Ο κραταιός όμιλος της βιομηχανίας θέλει να πωλήσει το brand Marc Jacobs. Τι σημαίνει αυτό για τον σχεδιαστή, αλλά και για τα μικρότερα luxury brands εν γένει;
Σε μία από τις πιο ταραχώδεις περιόδους για τη βιομηχανία, με νέα ντεμπούτα και έναν από τους δύο πιο εξέχοντες ομίλους, την Kering, να προσπαθεί διορίζοντας νέο CEO τον Luca de Meo, τον Μήδα της αυτοκίνησης, να σωθεί από το χείλος της οικονομικής καταστροφής, πολέμους, και ευαίσθητες οικονομίες μεγάλων κρατών, όπως η Κίνα, η πολυτέλεια αντιμετωπίζει βαθιά κρίση. Σε αυτό το κλίμα, ο όμιλος LVMH εξετάζει την πιθανότητα να πωλήσει το ομώνυμο brand του Marc Jacobs, το οποίο και απέκτησε όταν ο τελευταίος διορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής της Louis Vuitton το 1997, προς ένα δισεκατομμύριο.
Μεταξύ των πιθανών αγοραστών βρίσκονται μια σειρά από ομίλους διαχείρισης εμπορικών σημάτων, όπως η Authentic Brands Group (ιδιοκτήτρια των Vince, Barneys New York, Hunter και Juicy Couture), η Bluestar Alliance (ιδιοκτήτρια των Off-White, Limited Too και Brookstone) και η WHP Global (ιδιοκτήτρια των Vera Wang και Rag & Bone).
Μέχρι το 2025 Marc by Marc Jacobs και στη συνέχεια Marc Jacobs, το brand έχει ταυτιστεί κατά καιρούς με διάφορα "it” αντικείμενα, όπως η πλέον διαχρονική συλλογή αρωμάτων Daisy και τελευταίο την περίφημη "Tote Bag”. Παρά όμως την πολιτιστική διαχρονικότητα του αμερικανικού brand, θεωρείται ότι δε συνδυάζεται με την ευρωπαϊκή αναφορά στη δεξιοτεχνία και την κληρονομιά που προωθεί η LVMH αυτή τη στιγμή.
Αλήθεια ή φήμες;
Σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, σε συνδιάσκεψη με επενδυτές που είχε την περασμένη εβδομάδα, η οικονομική διευθύντρια της LVMH, Cécile Cabanis, δήλωσε, "Δεν θα διατηρήσουμε μάρκες αν πιστεύουμε ότι δεν αποτελούν καλή προσθήκη ή αν δεν είμαστε ο κατάλληλος φορέας για τη διαχείρισή τους", απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν η εταιρεία σχεδιάζει να επεκτείνει ή να μειώσει το χαρτοφυλάκιό της τα επόμενα χρόνια. Παρόλα αυτά ούτε o LVMH, ούτε ο Marc Jacobs έχουν ανταποκριθεί σε ερωτήσεις του Τύπου για κάποιο σχόλιο.
Η LVMH δεν ανακοινώνει τα στοιχεία των πωλήσεων του Marc Jacobs (όπως και άλλων brands της καθώς τείνουν να αναδεικνύουν τις εταιρείες της αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ). Στις 24 Ιουλίου, όμως, ο όμιλος ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις του τμήματος μόδας και δερμάτινων ειδών μειώθηκαν κατά 9% το δεύτερο τρίμηνο του 2025, φτάνοντας τα 9 δισεκατομμύρια ευρώ. Αναλυτές ωστόσο επισημαίνουν ότι brands με έμφαση στη μόδα δεν ήταν ποτέ του γούστου της LVMH, αναφέροντας παραδείγματα την DKNY, την Off-White, αλλά και στην Stella McCartney που ο όμιλος έχει πουλήσει την τελευταία δεκαετία.
Ποιο θα είναι το μέλλον του brand μετά την πώληση;
Οι ίδιοι αναλυτές προβλέπουν μια πιθανή εξαγορά από μια εταιρεία διαχείρισης εμπορικών σημάτων. Αυτές οι ομάδες ειδικεύονται στην ανάπτυξη brands μέσω αδειοδότησης, χονδρικής πώλησης και παγκόσμιας επέκτασης, χωρίς να απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις σε δημιουργικότητα. Αλλά εδώ συντρέχει για το brand του Marc Jacobs ένας μεγάλος κίνδυνος. Τέτοιες εταιρείες δίνουν συνήθως προτεραιότητα στη βραχυπρόθεσμη κερδοφορία μέσω μαζικών λιανικών πωλήσεων και συνεργασιών με διασημότητες. Αυτό μπορεί να γίνει σε βάρος της δημιουργικής ακεραιότητας και του μακροπρόθεσμου πολιτιστικού κεφαλαίου στο οποίο βασίζονται brands, όπως αυτό του Jacobs.
Τα shows του Jacobs — πάντα στη Νέα Υόρκη, πάντα εκτός προγράμματος — κάνουν πάντα buzz στα social και επαινούνται από τους κριτικούς μόδας ανά τον κόσμο, σπάνια όμως αυτό μεταφράζεται σε εμπορική επιτυχία - ειδικά όσο αναφορά τα ρούχα. Αξεσουάρ και γυαλιά, όπως και τα αρώματα, παραμένουν αγαπημένα του κοινού.
Λαμβάνοντας υπόψη τη θρυλική θέση του Jacobs στη βιομηχανία της μόδας, η διατήρηση αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς θα πρέπει να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα, παράλληλα με την προώθηση των πωλήσεων όπου αναλαβεί το brand. Έργα όπως το επερχόμενο ντοκιμαντέρ της Sofia Coppola για τον Jacobs, Marc By Sofia, που θα κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, προσφέρουν μια εικόνα της ιστορικής πορείας και της επιρροής του σχεδιαστή και αναμένεται να ανανεώσουν το ενδιαφέρον για τον άνθρωπο και το brand.
Σε έναν σχεδιαστή που έχει επηρεάσει όσο λίγοι το zeitgeist από τη δεκαετία του 1980 του ‘80 μέχρι σήμερα - από τη στρατηγική του TikTok που δίνει προτεραιότητα στην ψυχαγωγία, μέχρι το λανσάρισμα του sublabel Heaven που απευθύνεται στη Gen Z, την καμπάνια με τη Victoria Beckham μέσα σε μια γιγαντία shopping bag Marc Jacobs από τον φακό του Juergen Teller, τη θρυλική πλέον grunge συλλογή στον Perry Ellis, που αντί να του κοστίσει την καριέρα του, τον απογείωσε, όλο το έργο του στη Louis Vuitton με τον Stephen Sprouse και τον Murakami - δεν αξίζει να εμπορευματοποιηθεί μαζικά. Ας ελπίσουμε ότι ακόμα και αν το brand Marc Jacobs γίνει ένα brand προσιτής πολυτέλειας, δεν θα απαξιωθεί όπως άλλα αμερικανικά brands.