικές από τις πιο καθοριστικές συλλογές των 90’s και των early 00’s, πάντα παρουσιασμένες σαν performance και όχι ως συμβατικό catwalk - το έχει δηλώσει άλλωστε και η μούσα του Naomi Cambell, η οποία τον στήριξε κατά τη διάρκεια της αποτοξίνωσης, αλλά και να σταθεί ξανά στα πόδια του μετά, "Ήμασταν ό,τι ήθελε εκείνος να είμαστε. Δεν ήμουν η Naomi. Ήμουν όποιος χαρακτήρας είχε πλάσει στο μυαλό του. Κάθε επίδειξη ήταν σοβαρή υπόθεση. Δεν το παίρναμε ελαφριά” - .
Δείτε όλο το show Maison Margiela Artisanal Collection 2024:
Απλώς, αυτή είναι η πρώτη φορά που οι Millennials, που λάτρεψαν τον Galliano μέσα από το μύθο του και έζησαν ως νεαροί ενήλικες την πτώση του, και οι Zoomers, που ίσως και να μην τον γνώριζαν καν μέχρι χθες είδαν σε πραγματικό χρόνο ένα show του που ενσωματώνει όλο το grotesque, προβοκατόρικο και ιδιοφυΐες σύμπαν που κατοικεί μέσα στο κεφάλι του.
Φυσικά και είναι το πιο φαντασμαγορικό του από το 2014 όπου και ανέλαβε τα ηνία του Maison Margiela, αλλά τα νοσταλγικά ρίγη της Gen X που βίωσε τον σεισμό που έφερε ο Galliano στη μόδα κάτω από τα πόδια της (μόνο ο Galliano θα μπορούσε να παρουσιάσει haute couture συλλογή εμπνευσμένη από τους άστεγους του Παρισιού) δεν θα ήταν αρκετά για να κρατήσουν την είδηση του show τόσο ζωντανή.
Είναι λογικό λοιπόν οι σημερινοί content creators, οι νεόκοποι συντάκτες μόδας και οι fashion bloggers του Instagram να μην μπορούν να ξεπεράσουν το μεγαλείο αυτής της επίδειξης με τις πολλές ερμηνείες και τα ατελείωτα easter eggs, που ακόμη δεν έχουν αποκαλυφθεί πλήρως.
"Alexa, βάλε ξυπνητήρι σε ώρα Galliano”
Ο αμέσως επόμενος λόγος είναι το γεγονός ότι ο Galliano μας έβγαλε από τον λήθαργο. Όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν, οι creative directors τα τελευταία χρόνια, ειδικότερα μεταπανδημικά, βρίσκονται σε μία δημιουργική ύφεση, η πιο σωστά ατολμία. Ναι, το trend της ήσυχης πολυτέλειας και η ανάγκη για "φορέσιμες” δημιουργίες έστρωσαν το δρόμο για τις ασφαλείς στιλιστικές επιλογές. Όμως υπάρχουν δύο ακόμη παράγοντες που συμβάλουν καθοριστικά σε αυτή την διαφορετική προσέγγιση από πλευράς οίκων και σχεδιαστών.
Σε ποιον απευθύνεται πια η μόδα; Το κύριο αγοραστικό κοινό της παγκόσμιας βιομηχανίας είναι αυτή τη στιγμή η Ασία. Σύμφωνα με το statista.com αυτή τη στιγμή, τα έσοδα της αγοράς πολυτελών ενδυμάτων στην Ασία ανέρχονται σε 23,63 δισ. δολάρια, ενώ προβλέπεται ότι θα παρουσιάσουν ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 4,05%. H Κίνα βρίσκεται σταθερά στις πρώτες θέσεις, ακολουθεί η Ιαπωνία, ενώ το ταχύτατα ανερχόμενο και soft power έθνος της Ν. Κορέας είναι ο επόμενος καταναλωτικός γίγαντας - φτάνει να μετρήσεις πόσοι K-pop Stars είναι ambassadors μεγάλων οίκων αυτή τη στιγμή.

Η κληρονομία των Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto, Issey Miyake - των παράξενων παιδιών της ατομικής βόμβας που καθόρισαν τα 70’s και τα harajuku boys & girls ξεθωριάζουν μπροστά στη δίψα του ασιατικού κοινού να ενσωματώσει τα δυτικά fashion standards στη δική του κουλτούρα που διαχρονικά διαπνέεται από αυστηρότητα, απλότητα, καθαρότητα και γαλήνη. Στις τρεις κραταιές ασιατικές χώρες που αναφέραμε παραπάνω, αυτή η κουλτούρα εκφράζεται με διαφορετικούς τρόπους - από το πολίτευμα, μέχρι την φιλοσοφία και τον τρόπο ζωής, αλλά και τη θρησκεία - που όμως στο τέλος συγκλίνουν διαμορφώνοντας έτσι την πορεία των μεγάλων οίκων.
Οι οίκοι προσπαθώντας να ανταποκριθούν στις ανάγκες του νέου αυτού κοινού, δεν έχουν μετατοπίσει μονάχα την αισθητική τους, αλλά παράγουν και περισσότερη μόδα απ’ όση μάλλον η Δύση μπορεί να καταναλώσει. Ready to Wear, Haute Couture, Pre Fall, Resort, Métiers d'Art, Capsule Collections, Collabs - η μόδα παλεύει να συμβαδίσει με τους ρυθμούς του αντίχειρά μας ενόσω κάνει scroll και οι creative directors που θέλουν ή πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτούς, αν δεν παράγουν άνευρες συλλογές, τότε βρίσκονται στα όρια του burnout (εξ ου και οι τόσες μετακινήσεις, αποσύρσεις και αποπομπές), κάτι που ο Galliano γνωρίζει πολύ καλά και μάλιστα με όρους 90’s, τότε που το να καταφύγεις σε εθισμούς για να εξισορροπήσεις την πίεση της δουλειάς ήταν το hot ρεπορτάζ των ιλουστρασιόν περιοδικών.

Ο John Galliano με αυτό το show έκανε κάτι πάρα πολύ "John Galliano”. Αδιαφόρησε, για όλα τα παραπάνω. Για το αν οι δημιουργίες του θα φορεθούν στα κόκκινα χαλιά, ή για το αν το "πορσελάνινο” μακιγιάζ του catwalk δια χειρός Pat McGrath - η οποία συνεργάζεται χρόνια με τον σχεδιαστή - θα δημιουργήσει τάση (μόνο που θα το κάνει). Εκείνο που τον ενδιέφερε είναι να πει και πάλι ενδιαφέρουσες ιστορίες - αυτό δηλαδή που η μόδα είναι προορισμένη να κάνει.
Να φέρει στη ζωή αξιαγάπητα circus freakes, να υμνήσει τη Φύση και όσα αυτή μας χαρίζει ή μας στερεί μέσα από σουρεαλιστικές απεικονίσεις με ρεαλιστικό πυρήνα και να φυσήξει μέσα στο στόμα της μόδας, αυτό που της λείπει εδώ και καιρό - αυτό το σπάνιο μείγμα φαντασίας και δεξιοτεχνίας δίνοντάς της το πολυπόθητο φιλί της ζωής και βγάζοντας, σαν άλλες ναρκοληπτικές πριγκίπισσες την ίδια, αλλά και εμάς από τον λήθαργο.
Φωτογραφίες: PixelFormula, SplashNews.com/ Ideal Images