top article

Support Small Business

  1. LAVA_: Τα κεραμικά ως έργα τέχνης LAVA_: Τα κεραμικά ως έργα τέχνης
  2. Ένας δροσερός κήπος στην Κηφισιά κρύβει νόστιμα μυστικά Ένας δροσερός κήπος στην Κηφισιά κρύβει νόστιμα μυστικά
  3. Το Naif είναι η νέα, ενδιαφέρουσα άφιξη πίσω από τη Στέγη Το Naif είναι η νέα, ενδιαφέρουσα άφιξη πίσω από τη Στέγη
  4. Η εκλεκτή κάβα και το φίνο μενού του Materia Prima στο Παγκράτι Η εκλεκτή κάβα και το φίνο μενού του Materia Prima στο Παγκράτι
  5. Γνώρισε τη μικρή παραγωγό της kombucha στην Αθήνα Γνώρισε τη μικρή παραγωγό της kombucha στην Αθήνα
  6. Wine delivery: Ναι, το αγαπημένο σου κρασί έρχεται στην πόρτα σου Wine delivery: Ναι, το αγαπημένο σου κρασί έρχεται στην πόρτα σου
  7. Στο Τρομερό Παιδί θα φας προζυμένιο ψωμί και κρουασάν με φρέσκο βούτυρο Στο Τρομερό Παιδί θα φας προζυμένιο ψωμί και κρουασάν με φρέσκο βούτυρο
  8. Ο καλός καφές χωράει μέσα σε λίγα τετραγωνικά Ο καλός καφές χωράει μέσα σε λίγα τετραγωνικά
  9. Τα πιο ωραία ροζέ του καλοκαιριού Τα πιο ωραία ροζέ του καλοκαιριού
  10. Selena Gomez | Έτσι αποφάσισε να υποστηρίξει το κίνημα "Black Lives Matter" Selena Gomez | Έτσι αποφάσισε να υποστηρίξει το κίνημα "Black Lives Matter"
  11. Ο Kanye West ξεκινά ένα fund για τα έξοδα του κολεγίου της κόρης του George Floyd Ο Kanye West ξεκινά ένα fund για τα έξοδα του κολεγίου της κόρης του George Floyd
  12. Meet the designer: Γνωρίζοντας το designing duo πίσω από το LAVIATE Meet the designer: Γνωρίζοντας το designing duo πίσω από το LAVIATE
  13. Στο Mokpo Creative Cakes θα βρεις γλυκά - έργα τέχνης Στο Mokpo Creative Cakes θα βρεις γλυκά - έργα τέχνης
  14. Ένα εργαστήριο κεραμικής που προωθεί την ελευθερία της έκφρασης Ένα εργαστήριο κεραμικής που προωθεί την ελευθερία της έκφρασης
  15. Το νέο Feyrouz φέρνει αέρα ανατολής στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας Το νέο Feyrouz φέρνει αέρα ανατολής στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας
  16. Meet the designer: Αριάδνη Κυπρή Meet the designer: Αριάδνη Κυπρή
  17. Η Λίλα Μπακλέση ανέβασε το πιο feel good βίντεο μαγειρικής Η Λίλα Μπακλέση ανέβασε το πιο feel good βίντεο μαγειρικής
  18. Το #cook4heroes είναι η ευχάριστη είδηση της ημέρας Το #cook4heroes είναι η ευχάριστη είδηση της ημέρας
  19. Meet the designer | Κατερίνα Γρηγοροπούλου Meet the designer | Κατερίνα Γρηγοροπούλου
  20. Dickie Dee: Η ιστορία του soft ice cream από τον Καναδά στην καρδιά της Αθήνας Dickie Dee: Η ιστορία του soft ice cream από τον Καναδά στην καρδιά της Αθήνας
  21. #menoumespiti: Πώς μπορείς κι εσύ να στηρίξεις το αγαπημένο σου εστιατόριο και μπαρ #menoumespiti: Πώς μπορείς κι εσύ να στηρίξεις το αγαπημένο σου εστιατόριο και μπαρ
  22. Meet the artist: Val Goutsi Meet the artist: Val Goutsi

Με αφορμή τον ξαφνικό θάνατο της Σοφίας Κοκοσαλάκη θυμόμαστε την συνέντευξή που είχε δώσει η διακεκριμένη σχεδιάστρια το 2009 στη Ντιάνα Γρηγοροπούλου για τη Madame Figaro Απριλίου.

Η Ελληνίδα σχεδιάστρια, που εδραιώθηκε στην παγκόσμια βιομηχανία της μόδας δίνοντας μια σύγχρονη, ροκ διάσταση στο αρχαιοελληνικό στυλ, κλείνει φέτος μία θριαμβευτική δεκαετία. H Σοφία Κοκοσαλάκη είναι αδιαμφισβήτητα το κορίτσι που κατάφερε να ανεβάσει στα μάτια των ξένων το εθνικό μας στυλιστικό προφίλ.

Ομιλητικότατη (αν και κρυωμένη), καλοδιάθετη και πολύ φιλική, η Σοφία Κοκοσαλάκη μας μίλησε τηλεφωνικά από το ατελιέ της στο Λονδίνο, με μια συντονισμένη φασαρία από ραπτομηχανές και συνομιλίες στο background. Μας εξιστόρησε το χρονικό της ανοδικής πορείας της, από τη στιγμή που είδε μία δημιουργία της να γίνεται εξώφυλλο στους Sunday Times –πριν ακόμα αποφοιτήσει από τη σχολή– μέχρι και σήμερα. Η Σοφία Κοκοσαλάκη ξεκίνησε την καριέρα της στο Λονδίνο, όπου εξακολουθεί να ζει και να δημιουργεί, και παρουσιάζει τις συλλογές της στην επίσημη Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού. Ενώ απολαμβάνει τη ζωή στη βρετανική πρωτεύουσα –που είναι αστείρευτη πηγή δημιουργικότητας, καθώς "εδώ συμβαίνουν πράγματα και τα βλέπεις από πρώτο χέρι"– θεωρεί ότι είναι πολύ σημαντικό για ένα σχεδιαστή να γίνει αποδεκτός από το γαλλικό, πολύ απαιτητικό κατεστημένο. "Το να "δείχνεις” στο Παρίσι σημαίνει ότι έχεις ενηλικιωθεί ως σχεδιαστής, ότι είσαι καταξιωμένος και γι’ αυτό δικαιούσαι να γίνεις δεκτός σε ένα τόσο δύσκολο και κλειστό κύκλωμα. Το ζήτημα, βέβαια, είναι να παραμείνεις. Το Λονδίνο είναι ιδανικό για να ξεκινήσεις. Εδώ σε βοηθούν απλόχερα, σε χρηματοδοτούν, είναι η κουλτούρα τους έτσι. Στο Παρίσι δεν υπάρχει sponsorship, υπάρχει μόνο business. Πρέπει να είσαι elite για να σταθείς εκεί".

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, όταν αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με τη μεγάλη της αγάπη, τη μόδα, έχοντας ήδη στο βιογραφικό της ένα πτυχίο Φιλολογίας από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. "Από μικρή παρατηρούσα την αντίδραση των μεγάλων βλέποντας το ντύσιμό μου. Κατάλαβα ότι με το ντύσιμο μπορείς να κάνεις κάποιο statement, προκαλώντας τις ανάλογες αντιδράσεις στους άλλους. Κατ’ επέκταση συνειδητοποίησα τη δύναμη της μόδας. Κι αυτό με γοήτευσε. Έτσι άρχισα να σχεδιάζω ρούχα –να φανταστείς όταν ήμουν μικρή τους έβαζα και τιμές!– και δεν σταμάτησα ποτέ". "Στην πόλη της street culture", αποφοίτησε από το Central Saint Martins –το απόλυτο φυτώριο σχεδιαστών μόδας, που έβγαλε μεγάλα ονόματα όπως είναι ο John Galliano, ο Alexander McQueen και η Stella McCartney– παίρνοντας masters χωρίς προηγούμενες σπουδές στη μόδα. "Στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα, διότι δεν είχα τις βάσεις και την τεχνική κατάρτιση που είχαν οι υπόλοιποι. Έτσι, άρχισα να πειραματίζομαι ντραπάροντας σε μια κούκλα, αρχικά για να δείχνω ότι δουλεύω και να μη νιώθω περιθωριοποιημένη και τελικά μαθαίνοντας αυτή την τεχνική, όπως να βγάζω πατρόν, να κόβω κι όλα τα υπόλοιπα".

Όταν η Σοφία Κοκοσαλάκη μίλησε στη Madame Figaro

ΔEΚΑ ΧΡOΝΙΑ ΕΠΙΤΥΧIΕΣ

Κάνοντας μια αναδρομή στα σημεία-σταθμούς της πορείας της, ξεκινάμε από το πρώτο της σόου στο Λονδίνο και τη συνεργασία της για μερικές σεζόν με την ιταλική εταιρεία δερμάτινων Ruffo και στεκόμαστε στο 2004, τη χρονιά που εμφανίστηκε στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού και κέρδισε για άλλη μια φορά διεθνή αναγνώριση για τα κουστούμια των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. "Ήταν μια πολύ έντονη εμπειρία, όπου πραγματικά δοκίμασα καινούργια όρια. Ήξερα ότι αντέχω το άγχος, αλλά δεν φανταζόμουν ότι αντέχω τόσο άγχος!"

Αργότερα ήρθε η αναβίωση του μυθικού γαλλικού haute couture οίκου Madeleine Vionnet, που λάνσαρε στις αρχές του περασμένου αιώνα στην παρισινή ελίτ το Grecian chic στυλ με τις περίτεχνες και απαιτητικές σε τεχνική δεξιότητα πτυχώσεις. Ένας οίκος, δηλαδή, που ταίριαζε γάντι στο ύφος της Σοφίας Κοκοσαλάκη. Δυστυχώς, ήταν μια συνεργασία χωρίς αίσιο τέλος. Η ίδια προτιμάει να μην αναφέρεται σε αυτό. "Πραγματικά είναι κρίμα να διασυρθεί ένα τέτοιο ιστορικό όνομα λόγω των προβλημάτων που προκάλεσαν οι "επιχειρηματίες” που ανέλαβαν την οικονομική στήριξη του εγχειρήματος. Άνθρωποι που τελικά δεν είχαν καμία οικονομική επιφάνεια".

Η μεγαλύτερη επιτυχία, όμως, έφτασε λίγο αργότερα, όταν η Ελληνίδα σχεδιάστρια έγινε μέλος του ομίλου Staff International, πιο γνωστού και ως Diesel Group. Ενός ομίλου που συνεχώς αναπτύσσεται και έχει ήδη "αποκτήσει" μεγάλα και προχωρημένα ονόματα της παγκόσμιας μόδας, όπως τον avant-garde Maison Martin Margiela, τους ανατρεπτικούς Viktor & Rolf και το χρυσό δίδυμο από τον Καναδά D-Squared2. "Αυτή είναι ιδανική κατάσταση για ένα σχεδιαστή, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το κλίμα της μόδας τα τελευταία χρόνια. Επί 8 χρόνια ήμουν ανεξάρτητη σχεδιάστρια, έχοντας και το δημιουργικό και το επιχειρηματικό άγχος, χωρίς χρηματοδότες και υποστήριξη. Τώρα που ανήκω σε ένα γκρουπ, έχω την πολυτέλεια να προβληματίζομαι μόνο για το δημιουργικό κομμάτι. Μπορεί να με απασχολήσουν οι κριτικές που θα ακουστούν για μια συλλογή μου, αλλά όχι πια οι πωλήσεις".

Και ποια είναι η σχέση της της με τον Renzo Rosso ή, αλλιώς, Mr Diesel; "Είναι άνθρωπος με πολλή ενέργεια, πάντα χαρούμενος και βιαστικός. Έρχεται, βλέπει τη συλλογή, λέει "Μπράβο, τέλεια” και φεύγει. Έχει ένα πολύ αξιόλογο team που με βοηθάει όπου χρειάζεται, όπως στο εμπορικό κομμάτι ή στο πώς να "σπάσει” μια συλλογή, χωρίς καμιά ανάμειξη στο δημιουργικό κομμάτι. Είναι μια εταιρεία που σέβεται πολύ τους σχεδιαστές, αντιμετωπίζει με δέος τη δημιουργικότητα και αντιλαμβάνεται την υπερβολή της μόδας. Αντί να μου ζητούν να γίνω πιο εμπορική, εγώ είμαι αυτή που θέλω να κάνω ρούχα πιο προσιτά σε περισσότερο κόσμο". Η Σοφία δεν θεωρεί αναγκαίο το ακριβό ντύσιμο. "Δεν χρειάζεται να υποδηλώνεις status με το ντύσιμο. Καλύτερα να υποδηλώνεις παιδεία, αισθητική".

Σοφία Κοκοσαλάκη Madame Figaro Απριλίου 2009

Η ΕΠΕΤΕΙΑΚH ΣΥΛΛΟΓH

Φέτος, η Σοφία Κοκοσαλάκη κλείνει 10 χρόνια στη σκηνή της διεθνούς μόδας και το γιορτάζει. Μας μεταφέρει σε ένα ονειροπόλο ταξίδι-αναδρομή στη δεκάχρονη πορεία της με μια επετειακή, limited edition συλλογή που συγκεντρώνει τα πιο iconic σχέδια των περασμένων κολεξιόν της. Πρόκειται για δύο micro-σειρές, με δέκα signature κομμάτια για τη σεζόν φθινόπωρο-χειμώνας 2009-10 και άλλα δέκα για την άνοιξη-καλοκαίρι 2010. "Θέλησα να ξεχωρίσω τα πιο αντιπροσωπευτικά σχέδια, τα πιο φωτογραφημένα, τα πιο επιθυμητά, ακόμη και τα πιο αντιγραμμένα – δεν είναι σχεδόν κολακευτικό να σε αντιγράφουν; Καθένα από αυτά είναι σημαντικό για διαφορετικούς λόγους, είτε γιατί αντιπροσωπεύει μια καινούργια τεχνική που ανακάλυψα, είτε γιατί σηματοδοτεί ένα καινούργιο κεφάλαιο, μια καινούργια ιδέα, είτε γιατί παρουσιάστηκε μια συγκεκριμένη στιγμή και δημιούργησε προηγούμενο".

Πέρα από την επετειακή συλλογή της, η φετινή της καλοκαιρινή σειρά χαρακτηρίζεται από ένα ύφος διαφορετικό από αυτό που μας είχε συνηθίσει, από το αρχαιοελληνικό στυλ με ένα μοντέρνο ή και ροκ αρκετές φορές twist. Εμπνευσμένη από ένα βιβλίο για τις τοιχογραφίες της Αιγύπτου και της Μινωικής Κρήτης, που είναι πανομοιότυπες, βασίστηκε σε ένα θέμα "λιγότερο μαύρο και βαρύ και περισσότερο πλούσιο και glamorous. Πάντα μου άρεσαν τα αιγυπτιακά κοσμήματα και μοτίβα, ειδικά στα ’60s. Για να αποδώσω το θέμα έπρεπε να χρησιμοποιήσω πιο πλούσια υλικά, άλλες σιλουέτες και άλλα χρώματα". Και ενώ η Σοφία Κοκοσαλάκη παρουσίασε αυτή την pre-collection τον Iούνιο, η Αίγυπτος εξελίχτηκε σε τάση τον επόμενο Οκτώβριο. Πού να το φανταζόταν!

 

ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ

Όσο ενθουσιώδης είναι για τη δουλειά της, άλλο τόσο ευγνώμων νιώθει για τους συνεργάτες της. Από το ξεκίνημά της μέχρι σήμερα δεν έχει σταματήσει να συμβουλεύεται το στενό της φίλο, το φωτογράφο μόδας Bill Georgoussis, ενώ στις τελευταίες της επιδείξεις εμπιστεύεται τη μουσική στους DJs Misshapes από τη Νέα Υόρκη και τα φώτα στον Thierry Dreyfus, υπεύθυνο για το φωτισμό στα σόου Dior Homme και τελευταία στην Ελληνική Εβδομάδα Μόδας, ύστερα από δική της μεσολάβηση. Επίσης, δεν παραλείπει να αναφέρεται στην πολύτιμη βοήθεια και υποστήριξη του μόνιμου συνεργάτη της Theo Gesios. Και για το επόμενο σόου; "Ετοιμάζουμε κάτι με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Είχε μια φανταστική ιδέα και θα την υλοποιήσουμε".

Όσο για την ελληνική μόδα, η Σοφία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. "Χαίρομαι πολύ που τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν όταν ξεκινήσαμε με τον Άγγελο Φρέντζο (ο οποίος έχει επίσης κάνει καριέρα στο εξωτερικό, με βάση τη Βενετία). Τώρα υπάρχει Εβδομάδας Μόδας. Πολλοί σχεδιαστές τολμούν". Έχει παρακολουθήσει πολλά σόου νέων σχεδιαστών, λαμβάνει συνέχεια mails με δουλειές τους και τους βοηθάει όσο μπορεί. Από το νέο αίμα ξεχωρίζει τους Filep Motwary και Μαρία Μάστορη για την "τολμηρή, δημιουργική, αξιοπρεπή και παλαβιάρικη δουλειά τους" και υπογραμμίζει πόσο σημαντική επιρροή υπήρξε για εκείνη ο απόλυτος, αγαπημένος της ’Ελληνας σχεδιαστής, ο Γιάννης Τσεκλένης.

Ύστερα από δέκα χρόνια στον άλλοτε λαμπερό και άλλοτε εφήμερο ή μάταιο κόσμο της μόδας, η Σοφία Κοκοσαλάκη νιώθει άνετα και διασκεδάζει που "άλλοτε είναι τελείως ενσωματωμένη κι άλλοτε εντελώς εκτός". Που μπορεί να πίνει το ποτό της στο πεζούλι του Pop στο κέντρο της Αθήνας, με την ίδια ευκολία που πηγαίνει σε power meetings και business lunches στο Ritz του Παρισιού. Κι όταν η Kέιτ Χάντσον, η Κίρα Νάιτλι, η Κάμερον Ντίαζ, η Λου Ντουαγιόν, η Γκουίνεθ Πάλτροου ή η Αν Χάθαγουεϊ φορούν ρούχα της σε επίσημες εμφανίσεις, τις βλέπει με την ίδια χαρά που νιώθει όταν βλέπει μια φίλη της ή οποιαδήποτε γυναίκα να φοράει με αυτοπεποίθηση δημιουργίες της και να νιώθει καλά μέσα σε αυτές. Δηλώνει φαν της Rei Kawakubo, αλλά και του Stefano Pilati, που εκτός από αγαπημένος σχεδιαστής είναι και cool παρέα: "Κάθε φορά που βγαίνουμε, ξυπνάω με hangover". Κι όταν δεν σχεδιάζει ή δεν ετοιμάζει πυρετωδώς κάποια επίδειξη, πηγαίνει σε εκθέσεις τέχνης και μουσεία, βλέπει πολύ CNN και μαγειρεύει για τους φίλους της. Δεν νιώθει ότι παραμελεί την προσωπική της ζωή στο όνομα της επιτυχίας, "ίσως γιατί η ίδια η δουλειά μου είναι τόσο ενδιαφέρουσα όσο και διασκεδαστική". Δουλεύει καλύτερα και πιο δημιουργικά όταν είναι υπό πίεση, ακούει συνέχεια μουσική και έχει αδυναμία στην πατρίδα της, στην Κρήτη. Έρχεται στην Ελλάδα 3-4 φορές το χρόνο, ενώ θεωρεί ότι η οικογένεια και οι φίλοι της είναι ό,τι πολυτιμότερο έχει. Κι αν δεν ήταν σχεδιάστρια, θα ήταν ανταποκρίτρια του CNN. Ακόμα κι έτσι, στοιχηματίζουμε ότι η Σοφία θα έκανε και πάλι διεθνή καριέρα.

Διάβασε επίσης: Η λιτή αισθητική της Σοφίας Κοκοσαλάκη

Ιούλιος 2018

>