Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στα catwalks της σεζόν που διανύουμε, το είδαμε να πρωταγωνιστεί και στη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 25-26.
Την είδαμε στο show του Dries Van Noten, το πρώτο μετά τη συνταξιοδότηση του Βέλγου σχεδιαστή, για τη σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025 και τώρα πρωτοστατεί στις F/W 25-26 πασαρέλες. Η σιλικόνη είναι το νέο (;) υλικό που διεκδικεί δυναμικά μία θέση στην γκαρνταρόμπα μας.

Η ευελιξία και η μοναδική υφή της σιλικόνης την καθιστούν ιδανική για καινοτόμες δημιουργίες σύγχρονης αισθητικής, αλλά και ρετροφουτουριστικής διάθεσης (όπως θα αναλύσουμε παρακάτω). Φυσικά, το μεγάλο της πλεονέκτημα είναι η φυσική αντοχή της στο νερό, κάτι που την καθιστά ιδανική για αδιάβροχα ενδύματα, όπως για παράδειγμα καμπαρντίνες - κάτι που είδαμε πολύ στα catwalks της σεζόν F/W 25-26.
Retrofuturism
Η σιλικόνη δεν είναι ένα νέο υλικό στη βιομηχανία της μόδας. Η χρήση της ξεκίνησε τον 20ό αιώνα, κυρίως για πρακτικούς σκοπούς, όπως η αδιαβροχοποίηση ρούχων και εξοπλισμού εξωτερικών δραστηριοτήτων. Ως υλικό υψηλής μόδας, ωστόσο, έκανε την εμφάνισή της τις δεκαετίες του ΄60 και του ‘70 - την εποχή που έμεινε γνωστή ως Space Age.
Μαζί με το PVC και το πλαστικό η σιλικόνη υπήρξε από τις πιο δημοφιλείς υφές που κατασκεύαζαν έναν κόσμο (και την ενδυμασία του) που ακόμη δεν υπήρχε. Ο αγώνας για την προσσελήνωση μεταξύ ΗΠΑ και Σοβιετικής Ένωσης έκανε για πρώτη φορά τους ανθρώπους να φανταστούν μία ζωή πέρα από τον πλανήτη γη. Η επιρροή της "κατάκτησης” του διαστήματος από τον άνθρωπο στην ποπ κουλτούρα υπήρξε σαρωτική.

Ο David Bowie προσπαθούσε απεγνωσμένα να επικοινωνήσει με τον αστροναύτη Major Tom και αναρωτιόταν αν υπάρχει ζωή στον Άρη. Ο Elton John βίωνε το σκληρό αίσθημα της νοσταλγίας για τον πλανήτη γη ως Rocketman. Και οι μεγάλοι πρωτοπόροι και κύριοι εκπρόσωποι της Space Age στη μόδα: André Courrèges, Pierre Cardin και Thierry Mugler άρχισαν να πειραματίζονται με σιλικονούχα υφάσματα σε ενδύματα και αξεσουάρ.
Η σιλικόνη στη μόδα σήμερα
Από λειτουργικό υλικό σε fashion statement, η σιλικόνη συνεχίζει να εξελίσσεται, ωθώντας τα όρια της μόδας και της τεχνολογίας. Με τις συνεχείς καινοτομίες, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης αισθητικής και της βιώσιμης προσέγγισης της βιομηχανίας. Αυτό τουλάχιστον μας αποκάλυψαν τα catwalks της σεζόν Φθινόπωρο/ Χειμώνας 2025-2026, μιας και είδαμε τη σιλικόνη να περιλαμβάνεται ως υλικό στις συλλογές μερικών από τα κορυφαία luxury brands.

Αν και το ίδιο το υλικό δεν παύει να έχει ρετροφουτουριστικό ύφος καθώς έχει ταυτιστεί στο συλλογικό ασυνείδητο με το μέλλον είτε αυτό είναι αισιόδοξο, είτε δυστοπικό, σήμερα η σιλικόνη χρησιμοποιείται με καινοτόμο σχεδιασμό. Για παράδειγμα, ο Anthony Vaccarello, για τη συλλογή F/W 25-26 του οίκου Saint Laurent χρησιμοποιήσε τη σιλικόνη εν είδη "γλάσου” δίνοντας μία ιδιαίτερη λάμψη σε πληθωρικά, μεταξωτά tops. Στη Louis Vuitton, o Nicolas Ghesquière ενέταξε στη συλλογή σιλικονούχες καμπαρντίνες και ολόσωμες φόρμες.

H Stella McCartney στη συλλογή της για τον επερχόμενο χειμώνα εισήγαγε ένα ακόμη καινοτόμο υλικό, το Yatay M, ένα μείγμα μυκηλίου μανιταριών και βιολογικής πολυουρεθάνης (δεν είναι σιλικόνη αλλά εμφανίζει πολλές ομοιότητες σε υφή και ευελιξία), προσφέροντας μια εναλλακτική λύση στο δέρμα. Με αυτό το υλικό παρουσίασε εντυπωσιακές knee-high μπότες, τσάντες, αλλά και καμπαρντίνες.

Και φυσικά, δε γίνεται να μιλά κανείς για την επάνοδο της σιλικόνης χωρίς να αναφέρει το show του Duran Latnik που έγινε δικαίως το viral moment του φετινού fashion month. Ο σχεδιαστής παρουσίασε ένα τοπ από σιλικόνη με ρεαλιστικά γυναικεία στήθη το οποίο φορούσε άνδρας μοντέλο, αλλά και έναν σιλικονούχο ανδρικό κορμό (με καλοδουλεμένους κοιλιακούς) με τον οποίο περπάτησε γυναίκα μοντέλο.
Για ένα υλικό που έχει συνδεθεί άρρηκτα με το παρελθόν και το πώς οι άνθρωποι φαντάζονταν το μέλλον όσο το πρώτο ήταν το παρόν τους, η σιλικόνη ίσως αυτή τη στιγμή να είναι πιο σύγχρονη από ποτέ.