Θηλυκά, θρυλικά και αξέχαστα
To φόρεσε: Η Keira Knightley στον ρόλο της Cecelia Tallis
Το εφέ που είχε αυτό το φόρεμα όχι μόνο στον James McAvoy (θυμάσαι τι ακολούθησε...) αλλά και σε όποιο θηλυκό είδε την ταινία ή απλά τη φωτογραφία, παραμένει ανεπανάληπτο. Σε μια δημοσκόπηση, μάλιστα, που το περιοδικό Time διεξήγαγε το 2008 για την ανάδειξη των καλύτερων κοστουμιών στην ιστορία του σινεμά, η ασύγκριτη κρεασιόν της Durran ήρθε πρώτη. Kαλά, αυτό ίσως έχει να κάνει και με το γεγονός ότι η ταινία είχε βγει μόλις λίγους μήνες πριν.

Το λευκό halter-neck φόρεμα - “Εφτά χρόνια φαγούρα” (1955)
Το φόρεσε: Η Marilyn Monroe στον ρόλο του “Κοριτσιού”
Το δημιούργησε: Σύμφωνα με τον ίδιον, ο ενδυματολόγος William Travilla της 20th Century Fox. Σύμφωνα με κάποιους άλλους, ο Travilla το αγόρασε έτοιμο, αν και o ίδιος το έχει αρνηθεί.
Κάθε κορίτσι μπορεί να βεβαιώσει πως δεν είναι καθόλου καλή ιδέα το να πατάς πάνω σε σχάρες εξαερισμού με ψηλοτάκουνα. Ωστόσο, η σχέση του σινεμά με την πραγματικότητα δεν είναι πάντα πολύ στενές – και σε αυτό ακριβώς οφείλουμε μια από τις πιο αρχετυπικές σκηνές στην ιστορία της εικόνας: Το Κορίτσι διασκεδάζει με το γεγονός ότι ο αέρας που βγαίνει μέσα από τη σχάρα παίζει με το φόρεμά της. Μέχρι σήμερα, για να περιγραφεί η halter neck φόρμα που δένει πίσω από τον αυχένα, χρησιμοποιούμε συχνά την κοινή πλέον έκφραση μεταξύ ποπ-κουλτουριάρηδων, “το φόρεμα της Marilyn”. Το οποίο είναι τόσο ιστορικό, ώστε έχει αποκτήσει και το δικό του λήμμα στη wikipedia. Για την ιστορία, λοιπόν, ας αναφέρουμε πως ο τότε σύζυγος της Marilyn, ο επίσης διάσημος Joe DiMaggio, το σιχάθηκε αυτό το φόρεμα αμέσως μόλις το είδε (γιατί άραγε). Στην ταινία, πάντως, το στρίφωμα δεν ανέβαινε τόσο ψηλά όσο στην ιστορική πλέον φωτο από την παραγωγή.

Το Μαύρο Φόρεμα - Breakfast at Tiffany's (1961)
Το φόρεσε: Η Audrey Hepburn στον ρόλο της Holly Golightly
Το δημιούργησε: Ο Hubert de Givenchy
Στους τίτλους αρχής της ταινίας, η Holly/Audrey εμφανίζεται να περπατά το ξημέρωμα στην 5η λεωφόρο και να σταματά μπροστά στη βιτρίνα του κοσμηματοπωλείου Tiffany & Co. τρώγοντας ένα κρουασάν. Το μαύρο φόρεμα συμπληρώνουν μια τιάρα στα μαλλιά, ένας αδιανόητα ογκώδης κότσος με γκρι ανταύγειες, γυαλιά ηλίου τύπου Wayfarer και ένα statement κόσμημα, που στολίζει και την πλάτη. Την ενδυματολογική επιμέλεια της ταινίας είχε η Edith Head, η οποία κέρδισε το Όσκαρ παίρνοντας όλο το credit για το στυλ του φιλμ. Γεγονός το οποίο η Hepburn θεώρησε μεγάλη αδικία εις βάρος του Givenchy (παρέμεινε, εξάλλου, για πολλά χρόνια στενή φίλη του couturier).

Περισσότερα iconic φορέματα του κινηματογράφου στη σελίδα 2

Το κόκκινο φόρεμα, pt 1– Pretty Woman (1990)
Το φόρεσε: Η Julia Roberts στον ρόλο της Vivian Ward
Το δημιούργησε: Η ενδυματολόγος της ταινίας, Marilyn Vance-Straker
Το makeover της Vivian από streetwalker σε socialite φτάνει στο αποκορύφωμά του με αυτό το υποδειγματικά 90s επίσημο look, το οποίο στην εποχή του έκοψε πολλές ανάσες και μέχρι σήμερα παραμένει σημείο αναφοράς. Για το φόρεμα αυτό, μάλιστα, κυκλοφορεί κι ένα ενδιαφέρον στόρι: Η ενδυματολόγος της ταινίας χρειάστηκε να αγωνιστεί ώστε να πείσει την Disney, παραγωγό εταιρεία της ταινίας, να ντυθεί η Vivian για να πάει να δει την Τραβιάτα με φλογερό κόκκινο, και όχι με μαύρο.

To κόκκινο φόρεμα, pt2 – Funny Face (1957)
To φόρεσε: Η Audrey Hepburn στον ρόλο της Jo Stockton
Το δημιούργησε: Ο Hubert de Givenchy
Δεν προκαλεί έκπληξη, προφανέστατα, η εμφάνιση της Hepburn σε ένα ακόμη φόρεμα από τη λίστα με τα 10 πιο iconic του σινεμά (ήταν αρκετά δύσκολο να διαλέξουμε μόνο δύο και μόνο αυτά τα συγκεκριμένα δύο). Κατά μία αρκετά ενδιαφέρουσα έννοια, το κόκκινο επιλέγεται και εδώ ως το φόρεμα που απεικονίζει τη θηλυκή Μεταμόρφωση - στη συγκεκριμένη περίπτωση, της άχαρης, beat για beat κουλτουριάρας υπαλλήλου βιβλιοπωλείου του Γκρίνουιτς Βίλατζ, σε supermodel της εποχής. Το υπέροχο αυτό ενσταντανέ πάει κάπως έτσι: Στα πλαίσια μιας φωτογράφησης για το περιοδικό μόδας Quality, ο Dick Avery / Fred Astaire απαθανατίζει την Jo να κατεβαίνει τα σκαλιά του Λούβρου σε πόζα που κάτι φέρει από το άγαλμα της Νίκης στο βάθος. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του εγχειρήματος είχε ο Richard Avedon, στον οποίο, μάλιστα, λέγεται πως βασίστηκε εν μέρει ο χαρακτήρας του Dick Avery.

Το λευκό εφαρμοστό φόρεμα, pt 1 – Βασικό ένστικτο (1992)
Το φόρεσε: Η Sharon Stone στον ρόλο της Catherine Tramell
Το δημιούργησε: Η ενδυματολόγος της ταινίας, Ellen Mirojnick
Αν και οι περισσότεροι ασχολήθηκαν κυρίως με το τι βρισκόταν κάτω από το φόρεμα, αυτό το μίνι shift dress-αριστουργηματάκι του minimal chic της εποχής, ετοιμάστηκε αριστοτεχνικά από μάλλινο κρεπ και, πολύ σοφά, συνδυάζει το αποκαλυπτικό μήκος με λαιμό-ζιβάγκο. Genial.

To λευκό εφαρμοστό φόρεμα, pt 2 – Clueless (1995)
To φόρεσε: Η Alicia Silverstone στον ρόλο της Cher Horowitz
Το δημιούργησε: (βλ. παρακάτω)
Την εμφάνιση αυτού του λευκού body-con φορέματος ακολουθεί ένας πολύ ενδιαφέρον διάλογος της Cher με τον πατέρα της:
- Τι είναι αυτό;
- Φόρεμα.
- Ποιος το λέει;
- Ο Calvin Klein.
Ένα ελάχιστο δείγμα από τη λατρεμένη ταινία, τους απίστευτους διαλόγους, το ζηλευτό στυλ της Cher & Co.
Περισσότερα iconic φορέματα από τον κινηματογράφο στη σελίδα 2
Πάμε για wrap με πριγκίπισσες του στυλ, εκκεντρικές μούσες και “σκληρά καρύδια” του chic
To γαλάζιο σιφόν φόρεμα – Το κυνήγι του κλέφτη (1955)
Το φόρεσε: Η Grace Kelly στον ρόλο της Frances Stevens
Το δημιούργησε: Η θρυλική ενδυματολόγος του Χόλιγουντ, Edith Head
Γαλάζια ντραπέ τυλίγουν μαγευτικά τη σιλουέτα της Grace Kelly σε μία ταινία που έχει επηρεάσει όσο λίγες την ιστορία των κινηματογραφικών κοστουμιών, αν όχι του στυλ γενικότερα. H πριγκίπισσα Diana της Ουαλίας λάτρευε αυτό το φόρεμα τόσο, ώστε να ζητήσει από τη σχεδιάστρια Catherine Walker to 1987 να δημιουργήσει ειδικά για εκείνη ένα αντίστοιχο σιφόν μάξι με ντραπέ. Πάντως, το red carpet μέχρι και σήμερα δεν θα ήταν ίδιο χωρίς αυτό το Φόρεμα.

Το “τρελό” νυφικό – Sex and the City (2008)
To φόρεσε: Η Sarah Jessica Parker στον ρόλο της Carrie, όταν πιστέψαμε πως επιτέλους θα τη δούμε νυφούλα δίπλα στον Big.
Το δημιούργησε: Η Vivienne Westwood, η οποία (στα πλαίσια του στόρι) το έστειλε στην Carrie όταν την είδε να το φοράει σε μια φωτογράφηση στην αμερικανική Vogue.
Μια ακόμη αποτύπωση της επίδρασης του SATC style, το εφέ που είχε το νυφικό αυτό ήταν άξιο καταγραφής. Μια πιο κοντή βερσιόν ξεπούλησε μέσα σε λίγες ώρες από το Net-a-Porter, ωσάν να ήταν γαλάζιο φορεματάκι της δούκισσας Catherine. Σαν να μην έφτανε το ίδιο το φόρεμα, μάλιστα, η δαιμονία Patricia Field του φόρεσε κι ένα headpiece-παραδείσιο πουλί και το look κυριολεκτικά απογειώθηκε. Η ίδια η Parker, μάλιστα, έχει παραδεχθεί πως αυτό το vintage πουλί που χρονολογείται από το 1900, είναι το αγαπημένο της κομμάτι από όλα τα outfits της Carrie, για έναν λόγο που κάθε γυναίκα θα καταλάβει: “Δεν με άφησαν να το κρατήσω”!

To “φόρεμα-κουρτίνα” - Όσα παίρνει ο άνεμος (1939)
Το φόρεσε: Η Vivien Leigh στον ρόλο της Scarlett O'Hara
Το δημιούργησε: Ο ενδυματολόγος της ταινίας, Walter Plunkett
Το Technicolor έχει μόλις λανσαριστεί, οπότε υπάρχει το σωστό τεχνικό υπόβαθρο ώστε να αναδειχθούν τα πλούσια, έντονα, μεθυστικά χρώματα των κοστουμιών που η απίστευτη Vivien Leigh / Scarlett O'Hara αλλάζει κατά την (ατελείωτη) διάρκεια της ταινίας. Όλα τους ξεχωρίζουν και αναδεικνύουν μοναδικά το ολόλευκο δέρμα, το διαπεραστικό γαλάζιο βλέμμα και την τοσοδούλα μεσούλα της πρωταγωνίστριας. Ωστόσο, δεν γίνεται να μην ξεχωρίσουμε Αυτό Το Φόρεμα: Μέσα στην εξαθλιωμένη από τον αμερικανικό εμφύλιο έπαυλη των O'Hara, η Scarlett κατεβάζει τις βαριές βελούδινες κουρτίνες και τις μετατρέπει σε φόρεμα, με σκοπό να εντυπωσιάσει τον Rhett Butler και να του ζητήσει δάνειο για να σώσει το οικογενειακό κτήμα, την Τάρα. Μιλάμε για το ρούχο-σύμβολο του αγώνα για επιβίωση. Το φόρεμα σήμερα φυλάσσεται στο πανεπιστήμιο του Τέξας και έχει αποκατασταθεί μετά από ειδική εκστρατεία συγκέντρωσης πόρων.