<p style="line-height: 115%; margin-bottom: 0.35cm;">Αν στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης<span lang="en-US"> </span><span lang="el-GR">αναζητάς δεύτερο επάγγελμα, έχουμε τη λύση.</span></p>
Κάθε μήνα ξεκοκαλίζεις τα περιοδικά μόδας, παρακολουθείς ανελλιπώς τα σόου των μεγαλύτερων οίκων και σχεδιαστών και ξεχωρίζεις μεμιάς τις τάσεις που θα κυριαρχήσουν την επόμενη σεζόν, αλλά σκέφτηκες ποτέ να συμμετέχεις στο πάρτι; Να είσαι εσύ αυτή για την οποία θα μιλούν οι fashion insiders, ενώ οι δημιουργίες σου θα φιγουράρουν στις glossy σελίδες των εγκυρότερων τίτλων; Η έναρξη της νέας σεζόν σου δίνει την καλύτερη αφορμή για ολοκαίνουρια ξεκινήματα. Πώς; Εκτός από ταλέντο, πρέπει να διαθέτεις και στρατηγική. Η Madame Figaro χαρτογράφησε ένα ένα τα βήματα που πρέπει να κάνεις. Ακολούθησέ τα και -πού ξέρεις;- ίσως σε λίγα χρόνια δεις το δικό σου όνομα τυπωμένο σε κάποιο περιοδικό.
ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙΣ
Πρώτο βήμα το αυτονόητο: να αποκτήσεις θεωρητικό υπόβαθρο παρακολουθώντας μαθήματα που θα σου δώσουν τις βάσεις για μια ελπιδοφόρα εκκίνηση. Αν και για την Ελλάδα η μόδα δεν αποτελεί αυτό που λέμε τη βαριά της βιομηχανία (όπως στη Γαλλία ή στην Ιταλία), ωστόσο κι εδώ υπάρχουν κάποια πολύ αξιόλογα εκπαιδευτικά κέντρα, με πιο γνωστή τη σχολή Βελουδάκη. Αν είσαι όμως πραγματικά αποφασισμένη και φυσικά διαθέτεις το budget, καλύτερα να βάλεις στο βιογραφικό σου ένα από τα ονόματα των διεθνών ιδρυμάτων (έστω και με μεταπτυχιακές σπουδές), που με το κύρος τους ενδυναμώνουν το βιογραφικό σου, ενώ σου δίνουν την ευκαιρία να κάνεις πρακτική εξάσκηση σε εταιρείες μόδας που μέχρι στιγμής είχες μόνο φορέσει. Το Fashion Institute of Technology -ή FIT, όπως το αποκαλούν οι γνώστες- είναι ίσως το κορυφαίο ίδρυμα στον κόσμο, κάτι που πιστοποιεί και η λαμπρή πορεία των αποφοίτων του (βλ. Calvin Klein). Αν πάλι έχεις ονειρευτεί την καριέρα της Donna Karan ή των Proenza Schouler, συμπλήρωσε την αίτηση για το επίσης νεοϋορκέζικο και απαιτητικό Parsons School of Design. Σε ευρωπαϊκό έδαφος τα ηνία κρατάει αναμφισβήτητα το Central Saint Martin’s College of Art and Design στο Λονδίνο, που μπορεί να καυχιέται ότι στις λίστες των αποφοίτων του φιγουράρουν ονόματα όπως αυτά των Alexander McQueen, Stella McCartney και -της δικής μας- Sophia Kokosalaki. Επίσης αξιόλογες επιλογές στην Ευρώπη είναι το Royal College of Art στο Λονδίνο και για τους πιο ανατρεπτικούς το Antwerp Royal Academy of Fine Arts στο Βέλγιο, όπου έχει φοιτήσει η πλειοψηφία των Βελγων σχεδιαστών, με κύριο εκπρόσωπο τον ιδιοφυή και avant garde Martin Margiela.
ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙΣ
Παράλληλα με τις σπουδές, καλό θα ήταν να αναζητήσεις τρόπους να βρεθείς στην καρδιά των εξελίξεων. Εκεί που η μόδα είναι ζωντανή, δημιουργείται και όχι απλώς διδάσκεται. Ιδανική περίπτωση, η πρακτική στο ατελιέ ενός μεγάλου σχεδιαστή μόδας ή ενός δραστήριου fashion group, όπου θα ζήσεις όλη τη διαδικασία της δημιουργίας από πρώτο χέρι αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία και μια πιο ρεαλιστική άποψη για τα πράγματα. Εδώ θα εκπαιδευτείς όχι μόνο στο σχέδιο, αλλά και στην ανάγκη να αφουγκράζεσαι την αγορά, να παίρνεις γρήγορες αλλά εμπνευσμένες αποφάσεις, να γεννάς original ιδέες, να διαχειρίζεσαι παραγγελίες, οικονομικά θέματα, την πίεση χρόνου. Στο εξωτερικό είναι πιο εύκολο να αποκτήσεις επαγγελματική πείρα, αφού σε αρκετά εκπαιδευτικά ιδρύματα, ιδίως στα πιο δημοφιλή, η πρακτική εξάσκηση είναι μέρος του κύκλου σπουδών. Εξίσου διδακτικό είναι και το να δουλέψεις σε κάποιο έγκυρο περιοδικό μόδας, είτε ως συντάκτρια είτε στο τμήμα της μόδας. Και στις δύο περιπτώσεις η καθημερινή τριβή με τις τάσεις και τις προτάσεις των μεγαλύτερων οίκων, η δημιουργική διαδικασία του να χτίσεις ένα look, μια σελίδα ή ένα fashion editorial από το μηδέν θα οξύνουν τη ματιά, το γούστο και τις γνώσεις σου για τη μόδα. Ακριβώς όπως το να δουλέψεις ως βοηθός ενός διακεκριμένου στυλίστα. Άρπαξε χωρίς δεύτερη σκέψη ακόμη και πιο περιστασιακές ευκαιρίες που σου δίνονται να δεις τον κόσμο της μόδας εκ των έσω: από το να είσαι το παιδί για όλες τις δουλειές στα παρασκήνια της Εβδομάδας Μόδας μέχρι να αλλάζεις το φιλμ σε μια επαγγελματική φωτογράφιση, να δουλέψεις ως πωλήτρια μεγάλων fashion brands ή ακόμη και να αναλάβεις δουλειές ως μοντέλο, αν η εμφάνισή σου σε ευνοεί. Με οποιοδήποτε τρόπο κι αν έρθεις σε επαφή με το θαυμαστό κόσμο της βιομηχανίας της μόδας, σίγουρα θα βγεις κερδισμένη και θα χτίσεις την ατζέντα επαφών σου, που είναι το επόμενο ζητούμενο.
Η δικτύωση είναι από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες μιας επιτυχημένης καριέρας. Καμία επαφή δεν πρέπει να πάει χαμένη, καμία ευκαιρία να γνωρίσεις και να συναναστραφείς ανθρώπους του χώρου δεν πρέπει να περάσει ανεκμετάλλευτη. Έτσι θα χτίσεις ένα ισχυρό δίκτυο γνωριμιών, που θα σου φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας σου. Ακόμη και οι κορυφαίοι σχεδιαστές μόδας χρειάστηκαν κάποτε ανθρώπους να τους πιστέψουν, να τους υποστηρίξουν, να τους προωθήσουν. Επικεντρώσου στους πανίσχυρους διευθυντές και συντάκτες περιοδικών μόδας, σε φωτογράφους, μοντέλα, στυλίστες, συναδέλφους σχεδιαστές, decision makers μεγάλων εταιρειών που σχετίζονται με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο με τη μόδα, επαγγελματίες δημοσίων σχέσεων και φρόντισε να γίνουν οι νέοι καλύτεροί σου φίλοι. Κανείς δεν περισσεύει στο ανελέητο αυτό παιχνίδι γνωριμιών, που μπορεί να αποδειχτεί και ιδιαίτερα διασκεδαστικό.
ΠΩΣ ΝΑ ΜΕΝΕΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΗ
Σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπου τα trends κρατούν -στην καλύτερη- μία μόλις σεζόν, το μεγαλύτερο λάθος θα ήταν να επαναπαυθείς. Φρόντιζε να ενημερώνεσαι διαρκώς, με κάθε δυνατό τρόπο, ώστε να είσαι διαρκώς συντονισμένη με το πνεύμα της εποχής.
1. Παρακολούθησε τους top σχεδιαστές που έχουν αποδείξει ότι βρίσκονται πάντα μπροστά οδηγώντας τις εξελίξεις, όπως το αιώνιο παιδί θαύμα της fashion σκηνής Marc Jacobs, αλλά και όλα τα σημαντικά σόου κάθε Εβδομάδας Μόδας, για να έχεις ανά πάσα στιγμή ιδέα και άποψη για το τι «παίζει».
2. Γέμισε τη βιβλιοθήκη σου με τίτλους που σκιαγραφούν την ιστορία της μόδας και σηματοδοτούν το στυλ του σήμερα, όπως οι εκδόσεις Fashion Now, που διαρκώς ανανεώνονται, και οι επετειακές εκδόσεις που βγάζουν συχνά πυκνά οι μεγαλύτεροι οίκοι, με πρόσφατο εντυπωσιακό παράδειγμα αυτό της Prada.
3. Διάβασε μυθιστορήματα που προσφέρουν μια διεισδυτική ματιά στα άδυτα του κόσμου της μόδας, όπως τα best-seller Fashion Babylon και The Devil wears Prada, και ξεφύλλισε απολαυστικά φωτογραφικά λευκώματα σαν αυτό του Sartorialist ή φωτογράφων-μύθων, όπως το συλλεκτικό του Helmut Newton.
4. Συνέχισε να ξεκοκαλίζεις τα περιοδικά μόδας με τις εγκυρότερες υπογραφές, με τoν τίτλο της βίβλου να παραμένει στην αμερικάνικη Vogue και το βρετανικό Love να έχει κάνει την έκπληξη τα τελευταία χρόνια.
5. Πολύ ισχυρά πλέον είναι και τα fashion blogs, που έχουν αναγάγει μέχρι πρότινος ανώνυμους εφήβους, που δημοσίευαν στο διαδίκτυο από τα φοιτητικά τους δωμάτια οξυδερκείς απόψεις για τη μόδα, σε περιζήτητους guests στις πρώτες σειρές των επιδείξεων. Η 13χρονη Tavi Gevinson, o BryanBoy και η Garance Doré οδηγούν τη στρατιά των bloggers που κάνουν τον κόσμο της μόδας να γυρίζει (συνήθως γύρω τους) και οι τακτικές επισκέψεις στα blogs τους θεωρούνται επιβεβλημένες.
6. Κι ας μην ξεχνάμε τις τηλεοπτικές δουλειές που έχουν γίνει συνώνυμες με real life πασαρέλες, τροφοδοτώντας το αδηφάγο fashion crowd με όση δόση μόδας μπορούν να αντέξουν και εισάγοντας εν μία νυκτί ονόματα, brands και wish lists στο καθημερινό λεξιλόγιο των γυναικών. Sex & the City, Gossip Girl, The City, Ο Διάβολος Φορούσε Prada είναι μερικά μόνο από τα σίριαλ και τις ταινίες στις οποίες δηλώνει εθισμένος ο κόσμος της μόδας, άρα κι εσύ.
7. Επειδή η μόδα δεν είναι μια αυτόνομη βιομηχανία ούτε ένα εσωστρεφές σύστημα, αλλά μια μορφή τέχνης που καθρεφτίζει την κοινωνία, είναι σημαντικό να εμπλουτίζεις διαρκώς τις γνώσεις σου σε κάθε έκφανση της πολιτιστικής ή κοινωνικής ζωής. Η αρχιτεκτονική, το ντιζάιν, η γραφιστική, οι καλές τέχνες, ο κινηματογράφος, η μουσική, ακόμα και τα περιθωριακά κοινωνικά γκρουπ αποτελούσαν πάντα βασική πηγή έμπνευσης των δημιουργικών και καλλιτεχνικών επαγγελμάτων.
Τα σόου δεν εξαντλούνται πλέον σε μια απλή επίδειξη των ρούχων, αλλά οφείλουν να αποτελούν μια ολοκληρωμένη εμπειρία, να έχουν ένα creative concept. Έχεις λιγότερο από 20 λεπτά για να εντυπωσιάσεις τον Τύπο, τους αγοραστές, τους στυλίστες και θα πρέπει να τα εκμεταλλευτείς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν είναι μόνο τα ρούχα. Η μουσική, τα μοντέλα, το styling, οι καλεσμένοι, ακόμη και η πρόσκληση που έχει προηγηθεί της μεγάλης μέρας, θα πρέπει να δίνουν το κατάλληλο μήνυμα σε συνοχή με όλο το στυλ που θέλεις να επικοινωνήσεις και που θα κάνει την κολεξιόν σου αναγνωρίσιμη. Ακόμη και ο τρόπος που χαιρετάς και ευχαριστείς το κοινό με την ολοκλήρωση της επίδειξης παίζει το ρόλο του και διαμορφώνει την εικόνα σου. Μια ματιά στα βίντεο των επιδείξεων του Alexander McQueen στο youtube θα σου δώσει μια ιδέα για το τι κάνει ένα σόου να γραφτεί στην ιστορία για το art direction του.
ΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΒΑΛΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΕΙΡΑ
Το απόλυτο κριτήριο επιτυχίας είναι τα ονόματα που θα καθίσουν στην πρώτη σειρά των επιδείξεών σου. Στις διεθνείς Εβδομάδες Μόδας γίνεται μάχη μεταξύ των σχεδιαστών και των γραφείων δημοσίων σχέσεων για το ποιος θα μαζέψει τους περισσότερους και ηχηρότερους power players. Όταν η Άννα Γουίντουρ και η Καρίν Ρόιτφελντ κάνουν την εμφάνισή τους σε κάποιο σόου, οι μετοχές του σχεδιαστή εκτοξεύονται. Ενώ αν δώσει το “παρών” η Κέιτ Μος, εκτός από τους παπαράτσι κάνουν πάρτι και οι σχεδιαστές στο backstage. Οι Dolce & Gabbana φημίζονται για το celebrity front row των επιδείξεών τους στο Μιλάνο, όπου η Τζένιφερ Λόπεζ κάθεται δίπλα στη Ναόμι και την Ντίτα Βον Τιζ, ενώ ο οίκος Chanel θεωρείται το πιο δύσκολα προσβάσιμο σόου στο Παρίσι, με καλεσμένες elegant φιγούρες του παγκόσμιου jet set αλλά και πάμπλουτες κυρίες του Forbes List. Για τα ελληνικά δεδομένα, αγαπημένα παιδιά της μόδας θεωρούνται η very fashionable Τάμτα, η πάντα κομψή Τζένη Μπαλατσινού, η τολμηρή Δέσποινα Βανδή και η fashion-concious Τζίνα Αλιμόνου μεταξύ άλλων. Γενικά, στόχευσε σε διευθυντές μόδας του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου, σημαντικούς αγοραστές που θα βάλουν τα ρούχα σου σε hot σημεία πώλησης, στυλίστες και φυσικά διασημότητες που ταιριάζουν με το προφίλ σου. Μπορείς να πας και ένα βήμα παραπέρα επιδιώκοντας να μεταβάλεις επιλεγμένα πρόσωπα σε έμμεσους πρεσβευτές της δουλειάς σου. Καμία διαφήμιση δεν ξεπερνά την αξία του να φορέσει ένα ρούχο η Σιένα Μίλερ, η Αλέξα Τσανγκ ή η Ατζελίνα Τζολί. Κάπου εδώ είναι που θα σου φανούν εξαιρετικά χρήσιμες οι επαφές που τόσο καιρό έχτιζες με στυλίστες, συντάκτες μόδας και λοιπούς fashion people.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ
Αυτοί είναι η Τop 10 λίστα ανθρώπων με τη μεγαλύτερη επιρροή στη μόδα σήμερα. Αν τους κάνεις να μιλήσουν για τη δουλειά σου, έχεις φτάσει το στόχο σου. Αν κάποιοι από αυτούς σου διαφεύγουν, έχεις ακόμη δουλειά.:
1)Anna Wintour, διευθύντρια αμερικανικής Vogue
2)Tavi Gevinson, έφηβη blogger (thestylerookie.com)
3)Patricia Field, ενδυματολόγος (Sex & the City, o Διάβολος φοράει Prada)
4)Natalie Massenet, ιδρύτρια net-a-porter.com
5)Jefferson Hack, εκδότης Dazed & Confused/AnOther magazine
6)Kate Moss, σχεδιάστρια ρούχων/μοντέλο/style icon
7)Lady Gaga, τραγουδίστρια
8)Marc Jacobs, καλλιτεχνικός διευθυντής των οίκων Marc Jacobs και Louis Vuitton
9)Mario Testino, φωτογράφος μόδας
10)Scott Schulman, fashion blogger (thesartorialist.blogspot.com)
AΝ ΟΧΙ ΣΧΕΔΙΑΣΤΡΙΑ, ΤΟΤΕ ΤΙ;
Μπορείς να γίνεις μέλος της μεγάλης οικογένειας της μόδας ακόμη κι αν δεν ακολουθήσεις καριέρα σχεδιάστριας. Μια τόσο καλοκουρδισμένη βιομηχανία έχει ανάγκη από πολλές ειδικότητες για να λειτουργήσει ομαλά. Απλά βρες ποια σου ταιριάζει.
Visual merchandiser: θα καθορίζεις τον τρόπο που στήνονται και συνδυάζονται τα ρούχα σε μπουτίκ και βιτρίνες.
Φωτογράφος μόδας: θα φωτογραφίζεις διαφημιστικές καμπάνιες και editorial μόδας.
Συντάκτρια μόδας: θα βλέπεις πριν απ’ όλους τις νέες τάσεις και θα γράφεις γι’ αυτές
Αγοραστής (buyer): θα επιλέγεις ποια ρούχα θα δούμε στα ράφια των καταστημάτων.
Μοντέλο: θα δίνεις ζωή στα ρούχα.
Ατζέντης μοντέλων: θα καθορίζεις τα πρόσωπα της μόδας.
Υπεύθυνη διοργάνωσης εκδηλώσεων μόδας: θα δίνεις την απαραίτητη λάμψη.
Στυλίστρια: θα “παίζεις” συνδυάζοντας ρούχα και αξεσουάρ πάνω σε ζωντανές “κούκλες”.
Μake-up artist/hair stylist: θα συμπληρώνεις (και μερικές φορές θα μονοπωλείς) κάθε look.