Μετά το no pants trend και τις διαφάνειες, οι οίκοι φέρνουν τα εσώρουχα μπροστά και τα αντιμετωπίζουν σαν couture δημιουργίες.
Τα εσώρουχα φορεμένα ως ρούχα δεν είναι κάτι πρωτοφανές στη μόδα. Φέτος όμως πρωτοστατούν στα catwalks της S/S 25. Οι σχεδιαστές, μετά το no pants trend που διήρκησε τουλάχιστον τρεις σεζόν με μηδενική εφαρμογή στην καθημερινή ζωή - η αναπαραγωγή του περιορίστηκε αποκλειστικά στις εμφανίσεις celebrities, από την Kendall Jenner μέχρι τη δική μας Κλέλια Ανδριολάτου, αλλά ουδέποτε αφομοιώθηκε στο street style - και τις διαφάνειες, που παίζουν σταθερά τα τελευταία χρόνια στα catwalks και της σεζόν Φθινόπωρο/ Χειμώνας και της σεζόν Άνοιξη Καλοκαίρι (με αποκορύφωμα τη συλλογή του Anthony Vaccarello για τον Saint Laurent φτιαγμένη αποκλειστικά με ύφασμα για καλσόν), μας προκαλούν να αντιμετωπίσουμε τα εσώρουχά μας ως ρούχα.
Γιατί επανέρχεται το trend;
Η στιγμή είναι κομβική. Αν εξαιρέσουμε την τολμηρή ερμηνεία των Dolce & Gabbana με τα κωνικά σουτιέν τους κορσέδες και τις ζαρτιέρες, στους περισσότερους οίκους βλέπουμε το σουτιέν να αντιμετωπίζεται ως τοπ. Simone Rocha, Valentino, Miu Miu και Manas, μεταξύ άλλων, προτείνουν μία ρομαντική προσέγγιση του item που για πολλές από εμάς αποτελεί παρελθόν από την περίοδο της πανδημίας κι έπειτα (ίσως και αυτό να παίζει το ρόλο του εδώ) ως το τέλειο φινίρισμα outfits, από το πιο εκλεπτυσμένο μέχρι το πιο αιχμηρό.

Αυτή η προσέγγιση λοιπόν, ίσως είναι η πιο ρεαλιστική που έχουμε δει μέχρι σήμερα όσο αναφορά την υιοθέτηση των τάσεων που βλέπουμε στην πασαρέλα στην πραγματικότητα. Η κοινωνία είναι έτοιμη να δει το σουτιέν σαν τοπ - αν και υπό προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, με ένα oversized blazer από πάνω. Εδώ στην Ελλάδα, αμφιβάλλω αν ένα σουτιέν θα μπορούσε να λειτουργήσει αποκλειστικά σαν τοπ χωρίς να επισύρει επιτιμητικά βλέμματα (ή ακόμα χειρότερα, χυδαία σχόλια), όμως γεγονός είναι ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα μπροστά.
Κι αυτό γιατί υπήρξε μία εποχή, όχι πολύ μακρινή, που το να φορέσεις το σουτιέν σου σαν τοπ, ήταν μια κίνηση αιρετική. Το δρόμο άνοιξαν πρωτοπόρες γυναίκες - pop icons που αμφισβήτησαν την πατριαρχεία, τη θρησκεία και τον συντηρητισμό. Και μπορεί στα 80’s, όταν και το τόλμησαν, να μην κατάφεραν να παρασύρουν όλες τις υπόλοιπες γυναίκες του κόσμου να υιοθετήσουν την τάση στη ζωή τους, όμως χωρίς εκείνες δεν θα ήμασταν εδώ που βρισκόμαστε σήμερα.
Όταν η Maripol ρώτησε την Madonna αν φορά ωραίο σουτιέν
Όλα ξεκίνησαν με την βασίλισσα της ποπ - που κανείς δεν έχει καταφέρει να εκθρονίσει -, τη Madonna και μία ακόμη σημαντική φιγούρα της underground σκηνής της Νέας Υόρκης στα 80’s, την Maripol - καλλιτέχνιδα, παραγωγό ταινιών, σχεδιάστρια μόδας και κοσμημάτων (εκείνη βρίσκεται πίσω από τα μαύρα βραχιόλια από καουτσούκ που φορά η Madonna στο εξώφυλλο του πρώτου της ομώνυμου άλμπουμ και φορέσαμε κι εμείς στα late 90’s, ενώ έχει διατελέσει και creative director του Fiorucci) και στιλίστρια.
Σύμφωνα πάντα με τη Maripol (σ. αφήνουμε ένα ενδεχόμενο η αφήγηση για εκείνη τη βραδιά να επηρεάζεται από μία πικρία της Maripol για τη μετέπειτα καριέρα της, όπως φαίνεται σε διάφορες συνεντεύξεις της και άρα να μην είναι εντελώς πιστή στην πραγματικότητα) όλα ξεκίνησαν το 1982 στο hip-hop κλάμπ Roxy στη Νέα Υόρκη. Σχήματα όπως το βρετανικό Bow Wow Wow και ο Fab Five Freddy, από τους πιονέρους της street κουλτούρας του Μεγάλου Μήλου και της hip-hop σκηνής, εμφανίζονταν εκεί. Ένα βράδυ που ο Fab Five Freddy έψαχνε "χαριτωμένα κορίτσια” να ανέβουν μαζί του στη σκηνή απευθύνθηκε στην Maripol.
"Γύρισα και είδα τη Madonna και τη ρώτησα αν θα ήθελε να ανέβει στη σκηνή. Τη ρώτησα αν φορούσε ένα ωραίο σουτιέν από κάτω και νόμιζε ότι είχα τρελαθεί! Της ζήτησα να βγάλει την μπλούζα της. Και τα υπόλοιπα είναι ιστορία", αναφέρει η στιλίστρια. Η επαγγελματική τους σχέση ξεκινά και το σουτιέν ως τοπ γίνεται σήμα κατατεθέν της τότε ανερχόμενης ποπ σταρ μετά από την ανατρεπτική εμφάνισή της στα VMA’s του 1984.
Η Madonna ντυμένη "alternative νύφη” με ένα λευκό δαντελένιο bustier σαν τοπ, δαντελένια λευκά γάντια και τούλινη φούστα τραγουδά Like a Virgin, κυλιέται στη σκηνή και προκαλεί παραλήρημα εφάμιλλο με εκείνο που προκάλεσε το κούνημα των γοφών του Έλβις. Η φήμη της εκτινάσσεται. Maripol και Madonna συνεργάστηκαν και στο εξώφυλλο του δίσκου Like a Virgin (1984) στο οποίο το look μιμείται εκείνο των VMA’s και στα βίντεο Burning Up (1983), Like a Virgin (1984) και Dress You Up (1985).
Η "ερωτική” σχέση της Madonna με τον Jean Paul Gaultier
Η σύνδεση της Madonna με τα εσώρουχα φορεμένα ως ρούχα θα καθοριστεί από τον πλέον εμβληματικό κωνικό κορσέ Jean-Paul Gaultier που φόρεσε κατά τη διάρκεια της περιοδείας "Blond Ambition". Η συγκεκριμένη εμφάνιση γίνεται ορόσημο στην υιοθέτηση εσωρούχων ως outwear στην ποπ κουλτούρα. Έκτοτε εμπνέει δεκάδες σχεδιαστές κι έχει επανερμηνευτεί με ποικίλους τρόπους από διάφορους celebrities.

Φυσικά, μιλώντας για τη σχέση της Madonna με το Enfant Terrible της μόδας δε γίνεται να μην αναφερθεί η εμφάνιση της ποπ σταρ στο φιλανθρωπικό show του μαέστρου για τη στήριξη του amFAR (The American Foundation for AIDS Research) το 1992. Η Madonna περπάτησε στο catwalk με μία bodycon δημιουργία και ένα tailored σακάκι το οποίο και αφαίρεσε για να αποκαλύψει τα γυμνά της στήθη τα οποία πλαισίωνε ένα frame bra.
Η ανδρόγυνη Annie Lennox
Η τραγουδίστρια των Eurythmics με την απόκοσμη φωνή και την ανδρόγυνη εμφάνιση, Annie Lennox, ήταν ένα ακόμα από τα icons που καθιέρωσαν το σουτιέν ως τοπ. Ανάμεσα στις πρωτοποριακές εμφανίσεις με ανδρικά κουστούμια με τους τονισμένους ώμους, τα λεοπάρ pillbox καπέλα και τα δερμάτινα catsuits, η Σκωτσέζα perfromer συχνά προτιμούσε τo σουτιέν της ως τοπ. Χαρακτηριστική είναι η on stage εμφάνισή της με κόκκινο δαντελένιο σουτιέν στο Torhout-Werchter Festival το οποίο συνδύασε με embelished δερμάτινο κουστούμι και τιράντες, ενώ επανέλαβε το look ελαφρώς διαφοροποιημένο και σε άλλες live εμφανίσεις, με το ίδιο κόκκινο σουτιέν ή και μαύρο, πολλές φορές χωρίς το σακάκι από πάνω.

Εσώρουχα σαν ρούχα when it was (actually) cool
Η δεκαετία του ΄80 και του ‘90 σφραγίστηκε από την επιστροφή του κορσέ ως top. Εκτός από τον Jean-Paul Gaultier και τη μούσα του Madonna, την επανοικειοποίηση αυτού του συμβόλου γυναικείας καταπίεσης και του επαναλανσαρίσματός του ως μέσο γυναικείας ενδυνάμωσης αγκάλιασαν επίσης η Vivienne Westwood, ο Issey Miyake και ο Thierry Mugler.
Παράλληλα, η εμφάνιση της Kate Moss σε πάρτι του Elite Model Agency στο Λονδίνο με διάφανο slip φόρεμα μέσα από το οποίο φαίνονταν το σλιπ της το 1993 και το string με το GG στο show της Gucci Άνοιξη/Καλοκαίρι 1997 όπου το μοντέλο το φορούσε μόνο με ένα καφέ πλεκτό από πάνω (το new sexy του Tom Ford στα καλύτερά του) έστρωσαν το δρόμο για το "underwear as outwear” trend που σήμερα βιώνει ένα από τα ενδιαφέροντα revivals του.
Το πιο πιθανό είναι το ζούμε εκείνη τη στιγμή στο χρόνο που τα εσώρουχα σαν ρούχα δεν αντιμετωπίζονται μονάχα ως πρόταση (και πρόκληση) από τη βιομηχανία της μόδας και ως "στολή” από τους pop stars, αλλά ως μία πραγματική ενδυματολογική επιλογή. Φτάνει να το τολμήσει μία από εμάς.