Η δεκαετία του 2000 σηματοδότησε μια νέα εποχή για τον χώρο της μόδας, με την εμφάνιση νέων και ταλαντούχων σχεδιαστών. Αυτοί οι δημιουργοί έφεραν στο προσκήνιο μερικές από τις πιο εντυπωσιακές καινοτομίες που είχε δει η βιομηχανία της μόδας μέχρι τότε, ωθώντας τα όρια της δημιουργικότητας και καθορίζοντας τις τάσεις που μας απασχολούν έως και σήμερα.
Οι πασαρέλες μετατράπηκαν σε θεαματικά γεγονότα, με σχεδιαστές όπως ο Lee Alexander McQueen να παρουσιάζουν συλλογές που έμοιαζαν με έργα τέχνης, ενώ παράλληλα, νέοι δημιουργοί όπως οι Jack McCollough και Lazaro Hernandez και ο Jason Wu αναδείχθηκαν ως τα ανερχόμενα αστέρια της Νέας Υόρκης.
Παράλληλα, ο Marc Jacobs, τότε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton, έσπασε τα στερεότυπα, φέρνοντας μια αμερικανική αισθητική σε έναν γαλλικό οίκο μόδας, ενώ ταυτόχρονα διατηρούσε το δικό του brand στις ΗΠΑ. Σημαντικές εξελίξεις σημειώθηκαν και στην ανδρική μόδα, με τον Hedi Slimane να καθιερώνει την iconic skinny γραμμή στον Dior Homme.
Η εποχή του Y2K έφερε επίσης την άνοδο των "It" bags, όπως η Fendi Baguette και η Chloé Paddington, οι οποίες έγιναν status symbols. Η μόδα και οι celebrities συνδέθηκαν άρρηκτα, με σχεδιαστές όπως ο Zac Posen να γίνονται celebrities και να εμφανίζονται στo red carpet μαζί με τις δημιουργίες τους και τις διάσημες που τις φορούσαν. Η εμφάνιση του διαδικτύου επιτάχυνε τον ρυθμό με τον οποίο οι τάσεις άλλαζαν, δημιουργώντας ένα κράμα διαφορετικών αισθητικών και τάσεων. Από τότε έως σήμερα, οι Y2K τάσεις συνεχίζουν να μας απασχολούν σημαντικά, αφού επανέρχονται στην επικαιρότητα αποδεικνύοντας πως εκείνη η δεκαετία έθεσε σημαντικά θεμέλια στον κόσμο της μόδας, τα οποία θα μας απασχολούν διαχρονικά.
Lee Alexander McQueen
Ο Lee Alexander McQueen ήταν ένας σχεδιαστής-ποιητής, ένας αφηγητής ιστοριών που χρησιμοποιούσε τις επιδείξεις του για να κάνει σχόλια πάνω σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Με άριστη κατάρτιση στην υψηλή ραπτική και το tailoring, ήταν γνωστός για τις έντονες σιλουέτες του. Το 2000, η συνεργασία του με τον όμιλο Gucci του έδωσε την οικονομική ελευθερία να ανοίξει καταστήματα και να αναπτύξει τη δημιουργική του ταυτότητα. Ο McQueen θεωρείται ο δημιουργός του "Bumster", ενός παντελονιού με πολύ χαμηλό καβάλο, που έγινε σήμα κατατεθέν της Y2K αισθητικής.
Zac Posen
Γεννημένος στη Νέα Υόρκη, ο Zac Posen ξεκίνησε να σχεδιάζει ρούχα από το σχολείο. Με σπουδές στο Λονδίνο, επηρεάστηκε σημαντικά από την punk σκηνή, αλλά εν τέλει στράφηκε προς την κομψότητα. Η Naomi Campbell υπήρξε μία από τα πρώτα supermodels που φόρεσε τις δημιουργίες του. Το 2001 ίδρυσε το δικό του brand και γρήγορα έγινε αγαπημένος των celebrities, με τους οποίους σύχναζε στα πάρτι της εποχής, όπως η Paris Hilton και η Nicole Richie. Τα φορέματά του, με τις περίτεχνες ραφές και τις δραματικές σιλουέτες, καθόρισαν το στιλ του κόκκινου χαλιού της δεκαετίας.
Marc Jacobs
Αφού σπούδασε στο Parsons School of Design, καθιερώθηκε ως ένας από τους πιο επιδραστικούς σχεδιαστές της δεκαετίας. Ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Louis Vuitton, ήταν υπεύθυνος για εμβληματικές συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως ο Stephen Sprouse και ο Takashi Murakami, που δημιούργησαν τα περίφημα αξεσουάρ με λογότυπα του οίκου. Ο Marc Jacobs συνδύασε την high fashion με την grunge αισθητική, εισάγοντας έναν νέο αέρα νεανικής επανάστασης. Το 2001, λάνσαρε τη δεύτερη σειρά του, Marc by Marc Jacobs, που ήταν προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό. Με αυτόν τον τρόπο, ενίσχυσε την εικόνα του brand ως συνώνυμου της νεανικής κουλτούρας.
Stella McCartney
Λάνσαρε το brand της το 2001 με μια πρωτοποριακή δέσμευση: να χρησιμοποιεί μόνο βιώσιμα υλικά, αποφεύγοντας τη χρήση δέρματος και γούνας. Αρχικά, η προσέγγισή της συνάντησε δυσκολίες, καθώς η βιωσιμότητα δεν ήταν ακόμα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Ωστόσο, η συνεργασία της με τον όμιλο Gucci και η αφοσίωσή της στην οικολογική συνείδηση την καθιέρωσαν ως μια από τις πιο σημαντικές φωνές της βιώσιμης μόδας.
Hedi Slimane
Ο Γάλλος Hedi Slimane, μετά την θητεία του στον Yves Saint Laurent, ανέλαβε την ανανέωση του Dior Homme. Εκεί εισήγαγε τη χαρακτηριστική, στενή γραμμή που έγινε άμεσα επιτυχία και επηρέασε ολόκληρο τον χώρο της ανδρικής μόδας. Αντλούσε έμπνευση από τη rock σκηνή και εισήγαγε μια πιο ανδρόγυνη αισθητική στις συλλογές του, κάνοντας τους άνδρες να υιοθετήσουν μια πιο εκλεπτυσμένη και ταυτόχρονα επαναστατική εμφάνιση.
Kate και Laura Mulleavy
Οι αδελφές Kate και Laura Mulleavy ίδρυσαν το brand Rodarte το 2005 στο Λος Άντζελες, χωρίς καμία επίσημη εκπαίδευση στη μόδα. Ως καλλιτέχνιδες, δημιούργησαν μια σειρά από αιθέρια ρούχα που απέπνεαν έναν μοναδικό ρομαντισμό. Λειτουργώντας ανεξάρτητα, κατάφεραν να διατηρήσουν την καλλιτεχνική τους αυθεντικότητα και να καθιερωθούν ως μία από τις πιο ιδιαίτερες φωνές της αμερικανικής μόδας.
Jason Wu
Αναδείχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 2000, φέρνοντας μια αισθητική κομψής πολυτέλειας, με ιδιαίτερη έμφαση στα φορέματα. Η καριέρα του εκτοξεύτηκε το 2009, όταν η Michelle Obama φόρεσε μια λευκή, χειροποίητη δημιουργία του στον χορό για την ορκωμοσία του προέδρου. Αυτή η στιγμή καθιέρωσε τον Wu ως έναν από τους πιο ταλαντούχους και ξεχωριστούς σχεδιαστές της γενιάς του.
Lazaro Hernandez και Jack McCollough
Οι δύο σχεδιαστές, Lazaro Hernandez και Jack McCollough, γνωρίστηκαν στο Parsons και το 2002 ίδρυσαν το brand Proenza Schouler. Η πρώτη τους συλλογή πουλήθηκε στο Barneys και γρήγορα κέρδισαν πολλά βραβεία και κάπως έτσι αναδείχθηκαν ως οι νέοι πρωταγωνιστές της μόδας στη Νέα Υόρκη. Η αισθητική τους, με ένα grunge-chic ύφος, απευθυνόταν στη σύγχρονη "downtown city girl".
Nicolas Ghesquière
Ο Nicolas Ghesquière ανέλαβε την φέρει έναν αέρα ανανέωσης στον οίκο Balenciaga στις αρχές της δεκαετίας, χαρίζοντας στα σχέδιά του μια πολυπλοκότητα και αντλώντας έμπνευση από τις μούσες του. Χρησιμοποίησε σύγχρονα υλικά που αντανακλούσαν τις τεχνολογικές εξελίξεις, καινοτομώντας σε κάθε συλλογή. Μία από τις πιο εμβληματικές δημιουργίες του, η τσάντα City bag, έγινε παγκόσμιο φαινόμενο και σύμβολο της δεκαετίας.
Tory Burch
Η Tory Burch λάνσαρε το brand της το 2004, προσφέροντας σχέδια εμπνευσμένα από τη δεκαετία του '70. Γρήγορα, τα flat παπούτσια που είχαν την υπογραφή της, Reva ballet flats, έγιναν το απόλυτο must-have αξεσουάρ. Το λογότυπο με το διπλό "T" έγινε άμεσα αναγνωρίσιμο, και τα πολύχρωμα σχέδια και τα κλασικά κομμάτια του brand της καθιέρωσαν τη σχεδιάστρια ως βασίλισσα του preppy-chic style.